تاخو یا تاکو موتور ماشین لباسشویی + قطعه تاخو لباسشویی

تاخو یا تاکو موتور ماشین لباسشویی + قطعه تاخو لباسشویی

تاکو، تاخو یا سنسور هال همه نام های یک قطعه در ماشین لباسشویی می باشند. تاخو یا سنسور هال یا سنسور موقعیت روتور (بخش چرخان دستگاه) بخشی از سیستم خودکار ماشین لباسشویی می باشد. این سنسور به قسمت کنترلی دستگاه کمک می کند تا از کارکرد صحیح ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کند. تاخو روی موتور ماشین لباسشویی نظارت می کند و برنامه شستشو را تنظیم می کند.

تاخو ماشین لباسشویی چیست

تاخو یا تاکو موتور ماشین لباسشویی
شکل 1. تاخو یا تاکو موتور ماشین لباسشویی

تاخو” با نام علمی تاکوژنراتور مثل دینام یک دوچرخه می تواند به تولید جریان الکتریسیته بپردازد  و برد الکترونیکی دستگاه با توجه به مقدار ولتاژ تولید شده توسط تاخو، می تواند سالم بودن موتور، سرعت موتور هنگام شستشو، بالانس بودن دیگ ماشین لباسشویی و درست کار کردن یا نکردن خشک کن را تشخیص دهد.

در صورت بروز هر گونه مشکل برد ارور می دهد. البته در بسیاری از مدل های لباسشویی سامسونگ مانند 1280 و … کد خطایی تعریف نشده است و دور موتور یک لحظه تند می شود و سپس لباسشویی بدون نمایش هیچ خطایی متوقف می شود. این یعنی ایراد هایی مانند تاخو، بلوک الکترونیکی تاخو و مسیر تاخو روی برد وجود دارد.

تاخو موتور لباسشویی

انواع تاخو موتور ماشین لباسشویی
شکل 2. انواع تاخو موتور ماشین لباسشویی

در انتهای آرمیچر موتورهای اونیورسال و شفت برخی موتورهای القایی، دستگاهی به نام تاکوژنراتور یا تاخو وجود دارد که یک آهنربای استوانه ای دارد و روی شفت نصب شده است و به طور هماهنگ با موتور می چرخد. این دستگاه دارای بویینی با سیم پیچ مسی است که در نزدیک آهنربا قرار گرفته است و ممکن است دارای یک پوشش ضد آب پلاستیکی باشد.

وقتی آهنربایی در نزدیکی یا داخل سیم پیچ بچرخد جریانی متناسب با سرعت چرخش آهنربا در سیم پیچ القا می شود. بنابراین هر چه موتور سریع تر بچرخد جریان بیشتری نیز تولید می شود. این جریان به برد الکترونیکی وارد می شود و به یکی از پایه های مقایسه گر آن متصل می شود و جریان مبنا نیز به پایه دیگر مقایسه گر متصل می گردد.

اگر جریان فرستاده شده از جریان مبنا کمتر باشد تعداد ارسال پالس توسط برد الکترونیکی افزایش پیدا می کند و در نتیجه سرعت موتور نیز افزایش پیدا می کند. برعکس اگر جریان فرستاده شده بیشتر از جریان مبنا باشد تعداد ارسال پالس توسط برد الکترونیکی کاهش پیدا می کند و در نتیجه سرعت موتور کاهش می یابد.

تاخو کجا قراردارد؟

تاخو روی استاتور (بخش ثابت دستگاه)، پشت موتور قرار دارد. در اغلب موارد با باز کردن لباسشویی و برداشتن صفحه پشتی آن می توان موتور را مشاهده نمود. در مرحله بعد با باز کردن پیچ و مهره اصلی که در پشت موتور قرار دارند می توان روتور را نیز برداشت. در این حالت استاتور که به شکل یک حلقه بزرگ است و دارای سیم پیچی های مختلف است نمایان می شود. پیچ های استاتور را می توان به راحتی باز نمود، استاتور را جدا کنید و اتصالات الکتریکی که به تاخو ختم می شوند را جدا نمایید. بر اساس نوع ماشین لباسشویی این سنسور شاید به شکل یک مستطیل پلاستیکی کوچک باشد که سه سوراخ مربع شکل در وسط آن قرار دارد و روی دو عدد سیم پیچ استاتور یا بیشتر نصب شده است.

تاخو چگونه کار می‌کند؟

وقتی محفظه لباسشویی به دلیل چرخش روتور که درون موتور قرار دارد به چرخش در می آید، تاخو که روی استاتور نصب شده است و در نزدیکی روتور درون موتور قرار دارد، در حالت ثابت می ماند. جریان الکتریکی که در تاخو وجود دارد، باعث ردیابی موقعیت و سرعت روتور می شود و باعث ارسال این اطلاعات به بخش کنترل الکترونیکی ماشین لباسشویی می شود. قسمت کنترل نیز این اطلاعات را دریافت می کند و تصمیمات لازم در مورد روند شستشو را می گیرد و عملکرد صحیح اجزای سیستم را کنترل می کند.

انواع تاخو لباسشویی

تاخو در ماشین لباسشویی یکی از بخش های مهم می باشد که بر روی موتور ماشین لباسشویی نظارت عمل دارد و عملکرد صحیح آن را در طول شستشو برنامه ریزی می کند. اگر چه تاخو اندازه کوچکی دارد اما وظیفه بسیار سنگینی را بر عهده دارد. اگر در تاخو تسمه ای کوچکترین علائم خرابی مشاهده شد باید سریعا تعویض گردد. تاخو لباسشویی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

  1. تاخو لباسشویی تسمه ای
  2. تاخو لباسشویی بدون تسمه

خراب شدن قطعه ی تاخو موتور لباسشویی

تاخو قسمتی از موتور دستگاه می باشد که اگر در آن اروری رخ دهد باید حتما توسط تکنسین چک شود. در وضعیت درست باید مقدار تاخو بین 7 تا 11 اهم به دست آید. در غیر اینصورت تاخو دچار مشکل شده است.

اگر این قطعه خراب شود موتور و مخزن دستگاه به درستی نمی چرخد و دستگاه ارور می دهد.

علایم معیوب بودن تاخو لباسشویی

علایم معیوب بودن تاخو لباسشویی
شکل 3. علایم معیوب بودن تاخو لباسشویی

از علائم خرابی این قطعه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • لباسشویی در خشک کردن لباس ها به مشکل می خورد و تعداد چرخش های دیگ برای خشک کردن لباس ها کاهش یافته است.
  • دستگاه به طور ناگهانی سرعت چرخش دیگ را تغییر می دهد.
  • در حین چرخه شستشو، دیگ با سرعت بالایی می چرخد.

تست تاخو موتور لباسشویی

تاخو یک ژنراتور مولد الکتریسیته است که با ولتاژی که تولید می کند برد قادر به تشخیص دور موتور و بالانس بودن موتور می شود. اما برای تست تاخو لباسشویی باید مراحل زیر طی شوند:

مراحل تست تاخو لباسشویی

برای اینکه ببینیم تاخو عملا به چه صورت کار می کند و ولتاژی که دینام مولد برق تولید می کند، ابتدا باید اهم متر را به سیم های خروجی تاخو که به برد می روند وصل کنید.

دوشاخه را به برق بزنید تا روی شستشو برود. در حالت شستشو مشاهده می شود که ام متر 9 ولت می باشد. وقتی که دور موتور بالامی رود در خشک کن موتور دور بیشتری می گیرد، تاکوژنراتور که درحالت خشک کن مثل یک دینام عمل می کند در حدود 20 ولت برق تولید می کند و این اعداد بر روی اهم متر باید نمایش داده شوند.

در حداکثر دور موتور باید حدود 20 ولت برق توسط موتور تولید شود و بر روی اهم متر نمایش داده شود.

اگر دوشاخه لباسشویی را از برق بکشید مشاهده می شود که تاخو همچنان به تولید برق مشغول است تا زمانی  که موتور از حرکت بایستد. وقتی موتور از حرکت بایستد تاخو دیگر ولتاژی را تولید نمی کند. با توقف کامل موتور ولتاژ نیز صفر می شود.

قیمت قطعه تاخو لباسشویی
شکل 4. قیمت قطعه تاخو لباسشویی

قیمت قطعه تاخو لباسشویی

کاربران زیادی هستند که به دنبال پیدا کردن قیمت تاخو ماشین لباسشویی می باشند. باید در نظر داشته باشید که قیمت تاخو ماشین لباسشویی بر طبق انواعی که دارد متفاوت می باشد. همانطور که گفتیم تاخو در دو مدل تسمه ای و بدون تسمه وجود دارد که برای اطلاع از قیمت ها می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

لیست قطعات تاخو موتور لباسشویی

  1. تاخو ماشین لباسشویی سامسونگ 3 سیم
  2. تاخو موتور زغالی ماشین لباسشویی ال جی (تسمه ای)
  3. تاخو موتور ماشین لباسشویی ال جی مدل گیربکسی

  4. تاخو موتور زغالی ماشین لباسشویی پارس بکو (قدیم)

  5. تاخو موتور زغالی ماشین لباسشویی ال جی و لباسشویی سامسونگ (9 فیش)

  6. تاخو دایرکت ماشین لباسشویی سامسونگ

پشتیبان قائم یدک
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • سعید پاکنژاد ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۱:۳۹

    سلام
    آیا تاخو ماشین لباسشویی گارانتی داره؟

    • پشتیبان قائم یدک ۲۹ مهر ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۰

      سلام وقت بخیر
      ممنون از اینکه فروشگاه لوازم یدکی قائم یدک رو انتخاب کردید.
      نه متاسفانه قطعه یدکی تاخو ماشین لباسشویی گارانتی شرکتی ندارند.
      اما میتوانید از شرایط مرجوعی محصولات ما استفاده کنید و خیالتون از سلامت محصولات ارسالی راحت باشه.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *