قطعات یدکی کولر آبی

نمایش 1–28 از 74 نتیجه

قطعات کولر آبی

کولر آبی دارای قطعات پیچیده ای نیست. تمام قطعات کولر آبی در 3 دسته قرار می گیرند. قطعات الکتریکی، مکانیکی و ثابت. آشنایی با این قطعات کمک می کند تا تعمیرات جزیی کولر آبی را بدون نیاز به تعمیر کار انجام دهید. شرح قطعات کولر آبی به صورت زیر می باشند:

قطعات الکتریکی کولر آبی

قطعات الکتریکی کولر آبی مهم ترین قطعات کولر آبی می باشند، زیرا وظیفه دریافت انرژی الکتریکی (برق) و انتقال آن ها به قطعات مکانیکی برای ایجاد حرکت در آن ها را بر عهده دارند. قطعات الکتریکی کولر آبی شامل موارد زیر می باشند:

  1. موتور کولر (دینام)
  2. پمپ آب کولر (واتر پمپ)
  3. جعبه تقسیم برق کولر آبی

خرید لوازم یدکی کولر آبی

موتور کولر (دینام)

کولرهای آبی برای تامین انرژی موردنیاز خود نیازمند موتور کولر (دینام) می باشند. موتورهای کولرهای آبی دارای دو دور سرعت می باشند و این به اصلاح دو دور نامیده می شود. موتور کولر آبی به این صورت کار می کند که ابتدا موتور کولر شروع به چرخش می کند سپس پولی کوچک را به حرکت در می آورد. این باعث حرکت تسمه می شود و این حرکت از طریق تسمه به پولی بزرگ منتقل می شود. وقت پولی بزرگ شروع به چرخش نمود پروانه نیز می چرخد و در نتیجه حرکت پروانه، باد تولید می شود.

موتور کولر دارای حساسیت می باشد و نباید موتور کولر برای ساعات طولانی با دور تند روشن بماند، این کار هم چنین باعث مصرف انرژی بیشتر نیز می شود. موتور کولر باید هر چند وقت یک بار سرویس شود که در نتیجه آن موتور تمیز و روغن کاری می گردد. روغن کاری موتور باعث روان کار کردن آن و دیرتر فرسوده شدن موتور می گردد. موتور کولر به آب حساس می باشد و نباید روی آن آب پاشیده شود، پس باید توجه شود که لوله های توزیع آب به شکلی تنظیم نشوند که روی آن آب ریخته شود.

پمپ آب کولر (واتر پمپ)

پمپ آب کولر آبی (واتر پمپ)
شکل 1. پمپ آب کولر (واتر پمپ)

یکی از قطعات مهم کولر پمپ آب می باشد که نقشی کمتر از موتور ندارد. پمپ آب کولر نقش انتقال آب را در کولر دارد و آب را به بخش های بالایی کولر انتقال می دهد و باعث می شود پوشال ها خیس گردند. وقتی کلید پمپ در کولر زده شود، پمپ روشن شده و شروع به خیس کردن پوشال ها می کند و بعد ازاینکه کلید موتور زده شد، دینام کولر روشن می شود.

پمپ آب درون تشتک کولر قرار می گیرد و آب از قسمت زیرین آن به درون پمپ کشیده می شود و از طریق شیلنگ به بخش های بالایی منتقل می گردد. در هر بار سرویس کردن این بخش نیز نیاز به سرویس دارد زیرا باید مراقب بود که شیلنگ ها دچار رسوب و گرفتگی نشوند، همچنین واتر پمپ نیز باید روغن کاری شود.  در قسمت کف پمپ یک سبد وجود دارد که باعث می شود رسوب آب و وسایل ریز احتمالی گرفته شوند.

جعبه تقسیم برق کولر آبی

برق در کولر آبی از طریق جعبه تقسیم برق دریافت می شود و به قطعات دیگر ارسال می گردد. در هر بار خاموش و روشن شدن کلید برق، جعبه تقسیم فرمان خاموش و روشن را دریافت می کند. این قطعه به رطوبت حساس است و نباید در جایی از کولر قرار گیرد که مرطوب شود و یا آب به درون آن نفوذ پیدا کند تا از آسیب های جبران ناپذیر در امان بمانید.

قطعات مکانیکی کولر آبی

قطعات مکانیکی انرژی حرکتی را از قطعات الکتریکی دریافت می کنند. این قطعات در کولر آبی شامل موارد زیر می باشند:

  • پولی موتور
  • یاتاقان های شافت
  • پولی پروانه
  • پروانه کولر آبی
  • تسمه پروانه
  • شناور کولر آبی
قطعات مکانیکی کولر آبی
شکل 2. قطعات مکانیکی کولر آبی

پولی موتور

در کولر آبی دو پولی موجود است که یکی پولی موتور می باشد. پولی موتور،توسط تسمه پروانه، باعث اتصال بین موتور و پروانه می گردد. پولی موتور اگر دارای مشکلی باشد یا آسیب ببیند باید حتما تعویض شود زیرا این قطعه قابل تعمیر نمی باشد. برای تعویض پولی موتور باید آچار آلن استفاده شود تا بتوان با استفاده از آن پیچ نگهدارنده پولی را باز نمایید و آن را تعویض کنید. اگر آچار آلن در دسترس نیست نباید از آچار دیگری برای آن استفاده نمود زیرا به آن آسیب وارد می شود. در صورت نیاز به تعویض پولی موتور باید توجه نمود که پولی خریداری شده با پولی کولر هم سایز باشد تا در عملکرد کولر تاثیر منفی نداشته باشد.

یاتاقان های شافت

یاتاقان شافت از جنس فلز است و به صورت دایره ای در کولر قرار دارد. یاتاقان باعث حرکت روان پروانه در کولر آبی می شود. یاتاقان ها در مدل های مختلف با قطرهای 25 تا 88 میلی متر موجودند که با توجه به مدل کولر انتخاب می شوند. اگر این قطعه آسیب ببیند، صدا و لرزش کولر زیاد می شود که می توان با روغن کاری ایرادات آن را برطرف نمود.

پولی پروانه

یکی دیگر از دو نوع پولی های کولر آبی پولی پروانه می باشد که دارای سایز بزرگتر نسبت به پولی موتور می باشد. این پولی به پروانه حلزونی کولر متصل است و در داخل محفظه در محلی پایین تر از پولی موتور قرار دارد.

پولی های کولر آبی
شکل 3. پولی های کولر آبی

پروانه کولر آبی

پروانه یکی از مهم ترین قطعات مکانیکی کولر آبی است که چرخش آن باعث تولید باد می شود. این قطعه در صورتی که تاب بردارد یا دچار کمبود روغن شود باعث می شود چرخش پروانه کم و مصرف انرژی الکتریکی بالا رود که باعث لرزه های زیاد و ایجاد صدای بلند در کولر می گردد.

تسمه پروانه

تسمه پروانه یکی دیگر از قطعات مکانیکی کولر می باشد. تسمه پروانه از یک طرف به پولی پروانه و از طرف دیگر به پولی موتور وصل می شود و در عملکرد این دو قطعه تاثیر دارد. نقش تسمه انتقال انرژی حرکتی موتور به کولر است. مهم ترین ویژگی در نصب این قطعه میزان کشش آن می باشد، به طوریکه این قطعه نباید خیلی شل یا خیلی سفت و با کشش زیاد نصب شود. اگر این نکات در هنگام نصب رعایت نشود باعث لرزش کولر و زیاد شدن آن به مرور زمان می گردد.

شناور کولر آبی

نام دیگر شناور، فلوتر می باشد. این قطعه در کولر آبی وظیفه تنظیم سطح آب را بر عهده دارد. شناور در کولر آبی باید به گونه ای تنظیم شود که آب از تشتک کولر سرازیر نشود.

قطعات ثابت کولر آبی

قطعات ثابت کولر آبی آن دسته از قطعات هستند که حرکت مکانیکی ندارند و به نیرویی برای راه اندازی نیاز ندارند در نتیجه در دسته قطعات الکتریکی نیز قرار ندارند. قطعات ثابت کولر آبی شامل موارد زیر می شوند:

بدنه کولر آبی

بدنه کولر آبی ظاهر کولر را به شکل مستطیل تشکیل می دهد که از جنس فلز می باشد. بدنه کولر در محیط باز قرار می گیرد در نتیجه باید دارای مقاومت کافی در برابر نور، رطوبت، ضربه و باد باشد. بدنه کولر به مرور زمان ظاهر اولیه خود را از دست می دهد اما کارایی خود را حفظ می کند مگر اینکه سوراخ شود یا آسیب جدی ببیند. سوراخ شدن بدنه کولر ممکن است به دلیل جمع شدن رسوبات و آهک در کولر اتفاق بیفتد. تعمیر سوراخ بدنه کولر آبی از طریق جوش خوردن یا تعویض آن صورت می گیرد.

بدنه کولر آبی
شکل 4. بدنه کولر آبی

دریچه‌های کولر آبی

دریچه های کولر آبی در سه طرف بدنه کولر قرار دارند که آن ها را با پوشال می بندند. دریچه ها ممکن است بعد از مدتی با رسوب پوشانده شوند که باید آن ها را با فرچه تمیز کرد زیرا این رسوبات راه جریان هوا را به داخل کولر مسدود می کنند.

پوشال ها یا پدهای سلولزی کولر آبی

پوشال مجموعه ای از تعداد بسیار زیادی رشته های کوتاه و نازک چوبی هستند که در بسته های توری شکلی قرار داده می شوند و روی دریچه های کولر گذاشته می شوند. پوشال ها باید خیس شوند تا باد تولید شده توسط پروانه خنک شود و فضای خانه را مرطوب و خنک سازد. در هنگام سرویس کولر پوشال ها نیز نیاز به سرویس دارند در نتیجه باید آن ها را بشویید زیرا پوشال سالم و تمیز باعث فشار کمتر به موتور کولر می گردد. پوشال ها باید هر دو سال یک بار تعویض شوند و در هنگام تعویض باید دقت شود که سایز انتخابی پوشال با کولر یکی باشد.

شیر تخلیه کولر آبی

شیر تخلیه کولر آبی راه خروجی آب کولر به بیرون می باشد که در صورت پر شدن بیش از حد کولر با آب، آن را تخلیه می نماید. در هنگام شستشوی کولر این شیر باید باز شود تا آب کولر خارج شود.

شبکه آب‌رسانی کولر آبی

شبکه آب رسانی در زیر سقف کولر قرار دارد. کولر آب را از طریق واتر پمپ و شلنگ انتقال به شبکه آب رسانی که نام دیگر آن لوله های انتقال می باشد می رساند. طراحی این لوله ها به گونه ای هستند که پوشال ها را خیس نمایند. اگر این لوله ها دچار گرفتگی یا رسوب شوند و یا اینکه تنظیم آن ها به درستی انجام نگیرد پوشال ها خیس نمی شوند و باد کولر گرم می شود. برای پاکسازی این لوله ها می توان هر چند وقت یک بار به وسیله یک فنر سیمی یا میله نازک فلزی، رسوب این میله ها را پاک نمود.

شبکه آب‌رسانی کولر آبی
شکل 5. شبکه آب‌رسانی کولر آبی

محافظ موتور کولر آبی

محافظ موتور کولر آبی در داخل کولر نصب می گردد. کار آن به این صورت است که میزان رطوبت و مقدار آب را کنترل می کند و در صورت نیاز به خاموش کردن موتور کولر می پردازد و زمانی که شرایط موتور و رطوبت و آب به میزان مناسب رسید دوباره برق را وصل می کند تا کولر به کار خود ادامه دهد.

در حقیقت محافظت دستگاه از کولر به دو صورت انجام می شود:

  1. زمانی که آب قطع باشد که در این حالت آب به پمپ نمی رسد و باعث سوختن پمپ می گردد و خرابی پمپ نیز باعث آسیب دیدن موتور کولر و یا سوختن آن می گردد. در این حالت محافظ موتور با قطع کردن برق از سوختن موتور جلوگیری می کند.
  2. حالت دوم مربوط به گیر کردن یا خرابی پمپ آب است که در این صورت آب به پوشال ها نمی رسد و بعد از مدتی باعث سوختن موتور می گردد که در این حالت نیز دستگاه به قطع برق می پردازد تا از آسیب به موتور کولر جلوگیری شود.

شیلنگ کولر

شیلنگ کولر آبی رابطی است برای انتقال آب لوله به درون تشتک کولر. مخزن آب در کولر آبی به صورت دستی پر می شود که امکان وصل آن به شیلنگ آب نیز وجود دارد تا به راحتی و بدون ایجاد دردسر پر شود.

تشتک کولر آبی

تشتک کولر آبی کف ترین قسمت کولر است که آب به درون آن ریخته می شود و پمپ آب درون آن قرار می گیرد تا بتواند آب را از تشتک بکشد و به لوله های انتقال برساند. همچنین شیر تخلیه آب نیز در تشتک نصب شده است تا بتواند آب اضافی را از تشتک خارج نماید.

براکت موتور کولر

براکت یا درب دینام قطعه ای در موتور کولر می باشد که به عنوان پوسته جابلبرینگی استفاده می شود و وظیفه اش یاتاقان بندی موتور کولر می باشد.

براکت یا درب دینام قطعه ای در موتور کولر
شکل 6. براکت یا درب دینام قطعه ای در موتور کولر

رنگ مخصوص کولر آبی

رنگ مخصوص کولر در انواع مختلف پلاستیکی، اکریلیک، بلکا، روغنی، مولیت کالر وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایب خود می باشند. برای رنگ آمیزی کولر دقت کنید که تمام رنگ های قبلی را پاک کنید تا رنگ جدید دارای یکنواختی و جلوه خوبی باشد. معمولا رنگ انتخابی برای کولر آبی  به رنگ آبی می باشد.

خرید اینترنتی لوازم کولر آبی

کولرهای آبی یکی از وسایل خنک کننده مورد استفاده در منازل، ادارات، مغازه ها و … می باشند. به همین دلیل نیاز به لوازم کولر آبی یک امر طبیعی می باشد که می توانید آن را به صورت اینترنتی از سایت قائم یدک انجام دهید. پیشنهاد می کنیم انواع لوازم جانبی کولر آبی قابل نصب روی کولرهای مختلف  را با اطمینان از فروشگاه اینترنتی ما خریداری نمایید. ما تمامی لوازم جانبی کولر آبی را با بالاترین کیفیت به سراسر کشور ارسال می نماییم تا نیاز مشتریان عزیز در این زمینه برطرف گردد.

سوالات متداول کولر آبی

قطعات موتور کولر آبی قابل تعویض و تعمیر هستند؟

بله. موتور کولر یکی از مهم ترین اجزای کولر آبی می باشد که خود از قطعات و اجزای کوچکتری تشکیل شده است. اگر موتور کولر آسیب ببیند و یا بسوزد می توان با تعویض یا تعمیر قطعه مورد نظر از موتور، هزینه های اضافی تعویض موتور را حذف نمود زیرا تعویض قطعات موتور خیلی هزینه بر نیستند.

کارخانجات تولید کولر آبی، خودشان هم تولید کننده قطعات کولر آبی هستند؟

کارخانجات تولید کولر آبی، قطعات کولر را نیز تولید می نمایند اما این دلیل نمی شود که اگر به موتور کولر نیاز دارید دقیقا موتوری همنام با برند کولر خریداری نمایید، زیرا بسیاری از کارخانه ها کارشان ساخت قطعات کولر آبی با برند های متفاوت می باشد اما کولر آبی تولید نمی کنند.

کارخانجات تولید کولر آبی

قطعات و لوازم یدکی کولر آبی

برای دیدن قیمت و خرید قطعات یدکی کولر آبی بر روی برند مورد نظر کلیک کنید.

فروش قطعات یدکی کولر گازی

قائم یدک فروشگاه قطعات یدکی سرمایشی  با ارسال لوازم یدکی انواع دستگاه های خانگی به نقاط مختلف کشور با قیمت منصفانه و کیفیت مطلوب، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

اطلاعات بیشتر ...