آرمیچر سشوار + قطعه یدکی آرمیچر سشوار

آرمیچر سشوار + قطعه یدکی آرمیچر سشوار

در ماشین های جریان مستقیم قسمتی که انرژی پتانسیل الکتریکی را به انرژی جنبشی و حرکتی تبدیل می کند آرمیچر گفته می شود. این انرژی جنبشی و حرکتی با عبور یک جریان از سیم پیچ موتور در یک میدان مغناطیسی باعث ایجاد حرکت چرخشی می شود. در واقع آرمیچر به بخشی از موتور گفته می شود که ولتاژ ورودی به آن اعمال می شود. البته نباید آن را اشتباه گرفت زیرا اغلب موتورهای الکتریکی از حالت دوار و چرخشی برخوردارند.

آرمیچر سشوار👉

آرمیچر سشوار
شکل 1. آرمیچر سشوار

آرمیچر سشوار” بخشی از موتور الکتریکی می باشد که ولتاژ ورودی به آن اعمال می شود. آرمیچر در واقع وسیله ای است که هم به عنوان موتور الکتریکی برای تولید انرژی جنبشی و هم به عنوان ژنراتور برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می شود. به موتور الکتریکی و ژنراتور الکتریکی، ماشین الکتریکی نیزگفته می شود. پس آرمیچر یک ماشین الکتریکی است. اجزای اصلی تشکیل دهنده آرمیچر شامل هسته اصلی،  شفت، سیم پیچ و کموتاتور می باشند. سیم پیچ آرمیچر به دو شکل حلقوی و موجدار پیچیده شده و معمولا از جنس مس یا آلومینیوم می باشد.

آرمیچر چه کار می کنه؟

آرمیچر از چند قسمت کلی زیر تشکیل می شود:

  • آهنربا
  • سیم پیچ
  • یاتاقان ها

سیم بندی در آرمیچر روی روتور یا همان محور پیچیده شده است. وقتی برق به آرمیچر برسد، میدانی در درون آرمیچر به وجود می آید که با آهنرباها مخالفت می کند و باعث می شود قطب مثبت، مثبت را دفع کند و در آخر شروع به چرخش می کند.

آرمیچر یک وسیله چند منظوره است که هدف اصلی آن انتقال جریان به کل میدان مغناطیسی و تولید گشتاور در شفت می باشد و هدف دوم نیز ایجاد نیروی محرکه می باشد. آرمیچر به عنوان یک ماشین الکتریکی استفاده می شود که برای ایجاد ارتباط بین 2 شار مغناطیسی می باشد. این دو شار مغناطیسی درون سیم پیچ و بدنه آرمیچر جریان دارند. از آرمیچر به 2 شکل استفاده می گردد:

استفاده به عنوان یک موتور الکتریکی

 2 شار مغناطیسی وجود دارد که باعث به وجود آمدن نیروی محرکه الکتریکی می شود. به زبان ساده وجود میدان مغناطیسی درون سیم پیچ و بدنه آرمیچر باعث ایجاد حرکت در روتور یا قسمت متحرک می گردد. حرکت روتور باعث چرخش وسیله ای می شود که به آن متصل می باشد.

به عنوان ژنراتور الکتریکی

 وقتی آرمیچربه عنوان یک ژنراتور استفاده می شود، یک موتور دیزلی وظیفه حرکت روتور را بر عهده  دارد و این حرکت روتور درآرمیچر باعث به وجود آمدن نیروی محرکه الکتریکی می شود به این صورت است که انرژی جنبشی به انرژی الکتریکی تبدیل می گردد.

وظیفه آرمیچر سشوار
شکل 2. وظیفه آرمیچر سشوار

انواع آرمیچر سشوار

انواع آرمیچر به اقسام گوناگون موتور الکتریکی بستگی دارد. در بحث انواع آرمیچر این موضوع مطرح است که برخی خصوصیات این قطعه و تغییر یافتن آن ها موجب ایجاد تغییر در ولتاژ خروجی می شود. برای مثال هر چه تعداد حلقه های کلاف آرمیچر بیشتر باشد و هر اندازه که خطوط قوای مغناطیسی آهنربای آن قوی تر باشد، در نهایت ولتاژ خروجی بیشتر می شود. علاوه بر این افزایش سرعت گردش آرمیچر نیز باعث افزایش ولتاژ خروجی می شود.

موتورهای الکتریکی در حالت کلی نمونه هایی مانند موتورهای DC، موتورهای میدان سیم پیچی شده، موتورهای یونیورسال، موتورهای AC، موتورهای پله ای و موتورهای خطی را در بر میگیرند. به همین دلیل انواع آرمیچر نیز بر اساس انواع  واقسام این موتورهای الکتریکی طبقه بندی می شوند.

عمر آرمیچر معمولی چه قدر است ؟

عمر آرمیچر بسته به ولتاژ ورودی، نوع انتقال نیرو (چرخ دنده – تسمه – بلبرینگ – گیربکس) و بار مورد استفاده، می باشد. هر آرمیچر بسته به توان و سایز و کیفیت ساخت عمر متفاوتی دارد.

چگونه آرمیچر را قویتر کنیم

ابتدا باید آرمیچر را باز کنید. درون آرمیچر سیم پیچ هایی وجود دارد که باید آن سیم ها را باز کنید. از یک سیم جدید به جای آن ها استفاده کنید. این سیم باید ضخیم تر و محکم تر باشد. باید دقت کنید تعداد دور مناسب و به درستی پیچانده شود. بعد از اینکه سیم پیچی به پایان رسید باید آن را به پایه ها با لحیم کاری محکم کنید. سپس با تست آرمیچر خواهید دید که قدرت آن با دور بیشتر افزایش پیدا کرده است.

قویتر کردن آرمیچر
شکل 3. قویتر کردن آرمیچر

چگونه آرمیچر را به برق وصل کنیم

آرمیچر را نمی توان به طور مستقیم به پریز برق وصل نمود. وسایل با ولتاژ پایین نباید به طور مستقیم به پریز برق وصل شوند زیرا در این صورت حتما خواهند سوخت. باید بدانید که باتری ها ولتاژی بین 12 ولت تا 1.5 ولت DC و آمپر بین 50 میلی آمپر تا چند آمپر دارند. اما برق پریز خانگی، از نوع AC است و ولتاژ آن نیز 220 ولت با آمپر بیش از15 تا 25 آمپر است که برای وسایل الکترونیکی که ولتاژ پایین دارند خطرناک است. علاوه بر این این ولتاژ AC با DC که در باتری ها وجود دارد متفاوت است.

آرمیچر دارای دو پایه ورودی برق می باشد. اگر به یکی  از پایه ها جریان برق مثبت و به دیگری منفی دهیم شروع به چرخیدن می کند. اگر این جریان مثبت و منفی را برعکس قرار دهیم جهت چرخش موتور برعکس می شود. برای روشن شدن آرمیچر های ضعیف از باتری استفاده می شود و یک سر آرمیچر را به سر مثبت باتری و دیگری را به سر منفی باتری باید وصل نمود. به این صورت برق در آرمیچر جریان پیدا می کند و شروع به چرخیدن می کند.

🛒 خرید قطعه یدکی آرمیچر سشوار

برای خرید قطعات یدکی سشوار و قطعه یدکی آرمیچر سشوار ابتدا باید از برند سشوار خود اطلاع داشته باشید و سپس ویژگی های مورد نظر را بیان کنید تا با کیفیت ترین آرمیچر را از سایت ما دریافت نماید.

قطعات یدکی سشوار

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *