آموزش بستن و نصب کلید کولر آبی برای تمامی مدل‌ها

آموزش نصب کلید کولر آبی برای تمامی مدل‌ها

از جمله دشواری‌های که در زمینه نصب کلید پریز وجود دارد، نصب کلید کولر آبی می‌باشد. به دلیل اینکه نصب کلید و پریز آسان و راحت است، بسیاری از افراد ترجیح می‌‌دهند که به جای اینکه نصب آن را به برقکارها بسپارند خودشان این کار را انجام دهند. نصب و سیم بندی کلید پریزهایی مانند پریز تلفن و آنتن و حتی کلیدها و پریز برق به دلیل اینکه تنها 2 سیم در آن وجود دارد بسیار راحت است، به‌طوری‌که حتی افرادی که از برق نیز ترس دارند می‌توانند با قطع کردن فیوزهای اصلی ساختمان با خیال راحت به نصب کلید و پریز بپردازند.اما یک مساله اصلی که برای بسیاری از افراد سخت به نظر می‌آید، نصب کلید کولر است، زیرا کلید کولر برخلاف سایر کلیدها دارای 6 جای پیچ می‌باشد.

کلید کولر آبی به دلیل آمپر بالایی که تحمل می‎ کند بسیار مستعد خرابی است و به همین دلیل نصب کلید کولر آبی و یا تعویض آن بسیار شایع است. در موارد بسیاری نیز که کولر آبی از کار می‌افتد و افراد فکر می‌کنند که موتور کولر خراب شده است، مشکل از همین کلید کولر می‌باشد. باید دقت داشته باشید که اگر سیم بندی کلید کولر به‌صورت صحیح انجام نشود، احتمال آسیب رسیدن به موتور یا پمپ بالا است. به هرحال اگر می‌خواهید یکبار برای همیشه به صورت اصولی نحوه نصب تمامی انواع کلید کولر آبی را فرا بگیرید با ما همراه باشید.

آموزش نصب کلید کولر آبی تمامی مدل‌ها

کلیدهای کولر آبی دارای تنوع بسیار بالایی هستند اما در این مقاله ما سعی کرده‌ایم آموزش سیم بندی تمامی مدل‌ها و برندهای مختلف را شرح دهیم. یکی از مدل‌های کلید کولر آبی که سیم بندی آن با سایر کلیدهای کولر دارای تفاوت است، کلید کولر طرح آبسال می‌باشد که سیم‌ها با استفاده از سرسیم‌های برنجی به آن متصل می‌شوند. در ادامه، آموزش دقیق نصب کلید کولر آبی را بیان می‌کنیم.

نحوه اتصال کلید کولر آبی ایران الکتریک

کلیدهای کولر ایران الکتریک به‌صورت 4 پل تولید می‌شوند. در تصویر زیر می‌توانید نقشه کلید کولر چهارپل را مشاهده ‌کنید. اگر به تصویر توجه کنید متوجه می‌شوید که به پیچ L سیم فاز ورودی، به پیچ P سیم پمپ آب، به پیچ -N- از پایین نول ورودی و N از بالا نول خروجی، به پیچ SL سیم دور کند موتور و به پیچ SP سیم دور تند موتور متصل می‌شود. اگر پیچ‌هایی که با دایره همرنگ مشخص شده‌اند را به‌صورت جابه‌جا وصل کنید مشکلی رخ نمی‌دهد. یعنی اگر دو سیم SP و SL جابه‌جا وصل نشوند مشکلی به وجود نمی‌آید. قبل از اینکه سیم‌ها را نصب کنید، سیم فاز را با فازمتر مشخص نمایید. همچنین باید رنگ سیم‌های پمپ و دور تند و کند را نیز از جعبه تقسیم داخل کولر مشاهده کنید و آن‌ها را مشخص نمایید. نقشه کلید کولر 4 پل از هر برندی با همین روشی که شرح دادیم می‌باشد و با مشخص کردن رنگ سیم‌های مختلف می‌توانید به سیم بندی تمامی برندها بپردازید.


خرید کلید کولر آبی ولومی


نحوه اتصال کلید کولر آبی ایران الکتریک

نحوه بستن کلید کولر آبی دلند

کلید کولر دلند الکتریک از نوع سه پل می‌باشد پس نحوه نصب کلید کولر آبی دلند مانند نقشه کلید کولر 3 پل انجام می‌شود. مطابق تصویر زیر ابتدا باید دو سیم تند و کند موتور را تشخیص دهید و سپس در زیر ترمینال مشخص شده ببندید. با کمک یک فازمتر سیم فاز را پیدا کنید و آن را در زیر پیچ ببندید. حال تنها یک سیم باقی مانده است که باید آن را در سمت راست و بالا به کلید متصل کنید. در نقشه کلید کولر چهارپل برخلاف کلید سه پل سیم نول به کلید وارد نمی‌شود و مستقیما به سمت کولر می‌رود. به‌طور معمول در قوطی کلید درون دیوار یک رشته سیم آبی رنگ وجود دارد که مستقیما به سمت کولر رفته است، این سیم همان سیم نول می‌باشد.


خرید مغزی کلید کولر آبی سه پل


نحوه بستن کلید کولر آبی دلند

وصل کردن کلید کولر دلند نوع جدید

مدل جدید کلیدهای کولر آبی دلند با یک نقشه متفاوت تولید شده‌اند. این کلیدها در عین این که سه پل هستند اما سیم نول نیز به کلید وارد شده است. نقشه کلید کولر سه پل دلند طرح جدید مانند تصویر زیر می‌باشد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در زیر پیچ SP سیم تند، پیچ SL سیم  کند موتور، دو پیچ N سیم ورودی و خروجی نول، پیچ L سیم فاز و در نهایت در ترمینال Pu سیم پمپ آب کولر را باید متصل کنید.

وصل کردن کلید کولر دلند نوع جدید

بستن کلید کولر آبی آسیا الکتریک

نقشه کلید کولر آسیا الکتریک تقریبا شبیه به کلید کولر آبسال است. در این نقشه باید به فیش شماره یک سیم فاز، شماره 2 سیم پمپ آب و به شماره‌های 7 و 9 به ترتیب سیم‌های تند و کند متصل شوند. در این نوع کلید کولر باید سیم نول به‌طور مستقیم به داخل کولر سیم‌کشی شود.

نصب کلید کولر روکار

این نوع کلیدهای کولر آبی دو مدل دارند. مدل اول دقیقا شبیه به کلید کولر آسیا سیم‌بندی می‌شود. اما مدل دوم به‌ترتیب مانند تصویر زیر سیم کشی می‌شود. این مدل کلیدهای کولر در بازار عمدتا کلید کولر آبسال یا روکار نامیده می‌شوند.


خرید کلید کولر آبی روکار آبسال


نصب کلید کولر روکار

خرید کلید کولر آبی توکار


نصب کلید کولر پارت الکتریک

سیم‌بندی کلید کولر پارت الکتریک نیز مانند سایر کلید کولرهای سه پل انجام می‌شود که در تصویر زیر نیز می‌توانید آن را مشاهده ‌کنید.

نصب کلید کولر پارت الکتریک

سخن پایانی

در این مطلب از قائم یدک تلاش ما این بود که تمامی مدل‌های کلید کولر آبی  و برندهای کلید کولر را بررسی کنیم و نحوه نصب و سیم‌بندی آن ها را آموزش دهیم. بعد از خرید کلید کولر آبی مورد نظر خود می‌توانید با کمک این مطلب به نصب آن بپردازید. خرید انواع کلید کولر آبی و قطعات کولر آبی را می‌توانید در سایت قائم یدک با نازل‌ترین قیمت و کیفیت بسیار بالا انجام دهید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *