اطلاعاتی درمورد شومینه و نحوه تبدیل آن به بخاری گازی

در روزهای سرد پاییز و زمستان حسی لذت‌بخش‌‌تر از این نیست که از سرمای بیرون به گرمای خانه و نشستن کنار شومینه پناه ببریم.فصل استفاده از شومینه، پاییز و زمستان می‌باشد، اما اکثر خانواده‌ها از شومینه به عنوان یک وسیله تزئینی استفاده می‌کنند و تولید گرمای آن برایشان کاربردی ندارد. برخی افراد نیز شومینه قدیمی خود را با گچ و آجر پر می‌کنند تا فضای منزل خود را بازتر کنند و یک نمای مدرن در دیوار منزل خود خلق کنند. استفاده از شومینه در زمستان حس خوبی دارد اما مقدار زیادی دوده و خاکستر تولید می‌کند و همچنین نیاز به نگهداری مرتب بعد از مدتی می‌تواند تبدیل به یک امر خسته‌کننده شود. به همین دلیل بعد از مدتی ممکن است تصمیم بگیرید که شومینه هیزمی خود را به یک شومینه گازی تبدیل کنید. در این مطلب، اطلاعاتی را در این مورد در اختیارتان قرار خواهیم داد.

انواع شومینه

انواع شومینه بر اساس نوع سوخت و انرژی مصرفی

  • شومینه هیزمی

این نوع شومینه‌، همان شومینه‌ قدیمی و سنتی است که سوخت آن‌ از نوع چوب می‌باشد. به دلیل اینکه شومینه‌ چوبی برای تامین سوخت از چوب استفاده می‌کند، حس طبیعت را در خانه تداعی می‌کند و صدای سوختن چوب باعث ایجاد حس آرامش می‌شود.

  • شومینه گازی

همان‌طور که از نامش پیداست برای تامین سوخت خود از گاز استفاده می‌کند. شومینه گازی بهترین جایگزین برای شومینه هیزمی می‌باشد و نسبت به شومینه هیزمی  کمتر نیاز به نگهداری و رسیدگی دارد.

  • شومینه برقی

این نوع شومینه با استفاده از انرژی برق کار می‌کند. از ویژگی‌های شومینه برقی این است که گرمای آن به راحتی قابل کنترل است. در بین انواع شومینه‌ می‌توان گفت که مقرون به‌صرفه‌ترین مدل شومینه است و نصب آسانی هم دارد.

  • شومینه الکلی

برخلاف سایر مدل‌ها، شومینه الکلی نیازی به سوخت فسیلی ندارد زیرا سوخت مورد نظر آن‌ها با الکل تأمین می‌شود. این نوع شومینه به دودکش نیازی ندارد و هیچ نوع دود و گاز و دوده‌ای تولید نمی‌کند. گرمایی که شومینه الکلی تولید می‌کند به اندازه شومینه‌های گازی و هیزمی و برقی نیست اما به دلیل اینکه از سوخت پاک استفاده می‌کند، از محبوب‌ترین مدل‌ها است. یکی از ویژگی‌های خاص شومینه الکلی پرتابل بودن آن می‌باشد که به راحتی قابل جابجایی و حرکت است.

انواع شومینه بر اساس جنس و شکل ظاهری

  • شومینه سنگی
  • شومینه اجری
  • شومینه چدنی
  • شومینه کنجی
  • شومینه دیواری
  • شومینه شیشه‌ای

مزایا و معایب تبدیل شومینه به بخاری گازی

به دلیل اینکه شومینه هیزمی از سوخت چوب استفاده می‌کند با طبیعت پیوند خورده است. نشستن در کنار شومینه هیزمی و گوش دادن به صدای سوختن چوب و گرمای ناشی از سوختن چوب حس آرامشی را  در هر فرد ایجاد می‌کند.

اما شومینه هیزمی معایبی نیز با خود به همراه دارد. بزرگ‌ترین ایرادی که شومینه هیزمی دارد این است که برای تامین سوخت خود از چوب استفاده می‌کند که باعث قطع درختان شده و به طبیعت آسیب می‌رسد. یک نکته منفی دیگر که در مورد شومینه‌ هیزمی وجود دارد این است که این نوع شومینه میزان بالایی کثیفی و دوده و خاکستر تولید می‌کند، بنابراین به طور دائم به تمیزی و نگهداری نیاز دارد. علاوه بر تمام نکاتی که بیان کردیم، گرمای این نوع شومینه قابلیت کنترل ندارد، همچنین اگر رسیدگی و مراقبت از آن به‌طور مرتب انجام نشود، آتش شومینه خاموش خواهد شد. اما شومینه گازی به نگهداری مداوم نیاز ندارد و حرارت شومینه گازی نیز به آسانی قابل کنترل است، همچنین از نظر نوع سوخت مصرفی از شومینه هیزمی سالم‌تر است.

الزامات تبدیل شومینه به بخاری گازی

مشعل شومینه

مشعل شومینه دارای وظیفه پخش شعله در شومینه است.

آتشدان

آتشدان یک سبد است که بر روی مشعل قرار گرفته و هیزم شومینه در آن قرار داده می‌شود.

هیزم شومینه

هیزم شومینه با جذب حرارت شعله باعث کمک به انتقال بهتر گرما در محیط ‌می‌شود که در مدل‌ها و طرح‌های متفاوتی مانند آجرهای نسوز، سنگ و شیشه وجود دارد.

لوله اصلی شومینه

این لوله باعث انتقال گاز به مشعل شومینه می‌شود.

لوله شمعک شومینه

وظیفه این بخش انتقال گاز به سمت شمعک شومینه می‌باشد.

فندک شومینه

این مجموعه شامل شمعک، چینی جرقه زن و ترموکوپل است که هر کدام دارای وظایف خاص خود هستند.

گارد شومینه

این بخش برای ایجاد ایمنی بیشتر است که در جلوی آتشدان و هیزم شومینه قرار گرفته است.

بازرسی و تعمیر دودکش

قبل از تبدیل شومینه به بخاری گازی، لازم است از یک فرد متخصص بخواهید که دودکش را به خوبی بررسی کند تا رسوبات احتمالی موجود در دودکش را تمیز کند و اگر آسیبی در دودکش  وجود دارد را تعمیر کند.

لوله‌کشی و جریان گاز

برای اینکه به شومینه یک جریان دقیق گاز وارد شود باید یک خط گاز با اندازه مناسب به شومینه بکشید. این کار را باید به یک متخصص و لوله‌کش بسپارید تا تمام نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کند.

فرآیند تبدیل شومینه هیزمی به گازی

اگر قصد بازسازی شومینه خود را دارید بهتر است ابتدا تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه سوختی برای شومینه جدید خود استفاده کنید زیرا اگر نیاز به لوله‌کشی داشته باشد باید آن را انجام دهید. در این مرحله شما می‌توانید مدل شومینه خود را عوض کنید. اگر سوخت شومینه شما، چوب بوده است و از دوده‌های درون خانه خسته شدید، می‌توانید با لوله‌کشی گاز و تبدیل شومینه هیزمی به شومینه گازی، کار خود را راحت کنید.  برای این کار نباید فراموش کنید که وضعیت دودکش شومینه خود را به دقت بررسی کنید. این کار را با کمک آزمایش دود انجام می‌دهند تا مشخص شود که آیا در اتصالات شکافی وجود دارد و یا اینکهدر طی سالیان دراز لوله مجرای دودکش آسیب دیده یا نه. اگر در دودکش نشتی وجود داشته باشد، به یک دودکش جدید نیاز است.

متخصص این کار در مرحله اول باید یک انشعاب گاز را به محل شومینه انجام دهد و لوله کشی گاز را برای این کار تکمیل کند. در مرحله بعد با کمک یک لوله مسی شیر گاز به فندک و شمعک و ترموکوپل وصل خواهد شد، بعد از این کار انشعاب به مشعل وصل می‌شود. در نهایت نیز اگر مشعل شومینه روشن شود، گرما به هیزم شومینه منتقل و از طریق هیزم در محیط پخش خواهد شد.

آیا شومینه گازی گرما تولید می‌کند؟

شومینه گازی نسبت به شومینه هیزمی و به‌طور کل نسبت به تمامی مدل‌ها گرمای بیشتری را تولید می‌کند. شومینه‌های گازی بین 70 تا 90 درصد در تبدیل انرژی به گرما کارآمد می‌باشند.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *