المنت حرارتی چیست؟

انواع المنت حرارتی + المنت بخاری چیست؟

در جوامع امروزی استفاده از حرارت و گرما در زندگی دارای جایگاه خاصی می‌باشد و همان‌طور که می‌دانید ابتدایی‌ترین روشی که انسان برای گرم کردن از آن استفاده کرده است آتش زدن هیزم و چوب بوده است اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی انسان‌ها توانسته‌ اند با تولید بخاری‌های نفتی، گازی و هیترهای برقی جایگزین مناسبی برای روش‌های قدیمی پیدا کنند. در این مقاله می‌خواهیم به یکی از پرکاربردترین قطعات صنعتی (المنت حرارتی) که وظیفه ی تولید گرما را برعهده دارد بپردازیم. اگر شما نیز درمورد المنت بخاری و کاربردهای آن‌ نیاز به اطلاعات کامل و جامعی دارید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

المنت بخاری چیست؟

المنت بخاری چیست؟

المنت، رایج‌ترین روش برای گرم کردن سیالات و قالب‌ها می‌باشد. المنت از یک رشته سیم نازک نیمه هادی که دارای مقاومت بالایی می‌باشد، تشکیل شده است. این سیم که دارای مقاومت است، دور یک هسته سرامیکی نسوز پیچیده شده است که دارای خاصیت داغ شوندگی و تحمل جریان الکتریکی بالایی است و وقتی جریان برق از آن عبور می‌کند، گرما تولید می‌شود. جنس اصلی المنت‌ بخاری از نیکروم یا نیکل-کروم است و توان یا قدرت‌های مختلفی دارند. در کل می‌توان گفت المنت حرارتی وسیله‌ای است که دارای وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی است و به دلیل اینکه گرمای زیادی تولید می‌کند، دارای مقاومت الکتریکی بسیار بالایی است.

یک نکته مهم که درمورد المنت حرارتی وجود دارد این است که نمی‌توان از سیم المنت به تنهایی استفاده کرد آن هم به‌صورت مستقیم، زیرا احتمال خطر اتصال الکتریکی یا همان برق گرفتگی وجود دارد، همچنین انتقال دما در آن به آهستگی صورت می‌گیرد که باعث می‌شود سیم المنت سوخته شود. بنابراین سیم المنت‌ حرارتی را با توجه به نوع استفاده‌ای که دارد در روکش عایق شده می‌گذارند که این روکش‌ها باعث می‌شوند انتقال دهی دما بهتر شود، همچنین می‌تواند احتمال برق گرفتگی و اتصال الکتریکی را به صفر برساند.


قطعات یدکی و لوازم جانبی بخاری گازی جهان افروز


ساختار انواع المنت بخاری

ساختار انواع المنت بخاری

المنت حرارتی متشکل از یک رشته سیم نیمه هادی نازک با مقاومت بالا است. این سیم که دارای مقاومت است، به دور یک هسته سرامیکی نسوز پیچیده شده است. ترکیب سیم المنت گرمایی و سرامیک نیز تحمل دمایی بسیار بالایی دارد که وقتی جریان از سیم نیمه رسانا که مقاومت الکتریکی بالایی دارد، عبور می‌کند باعث تولید گرمای بسیار زیادی می‌شود. اما اگر این جریان از سیم رسانای معمولی عبور کند، باعث ایجاد اتصال کوتاه می‌شود و در اثر حرارت بسیار زیاد، سیم ذوب می‌گردد. اما انواع المنت حرارتی صفحه‌ای به دلیل اینکه از ماده نیمه رسانا در ساختار آن‌ها استفاده شده است، چنین خاصیتی ندارند. بیشتر هیترها از جنس نیکروم ۸۰/۲۰ ساخته شده‌اند (۸۰٪ نیکل، ۲۰٪ کرومیوم). این ماده دارای مقاومت الکتریکی بالایی است که در اثر گرما باعث ایجاد یک لایه به نام اکسید کروم می‌شود. این لایه چسبنده می‌باشد و از شکستن، سوختن و اکسید شدن بخش‌های داخلی نیمه رسانا جلوگیری می‌کند.


قطعات بخاری گازی نیک کالا


کاربردهای المنت

همان طور که می‌دانید این وسیله دارای کاربردهای بسیار گسترده‌ای می‌باشد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای المنت‌های حرارتی می‌توان به استفاده در کوره‌ها و صنایع ذوب، استفاده در تزریق پلاستیک، لوازم خانگی مانند اتو، بخاری، چای ساز، قهوه ساز، اجاق گازها و کاربردهای فراوان دیگر اشاره کرد.

انواع المنت

المنت‌ها در صنایع متنوع و مختلفی  استفاده می‌شوند. در تمامی صنایع از یک نوع المنت حرارتی استفاده نمی‌شود بلکه انواع مختلفی از این قطعه وجود دارد. از جمله پرکاربردترین انواع المنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • المنت شیشه‌ای
  • المنت سرامیکی
  • المنت میله‌ای
  • المنت تسمه‌ای (حلقه ای)
  • المنت فشنگی
  • المنت کویل هیتر
  • المنت فلنج دار
  • المنت استخری

البته باید گفت که انواع دیگری از این المنت‌ها وجود دارد اما پرکاربردترین نوع آن‌ها، همان‌هایی هستند که معرفی کردیم. در ادامه درمورد انواع هر کدام از المنت‌ها توضیحاتی را بیان می‌کنیم.

المنت شیشه‌ای

به طور معمول المنت شیشه‌ای از گاز هالوژن پر شده است که باعث افزایش دما تا 2600 درجه سانتیگراد خواهد شد. از این نوع المنت در صنایع مختلف گرمایش پلاستیک، آزمایشات تحقیقی در تغییر شکل‌های گرمایی و دستگاه‌های خشک‌کن و همچنین گرم کردن تابشی استفاده می‌کنند.

المنت سرامیکی

این نوع المنت‌ها از عایق الکتریکی سرامیکی استفاده می‌کنند که در اکثر مواقع نیز به شکل حلقه‌ای ساخته می‌شوند. از این نوع المنت در صنایع بسته‌بندی، صنایع غذایی، صنایع تولید پلاستیک، تولید لوله‌های پلی اتیلن و تولید کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. المنت‌های سرامیکی بسته به کاربردی که دارند به انواع مختلفی مانند المنت سرامیکی تسمه‌ای، گرد، تخت و هویه تقسیم می‌شوند.


قطعات بخاری گازی پلار


المنت میله‌ای

یکی از پرمصرف‌ترین المنت‌ها در صنعت، المنت میله‌ای است که در اندازه‌های مختلف قابل سفارش و تولید می‌باشد که بسته به نوع کارایی دارای پوشش‌های مس، تیتانیوم استیلو… ساخته می‌شود. این نوع هیتر در ولتاژ و توان‌های مختلف تولید شده و دارای انواع مختلفی مانند مهره‌دار، فین‌دار و فلنج‌دار می‌باشد. همچنین برای محافظت در برابر فشارهای الکتریکی از پوشش خارجی قوی برخوردارند. از المنت میله‌ای درمواردی مانند لوازم خانگی‌، خشک کن، بسته بندی، سردخانه و صنایع شیشه و پلاستیک استفاده می‌شود.

المنت حلقه‌ای

المنت حلقه‌ای یا کمربندی و یا تسمه‌ای دارای سایزها و انواع مختلفی مانند قاب‌دار، سیم‌دار، پیچ دار و ساده می‌باشد و با روکش‌های استیل و الکتروگالوانیزه و وات‌های مختلف می‌توانند سفارش داده شوند. از این نوع المنت برای انتقال حرارت از طریق تماس، به‌خصوص سیلندرهای تزریق استفاده می‌شود. همچنین در صنایع ذوب، تزریق، تولید و تزریق پلاستیک نیز دارای کاربرد می‌باشد.

المنت فشنگی

المنت فشنگی به دلیل متغیر بودن قطر در صنایع مختلفی کاربرد دارند. به دلیل اینکه روکش دارند، می‌توانند در توان حرارتی بالا نیز استفاده شوند. از دیگر نکات درمورد این المنت‌ها می‌توان به قابلیت کنترل آن‌ها توسط ترموکوپل‌های مختلف و همچنین قابلیت استفاده آن‌ها در فضای فشرده اشاره کرد. از موارد مصرف این المنت‌ها تجهیزات پزشکی، صنایع پلاستیک، دستگاه‌های بسته بندی و… می‌باشد.

المنت کویل هیتر

از المنت کویل هیتر می‌توان در مکان‌هایی که دارای محدودیت فضا هستند و احتیاج به حرارت بسیار بالا دارند، استفاده کرد. این المنت‌ها می‌توانند در دماهای بالاتر از 700 درجه سانتیگراد کار کنند و همچنین قابلیت انعطاف‌پذیری نسبتا بالایی دارند. از این نوع المنت در صنایع غذایی، ماشین‌های بسته بندی، دستگاه‌های برش، صنایع پلاستیک و ایجاد گرما در خلا و… استفاده می‌شود.


قطعات بخاری گازی سپهر الکتریک


المنت فلنج‌دار

از این نوع هیتر برای جداسازی بخش حرارتی و قسمت اتصالات الکتریکی و نصب و نگهداری المنت استفاده می‌شود. این نوع المنت دارای توانایی تولید گرمای بسیار بالایی است. از این المنت برای موارد مختلفی مانند صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی و همچنین ایجاد حرارت در داخل مخازن سیالات که احتیاج به گرمایش داخلی دارند، استفاده می‌شوند.

فروش المنت قائم یدک

در سایت قائم یدک انواع المنت ماشین لباسشویی، آبگرمکن، سماور و … به فروش می‌رسد. برای اطلاع از قیمت المنت انواع وسایل برقی می‌توانید به سایت ما مراجعه نمایید و با چند کلیک ساده قطعه مورد نظر خود را سفارش دهید و در کمترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *