انواع شیر سماور + سفت شدن و چکه کردن شیر سماور

انواع شیر سماور + سفت شدن و چکه کردن شیر سماور

یکی از مشکلاتی که بسیار رایج و دردسر ساز است و در هر خانه‌ای ممکن است برای مصرف کنندگان پیش آید، نشتی و چکه شیر سماور است. به همین دلیل داشتن مهارت در تعمیر سماور یکی از مهم‎ترین مواردی است که می‌تواند بدون صرف هیچ هزینه ای کارایی سماور را به روال قبل برگرداند، زیرا اگر در این مورد مهارت کافی نداشته باشید و تنها قطعه کوچکی از سماور به خوبی کار نکند باید استفاده از آن را به کلی کنار بگذارید. شیر سماور دارای قطعات گوناگون و ظریفی است که خرابی هر کدام از آن‌ها ممکن است باعث چکه کردن شیر سماور شود، البته این شیرها دارای ساختار ساده‌ای هستند بنابراین تعمیر آن به مراتب راحت‌تر از سایر شیرآلات است.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

انواع شیر سماور
شکل 1. انواع شیر سماور

انواع شیر سماور

شیر سماور” یکی از قطعات اصلی سماورهای برقی یا ذغالی است، که با قرار گرفتن در حالت مستقیم می‌توان از آب جوش داخل سماور استفاده کرد و با گرداندن آن به سمت چپ یا راست محل ریزش را بسته و جریان آب را قطع می‌کنند. شیر سماور یکی از قطعاتی است که در فروشگاه قائم یدک می‌توان آن را در انواع مختلف مانند شیر سماور برقی خارجی و شیر سماور اهرمی، برای سماورهای متفاوت پیدا کرد. می‌توانید خرید خود را از ما به صورت آنلاین انجام دهید.

  1. شیر سماور برقی خارجی
  2. شیر سماور اهرمی

سفت شدن شیر سماور

در این بخش علت سفت شدن شیر سماور و راه‌های رفع آن را بررسی می‌کنیم:

جرم گرفتن مسیر شیر

یکی از مهم‌ترین علل سفت شدن شیر سماور با توجه به سختی آب، گچه بستن و جرم گرفتن لولاها و مجرای دسته شیر است. گچه‌ها به تدریج شیارهایی که برای باز شدن شیر یا سوراخ داخل دسته که محل عبور آب هستند را پر کرده و خروج آب را غیر ممکن می‌کند. 👈 جرمگیر سیمی سماور و کتری 👉

هرز شدن پیچ

شیر سماور همچنان که ساده است از قطعات کوچک و ظریفی تشکیل شده است، به همین دلیل آسیب دیدن و استهلاک آن‌ها بخصوص در سماورهای قدیمی و زیاد استفاده شده، شایع است.

قطعات بخاری گازی

آسیب دیدن قطعات

در بین اجزای داخلی سماور، امکان آسیب شیر و مخزن سماور از بقیه قطعات بیشتر است و در معرض استهلاک بالاتر در مدت زمان کوتاه‌تری هستند. اگر فکرمی‌کنید سفت شدن شیر سماور به دلیل شکستن قطعات داخلی است به هیچ‌وجه شیر را با آچار فشار ندهید و آن را باز نکنید، زیرا ممکن است باعث شکسته شدن و آسیب‌های بیشتر در شیر شوید.

برای هر کدام از عللی که برای چکه کردن شیر سماور بیان کردیم، راه‌حل هایی وجود دارد که می‌توان بعد از بررسی دقیق سماور اقدام به تعمیر شیر سماور در منزل کرد.

  • در اغلب موارد، شیر یک سماور به دلیل نو بودن، سفت و پیچاندن آن دشوار است. در این شرایط، اغلب مصرف‌کنندگان اقدام به شل کردن پیچ می‌کنند، البته اندازه شل کردن هم مهم است. اگر مشکل از پیچ سماور و شل شدن بیش از حد آن است، با یک ابزار ساده مانند آچار یا پیچ گوشتی می‌توان به راحتی آن را به حالت استاندارد درآورد.گاهی با شل کردن عمدی شیر، چکه و نشتی از همان ابتدا اتفاق نمی‌افتد بلکه به تدریج با گذر زمان ایجاد می‌شود و باید بدانید که علت همان دستکار اولیه است.
  • وجود یک واشر کمک خوبی برای آب‌بندی است. برای تعمیر شیر سماور به وضعیت واشر در شیر سماور دقت کنید. اگر شیر، بدون واشر است، می‌توان یک واشر مناسب را برای آن قرار داد و اگر واشر خراب یا مستهلک شده است، تعویض همان واشر کافی است تا شما را از تعمیر یا تعویض شیر سماور زغالی بی‌نیاز کند.
  • اگر مشکل چکه کردن شیر سماور مربوط به عدم آب‌بندی است و نری و کاسه در یک راستا نیستند، باید ابتدا پیچ شیر را شل کنید و سپس زاویه قرارگیری آن را اصلاح کنید تا مشکل ناشی از آب‌بندی نیز رفع گردد، اما این راهکار موقتی است و در صورتیکه این مشکل مواجه شدید بهتر است از همان ابتدا سماور را به محل خرید ببرید و از سازنده یا فروشنده درخواست تعویض شیر را داشته باشید.
  • اگر نشتی به بدنه خود سماور یا لوله شیر مربوط باشد، شاید بتوان آن را لحیم کاری یا اصلاح کرد و شاید نیاز به تعویض شیر باشد. باید شدت آسیب و خرابی بررسی شود. ممکن است رسوبات یا اصطلاحا خاک اره‌ای در قسمت لوله وجود داشته باشد که با باز کردن و تمیزکاری شیر این مشکل برطرف می‌شود.
دلایل سفت شدن شیر سماور
شکل 2. دلایل سفت شدن شیر سماور

چکه کردن شیر سماور

قبل از اینکه از هر گونه روشی برای تعمیر شیر سماور استفاده شود، باید علت خرابی و چکه کردن آن را فهمید. دراین جا برخی از  آن ها را بررسی می کنیم:

  1. شل شدن پیچ سماور
  2. نبود واشر در شیر سماور
  3. ایراد در آب بندی سماور
  4. نشتی در لوله شیر
  5. نشتی در بدنه

 

شل شدن پیچ سماور

اولین نکته در هنگام خرابی و علت یابی چکه و نشتی شیر در سماور، وضعیت پیچ شیر است. یک استاندارد که برای پیچ شیر وجود دارد این است که بتواند به راحتی باز و بسته شود و با کوچکترین ضربه و تکانی باز و بسته شود. این استاندارد هم از نظر ایمنی اهمیت دارد و هم در صورت نبود آن، شیر سماور در شرایط بسته، چکه و نشتی می کند.

نبود واشر در شیر سماور

این یکی از مواردی است که در سماورهای قدیمی متداول است. پس اگر بعد از خرید سماور ذغالی متوجه چکه کردن شیر آن شدید به دلیل عدم کار گذاشتن واشر در شیر آن است. تعمیر شیر سماور قدیمی با اضافه کردن واشر امکان پذیر است.

ایراد در آب بندی سماور

یکی از نکاتی که هنگام خرید سماور باید به آن دقت شود، قرار داشتن زاویه نری شیر با کاسه آن در یک راستا است. این نکته از استانداردهای مهمی است که نشان از آب‌بندی اصولی شیر دارد.

نشتی در لوله شیر

گاهی نشتی به قسمت اتصال قطعات مربوط نیست بلکه ممکن است لوله شیر آسیب دیده باشد و یا سوراخ شده باشد. در این وضعیت باید شیری که چکه می‌کند عوض شود.

نشتی در بدنه

گاهی نشتی به بدنه مربوط نیست و از بدنه سماور و آب‌بندی نامناسب آن مربوط است. پس قبل از باز کردن قطعات باید نفطه اصلی نشتی کشف شود.

دلایل نشتی و چکه کردن شیر سماور
شکل 3. دلایل نشتی و چکه کردن شیر سماور

برطرف کردن سفتی شیر سماور و باز نشدن آن

برای برطرف کردن سفتی شیر سماور و باز نشدن آن راه‌های مختلفی وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از:

  • از بین بردن گچه ها

اولین راه برای رفع مشکل سفت بودن شیر، رسوب‌زدایی سماور است. برای باز کردن شیر سماور ابتدا مهره زیر شیر را با کمک انبر دست باز کنید. حال نری شیر را خارج کنید و با یک دستمال تمیز نری را تمیز کنید و سپس بخش داخلی شیر را تمیز نمایید. برای تمیز کردن این بخش، دستمال را از یک طرف وارد کنید و از طرف دیگر خارج نمایید.

  • رفع هرزی شیر

گاهی گچه‌ها در شیار شیر سماور قرار می‌گیرند و مانع از باز شدن شیر می شوند. در برخی موارد هم به تدریج شیر هرز شده و سفت شدن آن را در پی دارد. برای رفع این مشکل شیر را باز کنید و شیارها و نری آن را با یک مسواک تمیز کنید و سپس نری و سوراخ داخلی را با روغن مایع معمولی روغن‌کاری کنید و شیر را دوباره ببندید. بعد از بستن شیر، آن را چند بار باز و بسته کنید تا از سالم بودن آن اطمینان پیدا کنید.

  • مراجعه به تعمیرکار

اگر با هیچکدام از روش‌های بالا مشکل برطرف نشد احتمالا یکی از بخش‌های داخلی شکسته است. برای تعویض شیر به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *