انواع موتور سشوار + تفاوت موتور سشوار DC و AC

انواع موتور سشوار + تفاوت موتور سشوار DC و AC

سشوار یکی از مهم ترین وسایلی است که مورد استفاده اکثر افراد می باشد. این وسیله در مدل های مختلف و برندهای متفاوتی در بازار موجود می باشد. سشوار از دو بخش عمده یعنی یک موتور دمنده و یک المنت تشکیل شده است. موتور سشوارها به دو دسته AC و DC تقسیم می شوند که در این مطلب بیشتر در مورد آن ها صحبت می کنیم.

موتور سشوار

 

خرید موتور سشوار

هر دستگاه برقی دارای موتور می باشد. موتورهای مورد استفاده در سشوارها در دو ولتاژ متفاوت موجود می باشند که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته ایم.

انواع موتورهای سشوار

موتورهای سشوار به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. موتور سنگین یا AC که برای سشوارهای آرایشگاهی و حرفه ای مناسب می باشد.
  2. موتور سبک یا DC که برای سشوارهای خانگی مناسب می باشد.

سشوارهای دارای موتور سنگین یا AC

موتور سنگین یا AC برای آرایشگاه می باشد و برای کاربرد حرفه ای می باشد. سشوارهایی که از این موتور استفاده می کنند دارای مزایای زیر می باشند:

  1. دارای عمر طولانی تری می باشند.
  2. قدرت بالاتری در پرتاب باد دارند.
  3. دارای دکمه جداگانه تنظیم سرعت می باشند.

این نوع سشوارها باید هر 6 تا 12 ماه یک بار تعویض گردند تا سرعتشان بالا رود. علاوه بر این، این موتورها دارای نوعی زغال مخصوص می باشند تا هسته سشوار را در مرکز نگه دارند. بسته به مقدار استفاده از سشوار موتور سنگین AC زغال آن بعد از مدتی به طور معمول 2 تا 3 سال تمام شود و برای تعویض زغال و روغن کاری آن باید به یک متخصص مراجعه نمود. موتورهای AC سشوار دارای 4 قسمت هستند:

  1. هسته
  2. بدنه
  3. زغال
  4. پروانه

در بدنه و هسته از آهن و سیم پیچی استفاده می شود و هیچ گونه آهنربایی در این نوع موتور وجود ندارد. با اوجود این بعد از روشن شدن دستگاه، موتور به دلیل متناوب بودن جریان برق بدنه موتور خاصیت آهنربایی پیدا می کند که در نهایت باعث می شود هسته به چرخش دربیاید و در نتیجه پروانه سشوار می چرخد و پرتاب باد اتفاق می افتد.

سشوارهای دارای موتور سنگین یا AC
شکل 2. سشوارهای دارای موتور سنگین یا AC

سشوارهای دارای موتور سبک یا DC

در سشوارهای موتور سبک یا DC کاملا برعکس موتورهای AC می باشند. سشوارهایی که از این نوع موتور استفاده می کنند نسبت به سشوارهای حرفه ای دارای طول عمر کمتری می باشند. اما به دلیل اینکه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند چندین سال نیز دیرتر خراب می شوند. موتور این سشوارها کوچک تر است و دارای قدرت پرتاب باد کمتری می باشند. این نوع موتور DC کاملا یک تکه هستند و فقط پروانه را می توان از آن ها جدا کرد. موتور این سشوارها بر حسب نیاز کوچک یا متوسط طراحی می شود تا قدرت پرتاب در آن بیشتر گردد اما معمولا از پروانه بزرگ تر برای افزایش حجم پرتاب باد استفاده می کنند.

سشوارهایی که موتور سبک یا DC دارند خیلی کم نیاز به سرویس دارند و تا سال ها بدون افت سرعت می توانند کار کنند. سشوارهایی که به صورت موتور سبک و برای کاربرد خانگی طراحی می شوند معمولا دارای تک دکمه هستند یعنی یک دکمه برای تنظیم سرعت و حرارت با هم و یک دکمه کول شات نیز ممکن است در آن تعبیه شود. اما در بعضی سشوارهای خانگی ممکن است دکمه تنظیم سرعت و حرارت از هم جدا باشند.

اگر فردی بخواهد برای استفاده خانگی یک سشوار تهیه نماید ابتدا باید بررسی کند که کدام یک راحت تر است برای مثال اگر راحتی برای کاربر مهم باشد همان تک دکمه برای راه انداختن کار مناسب می باشد اما اگر نیاز به باد سرد باشد بهتر است سشوار خانگی تهیه شود که هر دو نوع دکمه تنظیم حرارت و سرعت جداگانه باشند.

سشوارهای دارای موتور سبک یا DC
شکل 3. سشوارهای موتور سبک یا DC

تفاوت موتور سشوار DC و AC

  • همانطور که بیان کردیم موتورهای سشوارها به دو نوع AC و DC تقسیم می شوند. تفاوت این دو نوع موتور در این است که سشوارهای موتورسبک یا DC برای مصارف خانگی یا به اصطلاح غیر حرفه ای طراحی شده اند که این سشوارها دارای یک دکمه هستند که به طور همزمان قدرت باد و درجه حرارت را کنترل می کند و این موتورها مقاومت کمتری در روشن بودن طولانی مدت نسبت به موتورهای AC دارند. موتورهای AC یا همان موتورهای سنگین دو دکمه دارند که یکی برای درجه حرارت و دیگری برای کنترل قدرت باد می باشد. این گروه از سشوارها حرفه ای می باشند و به دلیل اینکه مقاومت بالایی دارند در مقابل روشن بودن طولانی مدت دارند، برای براشینگ و استفاده در آرایشگاه ها مناسب می باشند.
  • سشوار موتور AC یک موتور بزرگ و سنگین است که کارایی آن بین 1500 تا 2000، RPM می باشد. طول عمرشان نیز بین 700 تا 1200 ساعت می باشد. این سشوارها بی صداهستند وجریان هوای قدرتمند خارجی در آن برابر با سرعت خشک کنی آن ها می باشد. این سشوارها دارای قیمت گرانی می باشند.
  • سشوارهای موتور DC دارای موتور سبک تر و کوچک تر هستند ک کارایی آن ها بین 5000 تا 7000، RPM است. این سشوارها طول عمری بین 400 تا 700 ساعت دارند اما نسبت به سشوارهای موتور AC دارای سر و صدای بیشتری می باشند. البته باید گفت که نسبت به بسیاری از مارک های دیگر سر و صدای کمتری دارند. خشک کردن مو در آن ها با سرعت، کارایی بالاتری دارد. قیمت این سشوارها ارزان تر می باشد.
تفاوت موتور سشوار DC و AC
شکل 4. تفاوت موتور سشوار DC و AC

تبدیل موتور ac به dc

تبدیل موتور AC به DC فرآیند خاصی دارد. با انجام مراحل زیر می توان موتور AC را به DC تبدیل کرد:

  1. منبع AC را از موتور قطع کنید.
  2. شفت را با هر نوع نیروی خارجی اجرا کنید.
  3. تأمین میدان برای ایجاد یک میدان مغناطیسی ثابت روی میله های روتور مانند میله روتور می تواند شارهای مغناطیسی ساکن را قطع کند.
  4. دو پایانه را از آرمیچر موتور AC خارج کنید.
  5. دو ترمینال فوق الذکر ولتاژ AC می دهند.
  6. اکنون یک اصلاح کننده کامل پل را با کمک مدار فیلتر به آن دو ترمینال وصل کنید.
  7. از ترمینال خروجی آن یکسو کننده پل کامل می توانیم ولتاژ DC را دریافت کنیم. واحد اصلاح کننده AC را به DC تبدیل می کند.

به این ترتیب می توانید موتور AC را به DC تبدیل کنید.

قیمت موتور سنگین سشوار ac

موتورهای سنگین سشوار AC چون دارای قدرت بیشتری نسبت به نوع DC می باشند بنابراین گران تر هستند. اما باید توجه نمود که نمی توان یک قیمت ثابت برای تمامی موتورهای سنگین AC در نظر گرفت. این موتورها با توجه به برند، قدرت، تکنولوژی ساخت، کشور سازنده و کیفیتی که دارند قیمت های متفاوتی را در بازار داشته باشند. بنابراین با توجه به سشوار و برند آن می توان موتور مناسب را انتخاب نمود و سپس برای اطلاع از قیمت با ما تماس بگیرید.

کاسه موتور سشوار جانسون👉

کاسه موتور سشوار جانسون درجه 1👉

موتور سشوار جانسون درجه 👉

 

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *