انواع کلید کولر آبی و نصب آن

انواع کلید کولر آبی و نصب آن

بعد از نصب کولر سوالی که با آن مواجه می‌شویم در مورد نحوه نصب کلید کولر آبی است. به دلیل اینکه کلیدها مدل‌های متفاوتی دارند، طریقه نصب کلید کولر ابی نیز بسته به نوع آن تغییر می‌کند. همچنین قبل از اینکه برای نصب کلید کولر اقدام کنید، باید سیم کشی اتصال کلید کولر آبی را انجام دهید. در این مورد آشنایی با نقشه کلید کولر و نحوه نصب آن، برای نصب کولر دارای اهمیت بالایی است. در ادامه مقاله نحوه نصب کلید کولر آبی را به همراه نقشه کلید کولر آبی و سیم کشی آن توضیح می‌دهیم.

Estimated reading time: 7 دقیقه

انواع کلید کولر آبی

همانطور که می‌دانید کولر آبی بدون کلید نمی‌تواند روشن ‌شود. بنابراین بعد از اینکه نصب شد، باید کلید مناسبی برای آن استفاده شود. کلید کولر آبی دارای انواع مختلفی است، هرچند تمامی آن‌ها عملکرد یکسانی دارند و در نهایت کولر را روشن و خاموش می‌کنند اما ایمنی و ساختار متفاوتی دارند. پرکاربردترین مدل‌های کلید کولر آبی: سه پل، چهار پل، هوشمند، تمام قطب و سوکتی می‌باشد که در بازار با مارک‌های مختلفی موجود هستند. در ادامه انواع کلید کولر آبی را معرفی می‌کنیم.


فروش قطعات یدکی و لوازم جانبی کولر آبی


کلید سه پل

کلید سه پل در مقایسه با مدل‌های دیگر، دارای کاربرد بیشتری است. این نوع کلید چهار پیچ دارد که سه عدد از آن‌ها به حالت کند، تند و پمپ مربوط است و پیچ آخر نیز به فاز وصل می‌شود. در کلید سه پل، سیم نول به طور مستقیم وارد جعبه تقسیم کولرمی‌شود. عملکرد هر کدام از پیچ‌های کلید روی آن نوشته شده است. P  پمپ، L  فاز، F  تند و S نشان دهنده دور کند می‌باشد. هر کدام از سیم‌ها به کمک یک پیچ به کلید وصل شده در نتیجه نیازی به سرسیم ندارند.


کلید چهار پل

از نظر ظاهری کلید مدل 4 پل تفاوت چندانی با 3 پل ندارد، اما کلید اضافه‌ای که در آن تعبیه شده است به منظور قطع و وصل نول می‌باشد، به همین دلیل است که ایمنی را افزایش می‌دهد. هنگامی که کولر کار نمی‌کند، این کلید نول را قطع می‌کند و از این طریق به کاهش احتمال اتصال کوتاه را کمک می‌کند. یکی از رایج‌ترین انواع برق‌گرفتگی که در ایران به وقوع می‌پیوندد، برق‌گرفتگی با کولر آبی است که با استفاده از این کلید می‌توان درصد وقوع آن را کاهش داد. در پشت کلید چهار پل، 6 عدد پیچ وجود دارد. سیم تند به پیچ  SP، سیم کند به پیچ SL ، فاز ورودی به L ، نول ورودی به پیچ N در پایین کلید، نول خروجی به N در بالای کلید و پمپ کولر به P وصل می‌شوند.

کلید کولر آبی هوشمند

کلید کولر آبی هوشمند همان کار کلید 4 پل را انجام می‌دهد اما تنها تفاوتی که دارد این است که امکان کنترل بیشتری به ما می‌دهد. مدل‌های جدید هوشمند دارای صفحه لمسی هستند اما نمونه‌های قدیمی‌تر، عملکرد مکانیکی دارند. کلید هوشمند از اجزایی مانند تایمر، ترموستات و… تشکیل شده است.


کلید کولر آبی آبسال روکار


کلید تمام قطب

کلید تمام قطب کولر آبی یکی از کلیدهای جدیدی است که باعث افزایش ایمنی می‌شود. کلید تمام قطب، باعث قطع و وصل اتصال فاز و نول با کولر می‌شود، در نتیجه از برق‌گرفتگی جلوگیری می‌کند. سایر پیچ‌های این کلید، مانند مدل‌های قبلی وصل می‌شوند.

کلید تمام قطب کولر آبی

سیم کشی برای نصب کلید کولر آبی

یکی از ارکان مهم و ضروری برای نصب صحیح و استاندارد کلید کولر آبی، سیم کشی مناسب و براساس نقشه کلید کولر  است. نحوه نصب کلید کولر آبی این‌گونه است که باید سه رشته سیم از پشت کلید کولر آمده باشد؛ این سه رشته سیم در سیستم برق‌کشی قدیمی از طرف کنتور و در سیستم برق‌کشی مدرن از سمت جعبه فیوزها است. برای وصل کردن کلید کولر آبی بهتر است سیم‌کشی به صورت مجزا و مستقیما از جعبه فیوز باشد.

قطر استانداردی که این سه رشته سیم می‌توانند داشته باشند 5/2 میلی‌متر است که به فاز، نول و ارت مربوط می‌باشد. در مرحله بعد به 5 عدد رشته سیم که دارای قطر 5/1 میلی‌متر باشند، برای انتقال برق از پشت کلید کولر آبی به محل نصب کولر آبی خود نیاز خواهید داشت؛ این 5 رشته سیم مختص نول، ارت، دور تند، دور کند و پمپ آب می‌باشند.

باید به این نکته توجه کنید که ارتفاع مناسب برای نصب کلید کولر آبی 110 تا 130 سانتی‌متر می‌باشد و محل قرارگیری آن باید در جایی باشد که دسترسی به آن آسان باشد. علاوه بر این نباید سیم‌های کلید کولر آبی را در مکان‌های مرطوب مانند حمام و دستشویی نصب کنید.


فروش کلید کولر آبی توکار


نقشه سیم کشی کلید کولر آبی

استفاده از نقشه کلید کولر آبی به عنوان راهنمای نصب کلید کولر آبی بسیار کمک‌کننده می‌باشد. در واقع امکان‌پذیر نیست که بخواهید سیم‌های کلید کولر آبی را بدون اطلاع از نقشه کلید کولر نصب کنید. پس لازم است قبل ازینکه به نصب کلید کولر آبی بپردازید، نقشه سیم کشی کلید کولر را بررسی کنید.

به‌طور کلی هر کلید کولر آبی،  سه کلید با علامت مشخص دارد که نشان‌دهنده هر کلید است. این علامت‌ها، علاوه بر اینکه به نحوه نصب کلید کولر آبی کمک می‌کنند، به کاربران نیز کمک می‌کنند تا بتوانند به درستی از کولر استفاده کنند. در نقشه کلید کولر آبی، کلیدی که در سمت راست وجود دارد مربوط به پمپ آب، کلید وسط مربوط به اتصال توان به موتور کولر آبی و کلید سمت چپ نیز جهت تنظیم سرعت دور موتور به صورت کند یا تند می‌باشد.


فروش کلید ولومی کولر آبی


نقشه سیم کشی کلید کولر آبی

سوالات متداول:

قیمت کلید کولر آبی چقدر است؟

قیمت کلید کولر بستگی به فاکتورهایی مانند برند، رنگ بدنه، جنس بدنه و ساختار آن دارد. کلید کولرهای مکانیکی نسبت دیگر مدل‌ها ارزان قیمت‌تر هستند.

کلید کولر ابی را می‌توان از برندهای مختلفی در بازار تهیه نمود. محبوب ترین مارک ها عبارتند از: ایران الکتریک، دلند، ویرا، جهان الکتریک، پارت الکتریک، خیام الکتریک، آسیا الکتریک، نستک و فاین الکتریک  می‌باشند.

 بهترین مارک کلید کولر ابی کدام است؟

کلید کولر ابی را می‌توان از برندهای مختلفی در بازار تهیه نمود. محبوب ترین مارک ها عبارتند از: ایران الکتریک، دلند، ویرا، جهان الکتریک، پارت الکتریک، خیام الکتریک، آسیا الکتریک، نستک و فاین الکتریک  می‌باشند.کلید کولر آبی آبسال روکار

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *