بخاری برقی و بخاری برقی هالوژنی چیست؟

بخاری برقی

کم کم در حال نزدیک شدن به هوای سرد و فصل‌های پاییز و زمستان هستیم و قطعا وقت آن است به فکر خرید بخاری و وسایل گرم کننده باشیم تا خود را از این نظر تامین کنیم به‌خصوص اگر به استقبال زمستانی برویم که در آن با کمبود گاز مواجه شویم، بهترین وسیله که قابلیت گرمادهی خوبی نیز داشته باشد بخاری برقی است. اما در اینجا ممکن است افرادی باشند که سوالاتی شبیه به این که بخاری برقی چیست؟ مزایای استفاده از بخاری برقی چیست؟ انواع بخاری برقی چیست؟ و … نیز از ما می‌پرسند که در ادامه می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم. با ما در قائم یدک همراه باشید.

بخاری برقی چیست؟

بخاری برقی همانطور که از نامش پیداست از انرژی الکتریکی به عنوان سوخت موردنیاز استفاده می کند. این بخاری یک سیستم گرمایشی مطمئن و کوچک می‌باشد که از انرژی برق می‌تواند گرمای تابشی تولید کند. در تمامی هیترها لوله‌هایی که سفالی شکل هستند با استفاده از یک سیم نازک پیچانده شده‌اند. اگر از بخاری‌های برقی استفاده شود مزایایی به همراه دارد از جمله اینکه بسیار کم خطر هستند و خیالتان را درمورد گازگرفتگی و دیگر مشکلاتی که با داشتن بخاری گازی اتفاق می‌افتد راحت می‌کند.

نیروی برقی که به بخاری برقی وارد می‌شود از طریق المنت‌های موجود، به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. این انرژی گرمایی، سفال را گرم کرده و سپس گرما به محیط منتشر شده و باعث گرم شدن محیط خواهد شد.


بورس قطعات بخاری گازی


فرایند گرمایش الکتریکی در بخاری برقی

گرمایش الکتریکی فرآیندی است که در آن انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. این فرآیند در آبگرمکن‌ها، بخاری برقی، آشپزی و فرایندهای صنعتی کاربرد دارد. در ساختار آبگرمکن‌های برقی از یک المنت استفاده شده است؛ این المنت‌ها انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. این مقاومت یک نوع مقاومت الکتریکی پایه می‌باشد که بر اساس اصول گرمایی ژول کار می‌کند.

همچنین پمپ‌های الکتریکی وجود دارد که توسط موتور الکتریکی که دارند یک چرخه یخچال ایجاد کرده و انرژی گرمایی را به محل منتقل می‌کنند. برخی از سیستم‌ها نیز عکس این اتفاق را می‌توانند انجام دهند یعنی انرژی گرمایی را از محل تولید شده به فضای بیرون منتقل کنند و محل مورد نظر را خنک کنند. استفاده از هیتر برقی برای بیشتر محیط‌هایی مناسب است که همیشه به روشن بودن سیستم گرمایشی نیازی نیست.

مزایای بخاری برقی

یکی از بهترین فوایدی که هیتر برقی دارد این است که برای استفاده از آن  به انجام عملیات خاص در منزل نیازی نیست؛ برای استفاده از بخاری برقی تنها به یک پریز برق و یک مکان که گرما به فضای زیادی از منزل برسد نیاز است.

به هر حال هیتر برقی یکی از لوازم برقی خانگی می‌باشد که دسترسی به آن راحت است و برای نصب آن نیازی به متخصص نیست. بازده گرمایی این وسیله بالا است، همچنین نسبت به سایر سوخت‌ها مانند نفت، گاز، زغال سنگ بسیار پایین است.

مزایای بخاری برقی

قبل از خرید بخاری برقی به موارد زیر توجه کنید

قبل از خرید هیتر برقی، ابتدا باید تصمیم بگیرید که از این وسیله می‌خواهید برای گرم کردن چه محیطی استفاده کنید؟ مثلا برای گرم کردن یک مهد کودک، برای اتاق خواب، یا برای گرم کردن فضاهای بیرونی مانند بالکن یا باغ؟ بسته به اینکه پاسخ این سوال چیست نوع محصولی که باید خریداری کنید نیز متفاوت است.

بعد از اینکه نیاز خود را تعیین کردید، باید مشخص کنید که برای چه مدت می‌خواهید از آن استفاده کنید. آیا می‌خواهید همیشه با توان کامل آن را روشن کنید؟ یا تنها در صورت نیاز و به‌صورت مقطعی روشن خواهد شد؟

آیا فضای موردنظر  به گونه‌ای است که تنها گاهی اوقات از آن استفاده کرد و می‌تواند محیط را به سرعت گرم کند؟ اگر در مورد نحوه کارکرد بخاری که می‌خواهیم برای خانه خود خریداری کنیم تمامی جوانب را در نظر بگیریم، بهترین انتخاب را خواهیم داشت.

انواع بخاری برقی کدامند؟

انواع مختلفی از بخاری برقی با توجه به هدف و محل مورد استفاده در بازار وجود دارد که در این بخش آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بخاری برقی فن دار 

بخاری برقی فن دار یکی از انواع بخاری برقی است که در داخل خانه و همچنین فضای بیرونی کاربرد فراوانی دارد که با عبور هوا از منبع گرما و از طریق فن، به گرم کردن محیط می‌پردازد. این نوع بخاری در حقیقت وسیله‌ای است که همچنان که المنت آن توسط انرژی الکتریکی گرم می‌شود، گرمای تولید شده را با استفاده از فن در محیط اطراف پخش می‌کند. همانطور که می‌دانید گرما همیشه از سمت پایین به طرف بالا جریان پیدا می‌کند، به همین دلیل استفاده از این نوع بخاری باعث می‌شود محیط اطراف به‌طور یکنواخت گرم شود.

انواع بخاری برقی کدامند؟

بخاری برقی بدون فن

بخاری برقی فن دار ممکن است دارای سر و صدا باشد به همین دلیل برای محیط‌هایی که به سکوت مطلق نیاز است، بهترین گزینه بخاری برقی بدون فن است. همچنین بخاری فن دار باعث پخش شدن گرد و غبار یا مواد آلرژی زا در سطح اتاق می‌شود. این مسئله برای تمامی افراد به‌خصوص برای افرادی که به آلرژی و آسم مبتلا هستند، خطرناک است.

بخاری برقی تابشی 

بخاری تابشی به نوع گرمایش خورشید شباهت زیادی دارد. این انرژی تابشی به جای گرم کردن هوای موجود در فضا تنها مردم و اشیا حاضر در منطقه تحت پوشش را گرم می‌کند. بنابراین می‌توان در مناطق بزرگ رو باز یا نیمه بسته، پارتیشن‌هایی را نصب کرد که از تماس گرمای اضافی با افراد در محیط جلوگیری کند و منطقه تحت پوشش حرارت دستگاه را گسترش داد.

بخاری برقی رومیزی

این نوع بخاری مناسب محیط‌هایی است که به ایجاد سیستم گرمایش سریع نیاز دارند. با توجه به اینکه این نوع بخاری، برای استفاده بر روی میز طراحی شده است، به همین دلیل دارای ابعاد کوچک‌تری نسبت به سایر مدل‌ها می‌باشد.

بخاری برقی کم مصرف

برای اینکه بتوانیم به مفهوم هیتر کم مصرف برسیم، باید محصولاتی را انتخاب کنیم که علاوه بر اینکه توان مصرفی کمی دارند، بتوانند گرمای بالایی را تولید کنند. به همین دلیل است که جنس المنت‌هایی که گرما تولید می‌کنند در این زمینه بسیار مهم می باشد.

بخاری برقی هالوژنی چیست؟

این نوع بخاری‌ها، بخاری‌هایی هستند که بدون اینکه به گرم کردن اولیه هوا نیاز داشته باشند، می‌توانند به شکل فوق‌العاده سریع و دلپذیر، گرمادهی داشته باشند. یعنی تنها با فشردن یک دکمه‌ در کمتر از یک ثانیه می‌توان به حداکثر گرمادهی این بخاری‌ها رسید. به دلیل اینکه این نوع بخاری دارای تابش سریع است و در کسری از ثانیه به حداکثر گرمادهی می‌رسد،  یکی از موثرترین و اقتصادی‌ترین روش‌ها برای تولید گرما در فصل زمستان است. بیش از 90 درصد انرژی الکتریکی در بخاری برقی به حرارت تبدیل می‌شود. برخی از این دستگاه‌ها قطع کن خودکار دارند که نوعی ساختار ایمنی است و به هنگام واژگونی احتمالی قبل از رسیدن به زمین خاموش خواهد شد.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *