بخاری گازی

بخاری گازی

معمولا گرمای مورد نیاز در بیشتر خانه‌های ایرانی توسط بخاری گازی تامین می‌شود. یکی از دلایلی که باعث شده انتخاب بخاری گازی که با گاز شهری کار می‌کند، به‌صرفه باشد این است که گاز شهری به‌راحتی در دسترس است و همچنین قیمت خرید بخاری گازی نیز بسیار مناسب و ارزان می‌باشد. از مهم‌ترین نکته‌ها در این مورد توجه کردن به ایمنی دستگاه است که به هنگام انتخاب بخاری باید به آن دقت کرد، همچنین باید تمامی الزامات ایمنی دستگاه نیز بررسی شود. از دیگر موارد این است که باید به شکل و ظاهر بخاری دقت کرد که با دکوراسیون خانه دارای هماهنگی باشد، زیرا این موضوع در زیبا به نظر رسیدن دکوراسیون خانه کمک زیادی خواهد کرد. یکی دیگر از مهم‌ترین موارد که باید آن را بررسی کر این است که بخاری گازی دارای  برچسب انرژی باشد. به دلیل اینکه بخاری مورد نظر باید گاز بسیار کمی را مصرف کند و به این ترتیب می‌توانید در هزینه‌های مصرفی خود صرفه‌جویی کنید. اگر می‌خواهید خیالتان از پروتکل‌های ایمنی بخاری و همچنین استانداردهای آن راحت باشد باید از برندهای معتبر و سابقه‌دار تولیدکننده بخاری گازی خرید کنید.

خرید قطعات یدکی و تجهیزات بخاری

انواع بخاری گازی و ویژگی‌های آن

بخاری‌ گازی دارای انواع مختلف بخاری گازی زمینی و بخاری گازی دیواری است که در یک محل به دو شکل مشخص نصب و قابل‌استفاده هستند.

بخاری گازی زمینی

می‌توان گفت امروزه در تمامی منازل، بخاری گازی نوع اول یعنی بخاری گازی زمینی وجود دارد. در این نوع بخاری ویژگی‌های خاصی باید وجود داشته باشد، در کل در درجه اول لازم است نکات ایمنی و همچنین تولید گرمای بسیار خوب و مناسب در آن‌ها رعایت شود همچنین یکی از نکات دیگر که باید رعایت شود صرفه‌جویی انرژی درآن‌ها می‌باشد.

انواع بخاری گازی

بخاری‌ گازی دیواری

بخاری دیواری برای مکان‌هایی طراحی شده است که متراژ پایین دارند، مانند اتاق کار و یا اتاق‌های کوچک در محیط. بنابراین حدودا تا ۷۰۰۰ کیلوکالری قدرت در ساعت دارند.

بخاری‌های گازی نوع دوم یعنی بخاری دیواری دارای ویژگی و خصوصیات متفاوتی با بخاری‌های نوع اول هستند پس اگر می‌خواهید برای خانه خود بخاری گازی  دیواری تهیه کنید ابتدا باید بدانید که تولید گرمای بخاری‌های گازی دیواری نسبت به تولید گرمای بخاری زمینی بسیار کمتر است اما یکی از مزایای آن این است که فضای کمتری را نسبت به بخاری‌های گازی زمینی اشغال می‌کند.

بخاری‌ گازی دیواری

آیا بخاری‌های گازی ایمن هستند؟

  1. بله. این بخاری‌ها مقادیر اندکی گاز احتراقی تولید می‌کنند که امکان دارد وارد اتاق شوند اما اگر سیستم تهویه مناسب وجود داشته باشد، مشکلی ایجاد نخواهند کرد.
  2. نوعی بخاری‌ گازی وجود دارد که بدون دودکش است، در این نوع بخاری‌ها باید به دنبال مدلی باشید که اگر سطح اکسیژن اتاق کاهش پیدا کرد، به‌طور اتوماتیک خاموش شود. در برخی دیگر از این بخاری‌ها نیز اگر به هر دلیلی شعله خاموش شود، یک سیستم اتوماتیک خاموش کردن وجود دارد که جریان گاز را قطع می‌کند.
  3. بخاری‌های بدون دودکش در قسمت جلو باز هستند و شعله آن‌ها پیداست، به همین دلیل برای خانه‌هایی که کودک یا حیوان خانگی دارند مناسب نیستند.

بخاری گازی چگونه کار می‌کند؟

پیلوت دارای بخشی است که جرقه‌زن نیز نامیده می‌شود، وقتی گاز به بخاری وارد شد این قطعه جرقه می‌زند که باید پیلوت را بچرخانید و باعث می‌شود شمعک کوره را روشن کند. بعد از این کار با چرخاندن دستگیره می‌توانید شعله را کم‌ و زیاد کنید. بخاری‌های گازی  که دودکش دارند و بخاری‌های گازی بدون دودکش هر دو به یک صورت عمل می‌کنند تنها تفاوتی که در آن‌ها وجود دارد این است که در بخاری‌های گازی بدون دودکش سیستمی وجود دارد که بعد از احتراق کنترل اکسیژن را انجام می‌دهد و زمانی که اکسیژن پایین باشد بخاری را خاموش می‌کند، این سیستم به‌گونه‌ای کار می‌کند که گاز قطع ‌شود.

بخاری گازی چگونه کار می‌کند؟

چگونه در بخاری‌های گازی مصرف کاهش پیدا می‌کند؟

اگر بخاری گازی به‌موقع سرویس و تعمیر شود، باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود. برای استفاده از بخاری گازی لازم است دستورالعمل‌ استفاده از آن را با دقت و توجه مطالعه کنید. در زمانی‌که شعله بخاری به‌ رنگ آبی باشد، سوخت گاز به‌صورت کامل انجام می‌گیرد و سوختن کامل به این معنی است که در محیط اکسیژن کافی وجود دارد و به همین روش مصرف گاز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

دودکش را همواره باید چک کنید و اطمینان داشته باشید که عملکرد خوب و مناسبی دارد. تمیز و پاکیزه بودن دودکش در کم‌شدن مصرف انرژی بسیار موثر است، بهتر است بخاری‌های گازی  را در یک درجه خوب تنظیم کنید تا هم بتوانید از گرمای آن استفاده کنید و هم اینکه از شدت گرما مجبور نشوید که پنجره‌ها را باز کنید. این عمل باعث افزایش مصرف سوخت بخاری می‌شود، همچنین در فصل زمستان می‌توانید لباس‌های بیشتری بپوشید تا بخاری انرژی کمتری مصرف کند.

مزایای بخاری گازی

این وسیله گرمایشی دارای نصب و راه‌اندازی آسانی است. بخاری‌ها نسبت به سایر روش‌های گرمایشی قیمت پایین‌تری دارند. یکی دیگر از مزیت‌هایی که بخاری دارد و باعث شده است مورد علاقه مردم باشد، هزینه تعمیر و نگهداری پایین این وسیله گرمایشی می‌باشد. همچنین  بخاری‌ها می‌توانند گرمای قابل قبولی را تولید کنند.

معایب بخاری گازی

اگر بخاری‌ها به شکل نادرستی نصب شوند امکان خطر گازگرفتگی را خواهند داشت. بخاری گازی در فضای خانه یک مکان مخصوص به خود را اشغال می‌کند که از معایب این بخاری ها به شمار می آید. از دیگر معایبی که بخاری‌ها دارند این است که در فصل‌های گرم سال باید جمع شوند و در انبار قرار بگیرد؛ بنابراین مشکل جابه‌جایی خواهید داشت.

قیمت بخاری گازی جدید موجود در بازار

قیمت بخاری گازی جدید موجود در بازار

انواع بخاری گازی توسط برندهای مختلف داخلی و خارجی تولید می‌شوند که قیمت آن‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل است که به‌صورت دقیق نمی‌توان گفت که قیمت بخاری گازی چقدر است اما به‌صورت میانگین می‌توان گفت که میانگین قیمت بخاری گازی ایرانی در رنج قیمت بین 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان متغیر است، اما انواع مدل بخاری گازی خارجی دارای قیمت‌های بالاتری هستند .

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *