ترانس جرقه زن پکیج دیواری چیست؟

ترانس جرقه زن پکیج دیواری چیست؟

ترانس جرقه زن پکیج دیواری یکی از تجهیزات کنترل و راه‌اندازی سیستم می‌باشد که در بخش‌های مختلف صنعتی و خانگی دارای کاربرد گسترده‌ای هستند. ترانس جرقه در مدل‌های مختلف توسط شرکت‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند. اگر قصد خرید ترانس جرقه زن را دارید، در این مطلب می‌توانید درمورد این قطعه آگاهی لازم را به‌دست آورید.

مشاهده قیمت تجهیزات پکیج در فروشگاه قائم یدک.

ترانس جرقه زن چیست؟

دستگاهی كه قوس الكتريكی بين دو سر الكترودهای جرقه برای احتراق سوخت پودر شده خارج شده از نازل را با ولتاژ قوی ايجاد می‌كند، ترانس جرقه زن مشعل نامیده می‌شود. اين قطعه یک ترانسفورماتور است که یک هسته مغناطيسی دارد كه دو سيم پيچ روی آن پيچيده شده است به‌صورتی‌که اين دو نسبت به یکدیگر و نسبت به هسته عايق شده‌اند.

جنس الكترود جرقه زن در این قطعه از فولاد ضد زنگ است كه پوشش عايق سراميكی دارد. در این قطعه نوک الکترودها به‌صورت برگشته در جلو و بالای سوراخ نازل قرار گرفته است كه وقتی گازوييل پودر شده خارج می‌شود با هوا بین الکترودها مخلوط شده و باعث ایجاد جرقه می‌گردد که مشتعل شدن مخلوط گازوييل و هوا را در پی دارد. ترانس جرقه بعد ازمدت كوتاهی که از مشتعل شدن سوخت گذشت، از مدار خارج می‌گردد. اگر سوخت مشتعل نشود رله مشعل ريست می‌شود. اگرجرقه به‌صورت دائم زده شود احتمال دارد که الكترودهای جرقه دچار آسيب شوند و خود ترانس گرم شود و بسوزد.

ترانس جرقه زن چه کاری انجام می‌دهد؟

همان‌طور که می‌دانید تمامی پکیج‌های دیواری به‌شکل آیونایز هستند. یعنی در این دستگاه‌ها برای روشن شدن شعله اصلی نیازی به شمعک نیست و به هنگامی که نیاز به روشن شدن شعله اصلی باشد با پرتاب جرقه روی مشعل، شعله اصلی روشن می‌گردد. این جرقه باید به اندازه‌ای قدرتمند باشد که قادر به اشتعال باشد. بنابراین یک قطعه لازم است تا بتواند این جرقه را با افزایش ولتاژ تولید کند. این قطعه همان ترانس جرقه زن پکیج می‌باشد. در پکیج دیواری، ترانس جرقه زن ولتاژ 220 را تا 18000 ولت بالا می‎برد. پس اگر با این ترانس کار می‌کنید باید خیلی مراقب باشید.

همان‌طور که بیان کردیم، در تمامی پکیج‌های دیواری جدای از برند، سیستم روشن شدن مشعل با جرقه زنی ایجاد می‌شود. به هنگامی که به روشن شدن مشعل نیازباشد، برد قبل از اینکه مشعل روشن شود اقداماتی را انجام می‌دهد و مراحل خاصی را طی می‌کند و اگر مشکلی وجود نداشت، فرمان جرقه زنی صادر می‌شود. وقتی که فرمان جرقه زنی از سوی برد اصلی داده می‌شود، ولتاژ 220 به ترانس جرقه زن وارد می‌شود. ترانس جرقه زن بعد از اینکه ولتاژ را دریافت کرد و آن را به 18000 ولت افزایش می‌دهد. این ولتاژ بالا باعث می‌شود که شعله اصلی پکیج روشن شود. بنابراین وظیفه اصلی ترانس جرقه زن این است که ولتاژ را برای روشن کردن شعله اصلی افزایش دهد.

نحوه عملکرد ترانس جرقه زن

یک ترانسفورماتور در کل بر دو اصل زیر استوار می‌باشد:

  1. جریان الکتریکی متناوب قادر به تولید یک میدان مغناطیسی متغیر می‌باشد.
  2. یک میدان مغناطیسی متغیر که در داخل یک حلقه سیم‌ پیچ وجود دارد قادر است یک جریان الکتریکی متناوب در یک سیم پیچ را به وجود آورد.

اگر دو سیم پیچ در کنار یکدیگر قرار بگیرند و یک جریان از یکی از آن‌ها عبور داده شود، در سیم پیچ دوم ولتاژی القا می‌گردد. در واقع وقتی جریان متغیر از سیم پیچ اولیه یعنی سیم پیچی که ورودی به آن اعمال می‌شود عبور کند، در اطراف آن یک میدان مغناطیسی متغیر به‌وجود خواهد آمد. این میدان متغیر باعث می‌شود سیم پیچ دوم قطع شود و باعث می‌شود ولتاژ در آن القا ‌شود. این فرآیند اساس کار ترانسفورماتور می‌باشد. البته لازم به ذکر است که هیچ نوع تماس الکتریکی بین سیم پیچ‌های اولیه و ثانویه در یک ترانسفورماتور وجود ندارد و انرژی ورودی تماما از طریق میدان مغناطیسی به ثانویه منتقل می‌شود. سیم پیچ‌های اولیه و ثانویه اغلب براساس ولتاژ آن‌ها نام‌گذاری می‌شوند. یعنی سیم پیچی که برای ولتاژ کم ساخته می‌شود به‌نام سیم پیچ فشار ضعیف و سیم پیچی که برای ولتاژ زیاد تولید می‌شود به‌نام سیم پیچ فشار قوی شناخته می‌شود.

الکترود جرقه

الکترود جرقه از یک میله فلزی به‌طور معمول از جنس آلیاژ نیکل کروم ساخته می‌شود که با استفاده از یک عایق سرامیکی پوشش داده شده است. حداقل مقاومتی که بین سرامیک و زمین وجود دارد باید بزرگتر از ۶۰ مگا اهم باشد. وظیفه الکترود جرقه زن این است که جرقه ایجاد کند ومخلوط سوخت و هوا را روشن کند. ولتاژی که برای ایجاد جرقه مورد نیاز است از طریق ترانس جرقه تامین می‌شود. فاصله نوک الکترود از یکدیگر ۳ تا ۵ میلی‌متر است.
فاصله نوک الکترودها از نوک نازل در مشعل‌ گازوئیلی به زاویه نازل بستگی دارد. شروع جرقه زنی بر اساس طراحی مشعل‌ها متفاوت می‌باشد اما در مشعل‌های گازسوز به هنگام ورود سوخت و در مشعل‌های مایع سوز قبل از اینکه سوخت از نازل جرقه زنی خارج شود، شروع می‌شود. این جرقه زنی، جرقه زنی اولیه نام دارد. مدت زمانی که جرقه زده می‌شود تا شعله تشکیل گردد، جرقه در طول شعله نامیده می‌شود. همچنین  مدت زمانی نیز که از تشکیل شعله تا قطع جرقه زنی طول می‌کشد، پس جرقه نام دارد.

هنگام تعویض ترانس جرقه زن به چه نکاتی باید دقت کرد؟

  1. به دلیل اینکه ولتاژ ترانس بسیار بالا می‌باشد به هنگام کار با آن حتما برق پکیج را قطع کنید.
  2. سیم برق پکیج را از پریز بکشید.
  3. ترانس جرقه زن معیوب را از برد جدا نمایید.
  4. ترانس جرقه زن جدید را جاگزین کرده و اتصال بدنه را وصل کنید.
  5. الکترود جرقه زن را تنظیم نمایید تا دستگاه به‌صورت انفجاری روشن نگردد.
  6. از محافظ برق پکیج برای افزایش طول عمر قطعات برقی پکیج استفاده کنید.

از تصاویر زیر می‌توانید برای تعویض ترانس جرقه زن پکیج دیواری کمک بگیرید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *