ترموستات اتو بخار یا اتوماتیک اتو

ترموستات اتو بخار یا اتوماتیک اتو

اتو دستگاهی است که از آن برای صاف کردن و آهار دادن چین و چروک لباس استفاده می شود. اتو این کار را به وسیله گرمایی که در سطح صاف خود تولید می کند انجام می دهد. اما این گرما چگونه تولید می شود؟ در اتو قطعه ای به نام ترموستات اتو بخار یا اتوماتیک اتو وجود دارد که این وظیفه را بر عهده دارد. در این مقاله می توانید با این قطعه بیشتر آشنا شوید.

ترموستات اتو

مهم ترین قسمت اتو، ترموستات اتو بخار یا اتوماتیک اتو می باشد. ترموستات اتو یک نوار است که از دو فلز مختلف تشکیل شده است و با استفاده از آن دمای اتو در محدوده خاصی ثابت می ماند. به عبارت دیگر ترموستات به حفظ دما در یک محدوده کوچک کمک می کند. ترموستات به این منظور در اتو قرار داده شده است تا کاربر بتواند دمای صفحه را کنترل کند. پارچه های ظریف تر به گرمای کمی نیاز دارند اما پارچه های سنگین به گرمای بیشتری نیاز دارند.


قیمت و خرید ترموستات یا اتوماتیک اتو بخار تفال


ترموستات اتو بخار یا اتوماتیک اتو
شکل 1. ترموستات اتو بخار یا اتوماتیک اتو

 

ترموستات اتو بخار یا اتوماتیک اتو چیست؟

یکی از وسایلی که در ساخت بسیاری از وسایل الکترونیکی استفاده می شود ترموستات می باشد. ترموستات وسیله ای است که دمای یک سیستم را به گونه ای تنظیم می کند که همیشه به دمای مورد نیاز ما نزدیک باشد. این وسیله عمل تنظیم دما را با روشن و خاموش کردن سیستم گرمایش یا سرمایش، قطع یا وصل نمودن جریان گرم یا سرد و … انجام می دهد. ترموستات ها با روش های مختلف و حسگرهای متفاوتی ساخته می شوند. از جمله وسایلی که در آن ها ترموستات به کار می رود می توان به اتو، سیستم تهویه مطبوع، موتور اتومبیل و … اشاره نمود. ترموستات های رایج به دو دسته مکانیکی  و الکتریکی تقسیم می شوند.

کار ترموستات اتو چیست

“ترموستات” وظیفه قطع و وصل برق المنت اتو را بر عهده دارد که در زیر گردن تنظیم درجه اتو قرار گرفته شده است. با کم و زیاد شدن درجه می توان دمای اتو را نیز کم و زیاد نمود. وقتی پلاتین های اتصال زیاد کار کنند، فرسوده می شوند و اتصال برق در ترموستات یکسره شده که منجر به بالا رفتن دمای اتو می شود. برای اینکه این مشکل حل شود روی المنت اتو از قطعه ای الکترونیکی به نام ترموفیوز استفاده می شود که با ورودی برق و با المنت به شکل سری در مدار قرار می گیرد و با بالا رفتن بیش از اندازه دما، بسته به رنج دمایی ترموفیوز (بین 200 الی 250 درجه) باعث سوختن ترموفیوز شده و مدار قطع خواهد شد.

کار ترموستات اتو
شکل 2. کار ترموستات اتو

نحوه کار ترموستات اتو

بیشتر چیزها وقتی گرم می شوند بزرگ تر می شوند و وقتی سرد می شوند کوچک تر می شوند. ترموستات های مکانیکی از این ایده که به آن انبساط حرارتی می گویند، برای روشن و خاموش کردن یک مدار الکتریکی استفاده می کنند. در دو نوع رایج از نوارهای دو فلزی و دمنده پر از گاز استفاده می شود.

یک ترموستات سنتی دارای دو قطعه از فلزات مختلف است که به هم چسبیده اند و آنچه را که نوار دو فلزی نامیده می شود تشکیل می دهند. این نوار به عنوان یک پل در یک مدار الکتریکی متصل به اتو عمل می کند. به طور معمول وقتی “پل پایین است”، نوار برق را از مدار عبور می دهد و گرمایش روشن است. وقتی نوار داغ می شود، یکی از فلزات بیشتر از دیگری منبسط می شود بنابراین کل نوار خم می شود. در نهایت، آنقدر خم می شود که مدار را می شکند. در این هنگام “پل بالا است”، برق فورا خاموش می شود، گرمایش قطع می شود و اتوشروع به سرد شدن می کند.

سپس با سرد شدن اتو، نوار نیز سرد می شود و به شکل اولیه خود خم می شود. دیر یا زود، دوباره وارد مدار شده و دوباره جریان برق را ایجاد می کند، بنابراین گرمایش دوباره روشن می شود. با تنظیم دکمه دما ، دمای روشن و خاموش شدن مدار را می توان تغییر داد.

در یک مدل دیگر، از حسگرهای ترموستات با استفاده از یک جفت دیسک فلزی با یک دمنده پر از گاز در بین دما استفاده می شود که باعث تغییر سریعتر دما می شود.

رابط ولوم و ترموستات اتو بخار

رابط ولوم و ترموستات اتو بخار
شکل 3. رابط ولوم و ترموستات اتو بخار

بر روی هر اتو یک دایره چرخان وجود دارد که با استفاده از آن می توان دما را تنظیم نمود. این دایره چرخان درجه ولوم  اتو می باشد که برای تنظیم محدوده گرما توسط کاربرمی باشد. در زیر آن یک رابط وجود دارد که بتواند این تنظیم درجه حرارت را در ترموستات انجام دهد. رابط ولوم و ترموستات اتو بخار همانطور که از نامش پیداست رابط درجه ولوم و ترموستات اتو بخار است. این وسیله جهت تنظیم درجه حرارت ترموستات اتو به کار برده می شود. ولوم ترموستات به وسیله رابط با ترموستات در ارتباط است. با تنظیم درجه توسط کاربر، ترموستات می تواند دما را در محدوده تعیین شده نگه دارد.

علائم خرابی ترموستات اتو بخار

برخی از علائم خرابی ترموستات به شرح زیر می باشند. البته باید توجه نمود که این علائم تنها نشان از خرابی ترموستات نیستند و ممکن است عوامل دیگری نیز باعث بروز این مشکلات شود اما در صورت رخداد آن ها بهتر است ترموستات نیز بررسی شود.

  • داغ نشدن اتو: در چنین شرایطی باید موارد دیگری نیز چک شود اما یکی از دلایل خرابی ترموستات می باشد. وظیفه ترموستات این است که دمای اتو را تا حد معینی گرم کند و از کاهش و افزایش آن جلوگیری نماید. اگر تنظیمات ترموستات به هم خورده شود اتو داغ نمی شود و دیگر کاربردی نخواهد داشت.
  • روشن نشدن اتو: یکی از عوامل تاثیر گذار در روشن نشدن اتو می تواند خرابی ترموستات باشد. همانطور که گفتیم ترموستات قطعه ای است که حرارت و دما را کنترل می کند. برای اینکه این قطعه را عیب یابی کنیم باید حرارت و تنظیمات اتو را تغییر دهیم و اگر دمای دستگاه تغییری پیدا نکرد، ترموستات اتو خراب شده است.
  • داغ شدن بیش از حد اتو: این مشکل می تواند به دلیل خرابی چند قطعه در اتو باشد که یکی از آن ها ترموستات می باشد. ترموستات اجازه می دهد که بتوانیم درجه حرارت مناسب برای لباس های خود راتنظیم کنیم. اگر ترموستات خراب شود باعث داغ شدن بیش از حد اتو شده و در نهایت نیز باعث سوزاندن لباس می شود.

علت داغ شدن بیش از حد اتو

علت داغ شدن بیش از حد اتو
شکل 4. علت داغ شدن بیش از حد اتو

با گذشت زمان و استفاده از دمای بالای اتوهای قدیمی، باعث گرم شدن پلاتین های ترموستات اتو می شوند. با گرم شدن بیش از حد و جریان کشی بالا پلاتین های ترموستات به هم اتصال کوتاه می کنند و جوش می خورند. علاوه بر این تیغه های فنری آن ها نرم می شوند و حالت فنری خود را از دست می دهند و در نهایت باعث جدا نشدن تیغه ها می گردد و به طور دائم جریان برق در مدار جاری می شود و باعث می شود دما بالا رود که در صورت قطع نکردن اتصال برق دستگاه، ترموفیوز قطع می شود. اما در اتوهایی که کنترل الکتریکی دارند به دلیل اینکه از نیمه هادی ها در آن ها استفاده شده است با کنترل برق المنت و فیدبک سنسور دما به برد الکترونیکی و نبود قطعه مکانیکی این مشکل حل شده است.

از اصلی ترین بخش های که باعث به وجود آمدن این مشکل در اتو می شود ترموستات می باشد زیرا وظیفه تامین حرارت اتو را بر عهده دارد. اگر ترموستات خراب باشد ممکن است با مشکل بیش از حد گرم شدن اتو روبرو شوید. گاهی اوقات نیز خراب شدن دکمه انتخاب دما باعث بروز این مشکل می شود، زیرا ایجاد نقص فنی در آن مانع از ارسال دستورات مناسب و درست به ترموستات می گردد.

کابل اتو دو سیم👉

کابل سیم اتو سه رشته👉

روکش اتو پرس سایز بزرگ 75👉

فیوز حرارتی اتو 240 درجه سانتی گراد 10 آمپر👉

پشتیبان قائم یدک
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • حسن ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۵۴

    سلام. بسیار سپاسگذارم از توضیح در مورد ترموستات. یک سوال بران پیش آمد. با توجه به داغ شدن ترموستات و عنل کردنش پس باید به بدنه یا نزدیک المنت نصب و پیچ شود که حرارت ببیند؟

  • رضا خالقی ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۲۳:۵۶

    خسته نباشید ممنون بابت مقاله و ارائه محصولات ترموستات اتو بخار 🙏🙏🙏

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *