تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

تعمیر سیم جمع کن جارو برقی، به مهارت نیاز دارد و بهترین کار این است که تعمیر آن را به یک تعمیرکار بسپارید. اما اگر به تعمیرکار دسترسی ندارید و یا خودتان مهارت لازم در این زمینه دارید و می‌خواهید تعمیر جارو برقی را خودتان انجام دهید، با ما همراه باشید تا این مورد را یاد بگیرید.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 9 دقیقه

نحوه کار سیم جمع کن جاروبرقی

یکی از قسمت‌های مشترک در بین بسیاری از لوازم الکترونیکی و مکانیکی امروزی سیم جمع کن است. در قسمت الکترونیکی سیم جمع کن‌ها کابل برق، دو شاخه، پلاتین‌های اتصال برق به حلقه‌های مسی و همچنین شاخک‌های انتقال برق به داخل جاروبرقی وجود دارد و قسمت مکانیکی آن دارای پایه‌های نگهدارنده و خود رول سیم جمع کن و ریل‌های دوار قرار دارند.

کابل جاروبرقی

عملکرد سیم جمع کن‌ها اینگونه است که قسمت آخر سیم به کنتاکت‌ها متصل می‌گردد و کنتاکت‌ها نیز خودشان به ریل‌های دوار متصل هستند.

ریل‌ها به این رول یا چرخ قرقره‌ای سیم جمع کن وصل شده‌اند. وقتی که سیم به بیرون کشیده می‌شود این رول یا قرقره به گردش در می‌آید. برای عدم قطع اتصال برق موتور با شبکه در این هنگام شاخک‌های ثابت که به دو ریل پایین و بالا متصل هستند ( یکی به پایینی و دیگری به بالایی) در تمام حال شکل خود را حفظ می‌کنند و به دلیل اینکه خاصیت فنری دارند باعث می‌شود که سیم جمع کن جاروبرقی بتواند خیلی راحت و بدون گیر کردن بچرخد و با دریافت برق و انتقال آن به داخل جاروبرقی، موتور آن روشن می‌شود.

نحوه کار سیم جمع کن جاروبرقی

طریقه تمیز کردن سیم جمع کن جاروبرقی

  • در مرحله اول برای حفظ ایمنی، جاروبرقی را از برق بکشید.
  • دقت کنید که داخل سوراخ سیم جمع کن گرد و خاکی نباشد. برای اینکه مطمئن شوید با گرفتن نور چراغ قوه داخل سوراخ سیم جمع کن داخل آن را مشاهده کنید. اگر گرد و خاک وجود داشت، با استفاده از یک مداد که نوک آن به چسب آغشته است، داخل سوراخ را تمیز کنید.
  • در مرحله بعد، پنل سیم جمع کن را باز کنید و گرد و خاک سیم را پاک کنید و کل سیم را کمی روغن بزنید تا جمع شدن آن روان‌تر باشد.
  • در آخر با استفاده از یک پارچه داخل آن را تمیز کنید.

خرید و قیمت قطعات جاروبرقی

اجزا و قطعات سیم جمع کن جاروبرقی

اجزای داخلی سیم جمع کن جاروبرقی شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. قرقره
  2. فیوز شیشه‌ای
  3. سیم‌های رابط روشن و تیره
  4. اهرم یا ترمز
  5. پلاتین
  6. حلقه‌های مسی
  7. شاخک‌های فنری ثابت

 

پلاتین گرد جاروبرقی کوچک

پلاتین گرد جاروبرقی بزرگ

پلاتین شاخکی جاروبرقی

دلایل خرابی و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

استفاده نادرست از جاروبرقی و باز کردن بیش از اندازه سیم آن باعث مشکلاتی مانند جمع نشدن سیم به طور خودکار، قطع برق دستگاه و همچنین عدم جریان صحیح برق به موتور می‌شود. علاوه براین، برخی از قطعات داخلی سیم جمع کن جاروبرقی ممکن است به دلایل مختلف خراب شوند که تعمیر و تعویض آن‌ها باعث کارکرد صحیح این قسمت جاروبرقی می‌شود.

آموزش تعمیرات سیم جمع کن جاروبرقی

  • ابتدا جاروبرقی را از برق بکشید. با استفاده از پیچ گوشتی درب جاروبرقی را باز کنید.
  • حال سیم جمع کن را از جای خود خارج کنید. دو سیم به رنگ‌های روشن و تیره دیده ‌می‌شود. با استفاده از اهم متر، سیم‌ها را بررسی کنید که قطع نشده باشند.
  • همچنین دو شاخه را نیز با اهم متر بررسی کنید تا مطمئن شوید که قطعی ندارد. اگر سیم‌ها قطع شده‌ باشند باید آن‌ها را باز کنید و سیم جدید را جایگزین‌ آن‌ها کنید. بهتر است، به پلاتین‌های سیم جمع کن روغن بزنید تا از خشکی‌ آن‌ها کاسته شده و روان‌تر شوند.

آموزش تعمیرات سیم جمع کن جاروبرقی

تمیز کردن اجزای داخلی قبل از تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

ابتدایی ترین و آسان ترین کاری که  برای رفع مشکل جمع نشدن سیم جمع کن جارو برقی باید انجام داد، تمیز کردن مسیر حرکت سیم است. استفاده جارو برقی در محیط‌هایی که پرز و گرد و غبار زیادی دارد باعث می‌شود که به مرور مسیر حرکت سیم مسدود شود و مانع از حرکت روان و صحیح آن می‌شود. ابتدا با کمک نور چراغ قوه مسیر حرکت سیم در جارو برقی را بررسی کنید و سپس با استفاده از وسایل مختلف مانند میله‌های باریک و مکنده‌های هوا گرد و غباری که در آن انباشته شده است را تمیز کنید. در برخی مواقع ممکن است مجبور شوید قاب جارو را باز کنید تا بتوانید قطعات داخلی که در مسیر حرکت سیم هستند را نیز به طور کامل تمیز کنید.

بررسی قطعات داخلی سیم جمع کن جاروبرقی

در بسیاری از مواقع مشکل خرابی سیم جمع کن جارو برقی با تمیز کردن مسیر حرکت سیم رفع نمی‌شود و باید قطعات سیم جمع کن جارو برقی را به ترتیب زیر بررسی کنید:

  1. قرقره که برای پیچیدن سیم به دور آن می‌باشد
  2. فیوز که انتقال و تامین برق مورد نیاز موتور را انجام می‌دهد و شیشه‌ای است.
  3. رول‌های دوار که سیم با شاخک‌های فلزی متصل به بالا و پایین به آن متصل هستند که در داخل قرقره قرار دارند.
  4. شاخک‌های فلزی یا کنتاکت‌ها که باعث اتصال سیم به بالا و پایین رول می‌شوند تا در زمان باز شدن سیم انتقال برق به موتور دچار اختلال نشود.
  5. ترمز که باعث جلوگیری از باز شدن بیش از اندازه سیم و جدا شدن آن از رول می‌شود.
  6. سیم‌های کوچک که دارای رنگ‌های روشن و تیره هستند.

تعمیر قطعات داخلی سیم جمع کن جاروبرقی

برای تعمیر و رفع مشکل قطعاتی که نام بردیم، مواردی را باید در نظر بگیریم:

  • احتمال اینکه سیم‌های روشن و تیره خراب شوند و جریان قطع شود، در سیم جمع کن بسیار زیاد است، به همین دلیل اگر با تمیز کاری مسیر حرکت سیم، مشکل و خرابی دستگاه برطرف نشد، این سیم‌ها باید عوض شوند. برای تعویض سیم باید قاب اصلی جارو را باز کنید و سیم جمع کن را از دستگاه خارج کنید و سیم‌های جدید را با سیم‌های قبل تعویض و در محل مناسب خود بگذارید.
  • از دیگر دلایل خرابی سیم جمع کن فیوز شیشه‌ای است. این فیوز به دلایل مختلف و با استفاده زیاد از جارو برقی ممکن است خراب شود و باید تعویض شود.
  • یکی از مهم‌ترین قطعات داخلی دستگاه پلاتین‌های مسی موجود در سیم جمع کن هستند که وظیفه آن‌ها برقراری اتصال و انتقال جریان است. با استفاده مداوم و گذر عمر ممکن است پلاتین‌ها دچار شکستگی شوند یا منافذ کوچکی روی بدنه آن‌ها به وجود آید. پلاتین‌های شکسته باید با قطعات سالم جایگزین شوند و منافذ بوجود آمده روی بدنه آن‌ها را  باید با سمباده و تینر به طور کامل از بین برد.
  • برای تعمیر کردن ترمز سیم جمع کن جاروبرقی باید 3 شیار را در بالای محل قرارگیری ترمز ایجاد کرد.
  • پس از اینکه هر کدام از مشکلات رفع شدند، باید تمام قطعات به طور کامل تمیز و روغن کاری شوند.

تعمیر قطعات داخلی سیم جمع کن جاروبرقی

نحوه بستن و جا انداختن فنر سیم جمع کن جارو برقی

با توجه به اینکه علت خرابی و عدم عملکرد صحیح سیم جمع کن، وجود مشکل در فنر آن است. به همین دلیل بهتر است با نحوه جا انداختن فنر سیم جمع کن جارو برقی آشنایی داشته باشید.

برای بستن فنر ابتدا باید سیم  به دور آن پیچیده شود و با حرکت دادن سیم می‌توان جهت مناسب برای  قرار گرفتن فنر را پیدا کرد. در بسیاری از مواقع برای تعمیر پلاتین‌ها ممکن است لازم باشد که بخش فنر سیم جمع کن باز شود و عدم تسلط به این کار باعث از جا در رفتن فنر می‌شود. نحوه جا انداختن فنر سیم جمع کن در برندهای مختلف با هم تفاوت‌هایی دارد اما اساس کار در همگی یکسان است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در صورت نداشتن تجربه و مهارت در این زمینه با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

شیوه کوک کردن سیم جمع کن جاروبرقی

برای اینکه سیم توسط جمع کن جاروبرقی سریع‌تر جمع شود، باید به درستی کوک شود. برای این کار تنها باید سه دور کامل سیم جمع کن را بچرخانید. با انجام این کار، سیم سریع‌تر به سیم جمع کن وارد می‌شود.

نحوه تعمیر ترمز سیم جمع کن جاروبرقی

اگر سیم جاروبرقی را بیرون کشیدید، اما ثابت ماند و دوباره به داخل برنگشت باید بدانید که ترمز سیم جمع کن خراب شده است. برای تعمیر ترمز سیم جمع کن باید به شیوه زیر عمل کرد:

در بالای محلی که ترمز قرار گرفته است، ۳ شیار ایجاد کنید. با ایجاد این شیارهای نازک، ترمز سیم جمع کن به درستی کار می‌کند.

تعمیر ترمز سیم جمع کن جاروبرقی

چه موقع سیم جمع کن خراب می‌شود و چه کار کنیم تا عمر بیشتری داشته باشد؟

استفاده نادرست از جاروبرقی و باز کردن بیش از حد سیم آن، به مرور زمان باعث می‌شود، سیم جمع کن خراب شود. برای اینکه سیم جمع کن جاروبرقی عمر بیشتری داشته باشد، سیم را علامت گذاری کنید تا آن را بیش از ۵۰ سانتی‌متر باز نکنید.‌

اگر سیم جمع کن جاروبرقی خراب شود چه مشکلاتی به وجود می‌آید؟

1. موتور دستگاه قطع شده و در نتیجه جاروبرقی روشن نمی‌شود.
2. سیم جاروبرقی خارج نمی‌شود و یا به درون دستگاه نمی‌رود.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *