تعمیر موتور جاروبرقی

تعمیر موتور جاروبرقی

عوامل مختلفی وجود دارد که باعث خراب شدن موتور جاروبرقی می‌شوند مانند خراب شدن قطعات به دلیل استفاده مداوم، گیر کردن زباله، قدیمی شدن دستگاه و … . بزرگترین سوالی که برای همه کاربران پیش می‌آید این است که آیا موتور جاروبرقی را می‌توان تعمیر کرد؟ در پاسخ باید بگوییم که برخی از این مشکلات را به سرعت می‌توان حل کرد. مثلا اتصالاتی که در موتور دچار شکستگی شده‌اند را می‌توان با کمک یک لحیم کاری ساده ثابت کرد یا گرد و خاک داخل موتور را نیز تمیز کرد و یا اینکه در شرایط فنی‌تر بلبرینگ‌های خراب، سیم پیچی، کلکتور و … موتور را تعویض نمود. در این مقاله از قائم یدک عواملی که باعث خراب شدن موتور جاروبرقی خواهند شد را معرفی و روش‌های تعمیر آن را بیان می‌کنیم. برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.


قیمت قطعات جاروبرقی


چه عواملی باعث خراب شدن موتور جاروبرقی می‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که به مرور زمان یا به طور ناگهانی باعث می‌شوند موتور  جاروبرقی خراب شود. اگر از این موارد آگاهی داشته باشید می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعمیر موتور جاروبرقی اقدام کنید.

  1. استفاده مداوم از جاروبرقی
  2. قدیمی شدن موتور جاروبرقی
  3. ضربه و فشار سنگین به موتور
  4. خاک گرفتن موتور جاروبرقی

استفاده مداوم از جاروبرقی

اولین دلیلی که باعث می‌شود موتور جاروبرقی خراب شود این است که به‌صورت مداوم و بدون وقفه از دستگاه استفاده کنید. برخی افراد بدون اینکه به زمان استفاده از جاروبرقی توجه کنند، برای ساعت‌های طولانی و مداوم آن را به کار می‌گیرند. این موضوع باعث فشار وارد شدن به جاروبرقی شده و در نهایت باعث می‌شود موتور جاروبرقی بسوزد یا از کار بیفتد. اگر موتور جارو برقی شما به دلیل استفاده طولانی مدت از کار افتاده است، برای تعمیر آن اقدام کنید.

در این شرایط بهتر است بعد از اینکه  10 دقیقه جاروبرقی کار کرد، 5 دقیقه به آن استراحت دهید. البته در جاروبرقی‌های جدید، ترموستات یا سنسور وجود دارد که به هنگام داغ شدن موتور، جاروبرقی خاموش می‌شود. این موضوع به این دلیل است که امنیت جاروبرقی حفظ و از داغ شدن بیش از اندازه آن جلوگیری شود. اگر ترموستات یا سنسور خراب شده است، لازم است که آن را عوض کنید. پیشنهاد می‌کنیم که این قطعه را از موتور بیرون نیاورید.


انواع موتور جاروبرقی و تفاوت‌های آن‌ها


قدیمی شدن موتور جاروبرقی

جاروبرقی‌هایی که مدت زیادی از آن‌ها استفاده شده است، بعد از مدتی خرابی‌های زیادی پیدا کرده و کارایی خود را از دست خواهند داد. به همین دلیل برای کارایی بهتر لازم است که تعمیر جاروبرقی را انجام دهید. اگر کارایی موتور جاروبرقی شما کاهش پیدا کرده است، می‌توانید موتور را خودتان در منزل تعویض کنید. اگر موتور اصلی را برای جاروبرقیتان تهیه کنید می‌توانید شاهد بالا رفتن عملکرد دستگاه خود باشید.

توجه داشته باشید که با خراب شدن موتور حتما نیازی نیست که آن را تعویض کنید، بلکه با تعویض قطعاتی مانند: ذغال، بلبرینگ، پروانه، سیم پیچی اصلی، بالشتک و …  موتور جاروبرقی خود را تعمیر کنید.

وارد شدن ضربه و فشار سنگین به موتور جاروبرقی

از دیگر عواملی که باعث خراب شدن موتور جاروبرقی می‎شود، وارد شدن ضربه و فشار سنگین به موتور جاروبرقی است. در برخی مواقع ممکن است جاروبرقی از ارتفاع بیفتد و به جایی برخورد کند. همچنین ممکن است جسمی سنگین روی جاروبرقی بیفتد و به موتور جاروبرقی ضربه وارد کند و باعث شکستگی موتور، فن و قطعات دیگر آن شود. در چنین شرایطی بهتر است به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا تعمیرات موتور جاروبرقی‌تان را انجام دهد.


 
 

خاک گرفتن موتور جاروبرقی

اگر به موتور جاروبرقی گرد و خاک وارد شود، به پروانه، بالشتک و کارکرد موتور آسیب خواهد رساند. اما چرا به موتور گرد و خاک وارد می‌شود؟

  • اگر کیسه جاروبرقی دچار پارگی باشد، گردو خاک به موتور وارد می‌شود.
  • اگر از کیسه زباله نامرغوب استفاده شود، گرد و خاک از کیسه عبور کرده و به موتور وارد می‌شود.
  • اگر فیلتر، بیش از اندازه شسته شود یا کثیف شدن فیلتر باعث ورود گرد و خاک به موتور می‌شود.
  • اگر کیسه جاروبرقی به صورت صحیح نصب نشده باشد و جاپاکتی در جای خود قرار نگیرد، گرد و خاک وارد موتور خواهد شد.

نحوه تعمیر موتور جارو برقی

برای تعمیر موتور جاروبرقی لازم است موارد زیر را چک کنید. البته دقت کنید که اگر در این زمینه تجربه‌ای ندارید بهتر است این کار را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

  • ابتدا باید اتصالات موتور را بررسی کنید که قطع نشده باشند.
  • بعضی مواقع اگر سیم برق محکم کشیده شود، پلاتین‌های متصل به موتور قطع خواهند شد.
  • این احتمال وجود دارد که ذغال‌های موتور تمام شده باشند. پس این مورد نیز نیاز به بررسی دارد و اگر زغال‌ها تمام شده‌اند، بهتر است هر دو آن‌ها را تعویض کنید.
  • به پروانه موتور را نیز بررسی کنید. اگر پره‌های آن دچار شکستگی هستند باید آن را تعویض کنید.
  • حال باید بلبرینگ‌ها را چک کنید و اگر خراب هستند باید برای تعویض آن‌ها اقدام کنید. اگر بلبرینگ دچار خرابی شده باشد، صدای بدی از جاروبرقی به گوش می‌رسد.
  • آخرین گزینه سیم پیچی اصلی موتور و بالشتک هستند که باید آن‌ها را چک کنید. اگر این مورد دچار مشکلی بود، سیم‌ پیچی باید مجددا انجام شود.

علت داغ شدن موتور جاروبرقی


هزینه تعمیر موتور جاروبرقی چقدر است؟

باید گفت هزینه تعمیر موتور جاروبرقی قبل از عیب‌یابی از پیش تعیین شده نیست، زیرا به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد. از جمله این موارد می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • نوع جاروبرقی: از جمله موارد مهم نوع و برند جاروبرقی، سال ساخت و همچنین تکنولوژی به‌کاررفته در آن است.
  • کیفیت قطعات:هزینه خرید قطعات اصل و فابریک هر برند  نسبت به قطعات تقلبی  بیشتر است.
  • گارانتی:اگر جاروبرقی شما دارای گارانتی باشد، تعمیر موتور جاروبرقی شما هزینه کمتری را در بر خواهد گرفت.

در کل باید دقت داشته باشید که هزینه تعمیر موتور جاروبرقی بعد از عیب‌یابی توسط تعمیرکار تعیین می‌شود. اما مواردی که بیان کردیم در تعیین این قیمت موثرند.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *