نحوه تعمیر و تعویض لوله خرطومی جاروبرقی

نحوه تعمیر و تعویض لوله خرطومی جاروبرقی

نحوه تعمیر و تعویض لوله خرطومی جاروبرقی: یکی از وسایل ضروری و اصلی برای نظافت هر خانه‌ای جاروبرقی است. اگر شما نیز در زمان جارو زدن به لوله خرطومی جاروبرقی توجه نمی‌کنید و آن را از یک سمت به سمت دیگر خانه حرکت می‌دهید، احتمالا بعد از مدتی شاهد ترک‌خوردگی یا پاره شدن آن خواهید بود. این اتفاق باعث می‌شود که قدرت مکش جاروبرقی، طول عمر و … کاهش پیدا کند در نتیجه مجبور می‌شوید که خرطومی جاروبرقی را تعویض کنید. توجه کنید که اگر در این شرایط خرطومی جاروبرقی را تعویض نکنید، به زودی موتور دستگاه و یا دیگر مشکلات فنی در آن بروز می‌کند بنابراین اصلاح آن را پشت گوش نیندازید.

در این مطلب از قائم یدک قصد داریم بگوییم که چه زمانی باید نسبت به تعویض خرطومی جاروبرقی اقدام کنید و چطور باید این کار را انجام دهید.


قیمت انواع شیلنگ خرطومی جاروبرقی


نحوه تعمیر و تعویض لوله خرطومی جاروبرقی

شاید این موضوع برایتان تازگی داشته باشد که بگوییم به‌جای تعویض خرطومی جاروبرقی می‌توانید آن را تعمیر کنید. اگر جای پارگی یا ترک‌خوردگی در ابتدای لوله باشد، می‌توانید به‌راحتی آن را تعمیر کنید. اما چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟

  • ابتدا باید با کمک دکمه خار را از روی زانویی یا کوپل باز کنید. برای انجام این کار می‌توانید از پیچ‌گوشتی استفاده کنید. حال لوله خرطومی را در خلاف جهت بپیچانید تا بتوانید آن را از جاروبرقی جدا کنید.
  • قطعه پلاستیکی اتصال‌دهنده که در نزدیکی پارگی لوله قرار دارد را جدا کنید. با استفاده از یک کاتر یا چاقوی اره‌ای، قسمت پارگی لوله خرطومی را با احتیاط برش دهید. قسمت‌های اصلی و توپی پلاستیکی را به جاروبرقی متصل نمایید. حال جاروبرقی شما مانند قبل قابل استفاده است.

اما اگر قسمت آسیب دیده لوله خرطومی در ابتدای آن نباشد چاره چیست؟ در این شرایط راهی به جز تعویض لوله خرطومی جاروبرقی نخواهید داشت. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد به‌دست آورید.

۷ گام ساده برای تعویض شیلنگ جاروبرقی

اگر قصد دارید لوله خرطومی جاروبرقی را تعویض کنید، با ما همراه شوید تا در چند مرحله ساده بیان کنیم که چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید.

تهیه قطعه مناسب

اولین و ساده‌ترین کار برای تعویض خرطومی جاروبرقی این است که یک لوله خرطومی جدید با کیفیت و جنس خوب خریداری نمایید. برای تهیه لوله خرطومی باید توجه کنید که مناسب برند و مدل جاروبرقیتان باشد. اگر اینگونه نباشد بعد از مدت‌زمان کوتاهی نیاز دارید که دوباره آن را تعویض کنید.

پیدا کردن محل بریدگی لوله خرطومی

در این مرحله لازم است محل بریدگی لوله خرطومی را پیدا کنید. پیدا کردن محل آسیب دیدگی کار سختی نیست و برای پیدا کردن آن باید دستگاه را روشن کنید. اگر پارگی به انتهای لوله خرطومی جاروبرقی نزدیک باشد؛ رابط پلاستیکی را می‌توانید جدا کنید و سپس آن قسمت را با کاتر برش بزنید. این قسمت در برخی لوله‌ها پرس شده است و امکان جدا کردن آن وجود ندارد در این شرایط باید از یک تعمیرکار جاروبرقی کمک بگیرید. سپس کانکتور پلاستیکی را به انتهای لوله‌ برش‌داده شده متصل کنید.

نکته: اگر در لوله خرطومی انسداد و گرفتگی وجود داشت، بهتر است ابتدا آن را رفع کنید تا در آینده برایتان دردسر‌ساز نباشد.


 

جدا کردن کوپل و لوله تلسکوپی

حال باید بررسی کنید که آیا کوپل و لوله تلسکوپی سالم هستند یا نه؛ اگر مشکلی نداشتند، این دو قطعه را باید از لوله خرطومی جدا کنید. در اکثر جاروبرقی‌ها یک دکمه یا خار کوچک وجود دارد که برای جدا کردن این دو تعبیه شده است. اما اگر این دو قطعه به لوله جاروبرقی پِرس شده‌ باشند راهی جز مشورت با تعمیرکار ندارید.

اگر این قسمت دارای دکمه بود، لازم است آن را فشار دهید تا کوپل و لوله تلسکوپی یا رابط و زانویی از لوله خرطومی جدا شوند. در غیر این صورت با کمک یک پیچ گوشتی باید این دو قطعه را از یکدیگر جدا کنید.

تعویض لوله خرطومی جدید

بعد از انجام این مراحل باید لوله خرطومی جدیدی که خریداری کرده‌اید را بردارید و به‌جای لوله قدیمی بگذارید. حال باید زانویی و رابط را با دقت به لوله خرطومی جدید وصل کنید.

تست جاروبرقی

بعد از اینکه برای تعویض لوله شیلنگ جاروبرقی , اقدام کردید باید اطمینان پیدا کند که قطعات را به‌درستی در جای خود قرار داده و وصل کرده‌اید. دو شاخه جاروبرقی را به برق بزنید و دستگاه را روشن کنید و عملکرد آن را بررسی کنید. اگر تعویض شیلنگ جاروبرقی را به‌درستی انجام داده باشید، دستگاه بدون مشکل کار خواهد کرد.

چه زمانی باید نسبت به تعویض خرطومی جاروبرقی اقدام کنیم؟

  • احساس بوی نامطبوع
  • عدم انعطاف‌پذیری خرطومی
  • پارگی یا ترک‌خوردگی لوله جاروبرقی
  • مسدود شدن و گرفتگی لوله به دلیل گیر کردن آشغال در آن

نکته مهم: برای اینکه از خطر برق‌گرفتگی جلوگیری کنید، نباید از چسب برای درست کردن قسمت بریدگی لوله خرطومی استفاده کنید زیرا در برخی موارد چسب در اثر مکش زیاد جاروبرقی از جای خود کنده می‌شود و یا اینکه قدرت مکش جاروبرقی به‌ اندازه‌ای زیاد است که به موتور آسیب وارد می‌شود.

White and gray color wood texture surface for background

سخن آخر

در کل در نتیجه کشیده شدن یا برخورد جسم تیز با لوله خرطومی، بخشی از آن دچار آسیب و سوراخ شود. در این شرایط شما می‌توانید ۲ کار انجام دهید. اگر این بریدگی در ابتدا و انتهای محل اتصال به جاروبرقی باشد قابل تعمیر است به‌این‌صورت که می‌توانید این قسمت را برش بزنید و دوباره از همان لوله استفاده کنید. اما اگر بریدگی در وسط لوله ایجاد شده باشد، باید برای تعمیر و تعویض لوله خرطومی جاروبرقی اقدام کنید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *