تعویض موتور جاروبرقی

تعویض موتور جاروبرقی

در این مقاله قصد داریم درمورد تعویض موتور جاروبرقی صحبت کنیم. موتور جاروبرقی مهم‌ترین و حیاتی‌ترین قطعه این دستگاه است زیرا این قطعه توان و قدرت جاروبرقی را مشخص می‌کند. چگونگی عملکرد جاروبرقی به چگونگی عملکرد موتور آن بستگی دارد. اگر این بخش خرابی شود تعمیر موتور جاروبرقی از ضروریات است زیرا اگر موتور از کار بیفتد، جاروبرقی عملا بی استفاده خواهد شد. اما نکته مثبتی که وجود دارد این است که این قطعه دارای امکان تعمیر و تعویض است. قبل از اینکه برای تعویض آن اقدام کنید باید آسیب وارد شده به موتور را بررسی کنید. چه‌بسا ممکن است مشکل به وجود آمده در موتور قابل تعمیر باشد.


قطعات جاروبرقی


تعویض موتور جاروبرقی

اکثر کاربران این سوال را می‌پرسند که آیا اصلا امکان این موضوع وجود دارد که آیا می‌توانیم خودمان موتور را در منزل تعویض کنیم؟ پاسخ این سوا مثبت است. برای این کار نیاز به وسیله خاصی ندارید، تنها با داشتن یک پیچ گوشتی و انبردست می‌توانید این کار را انجام دهید. این کار اصلا سختی به همراه ندارد. تنها کاری که باید بدانید این است که بیاموزید چگونه موتور را باز کنید. به همین جهت تیم تحقیقات ما تصمیم گرفتند تا به شما همه چیز را در این مورد توضیح دهند تا به حقیقت ماجرا پی ببرید.


 

اجزای موتور جاروبرقی

برای یادگیری نحوه تعویض موتور جاروبرقی باید قبل از هرچیز با اجزای تشکیل دهنده موتور جاروبرقی و عملکرد آن‌ها آشنا شوید. قطعات موتور جاروبرقی ,شامل موارد زیر می‌باشند:

بلبرینگ: دو عدد بلبرینگ در ابتدا و انتهای موتور جاروبرقی قرار دارد که اگر خراب شوند باعث ایجاد سروصدای بلند خواهد شد.

کلکتور: این قطعه یک صفحه چرخان می‌باشد که با کمک یک میله نازک درون بلبرینگ‌ها ثابت می‌شود.

سیم‌پیچ: سیم‌پیچ موتور، خاصیت آهن‌ربایی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود کلکتور به گردش درآید.

زغال: زغال باعث می‌شود جرقه ایجاد شود و وظیفه اتصال برق به کلکتور را برعهده دارد.

پروانه: پروانه موتور جاروبرقی در ایجاد مکش نقش دارد.

سنسور یا ترموستات: این قطعه وظیفه دارد که وقتی دمای دستگاه بالا می‌رود، برق را قطع کند و از این طریق جلوی داغ شدن جاروبرقی را بگیرد.

موتور انواع برندهای جاروبرقی شامل قطعاتی که در بالا بیان کردیم می‌باشند؛ بنابراین فرقی ندارد که قصد تعویضض موتور جاروبرقی بوش را دارید یا پارس خزر، در هر صورت برای تعویض موتور جاروبرقی لازم است که کلیه این قطعات را بشناسید. اگر مهارت کافی برای انجام این کار را ندارید، باید تعویض موتور جاروبرقی را به متخصصان این کار بسپارید.

آموزش تعویض موتور جاروبرقی

مرحله اول تعویض موتور جاروبرقی

در تعویض موتور جاروبرقی، باید ابتدا یک موتور اصلی و فابریک را خریداری نمایید. به دلیل حساسیت موتور جاروبرقی، توصیه می‌کنیم که در زمان خرید این قطعه، به کیفیت و متناسب بودن آن با دستگاه توجه داشته باشید.

مرحله دوم تعویض موتور جاروبرقی

برای تعویض موتور جاروبرقی باید قطعات فیلتر، کیسه و قاب رویی جاروبرقی را از آن جدا کنید. برای این کار باید پیچ‌های قاب رویی جاروبرقی را باز کرده و قاب را جدا نمایید. پیچ‌هایی که برای پوشش موتور و سیم‌ها استفاده شده‌اند را بردارید تا در حین کار مزاحمتان نشوند. در این مرحله از موتور و نحوه قرار گرفتن و اتصالات آن یک عکس بگیرید تا در زمان وصل کردن سیم‌ها به قطعه، آن‌ها را اشتباه وصل نکنید.


 

مرحله سوم تعویض موتور جاروبرقی

در این مرحله از تعویض موتور جاروبرقی باید پلاستیک فوم مانندی که به موتور متصل است را جدا کنید و سیم‌های موتور را باز کنید. حال موتور را از دستگاه جدا کرده و باز کنید.

مرحله چهارم تعویض موتور جاروبرقی

در این مرحله از تعویض موتور جاروبرقی، قطعه موتور جدید را در دستگاه قرار بگذارید و سیم‌ها مانند عکسی که گرفتید به قطعه وصل کنید تا اشتباهی در این مورد رخ ندهد. این مرحله بسیار حساس است و انجام هر گونه اشتباه در این مورد باعث آسیب به قطعه و در نهایت ایجاد مشکل در جاروبرقی خواهد شد. بعد از وصل کردن سیم‌ها، لبه فوم را در کناره موتور قرار دهید و کوبل جلو و عقب موتور را نیز وصل کنید.

در نهایت نیز قطعات جدا شده جاروبرقی را به دستگاه وصل کنید. برای این کار ابتدا پیچ‌های درب موتور را ببندید. سپس فیلتر و پوشش جاروبرقی را وصل کنید. بعد از اینکه این مراحل به اتمام رسید، جاروبرقی را به برق وصل کنید و عملکرد صحیح آن را کنترل کنید.

در چه مواقعی باید حتما موتور جاروبرقی را عوض کنیم؟

1. گاهی اوقات قدرت مکش دستگاه پایین می‌آید که یکی از دلایل آن ایراد در موتور جاروبرقی است که در این صورت باید سریعا موتور را تعویض نمایید.

2. اگر به هنگام استفاده از دستگاه بوی سوختنی یا دود احساس کردید، حتما باید موتور را تست کنید زیرا امکان سوختن آن بالا است و فورا باید مشکل آن را رفع کنید.

3. در برخی موارد که وقتی قصد جارو زدن دارید، دستگاه روشن نمی‌شود. در این موارد توصیه می‌کنیم ابتدا اتصالات و کیت الکترونیکی را بررسی کنید زیرا احتمال دارد که مشکل از موتور باشد.


کیسه و پاکت جاروبرقی


هزینه تعویض موتور جاروبرقی

هزینه مربوط به تعویض موتور جاروبرقی به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • گارانتی: اگر جاروبرقی شما گارانتی داشته باشد، هزینه مربوط به تعمیر و یا تعویض آن کاهش پیدا می‌کند.
  • نوع جاروبرقی: از دیگر عوامل موثر در هزینه تعویض جاروبرقی سال تولید دستگاه، برند تولید کننده جاروبرقی، تکنولوژی ای که در آن به کار رفته است می‌باشد.
active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *