تعویض کفی کولر آبی

تعویض کفی کولر آبی

کفی کولر آبی و انواع آن

کولر آبی یک سیستم سرمایشی است که منبع اصلی آن برای تولید سرما آب است. بسیاری از قطعات و اجزای کولر آبی به طور مداوم با آب در تماس هستند. یکی از این اجزا نیز کفی کولر آبی می‌باشد. که در زیر کولر قرار دارد و بدون آن به کار کولر صدمه وارد می شود.  کفی های کولر آبی باید در نوع خاصی طراحی شوند تا بتوانند حالت خود را حفظ نمایند و تغییر شکل پیدا نکنند.

زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

 

بخش زیرین دستگاه کولر، کفی کولر آبی است. بدنه کولر آبی از جنس فلز گالوانیزه می‌باشد و کفی کولر نیز از همین جنس و یا از جنس گالوانیزه ضد زنگ است. به دلیل اینکه در محفظه داخلی دستگاه، جریان مداوم آب و رطوبت وجود دارد در دراز مدت باعث زنگ زدگی آن می‌شود. کفی کولر نیز از این قضیه مستثنی نیست. به‌ویژه در شرایط آب و هوایی مختلفی که آب ورودی کولر ناخالصی فراوانی دارد باعث می‌شود زنگ زدگی یا خوردگی و فرسودگی کفی کولر زودتر و شدیدتر رخ دهد. این کفی کولر باید به گونه ای باشد که از سوراخ شدن، هدر رفت آب و پوسیدگی ممانعت به عمل آورد. همچنین بهتر است از یک رنگ مناسب به عنوان پوشش و محافظ استفاده شود تا از ساییدگی و پوسیدگی جلوگیری شود. در کفی کولر یک شکاف تعبیه می شود تا آب اضافه جمع شده در کولر خارج شود و به موتور کولر آسیبی وارد نگردد.

به همین دلیل یکی از کارهای ضروری در این مواقع تعویض کفی کولر آبی است. در برخی موارد خفیف‌تر نیز ممکن است کفی با ترمیم درست و تعمیر شود.


 قطعات و لوازم یدکی کولر گازی

لوازم کولر آبی


قیمت کفی کولر آبی

ویژگی‌های یک کفی کولر آبی خوب

جنس یک کفی خوب برای کولر آبی باید به‌گونه‌ای باشد که در برابر ضد زنگ‌زدگی مقاوم باشد. علاوه بر این ویژگی اصلی، خصوصیات دیگری نیز باید داشته باشد. این خصوصیات شامل موارد زیر می‌باشند:

  • جنس مقاوم گالوانیزه و ضد زنگ
  • وزن سبک
  • برخورداری از شکاف برای ذخیره‌سازی بیش از اندازه آب
  • قابلیت نصب آسان

البته یکی دیگر از امتیازهای یک کفی خوب ممکن است قیمت مناسب باشد. اما اگر تمامی ویژگی‌هایی که بیان کردیم در یک کفی وجود داشت، مطمئن باشید که دوام بالایی برای کولر شما خواهد داشت.

انواع کفی کولر آبی

کولرهایی که در سال‌های اخیر تولید شده‌اند، دارای یک سایز مشخص و استاندارد برای هر سایز کولر آبی هستند و بر اساس هر سایز، اندازه کفی کولر آبی نیز متغیر است. اما در برخی موارد به‌خصوص در مورد کولرهای قدیمی این موضوع کمی تفاوت دارد و برای تعویض کفی کولر باید با ذکر برند و سایز آن اقدام به خرید کفی کولر نمایید. از انواع کفی کولر آبی رایج در بازار موارد زیر می‌باشند:

  1. کفه کولر 3000
  2. کفه کولر 5000
  3. کفه کولر 7000

این موضوع را نیز باید بیان کنیم که در سال‌های اخیر نوعی کفی کولر به نام کفی پلیمری تولید شده است که در داخل کفی قدیمی کولر قرار می‌گیرد و این یک راه حل راحت‌تر به جای تعویض کفی کولر است اما طول عمر و کارایی کفی‌های فلزی را ندارند.


قیمت تسمه کولر آبی


 

تشتک کولر آبی

یکی دیگر از مهم ترین قسمت های کولر آبی تشتک می باشد که محل جمع شدن و ذخیره آب می باشد. این تشتک هر چقدر عمق بیشتری داشته باشد و بتواند آب بیشتری را در خود جمع کند، کولر آبی می تواند سرمای بیشتری داشته باشد. هم چنین برای داشتن مقاومت باید ضخامت ورق تشتک کولر حداقل 9/0 میلی متر باشد. یکی از مسایل مهم در رابطه با تشتک کولر آبی این است که این قسمت همیشه در معرض زنگ زدگی قرار دارد که برای جلوگیری از زنگ زدن باید قبل از نصب کولر آن را عایق نمود و یا در زمانی که کف آن خشک است این کار را انجام داد. هم چنین باید همیشه آن را تمیز نگه داشت زیرا آب کثیف باعث شوره زدن پوشال ها می گردد.

بهترین کفه کولر آبی

بهترین کفه کولر آبی
بهترین کفه کولر آبی
بهترین کفه کولر کفه ای است که علاوه بر اینکه باید با سایز و حجم کولر متناسب باشد باید دارای ویژگی های زیر نیز باشد:
  • دارای نصب آسان بدون نیاز به تخصص باشد
  • دارای وزن سبک و قابل حمل باشد
  • از جنس گالوانیزه و محکم باشد
  • یک شکاف کوچک برای تخلیه آب اضافی در آن تعبیه شده باشد
  • بدون خراش و از جنس محکمی ساخته شده باشد

سایز کفی کولر

کولرهای آبی دارای سایزهای متفاوت می باشند که  هرکدام کفی مناسب به خود را دارند. کفی در سایزهای مختلف با توجه به سایز کولر آبی باید انتخاب گردد.

جنس کفی کولر

کفی کولر باید از جنس گالوانیزه و هم جنس با بدنه کولر آبی باشد. گالوانیزه دارای مقاومت بالا و فلزی باکیفیت می باشد که در برابر  خوردگی و ساییدگی و پوسیدگی مقاوم است.  

نحوه تعویض کفی کولر

کولر آبی در بدنه خود سه دریچه (در برخی نیز ۴ دریچه) پوشال خور، ۴ ستون یک کفی و یک سقف یا بدنه فوقانی کولر دارد. برای تعویض کفی کولر باید ستون‌های متصل به کفی کولر باز و به کفی نو متصل شوند. برای انجام این کار می‌توانید از چند روش استفاده کنید که آن‌ها را بیان می‌کنیم.


قیمت فولی (پولی) کولر آبی


نحوه تعویض کفی کولر

اولین روش تعویض کفی کولر آبی

در این روش ابتدا باید سیم کشی، برزنت کولر و شلنگ کولر را جدا و سپس آن را وارونه کنید. بعد از وارونه کردن کولر، باید پیچ‌های متصل به کفی  (هر ستون دارای ۲ پیچ متصل به کفی دارد) را باز کنید  و بعد از اینکه کفی کهنه را جدا کردید، کفی نو را جایگزین کنید.

روش دوم تعویض کفی کولر

در این روش باید کولر از سقف آویزان شود که به تجهیزاتی مانند طناب و جرثقیل دستی نیاز است و آماده‌سازی آن کمی مشکل بوده ولی تعویض کفی در این روش آسان‌تر است.

روش سوم برای عوض کردن کفی کولر

در این روش نباید کفی قدیمی را جدا کنید بلکه به طور مستقیم آن را روی کفی جدید بگذارید، یعنی کولر همزمان دو کفی دارد. برای انجام این کار ابتدا باید جای زیرآب کولر را با دقت با دریل درآورده و سوراخ کرد. سپس کفی را که خریداری نموده‌اید را روی سقف کولر آبی قرار دهید و آن را با ضرباتی آرام کمی گشاد کنید. سپس کفی کولر را به آرامی در زیر کولر و از هرچهار طرف روی کفی نو قرار دهید. این کار حتما باید توسط ۲ نفر انجام شود.



لیست قیمت قطعات کولر


قیمت کفی کولر آبی

قیمت کفی کولر آبی با توجه به نوساناتی که وجود دارد بسیار ارزان می باشد. این نوسانات قیمت به دلایلی ممکن است به وجود آید:
  • قابلیت نصب و چفت شدن آسان
  • حجم کول
  • جنس کفی
  • فاصله آن تا زمین
  • توجه به ابعاد، عرض و ارتفاع کولر
  • محکم بودن جنس و بدنه کفی.

قیمت تعویض کفی کولر

قیمت تعویض کفی کولر به  سایز کولر و هزینه خرید کفی بستگی دارد. البته دستمزد تعویض کفی کولر با توجه به محل نصب کولر آبی ممکن است افزایش پیدا کند. به طور معمول دستمزد عوض کردن کفی کولرهای پشت بام در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است و اگر شرای تعویض کفی کولر سخت‌تر باشد،  اجرت تعویض کفی کولر تا ۱ میلیون تومان نیز بالا می‌رود. این افزایش قیمت به دلیل این است که در برخی موارد  کولرها در بالکن و ارتفاع نصب شده‌اند.

نکات مهم هنگام تعویض کفی کولر آبی

  • مهم ترین نکته در تعویض کفی کولر آبی آشنایی با مدل ها و شناخت یک کفی خوب می باشد.
  • برای تعویض کفی کولر آبی باید به شکاف کوچک موجود در کفی توجه شود تا آب اضافی بتواند از کولر خارج شود.
  • وقتی کفی کولر تعویض شد بهتر است یک پوشش رنگی روی کفی آورده شود تا از احتمال ساییدگی و پوسیدگی جلوگیری شود.
  • توجه به جنس کفی بسیار مهم است که جنس گالوانیزه برای تعویض مناسب می باشد.


فروش شیر تخلیه کولر آبی خروسکی درجه یک


 

ترمیم کفی کولر آبی

بدنه و کفی کولر به دلیل اینکه همیشه با آب در تماس هستند ممکن است دچار پوسیدگی و زنگ زدن شوند و نیاز به تعویض داشته باشد. اما یک راه دیگر این است که آن را ترمیم نماییم. در این قسمت روش های ترمیم کفی کولر آبی را بیان می کنیم.

عایق بندی کفی کولر آبی👉

ترمیم کفی کولر آبی
ترمیم کفی کولر آبی
عایق کردن کولر آبی یک روش مناسب به جای تعویض کفی کولر آبی می باشد. عایق کولر آبی دارای نوع و ترکیبات متنوعی می باشد. برای مثال یکی از انواع عایق ها، عایق نانو الاستیک می باشد که بعد از استفاده بی رنگ و شفاف می گردد. مراحل عایق بندی کفی کولر آبی به صورت زیر می باشد:
  1. بعد از  تمیز کردن شوره های کف کولر آبی، آن را بشویید.
  2. اگر کف کولر سوراخ شده است ابتدا باید با یک کارتن سوراخ ها را پوشانده و سپس با یک قلم مو یا غلتک سطح را به مواد عایق آغشته نمایید. در قسمت کف نیز باید مواد را در کف کولر بریزید و آن را صاف نمایید. این کار باید با دقت انجام گیرد تا هیچ بخشی بدون پوشش نماند.
  3. بهترین زمان برای عایق کردن کولر آبی زمان های گرم مثلا بهار و تابستان می باشد.
  4. بعد از اینکه کار عایق کاری به پایان رسید باید 24 ساعت اجازه دهید تا عایق ها خشک شوند، به این منظور نباید در این قسمت ها آب بریزید.

انواع عایق کولر آبی

عایق رطوبتی کف کولر آبی👉

برای عایق کاری کولر باید از ماده عایق برای قسمت های آسیب دیده کولر آبی استفاده مود که خود انواع متفاوتی دارد. انواع عایق کولر به شرح زیر می باشند:
انواع عایق کولر آبی
انواع عایق کولر آبی

اسپری قیر کف کولر

یکی از کاربردی ترین مواد برای عایق کردن کف کولر اسپری قیر کف کولر می باشد که دارای استفاده آسان می باشد.  این اسپری برای تمام سطوحی که با آب در تماس هستند کاربرد دارد. برای اینکه بتوان با این اسپری عایق کاری نمود ابتدا باید آب کولر را تخلیه نمود. سپس زنگ زدگی و رسوبات کولر را تمیز کرد و بعد از اینکه کولر خشک شد با اسپری تمام سطوح مورد نظر را پوشاند.

قیر سرد کف کولر

این ماده نیز یکی دیگر از مواد کاربردی برای پوشاندن زنگ زدگی و سوراخ های کولر می باشد. قیر سرد مانند چسب کف کولر را می پوشاند و مانعی در برابر فرسوده شدن کف کولر می باشد. کار عایق با این ماده به راحتی و کمترین ابزار انجام خواهد شد. امیدواریم که مقاله ی ” تعویض کفی کولر” مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. قایم یدک را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

قطعات کولر👉

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *