دستگاه تصفیه آب چیست؟ + مزایا و معایب

دستگاه تصفیه آب چیست؟ + مزایا و معایب

نوشیدن آب تمیز و آگاهی درمورد عناصر موجود در آن یکی از مهم‌ترین ضروریت‌ها است که انواع دستگاه تصفیه آب خانگی شرایط این امر را برای انسان مهیا کرده‌اند. دستگاه‌های تصفیه آب در شهرهای شلوغ و پرجمعیت به‌طور گسترده‌تری استفاده می‌شود. خرید دستگاه تصفیه آب خانگی علاوه بر اینکه از نظر قیمت مقرون به صرفه است، کیفیت آن نیز جز سالم‌ترین و ایده‌آل ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

قیمت دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید آب اصلی‌ترین مواد حیاتی است. امروزه استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی، در شهرها و همچنین روستاها یکی از ضرورت‌ها است زیرا آلاینده‎های آب باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی بدن می‌شوند. سیستم‌هایی که برای تصفیه آب کاربرد دارند مدل‌های مختلفی نیز دارند. فیلترهایی که در انواع دستگاه تصفیه کننده آب نیز استفاده می‌شود انواعی دارند که برای مکان‌های مختلف استفاده می‌شوند.

سیستم‌های تصفیه آب خانگی چگونه آب را تمیز می‌کنند؟

سیستم‌های تصفیه آب خانگی مانند دیگر سیستم‌های تصفیه از فرآیند اسمز معکوس استفاده می‌کنند. با کمک این روش، مراحل تصفیه آب با موفقیت انجام می‌گیرد. آبی که به دستگاه تصفیه می‌رسد در درجه اول از قبل فیلتر شده است. در این مرحله که فیلتر ذرات نامیده می‌شود، تمامی ذراتی که اندازه آن‌ها بیش از پنج میکرون است و در آب وجود دارند، برداشته می‌شوند. بعد از پایان این مرحله، سیستم تصفیه آب خانگی شروع به مرحله فیلتر کربن می‌کنند که شامل رفع  بوی بد و طعم بد از آب می‌باشد.

با کمک این سیستم‌ها، عناصری که بوی بد و طعم بد را ایجاد می‌کنند ازآب جدا می‌شوند و با این فرآیند ایده‌آل ترین و سالم‌ترین آب برای نوشیدن تولید می‌شود. اسمز معکوس فرآیندی است که از عبور بسیاری از یون‌های فلزات سنگین مانند آرسنیک، سدیم، آزبست، نیترات و سرب جلوگیری کرده که فرصت حل شدن در آب را ندارند. به این ترتیب دستگاه تصفیه آب با تولید طراوت، تمیزی و آب تصفیه شده در بالا بردن کیفیت زندگی موثر است.

مشخصات دستگاه تصفیه آب خانگی

معمولا دستگاه‌‌‌های تصفیه اب خانگی در ظرفیت‌های 190 تا 220 لیتر در شبانه روز تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این دستگاه‌ها برای منازل و یا دفاتر اداری با جمعیت کم مناسب‌اند. در کنار این دستگاه‌ها مخازن آنتی باکتریال قرار گرفته است که برای ذخیره آب استفاده می‌شود. ظرفیت‌هایی که بیشتر از این میزان باشند، در دسته دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی و نیمه‌صنعتی جای می‌گیرند.

مزایا خرید دستگاه تصفیه اب خانگی چیست؟

پایین بودن هزینه دسترسی به آب سالم نسبت به روش‌های دیگر

در ذهن تمامی افراد این سوال نقش بسته که خرید آب معدنی از بازار مقرون به صرفه است یا دستگاه تصفیه آب؟ جواب این سوال را با یک حساب سرانگشتی می‌توان پیدا کرد که با هزینه خرید آب معدنی برای یک خانواده در 2 ماه می‌توان یک دستگاه تصفيه آب خانگي  خریداری کرد که می‌توان آن را تا چند سال مورد استفاده قرار داد. همچنین با خرید این دستگاه به پاکیزگی محیط زیست نیز کمک کرده‌ایم.

بهبود طعم غذا

از آنجایی که در آب تصفیه شده کلر و موادشیمیایی حذف شده‌اند، آب شیرینی و طعم بهتری پیدا می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها در فرآیند پخت و پز از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند که همین امر در بهبود طعم غذا موثر است.

میل به نوشیدن بیشتر آب

محققان معتقدند که نوشیدن آب باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود و سموم را از بدن دفع می‌کند به همین دلیل توصیه شده است که روزانه هشت لیوان آب برای جبران کمبود آب بدن باید استفاده شود. میل به نوشیدن آب در صورتی به وجود می‌آید که آب طعم و مزه گوارایی داشته باشد. همچنین آب سالم نیاز انسان به سایر نوشیدنی‌های غیرمجاز مانند نوشابه و آب میوه غیر طبیعی که برای بدن مضر هستند را کاهش می‌دهد.

معایب تصفیه آب خانگی غیر استاندارد

دستگاه‌های تصفيه آب خانگي اگر غیر استاندارد باشد، برای تهیه فیلترهای تصفیه آن از مواد ناسالم استفاده شده است که نه تنها نمی‌تواند مواد شیمیایی را از آب به خوبی تصفیه ‌کند بلکه خود منشا تولید مواد شیمیایی در آب می‌باشند. اغلب معایب دستگاه تصفیه آب شامل موارد زیر است:

  • دستگاه‌ تصفیه آب غیر استاندارد تمامی مواد معدنی و مفید آب مانند منیزیم و کلسیم آب را از بین می‌برد.
  • دستگاه تصفيه اب بی‎‌کیفیت نمی‌تواند تمامی سموم و مواد شیمیایی آب را از بین ببرد.
  • این دستگاه به تعمیر و نگهداری زیاد احتیاج دارد.
  • از فیلترهای بی‌کیفیت در ساخت آن استفاده می‌شود.
  • مصرف برق در آن‌ها بالاست.
  • به سرویس تصفیه آب به صورت دوره‌ای نیاز دارد.
  • کیپ شدگی و کار نکردن تصفیه آب
  • کند بودن فرآیند تصفیه آب

از تمامی این مشکلاتی که بیان کردیم را می‌توان با خرید یک دستگاه تصفيه اب خانگي با برند معتبر از فروشگاه‌های مجاز جلوگیری کرد. زیرا شرکت‌های معتبر تولیدکننده دستگاه تصفیه کننده آب خانگی با استفاده از بهترین و با کیفیت‌ترین فیلترها، هزینه‌های مشتریان را با کنترل مصرف برق، طولانی‌تر کردن دوره استفاده از فیلترها، افزودن فیلترهای قلیایی و مواد معدنی به دستگاه و… توانسته است این مشکلات را برای کاربران برطرف کنند.

نگهداری از دستگاه تصفیه آب

نکته‌ای که لازم است مورد توجه قرار گیرد، نگهداری تصفیه آب است، بنابراین باید به سرویس دوره‌ای آن دقت کنید. سیستم تصفیه آب را باید به‌صورت سالیانه سرویس کرد. بعضی از این فیلترها ممکن است که زودتر از زمان اعلام شده آن‌ها آلوده شوند، بنابراین شما نیز باید زمان تعویض فیلترها را با توجه به مقدار آب مصرفی آن‌ها تعیین کنید.

دستگاه تصفیه اب خوب است یا نه؟

با توجه به مطالبی که بیان کردیم برای پاسخ به این سؤال که دستگاه تصفیه اب خوب است یا بد؟ باید قاطعانه گفت که دستگاه تصفيه آب یکی از نیازهای اساسی هر خانه‌‌ای است اما به شرط اینکه این دستگاه با دقت و از نوع مرغوب باشد. اغلب دستگاه های تصفیه آب در بازار دارای فیلترهای غنی کننده آب شش مرحله‌‌ای، هفت و یا هشت مرحله‌ای هستند و در مورد کیفیت آب خود ضمانت لازم را می‌دهند.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *