دلایل قفل شدن موتور کولر آبی و گیرپاژ موتور کولر

دلایل قفل شدن موتور کولر آبی و نحوه رفع آن

حقیقتا بین تمامی مشکلاتی که برای کولر آبی رخ می‌دهد، توانایی پیدا کردن علت گیرپاژ موتور کولر، می‌تواند کولر شما را نجات دهد. علت این موضوع نیز مشخص است؛ زیرا خرابی و از کار افتادن موتور کولر به صورت مستقیم بر روی بقیه قطعات نیز اثر گذاشته و یکی از گران‌ترین تعمیرات کولرهای آبی می‌باشد.

در این مطلب قصد داریم علت قفل شدن موتور کولر آبی یا همان گیرپاژ موتور کولر را به صورت کامل بررسی کنیم، و نگاه کوتاهی نیز به روش‌های تعمیر و رفع این مشکل داشته باشیم. با قائم یدک تا انتهای این مطلب همراه باشید.

گیرپاژ موتور کولر یعنی چه؟

همان‌طور که می‌دانید، کار موتور کولر این است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل ‌کند تا پروانه بتواند بچرخد، و هوای خنک را از طریق کانال‌ها به فضای داخل خانه هدایت کند. این کار توسط موتور با کمک سیم‌پیچی که دارد انجام می‌شود. درون این سیم‌پیچ یک میدان مغناطیسی ایجاد شده که باعث می‌شود روتور و شفت موتور کولر به چرخش درآورده شود.

منظور از گیرپاژ موتور کولر، قفل شدن آن است. به عبارت دیگر، گیرپاژ کردن به معنی این است که موتور می‌خواهد بچرخد، اما نیرویی از آن جلوگیری می‌کند. در ادامه علت قفل شدن موتور کولر آبی را بررسی می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان آن را برطرف، و یا از آن جلوگیری کرد.


لیست قیمت لوازم و قطعات یدکی کولر 


قفل شدن موتور کولر آبی یا همان گیرپاژ موتور کولر

علت قفل شدن موتور کولر آبی یا گیرپاژ موتور

موتور کولر آبی به دلایل مختلفی ممکن است دچار خرابی شده و  یا قفل شود. برخی از دلایل متداول قفل شدن موتور کولر آبی به شرح زیر می‌باشند:

عدم روغن‌کاری موتور کولر

اگر به کار ساده‌ای مانند روغن‌کاری منظم موتور بی‌توجهی شود، ممکن است باعث گیر کردن موتور شود. اگر موتور کولر روغن‌کاری نشود، کولر باعث پیش آمدن مشکلاتی مانند سفت شدن یاتاقان، سخت چرخیدن شفت، تسمه و حلزونی می‌شود. بنابراین به موتور فشار وارد شده، به شدت داغ می‌شود و سیم‌پیچی آن می‌سوزد. معمولا سفت شدن قطعات داخلی موتور یکی از علل رایج برای گیر کردن موتور کولر آبی است. همچنین، سفت شدن بلبرینگ‌ها و بوشن موتور کولر و فولی که به آن متصل  است نیز می‌تواند از علل کار نکردن موتور کولر آبی و وارد شدن فشار مضاعف به آن باشد.

داغ کردن موتور کولر

یکی دیگر از علل قفل شدن موتور کولر آبی می‌تواند داغ کردن آن باشد. مهم نیست دلیل داغ کردن موتور چیست؛ اگر موتور به صورت مداوم برای مدت طولانی کار کند، و یا به دلیل بیش از حد گرم بودن هوا و جریان نداشتن هوا در اطراف و درون کولر آبی، همه این موارد دلایلی هستند که می‌توانند از کار کردن این قطعه جلوگیری کنند.


موتور کولر دستی موتوژن تبریز 1/8


سوختن خازن علت قفل شدن موتور کولر

خازن قطعه‌ای است که در مدار موتور قرار دارد، و هر زمانی که کولر روشن باشد، خازن نیز در حال کار کردن است. خراب شدن این قطعه (مثلا نشت کردن، سوختن و از کار افتادن آن) باعث زور زدن، قفل شدن موتور و حتی سوختن آن می‌شود.

سیم‌کشی معیوب کولر و یا موتور

اگر در سیم‌کشی سیستم کولر آبی و یا موتور آن نیز اتصالی وجود داشته باشد، می‌تواند باعث کار نکردن موتور کولر آبی شود. به طور معمول اتصالی در سیم پیچی کولر به دلیل پاشیدن آب روی موتور رخ می‌دهد. به هر حال این ایراد بسیار خطرناک می‌باشد. به همین دلیل اگر احتمال آن وجود دارد، توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر برای تعمیر آن اقدام کنید. وجود سیم‌کشی معیوب و محیط مرطوب کولر نسبت به علل قفل شدن موتور کولر خطرناک‌تر است.

دلایل قفل شدن موتور کولر آبی یا همان گیرپاژ موتور کولر

از کار افتادن سیم‌پیچ راه‌انداز کولر

موتورهای دو دور که دارای سیم‌پیچ راه‌انداز هستند (سیم پیچ‌های راه‌انداز، بخش مهمی از موتور کولرهای آبی را تشکیل می‌دهند) در ساختار خود سه نوع سیم‌پیچ دارند.

  • سیم‌پیچ دور کند
  • سیم‌پیچ دور تند
  • سیم‌پیچ راه‌انداز

به هنگام روشن کردن موتور کولر، سیم‌پیچ راه‌انداز و سیم‌پیچ دور تند به‌صورت همزمان روشن می‌شوند. وقتی سرعت موتور به حد معینی رسید، سیم‌پیچ راه‌انداز به طور اتوماتیک از مدار خارج می‌شود. اگر نیز کولر روی دور کند باشدد، وقتی سیم‌پیچ راه‌انداز و دور تند فعال شدند و سرعت نامی به حد مشخصی رسید، هر دو از مدار خارج شده و سیم‌پیچ دور کند در مدار قرار خواهد گرفت.

با توجه به این اطلاعات، موضوعی که در این فرآیندها مهم است، سلامت سیم‌پیچ راه‌انداز برای کار کردن موتور می‌باشد. اگر برای این سیم‌پیچ مشکلی پیش بیاید، می‌توان آن را علت قفل شدن موتور کولر آبی دانست.

نوسان برق علت قفل شدن موتور کولر آبی

وجود نوسان در ولتاژ ورودی و قطع و وصل شدن مکرر برق نه تنها باعث قفل شدن موتور کولر آبی می‌شود، بلکه به راحتی می‌تواند باعث شود موتور سیستم بسوزد. نوسان ولتاژ افزایش دمای خازن را در پی دارد و عمر آن را کاهش می‌دهد. این رویدادها در نهایت منجر به از کار افتادن کولر می‌شود.

معیوب بودن کلید کولر

دلیل آخر برای قفل شدن موتور کولر، وجود ایراد در کلید کولر است. قبل از اینکه مستقیم به سراغ کولر بروید، باید ابتدا از سالم بودن این قطعه اطمینان پیدا کنید.

تعمیر گیرپاژ موتور کولر

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین می‌توان به راحتی از قفل شدن موتور کولر آبی جلوگیری کرد. تنها کاری که لازم است انجام شود این است که به طور منظم کولر خود را سرویس کنید. البته اگر یک زمانبندی منظم هم برای سرویس کولر داشته باشید نمی‌توانید از هر علت کار نکردن موتور کولر آبی جلوگیری کنید.

تعمیر گیرپاژ موتور کولر

توصیه ما این است که بعد از اینکه کولر خود را راه‌اندازی کرید یا سرویس را انجام دادید، آن را به امان خدا رها نکنید بلکه به صورت ماهانه آن را بررسی کنید؛ به‌خصوص روغن‌کاری یاتاقان‌ها و کولر در تعمیر و رفع گیرپاژ موتور کولر بسیار موثر است. همچنین، اگر نیاز به تعویض موتور کولر یا فولی کولر، تسمه و فلکه آن داشتید باید اطمینان پیدا کنید که رگلاژ موتور به صورت صحیح انجام می‌گیرد زیرا رگلاژ اشتباه نیز یکی از علل قفل شدن موتور کولر آبی و وارد شدن فشار به آن است.


بیشتر بخوانید:  چگونگی تعویض موتور کولرآبی


 

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *