دلایل سر و صدای کولر آبی چیه؟

دلیل سر و صدای کولر آبی

دلایل سر و صدای کولر آبی چیست؟ افرادی که در خانه‌های خود از کولر آبی استفاده می‌کنند، ممکن است کولرشان دچار سر و صدا شود. مشکلی که باعث ایجاد این صدا می‌شود در نهایت می‌تواند کولر را به سمت متوقف کردن کارکرد آن پیش ببرد. در این مقاله از قائم یدک، مواردی که ممکن است باعث ایجاد صدای کولر آبی شود رامی‌توانید بررسی کنید.

قیمت تسمه کولر آبی

دلایل سر و صدای کولر آبی

فصل تابستان، فصل گرمای شدید و سوزناک است، در این شرایط همه افراد دوست دارند کار را زودتر تمام کنند و به خانه بروند و کولر را روشن کنند تا حسابی خنک شوند. یکی از واجبات هر خانه، داشتن کولر آبی است اما سرویس کولر آبی باید هر ساله انجام شود تا بتوانید از ایجاد سروصدای زیاد کولر آبی رهایی پیدا کنید. اصلی‌ترین دلیل که در ایجاد سر و صدای کولر آبی نقش دارد، خشک شدن یاتاق است که این مشکل به راحتی با روغن‌کاری حل می‌شود اما این مشکل تنها به یاتاق محدود نیست و عوامل دیگری نیز در ایجاد آن نقش دارد که به بررسی آن خواهیم پرداخت.

هنگام شنیدن سروصدای زیاد کولر آبی چکار کنیم؟

بعد از شنیدن صدای زیاد کولر آبی، قطعا اولین کار این است که کولر آبی را خاموش کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به راحتی بتوانید دلایل اصلی که باعث این سر و صدا می‌شوند را پیدا کنید و نسبت به رفع آن اقدام کنید. اگر صدای کولر شما بیش از اندازه است، بهتر است نگاهی به وضعیت تسمه کولر و پولی ها بیندازید. ممکن است ایراد از آن‌ها باشد. اما ایجاد سر و صدای کولر آبی تنها همین دو مورد نیست. در ادامه می‌توانید تمامی موارد را بررسی کنید.

تعویض یاتاقان کولر آبی

اگر کولر آبی شما صدای جیرجیر دارد و سپس بعد از کارکرد آن از کار می‌افتد، یکی از دلایل آن ممکن است به دلیل یاتاقان‌ها باشد. اگر نتوانید به خوبی از کولر آبی نگهداری کنید و عمل روغن‌کاری یاتاقان‌ها را نیز به‌صورت منظم انجام ندهید، این یاتاقان‌ها خشک کار می‌کنند و باعث ایجاد سر و صدا می‌شوند و در نهایت نیز باعث توقف کارکرد کولر آبی می‌شود. اگر مشکل کولر آبی این باشد، ابتدا باید سعی کنید با روغن‌کاری این مشکل را حل کنید اما اگر بعد از انجام این کار، باز هم سر و صدا برطرف نشد باید یاتاقان‌ها را تعویض کنید.

بوشن‌های موتور کولر آبی

به دلیل آسیب بوشن‌های موتور کولر آبی که ناشی از عدم تنظیم درست کشش تسمه، نفوذ رطوبت به داخل بوشن‌ها، خشکی بیش از حد بوشن‌ها ناشی از عدم روانکاری ممکن است بوشن‌ها دچار خوردگی شوند و صدای جیرجیر پیدا کنند، که در این‌صورت باید توسط تعمیرکار خبره بوشن‌های موتور تعمیر یا تعویض شوند.

خرید قطعات کولر

فولی موتور کولر و فولی پروانه (فلکه)

کولر آبی دو فولی دارد، یکی فولی موتور و دیگری فولی پروانه. فولی موتور بر روی شفت موتور کولر آبی قرار دارد و با پیچ محکم شده است. فولی موتور در اندازه‌های متفاوت برای انواع سایز موتور وجود دارد. اندازه فولی لازم است با اندازه و نوع موتور که توسط سازنده کولر مشخص شده است دارای هماهنگی باشد. اگر فولی دارای اندازه متفاوتی نسبت به موتور باشد، می‌تواند باعث وارد آمدن فشار بیش از حد به موتور شود و کارکرد موتور را تحت تاثیر بگذارد. به دلیل اینکه فولی و فلکه کولر باید در یک راستا باشند، اگر لازم است پیچ های فولی کولر را شل کنید و میزان کشش تسمه را تنظیم کنید.

فولی دوم در کولر آبی که به فولی پروانه یا فلکه نیز معروف می‌باشد بر روی شفت پروانه قرار دارد. مانند فولی موتور، برای اینکه از کارکرد کولر آبی مطمئن شوید، این فولی نیز باید اندازه درستی داشته باشد. وقتی فولی پروانه را جایگزین می‌کنید، از هماهنگی با دستگاه اطمینان داشته باشید، به‌طوری‌که بتواند دمنده هوای کافی را برای خنک کردن جابه‌جا کند.

امکان دارد هر کدام از این دو فولی به دلیل گشاد شدن دهانه و شل شدن پیچ اتصال دهنده، فولی شل شده و هم ترازی خود با فولی مقابل را از دست داده و کولر با سر و صدا کار کند.

تسمه کولر آبی

با توجه به اینکه تسمه در محور دو فولی بالا می‌چرخد مواردی مانند هم تراز نبودن دو فولی، تیز بودن دهانه فولی‌ها و سفتی یا شلی بیش از حد تسمه باعث خرابی و فشار بیش از حد به دو فولی شده و رفته رفته باعث تکه تکه شدن تسمه و سر و صدای کولر و در نهایت باعث پاره شدن تسمه خواهد شد. قابل ذکر است که قبل از تعویض تسمه، علت پارگی آن را پیدا کنید تا استهلاک را به حداقل برسانید. میزان کشش تسمه کولر را با توجه به توصیه سازنده کولر و با شل کردن پیچ‌های نگهدارنده موتور می‌توانید تنظیم کنید.

عدم تراز بودن کولر آبی

تراز نبودن کولر باعث لرزش در بدنه کولر و تاثیر بر روی قطعات آن و ایجاد سر و صدا می‌شود که در دراز مدت بسته به میزان شدت لرزش باعث خرابی فولی‌ها، یاتاقان، بوش‌ها، تاب خوردن پروانه کولر که اگر این مشکل به‌وجود بیاید تنها راه برطرف نمودن این مشکل تعویض پروانه کولر است.

خرابی موتور

آخرین علت این است که امکان دارد موتور کولر به تعویض نیاز داشته باشد. یکی از گران‌ترین قطعات در کولر آبی موتور کولر است. به همین دلیل باید از این اطمینان پیدا کنید که مشکل به دلیل، علت‌های ذکر شده تا به اینجا نیست در غیر این‌صورت لازم است یک موتور جدید خریداری کنید و در کولر آبی نصب نمایید.

درمورد  کم صداترین کولر آبی که در بازار ایران وجود دارد، می‌توان به کولرهای آبی سلولزی اشاره کرد که با استفاده از ورق گالوانیزه با ضخامت بیشتر در ساخت آن نسبت به کولرهای پوشالی موجود در بازار باعث لرزش کمتر آن شده است. همچنین فن این کولرها به‌صورت دینامیکی و استاتیکی بالانس شده است و از لرزه‌گیر و واشرهای خاص در محل اتصال پایه فن و بدنه استفاده شده است و بالانس دقیق و کامل پروانه انجام شده است.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *