راهنمای خرید اجاق گاز

راهنمای خرید اجاق گاز

از همان زمان که اجاق های نفتی و چوبی و زغالی غذاهای اهالی خانه را می پختند تا به امروز که اجاق گازی های پیشرفته با کلی  امکانات راهی آشپزخانه ها میشوند، اجاق قلب آشپزخانه هر خانه ای محسوب میشده است. با پیشرفت تکنولوژی، اجاق گازها نیز در انواع مختلف با قابلیت‌های متفاوت به تولید رسیدند. امروزه تنوع حتی به شکل اجاق گازها هم سرایت کرده و از شکلهای مستطیل همیشگی، آنها را به سمت اشکال هندسی چند ضلعی و … پیش برده است. بنابراین با توجه به این تنوع و گستردگی در اجاق گاز، قبل از خرید لازم است تحقیقات لازم را انجام دهید. در این مقاله ما موارد مهمی را در این مورد بیان می‌کنیم که کمک می‌کنند شما انتخاب بهتری در این زمینه داشته باشید.

علت خرابی فندک اجاق گاز

عوامل مهم اولیه برای خرید اجاق گاز

در کل اجاق گاز باید بتواند نیازهای پخت‌وپز را برآورده کند. برای این منظور باید ویژگی‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  1. نوع اجاق گاز

با توجه به سیستم اشتعالی که در اجاق گاز تعبیه شده است، می‌توان آن را به دو نوع، پیلوت‌دار سنتی و الکتریکی پیشرفته تقسیم کرد. اجاق گاز پیلوت‌دار به این صورت عمل می‌کند که برای روشن نگه داشتن شعله جریان ثابتی از گاز را فراهم می‌‌کند در نتیجه بیش‌ازحد نیاز انرژی مصرف می‌کند. اما اجاق گاز الکتریکی، در ابتدای چرخه گرمایی از جریان الکتریکی استفاده می‌کند و دیگر نیازی به جریان مداوم ندارد، بنابراین میزان کمتری انرژی مصرف می‌کند.

  1. اندازه اجاق گاز

اندازه اجاق گاز موردنظر شما تا حد زیادی به اندازه آشپزخانه، میزان پخت‌پز روزانه و نیز تعداد افراد خانواده‌ بستگی دارد. اجاق گازها در انواع و سایزهای متفاوتی موجودند، همین حالا هم اگر سری به بازار بزنید با انواع اجاق گازهای کوچک و بزرگ مبله، رومیزی یا روکار و توکار روبه رو خواهید شد.

  • اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است بهتر است از اجاق گازهای توکار استفاده کنید زیرا اجاق گازهای توکار صفحه‌ای فضای کمتری نسبت به اجاق گازهای ایستاده (مبله) اشغال می‌کنند.
  • اگر تعداد افراد خانواده‌تان کم است، اجاق گازی که تعداد شعله‌های کمتری داشته باشد مناسب‌تر است.
  • اجاق گازهای رومیزی نیز گزینه مناسبی برای آشپزخانه‌های کوچک به شمار می‌روند، اما معمولا نسبت به دیگر مدل‌ها قیمت بالاتری دارند.

3. توان حرارتی اجاق گاز

یکی از مواردی که به هنگام خرید اجاق گاز باید توجه کنید، توان حرارتی است. توان حرارتی اجاق گاز به معنی میزان گرمایی است که از شعله‌ها خارج می‌شود که واحد اندازه‌گیری استاندارد آن بی‌تی‌یو بر ساعت می‌باشد.

پرفروش ترین مدل اجاقهای توکار 4 و 5 شعله هستند. اجاق گازهای تولیدشده در داخل کیفیت بالایی دارند و به راحتی با برندهای خارجی در یک سطح قرار می‌گیرند. اجاقهای توکار همانطور که از اسمشان پیداست روی قسمتی از آشپزخانه مثل میزهای مخصوص یا کابینت ها نصب میشوند و قابل استفاده برای هر نوع دکوراسیونی هستند.

علل روشن نشدن شعله اجاق گاز، کم بودن شعله و جرقه نزدن

4. جنس اجاق گاز

برای خرید اجاق گاز به جنس آن نیز باید توجه کنید. اجاق گازها از نظر جنس دارای انواع زیر هستند:

  • تمام استیل: اجاق گازها اکثرا از جنس فولاد ضد زنگ یعنی استیل ساخته می‌شوند، زیرا محیط آشپزخانه محیطی است که همیشه در معرض بخار آب است و این باعث باعث زنگ ‌زدن فلزاتی مثل آهن می‌شود.
  • استیل – شیشه‌ای: این اجاق گازها صفحه شیشه‌ای دارند، اما لبه‌های آن‌ها از استیل ساخته شده است. این اجاق گازها هم زیبایی خاصی به فضای آشپزخانه می‌دهند و هم دوام و مقاومت بسیار بالایی دارند.
  • شیشه‌ای: این نوع از اجاق گازها از جنس شیشه بسیار مقاوم نسبت به گرما ساخته می‌شوند. در عین این اجاق‌ گازهای ظریف دارای زیبایی خیره کننده‌ای هستند اما نگهداری و تمیز نگه داشتن آن‌ها سخت‌تر است.

دیگر ویژگی‌های مهم هنگام خرید اجاق گاز

1. اجاق گازی را انتخاب کنید که راحت تمیز شود

بسیاری از اجاق گازهای جدید شعله‌پخش‌کن و رویه چدنی دارند. جنس چدن از جمله جنس‌هایی است که کار تمیز کردن آن‌ راحت‌ است. در صورت سرریز شدن غذا در این نوع اجاق گازها، به محفظه شعله‌ها وارد نمی‌شود و تنها لازم است رویه چدنی، شعله‌پخش‌کن و اطراف سینی گاز را تمیز کنید.

همچنین اگر اجاق گازی را تهیه کنید که سینی‌ آن دورتادور لبه داشته باشد، به هنگام سرریز شدن غذا، روی کف زمین و اطراف اجاق گاز نمی‌ریزد.

2. اندازه شعله‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد

اجاق گازی را انتخاب کنید که شعله‌های آن دارای اندازه‌ متفاوت با یکدیگر باشند، به این دلیل که شعله‌ها خروجی حرارتی متفاوتی دارند، بنابراین شما با توجه به اندازه هر کدام می‌توانید ظروف کوچک و بزرگ را روی آن‌ها قرار دهید.

قیمت قطعات گاز سوز

3. راحتی در کار با اجاق گاز

برخی اجاق گازها برای کنترل گرمایی و تنظیم حرارت از بخش‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. در این مورد بهتر است اجاق گازی را انتخاب کنید که کارکردن و تنظیم ویژگی‌های مختلف آن برایتان راحت باشد.

4. ایمن بودن اجاق گاز

از مهم‌ترین نکات در انتخاب اجاق گاز، ایمنی آن است. اجاق گازی که فندک و ترموکوپل دارد ازایمنی بیشتری نیز برخوردار است.

  • اگر شعله اجاق گاز به هر دلیلی مانند باد یا سرریز شدن غذا خاموش شود، ترموکوپل خودبه‌خود باعث قطع جریان گاز می‌شود. از این طریق گاز در فضای آشپزخانه منتظر نمی‌شود و از وقوع آتش‌سوزی پیشگیری خواهد شد.
  • مسئله دیگر مربوط به ایمنی کودکان است.امروزه بسیاری از اجاق گازها مجهز به قفل کودک و یا تجهیزاتی برای جلوگیری از دسترسی کودک به گاز و فر می‌باشند که برای حفاظت از جان کودکان دلبندتان که درمورد گاز و فر کنجکاو هستند مناسب‌ می‌باشند.

5. توجه به وجود فر

اگر جر افرادی هستید که به پخت شیرینی یا کیک علاقه دارید و یا بچه‌هایتان به پیتزا و غذاهای پخته‌شده در فر علاقه مند هستند، بهتر است اجاق گاز فردار انتخاب کنید.

6. توجه به گارانتی یا وارانتی

برای خرید اجاق گاز به گارانتی یا وارانتی اجاق گاز توجه کنید و آن را با دقت مطالعه نمایید. برخی وارانتی‌ها اجاق گازها را برای مدت‌ طولانی پوشش می‌دهند. برخی دیگر نیز به‌گونه‌ای هستند که حتی اگر اجاق گاز را از محل اصلی‌ خود جابه‌جا کنید، باطل خواهند شد. بنابراین باید به این موارد دقت کنید.

7. در نظر گرفتن بودجه‌ مشخص

مهم‌ترین مورد به هنگام خرید هر چیزی بودجه کافی است.

اجاق گازهای سنتی پیلوت‌دار که انرژی بیشتری را هدر می‌دهند، قیمت ارزان‌تری را در برمی‌گیرند اما اجاق گازهای الکتریکی جدید قیمت بالاتری دارند. از طرف دیگر اجاق گازهای صفحه‌ای نسبت به اجاق‌گازهای ایستاده فردار ارزان‌تر هستند، بنابراین باید بررسی کنید که اگر می‌خواهید فر را به‌صورت جداگانه خریداری کنید، روی هم رفته برایتان مقرون‌به‌صرفه است یا نه.

8. انتخاب یک برند مناسب

امانند دیگر وسایل الکترونیکی خانه، جاق گاز نیز قرار است برای مدتی طولانی در خانه شما بماند و خیلی کم اتفاق می‌افتد که کسی اجاق گاز خود را زود به زود تعویض کند. بنابراین، توصیه می‎‌کنیم که قبل از خرید اجاق گاز، تحقیقات اساسی را درمورد برندهای مختلف انجام دهید.

خوشبختانه برندهای ایرانی زیادی هم بین برندهای اجاق گاز پیدا خواهید کرد که نشان از فعالیت خوب تولیدکننده های داخلی در این زمینه دارند. در پایان این مقاله تعدادی از معروف‌ترین برندهای اجاق گاز ایرانی را معرفی می‌کنیم:

  • اجاق اسنوا
  • اجاق گاز ایران شرق
  • اجاق گاز ایمن گاز
  • اجاق گاز آردل
  • اجاق گاز آلیش
  • اجاق گاز صنام
  • اجاق گاز دسینی
  • اجاق گاز رز
  • اجاق گاز گلین
  • اجاق گاز ولگا
active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *