راهنمای خرید بخاری گازی

راهنمای خرید بخاری گازی

به هنگام شروع فصل سرما، به یک سیستم گرمایشی مناسب در هر خانه‌ای احساس می‌شود، می‌توان گفت که هنوز هم بخاری یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های گرمایشی در منازل ایرانیان محسوب می‌شود که اکثر افراد در خانه‌های خود از آن‌ استفاده می‌کنند. در هنگام خرید یک بخاری گازی شما نیازمند آشنایی  فاکتورهای حائز اهمیت در این زمینه هستید، ما با ارائه کامل‌ترین راهنمای خرید بخاری گازی، سعی می‌کنیم تا شما را در یک انتخاب راحت‌تر همراهی کنیم.

قطعات بخاری گازی

انواع بخاری

در این راهنمای خرید بخاری گازی از قائم یدک قصد داریم ضمن بررسی فاکتورهای مهم به هنگام خرید بخاری‌های گازی، شما را ابتدا با انواع بخاری‌ها و کاربرد هر کدام آشنا کنیم. زیرا ممکن است با مقایسه هر کدام از این انواع بخواهید نوع دیگری از بخاری را برای خرید انتخاب کنید.

بخاری چوبی

بخاری چوبی نوعی بخاری است که سوخت آن چوب می‌باشد، این نوع بخاری می‌تواند چوب‌های 18 تا 22 اینچ را به خوبی بسوزاند و از این طریق باعث تولید گرما شود. برخی از بخاری‌های چوبی می‌توانند گلوله‌های چوب سخت را بسوزانند که آن‌ها گرمای بیشتری را تولید می‌کند، البته خاکستر کمی تولید می‌کنند.

بخاری گازی 

بخاری‌های گازی با مصرف گاز طبیعی یا مایع می‌توانند گرما تولید کنند. نوع سوخت مصرفی این بخاری‌ها که ممکن است گاز مایع یا گاز طبیعی باشد بستگی به محل سکونت شما دارد. این نوع بخاری‌ها خود دارای سه دسته هستند که طبق نیاز خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

  • بخاری‌های گازی مستقل
  • بخاری‌های گازی دیواری
  • چوب‌های گاز و واحدهای مستقل که به اجاق‌های چوبی شباهت دارند.

بخاری‌های گازی نیز یا پشته دودکش دارند که برای تهویه ضروری می‌باشند و یا بدون منفذ هستند که در هر جایی از خانه می‌توانند نصب شوند و به تهویه نیز نیازی ندارند.

توجه کنید به هنگام خرید بخاری گازی چند نکته را فراموش نکنید زیرا این نکات با توجه به محل سکونتتان متفاوت هستند.

  1. در دسترس بودن سوخت
  2. هزینه سوخت
  3. منابع انرژی

بخاری ساختمانی، گاراژ و فروشگاه

استفاده از این بخاری‌ها در مکان‌های بدون برق که محل ساخت و ساز می‌باشند، مانند گاراژها یا فروشگاه‌ها کاربرد دارند. مکان‌هایی که مقیاسی بزرگتر دارند از بخاری‌هایی که اژدر یا سمندر نامیده می‌شوند، استفاده می‌کنند. انرژی مصرفی این بخاری‌ها گاز طبیعی، پروپان، نفت سفید یا برق می‌باشد.

انواع بخاری گازی از نظر داشتن دودکش

دودکش نامی آشنا است که همه افراد می‌دانند چیست. دودکش لوله‌ای است که خروجی بخاری است که وظیفه تخلیه گاز از بخاری یا شومینه را بر عهده دارد. به دلیل اینکه دودکش‌ها می‌توانند تهویه بخار را انجام دهند، بسیار مهم هستند. بخاری‌هایی که بدون دودکش هستند، معروف به قابل حمل می‌باشند. این نوع بخاری‌ها در مصارف خاص خود مهم می‌باشند اما ممکن است اشکالاتی نیز به همراه داشته باشد. پس باید در خرید بخاری گازی خود دقت داشته باشید.

مزایای بخاری گازی بدون دودکش (قابل حمل)

این نوع بخاری‌ها جوانب مثبتی دارند که در این راهنمای خرید بخاری گازی آن‌ها را به‌صصورت مختصر بیان می‌کنیم.

  1. جابه‌جایی راحت
  2. اجرا و نصب راحت
  3. دارای سرعت در تولید گرما(25 مگاژول در ساعت)
  4. بسیار کارآمد (این بخاری در حدود 90% از انرژی گاز را به گرما تبدیل می‌کند)
  5. دارای ویژگی‌های عالی ایمنی می‌باشد (در مدل‌های مدرن که بخاری را در صورت بروز مشکل خاموش می‌کند).

معایب بخاری گازی بدون دودکش(قابل حمل)

یک راهنمای خوب همچنان که جوانب مثبت را در نظر می‌گیرد با ذکر معایب و جوانب منفی نیز هدف کاربر را به خوبی مشخص می‌کند و هیچ سردرگمی را باقی نخواهد گذاشت. به همین دلیل در این بخش معایب بخاری گازی بدون دودکش را بیان می‌کنیم.

  1. بدون دودکش بودن بخاری به این معنی است که گازها و بخارهای اضافی از اتاق خارج نمی‌شوند و این ممکن است برای افرادی که به بیماری آسم، مشکلات تنفسی یا آلرژی‌های خاص مبتلا هستند خطرناک است.
  2. قرار دادن بخاری گازی بدون دودکش در مکان‌هایی مانند اتاق خواب‌های کوچک، حمام، یا فضاهایی که محصولات احتراق در آن زیاد است، ریسک بزرگی است.

راهنمای خرید بخاری گازی

در بخش‌های قبل ما انواع بخاری را بررسی کردیم و با آن‌ها آشنا شدید. در این قسمت نیز با بیان نکته‌ها و موارد مهمی آشنا خواهید شد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید خرید خوبی را تجربه کنید.

واحد های سنجش حرارت

این درجه‌ها به نام(BTU)  شناخته می‌شوند که می‌توانند میزان گرمای دستگاه را اندازه‌گیری کنند. این درجه‌بندی به‌طور کامل مشخص کند که بخاری چه فضایی را می‌تواند بدون هیچ مشکلی گرم ‌کند.

تنظیمات متغیر

این تنظیمات به شما امکان می‌دهد تا بتوانید میزان گرما و مصرف انرژی را بسنجید. برای مثال در فضاهای کوچک‌تر یا زمانی که هوا گرم‌تر است متوجه می‌شوید که باید بخاری را کم کنید تا انرژی سوخت را نیز ذخیره شود.

دمنده‌های داخلی

این دمنده‌ها طبق نوسانات گرمای محیط، می‌توانند گرمایش خود را به‌صورت مساوی در یک منطقه توزیع کنند. این مورد در مصرف انرژی سوخت، بسیار موثر است.

ویژگی‌های ایمنی داخلی

شرط اول استفاده از تمامی وسایل برقی، گازی و…، ایمنی می‌باشد. اگر بخاری مورد نظر شما، ویژگی خاموش شدن خودکار-محافظ های حرارتی را به همراه خود داشته باشد قطعا بخاری ایمن‌تر و کاربرپسندتر است.

چه سايزی را باید انتخاب کرد

قبل از اینکه برای خرید بخاری گازی اقدام کنید باید اندازه آن را بسنجید. زیرا اندازه بخاری در هزینه خرید و میزان گرمایی که تولید می‌کند دارای تاثیر مستقیم است. بنابراین باید اندازه بخاری را بر اساس نیاز خود و با توجه به اندازه فضایی که قصد نصب آن را دارید انتخاب کنید تا از هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری کنید.

بخاری می بایست مناسب متراژ محیط انتخاب شود. بخاری های کوچک برای محیط های بزرگ و همینطور بخاری های بزرگ برای محیط های کوچک مناسب نمی باشد.

و نکته‌های کاربردی دیگر

  1. باید دت کنید که آیا تابش نور خورشید به داخل اتاق مستقیم است یا نه.
  2. لازم است به اندازه پنچره‌ها و پرده‌های مورد استفاده نیز دقت داشته باشید.
  3. دیوارهای عایق بندی شده نقش مهمی در سنجش هوای اتاق دارند.
  4. نکته آخر این است که آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، تاثیری مستقیم در انتخاب بخاری گازی مناسب دارد.
active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *