راهنمای نصب و راه اندازی آبگرمکن های دیواری بوتان

راهنمای نصب و راه اندازی آبگرمکن های دیواری بوتان

یکی از لوازم گازسوز در خانه آبگرمکن می‌باشد که در تمام فصول سال نیز دارای استفاده می‌باشد. بوتان یکی از تولیدکننده‌های لوازم گرمایشی است که به دلیل کیفیتی که محصولات تولیدی آن دارد همیشه جز انتخاب‌های اول خرید آبگرمکن دیواری بوده است. برای نصب آبگرمکن دیواری بوتان باید از افراد متخصص کمک گرفت تا برای عملکرد آن مشکلی ایجاد نشود. در ادامه مراحل و نکات مربوط به نصب آبگرمکن دیواری بوتان را بررسی می‌کنیم.

قیمت انواع قطعات لوازم یدکی

انتخاب محل نصب آبگرمکن دیواری بوتان

اغلب افراد محل نصب آبگرمکن دیواری خود را در تراس یا آشپزخانه انتخاب می‌کنند. هر کدام از این بخش‌ها برای نصب آبگرمکن بوتان دیواری در نهایت باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • توجه کنید که محیط اطراف آبگرمکن از ۶۰ سانتی‌مترمربع نباید کمتر باشد تا تبادل هوای تازه در محیط انجام گردد.
  • در بخش بالایی که آبگرمکن دیواری نصب می‌شود، باید یک دودکش به قطر ۱۵۰ میلی‌متر وجود داشته باشد.
  • لازم است که آبگرمکن به اندازه‌ ۱۵ سانتی‌متر از دیوار کنار خود و ۱ متر از دیوار روبرویی دارای فاصله باشد.
  • آبگرمکن دیواری باید به‌گونه‌ای قرار گیرد که تعمیرکار بتواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.
  • اگر وسایل احتراقی در محیط وجود داشته باشد باید آبگرمکن دارای حداقل فاصله ۴۰ سانتی‌متری با ان وسایل باشد.
  • در زیر آبگرمکن نباید هیچیک از وسایل آتش‌زا قرار داده شود.
  • آبگرمکن دیواری باید به اندازه 30 سانتی متر از کف اتاق یا آشپزخانه بالاتر قرار گیرد.
  • دیوار مورد نظر برای قرار گرفتن آبگرمکن دیواری بوتان بر روی آن، باید دارای استحکام کافی برای تحمل وزن آبگرمکن باشد.

طریقه نصب آبگرمکن دیواری گازی بوتان

بهترین مکان برای نصب آبگرمکن در آشپزخانه می‌باشد. فاصله استانداردی که باید آبگرمکن دیواری از دیوارها و کابینت‌های مجاور داشته باشد حداقل ۱۵ سانتی‌متر است و تا دیوار روبرو نیز حداقل یک متر می‌باشد. بعد از اینکه محل نصب آبگرمکن دیواری بوتان را انتخاب نمودید، زمان آن است که به مراحل نصب آبگرمکن دیواری بوتان وارد شویم.

بهترین روش نصب آبگرمکن دیواری بوتان ، شامل مراحل زیر می‌باشد:

  1. بعد از خارج نمودن آبگرمکن از جعبه، دسته پلاستیکی شیر رگولاتور آب و گاز را جدا نمایید.
  2. برای اینکه محل نصب لبه بالایی آبگرمکن را مشخص کنید، ارتفاع آبگرمکن را اندازه بگیرید و سپس عدد بدست آمده را با ۱۲۰ یا ۱۴۰ سانتی متر جمع کنید. این محل را با یک خط علامت بزنید.
  3. سعی کنید آبگرمکن را صاف و تراز شده روی دیوار نصب کنید. بنابراین محل قرار گرفتن رول‌پلاک‌ها و شابلون را با کمک تراز بررسی کنید و نقطه قرارگیری رول‌پلاک را سوراخ کنید. سپس شابلون یا پیچ‌های نگهداره آبگرمکن دیواری را در مکان موردنظر قراردهید.
  4. در نهایت با کمک رول پلاک‌های نصب شده، آبگرمکن را روی دیوار نصب کنید. با قرار دادن تراز روی لبه بالایی آبگرمکن دیواری بوتان، می‌توانید نسبت به تراز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

اتصال لوله‌های سرد و گرم در نصب آبگرمکن بوتان

لوله آب سرد از پایین و سمت راست، لوله آب گرم از قسمت پایین و سمت چپ به آبگرمکن بوتان وصل می‌شوند. با نصب یک شیر ربع گرد در دهانه خروجی لوله آب سرد بر روی دیوار، می‌توانند ورودی و خروجی آب آبگرمکن دیواری بوتان را کنترل نمایند. لوله‌های آب سرد و گرم با لوله مسی مخصوص وصل می‌شوند. برای وصل کردن لوله مسی به شیر و رگولاتور آب، از واشر پلاستیکی استفاده می‌شود.

قبل از آنکه لوله مسی را به لوله آب گرم وصل نمایید، باید از مغزی ۱.۲ اینچ استفاده کنید. این قطعه، یک مغزی برنجی می‌باشد که دارای دو سردنده کوتاه و بلند است که سر دنده با استفاده از نوار تفلون به زانویی لوله آب‌گرم روی دیوار وصل می‌شود.

برای اینکه مهره‌ها برنجی را ببندید از آچار تخت یا آچار فرانسه استفاده نمایید. برای اینکه لوله مسی حول محور نپیچد و تغییر شکل ندهد، بهتر است از دو آچار استفاده کنید. شیر تغذیه را باز کنید و اگر در اتصال‌ها نشتی وجود داشت، آن‌ها را آب‌بندی کنید. اگر لوله مسی در جعبه آبگرمکن وجود نداشت، می‌توانید از شیلنگ‌های فشار قوی مخصوص و واشر آن استفاده کنید.

راهنمای نصب و راه اندازی آبگرمکن های دیواری : طریقه اتصال لوله گاز

برای اینکه لوله گاز را متصل کنید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. یک شیر ربع گرد در قسمت انتهایی لوله گاز آبگرمکن وجود دارد تا بتواند قطع و وصل جریان گاز را انجام دهد. انشعاب دیگری نباید از این شیر گرفت و تنها باید ورودی گاز به آبگرمکن گازی بوتان را کنترل کند. ارتفاع این شیر باید در ۱۲۰ سانتی‌متری سطح زمین باشد.
  2. برای وصل کردن شیر گاز از شیلنگ پلاستیکی و بست فلزی استفاده می‌کنند. برای اینکه از نشتی نیز جلوگیری شود از نوار تفلون استفاده می‌شود.
  3. بعد از اینکه شیر گاز وصل شد باید آن را با کمک آب و صابون نشت‌یابی کنند. دقت کنید که نباید برای پیدا کردن نشتی از کبریت استفاده کنید؛ زیرا احتمال دارد باعث انفجار شود.
  4. اگر اتصالات دارای نشت بودند، به سرعت باید برای رفع آن اقدام کنید.

راه اندازی آبگرمکن دیواری بوتان

بعد از نصب درست اتصالات گاز و آب باید آبگرمکن دیواری را روشن کنید. برای راه‌اندازی این دستگاه می‌توانید از راهنمایی زیر استفاده کنید:

  1. ابتدا شیر ورودی آب سرد را باز کنید تا هواگیری لوله آب گرم انجام گیرد. با باز کردن شیر آب ظرفشویی هواگیری انجام می‌شود. برای اینکه هواگیری کامل انجام دهید، بقیه شیرهای آب گرم را نیز باز کنید.
  2. پس از اینکه از صحیح بودن اتصالات گاز اطمینان پیدا کردید، با فشردن و چرخاندن دسته پلاستیکی رگولاتور و فشردن شستی فندک، شمعک آبگرمکن را روشن کنید. بعد از اینکه شمعک روشن شد باید آن را حدود ۲۰ ثانیه نگه دارید تا شمعک خاموش نشود.
  3. حال باید دسته رگولاتور را بر روی درجه مورد نظر قرار دهید تا آب‌گرم با دمای دلخواه تنظیم شود.

در این مقاله ما  چگونگی روش نصب آبگرمکن بوتان را بررسی کردیم. اما توصیه ما این است که نصب آبگرمکن بوتان را به یک تعمیرکار آبگرمکن بسپارید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیریُ کنید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *