المنت لباسشویی به چه دلیل خراب می شود و چگونه تعویض شود؟

المنت چیست، به چه دلیل خراب می شود و چگونه باید تعویض شود؟ (المنت لباسشویی)

المنت قطعه‌ای است که از نظر شکل ظاهری در تمامی مدل‌ها و برندها تقریبا شبیه به هم است  و با قدرت‌های متفاوت نیز در ماشین لباسشویی کاربرد دارد.

تعریف المنت لباسشویی

المنت لباسشویی

توان متداول به کار برده شده در المنت لباسشویی 1800 وات است که در بعضی از مدل‌ها نیز به 2400 می‌رسد. المنت ماشین لباسشویی نیز مانند سایر المنت‌ها درارای مقاومت الکتریکی با ولتاژ 220 ولت می‌باشد و با عبور جریان الکتریسیته از آن اتم‌های موجود در مسیر با الکترون‌های جریان الکتریسیته برخورد می‌کنند و اصطکاک حاصل از آن باعث ایجاد حرارت می‌شود.

باید دقت کنید که در این نوع المنت‌ها حرارت نقطه‌ای بسیار بالا می‌باشد و وقتی  جریان از آن عبور می‌کند به سرعت بالا می رود و اگر این حرارت جذب نشود باعث ذوب شدن مسیر عبور در داخل المنت می‌شود و المنت می سوزد. حداکثر دمایی که این نوع المنت‌ها می‌توانند تحمل کنند 180 تا 250 درجه سانتی گراد می‌باشد که اگر جریان الکتریسیته ادامه پیدا کند، حرارت بالاتر می‌رود و المنت می‌سوزد. به زبان ساده‌تر المنت باید همیشه در آب باشد تا حرارتی که تولید می‌کند به آب منتقل شود. به دلیل اینکه دمای آب در شرایط نرمال از 100 درجه بالاتر نخواهد رفت، اجازه بالا رفتن دمای المنت را نیز نمی‌دهد و حرارت به‌صورت بخار دفع می‌شود.

بنابراین اگر المنت لباسشویی را بیرون از آب به برق وصل کنید در چند ثانیه می‌سوزد و باید عوض شود. در قسمت وسط المنت سوراخی قرار دارد که سنسور دما در آن نصب می‌شود و به کمک این سنسور دمای داخلی، در صورت تغییر دما از دمای مطلوب فرمان‌های مورد نیاز صادر می‌شود.


نحوه تعویض دستگیره درب لباسشویی


علت سوختن المنت لباسشویی

با توجه به توضیحاتی که در بالا بیان کردیم دلایل عمومی که باعث می‌شود دمای تولید شده در هسته المنت لباسشویی به خوبی به آب منتقل نشود؛ عامل اصلی خرابی می‌باشد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.


خرید المنت ماشین لباسشویی سامسونگ سنسوردار


علت سوختن المنت لباسشویی

ماشین لباسشویی بدون آب شروع به کار کند و به المنت فرمان دهد.

توضیح : این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد اما قطعات دیگر که خراب می‌شوند و یا وجود نقص عملکرد برد باعث می‌شود که زمانی آب در دیگ وجود ندارد، المنت لباسشویی فرمان بگیرد که باعث سوختن آن می‌گردد. این مشکل در ماشین لباسشویی‌های قدیمی کمتر اتفاق می‌افتد زیرا المنت ماشین لباسشویی با یک قطعه دیگر به نام هیدروستات به شکل سری در مدار قرار می‌گیرند که این باعث حفاظت از المنت می‌شود. اما در سیستم‌های جدید تمامی کارها بر عهده برد می‌باشد.


المنت ماشین لباسشویی کندی – زیروات


نقص برد

توضیح :  قطعات الکترونیکی که در برد الکترونیکی یا رله استفاده شده‌اند، گاهی اوقات به اصطلاح می‌چسبد و هنگامی که برد فرمان قطع جریان المنت را صادر می‌کند رله کماکان جریان را برقرار نگه می‌دارد که اگر آب از دیگ خالی شود المنت لباسشویی خراب می‌شود.

جرم روی المنت

توضیح:  در اثر کارکرد ماشین لباسشویی و گذر زمان اگر جرمگیری دوره ای ماشین لباسشویی توسط کاربر انجام نشود، المنت که داغ‌ترین قسمت لباسشویی است شروع به سولفاته شدن و گرفتن جرم خواهد کرد و یک لایه بین بخش فلزی المنت و آب ایجاد می‌شود که باعث جلوگیری از انتقال حرارت شده و در نهایت نیز باعث خرابی المنت می‌شود.


قیمت پودر جرم گیر ماشین لباسشویی بوش


فرسایش و خوردگی

توضیح:  آب شهری در خیلی نقاط کشورمان حالت اسیدی دارد و سختی بالاتر از معیار استاندارد را در بر دارد که برای ماشین لباسشویی باعث کاهش عمر قطعات می‌شود. به‌طور معمول حداکثر سختی قابل قبول در تمامی مدل‌های لباسشویی که تولید می‌شوند، حدود 400  تا 450 ppm است، این استاندارد تنها در برخی نقاط کشور وجود دارد.


علت کار نکردن خشک کن ماشین لباسشویی


نحوه تست المنت لباسشویی

ابتدا با استفاده از اهم متر مقاومت المنت را اندازه بگیرید، این مقدار باید بین 30 تا 150 اهم باشد. همچنین بین پایه‌ها و بدنه آن نباید هیچ مقاومتی وجود داشته باشد (بی نهایت).


نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی


المنت لباسشویی کجاست؟

همان‌طور که بیان کردیم، المنت لباسشویی با گرم کردن آب نقش مهمی در شست و شوی بهتر لباس‌ها ایفا می‌کند. این قطعه در ماشین لباسشویی در قسمت تحتانی چلیک یا مخزن اصلی لباسشویی قرار دارد که برای آب بندی آن، باید از یک لاستیک فشرده شده بین دو صفحه فلزی استفاده کرد. به همین دلیل نباید به هنگامی که ماشین بدون آب است، آن را به برق زد و روشن کرد؛ زیرا باعث خرابی و سوختگی آن می‌شود. در قسمت بعدی مراحل لازم برای دسترسی به این قطعه شرح داده شده است.

تعویض المنت ماشین لباسشویی

 

نحوه تعویض المنت لباسشویی

برای تعویض المنت لباسشویی، ابتدا باید از عدم اتصال برق مطمئن شوید و سپس مراحل زیر را انجام دهید:

  1. جدا کردن محفظه جاپودری و پنل بالایی: برای این کار ابتدا پنل بالایی را از طریق باز کردن پیچ‌ها، جدا کنید. سپس برای اینکه پنل کنترل را درآورید، باید محفظه جاپودری را جدا نمایید.
  2. در آوردن درب لباسشویی از طریق جدا کردن لاستیک درب: در این مرحله پنل زیرین را درآورید و بعد از اینکه کلیپس لاستیک درب را جدا کردید، درب را جدا کنید.
  3. در آوردن المنت قدیمی: بعد از اینکه سیم‌های ترموستات را جدا کردید، مهره متصل به المنت را جدا کنید.
  4. قرار دادن ترموستات در المنت جدید: ترموستات موجود در المنت قدیمی را با کمی فشار جدا کنید و در المنت جدید بگذارید.
  5. قرار گرفتن المنت جدید در جای خود و اتصال سیم‌ها و سوکت‌ها: المنت جدید را در جای خود قرار دهید و سپس سیم‌ها و سوکت‌ها را وصل کنید.
  6. در این مرحله باید لاستیک دور درب لباسشویی، پنل کاربری و محفظه جاپودری را نصب کنید.

در نهایت برای اینکه از عملکرد المنت اطمینان پیدا کنید، بعد از بستن کامل لباسشویی، دمای آب را تنظیم کرده و ماشین را روشن نمایید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *