رفع شوره کولر آبی

رفع شوره کولر آبی

شوره کولر چگونه به وجود می آید؟

با گذشت زمان به دلیل املاح موجود در آب، کولر آبی دچار شوره می شود که باعث اختلالاتی در کار کولر و همچنین آسیب رسیدن به برخی قطعات کولر می گردد. این شوره ها به این دلیل به وجود می آیند که در مدت زمان زیاد آب در کف کولر باقی می ماند که سبب ایجاد رسوب و شوره می گردد. در زمان سرویس کولر، یکی از کارهای ابتدایی رفع شوره های آن می باشد.

رفع شوره کولر آبی
شکل 1. رفع شوره کولر آبی

👈شوره گیر کولر آبی معجزه گر

مزایای تمیز کردن شوره کولر

تشکیل رسوب شوره روی قطعات و بدنه کولر آبی باعث کاهش عملکرد کولر و پایین آمدن راندمان می شود و در نهایت عمر قطعات را کاهش می دهد. این شوره روی قطعاتی که می چرخند باعث کاهش چرخش آن ها می شود و در نهایت به سوختن آن ها منجر می شود. اگر روی دریچه های کولر رسوب تشکیل شود باعث ایجاد بوی نامطبوع و مانع از جریان هوای تمیز می گردد.

پس مهم ترین مزیت تمیز کردن شوره کولر آبی صرفه جویی در هزینه هایی می باشد که به دلیل ایجاد شوره در کولر آبی پیش می آید.

 قطعات و لوازم یدکی کولر گازی

لوازم کولر آبی

رفع شوره کولر

رفع شوره کولر آبی با سرکه سفید

یکی از جرم زداهای طبیعی در دنیا سرکه می باشد که به دلیل خاصیت اسیدی که دارد مناسب این کار می باشد. اگر رفع شوره کولر با استفاده از فرچه سخت به نظر می رسد می توانید از سرکه استفاده نمایید. به این صورت که ابتدا کولر را خاموش نمایید و مقداری سرکه را روی مناطقی که دچار شوره شده اند بریزید و مقداری زمان دهید. بعد از چند دقیقه می توانید از اسکاچ یا فرچه کمک بگیرید و شوره ها را پاک کنید.

رفع شوره کولر با جوهر نمک

جوهر نمک یکی از بهترین راه ها برای رفع شوره کولر آبی می باشد زیرا این کار با جوهر نمک به سرعت انجام می گیرد. برای استفاده از جوهر نمک برای رفع شوره کولر آبی، طبق مراحل زیر عمل نمایید:

 

  1. ابتدا برق را قطع کنید و یا کولر را از برق جدا کنید تا جریان الکتریسیته در کولر قطع شود.
  2. مواد جوهر نمک باعث سوزش چشم و پوست می گردد به همین دلیل از دستکش و ماسک و عینک استفاده نمایید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری نمایید.
  3. پوشال های کولر را خارج نمایید و تمامی مناطقی که شوره زده اند را با آب خیس نمایید و سپس مقداری جوهر نمک را روی این مناطق بریزید و چند دقیقه صبر کنید.
  4. حال با استفاده از یک فرچه یا اسکاچ می توانید شوره ها را از سطوح به راحتی جدا نمایید. بعد از دو دقیقه می توانید تمامی سطوح را با آب سرد بشویید.
رفع شوره کولر با جوهر نمک
شکل 2. رفع شوره کولر با جوهر نمک

قرار دادن فیلتر رسوب‌گیر در مسیر آب ورودی کولر آبی

اگر بخواهید که آبی که وارد کولر می شود قبل از ورود به کولر رسوب گیری شود، باید یک فیلتر را در مسیر آب ورودی قرار دهید تا املاح و رسوب آب به وسیله این فیلتر گرفته شود و باعث ایجاد شوره کمتری روی بدنه و قطعات کولر شود. این فیلترها یک ورودی و یک خروجی دارند و داخل بدنه آن ها یک فیلتر رزینی قرار گرفته است.

استفاده از پدهای سلولزی

پدهای سلولزی در کولر آبی به جای پوشال قرار می گیرند تا باعث ایجاد شوره کمتری در کولر آبی شوند. این پدرها قابل شستشو هستد و رسوباتی که روی آن ها تشکیل می شود نیز به راحتی جدا و شسته می شوند. عملکر این پدها به گونه است که رسوب کولر را در خود نگه می دارند و از تشکیل آهک روی بدنه جلوگیری می کنند.

استفاده از شوره گیر کولر آبی

شوره گیر کولر آبی توپ هایی هستد که اخیرا برای جلوگیری از ایجاد رسوب در کولر آبی تولید شده اند. این توپ ها در تشتک کولر آبی قرار می گیرند و با استفاده از اسیدهای چرب در ساختار خود، به جذب یون های آب می پردازند. اگر تبادل یونی به وسیله این توپ ها برقرار شود، کلسیم و منیزیم آب را جذب می کنند تا در کولر تبدیل به رسوب نشوند.

👈شوره گیر کولر آبی معجزه گر

انداختن صابون در کولر درست یا غلط؟

برخی افراد برای از بین بردن شوره کولر آبی، یک قطعه صابون را در سینی کولر قرار می دهند. ولی این کار اشتباه است و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی گردد زیرا هم برای باعث آسیب رسیدن به سلامتی می گردد هم جرم کولر را به خوبی از بین نمی برد.

انتخاب جایگاه مناسب برای کولر

 

یک مکان مناسب برای قرار دادن کولر انتخاب نمایید. زیرا شرایط محیطی نیز برای جلوگیری از شوره کولر موثرند. کولر را نباید در معرض آفتاب قرار داد. زیرا با تابش مستقیم نور خورشید باعث بخار شدن آب کولر و باقی ماندن رسوبات می گردد که باعث ایجاد شوره می گردند. بنابراین کولر را در محل مناسب قرار دهید و از سایه بان استفاده نمایید.

شرایط محیطی مناسب برای جلوگیری از شوره کولر آبی
شکل 3. شرایط محیطی مناسب برای جلوگیری از شوره کولر آبی

شستشوی منظم برای جلوگیری از شوره

شستشوی دوره ای و در فواصل زمانی منظم رایج ترین راه برای از بین بردن شوره کولر می باشد. برای این کار ابتدا بدنه کولر را باید جدا نمود و بعد از خارج کردن پوشال ها باید با یک فرچه یا اسکاچ به تمیز کردن تمامی جرم ها  وشوره ها پرداخته شود. قبل از تمیز کردن آن ها بهتر است قطعات مورد نظر را در آب و شوینده قرار دهید تا خیس بخورند و راحت تر تمیز گردند. رسوبات اگر قدیمی باشند به راحتی پاک نمی شوند.

جلوگیری از ورود گرد و غبار به کولر

ورود گرد و غبار به کولر باعث اختلال در عملکرد کولر می گردد. برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به کولر باید از لوازمی به نام فیلتر هوا یا تصفیه کننده کولر استفاده شود که دو مزیت دارند:

اول اینکه این وسایل از ورود گرد و غبار به درون کولر جلوگیری می کنند و دوم می توانند مانند یک سایه بان از تابش مستقیم نور خورشید به کولر جلوگیری نمایند.

قیمت شوره گیر کولر آبی

شوره گیر کولر آبی قیمت بالایی ندارد. با استفاده از دو عدد شوره گیر کولر آبی می توان از ایجاد شوره و رسوب روی بدنه و قطعات کولر آبی جلوگیری نمود.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *