علائم سوختن موتور جاروبرقی

علائم سوختن موتور جاروبرقی

جاروبرقی‌ها در جمع کردن گرد و غبار و خاک و هر آشغالی در خانه ما موثر عمل می‌کنند و خانه را تمیز و تازه نگه می‌دارند. اما گاهی شما متوجه می‌شوید که از جاروبرقی بوی سوختگی نا خوشایندی به مشام می‌رسد و دیگر مثل قبل خانه را تمیز نمی‌کند. اگر جاروبرقی بوی سوختگی داشته باشد احتمالا به این دلیل است، که یکی از این اجزا، عملکرد صحیحی ندارد. یکی از احتمالات این است که موتور دستگاه سوخته باشد. حالا از کجا بفهمیم که ایراد از موتور جاروبرقی است؟ ما در این مقاله از سایت قائم یدک به بررسی علائم سوختن موتور جاروبرقی می‌پردازیم.


قطعات جاروبرقی


نشانه های سوختن موتور جاروبرقی چیست؟

  • بوی سوختگی
  • گرمای زیاد موتور جاروبرقی
  • نداشتن مکش
  • روشن نشدن جاروبرقی
  • از کار افتادن ناگهانی جاروبرقی
  • وجود گرد و غبار داخل جاروبرقی
  • سر و صدای زیاد موتور

علائم سوختن موتور جاروبرقی: بوی سوختگی

مهم‌ترین نشانه‌ای که سوختگی موتور دارد، وجود بوی سوختگی در آن است. اما باید دقت کنید که بوی سوختگی دارای علل مشترک زیادی است و هر بویی که در جاروبرقی وجود دارد به دلیل سوختگی موتور نیست. اما بوی سوختگی ممکن است به دلیل گیر کردن و یا شکستن کمربند جاروبرقی رخ دهد، که در این شرایط بویی مانند سوختن لاستیک به مشام می رسد. پارگی کمربند ممکن است به دلیل عوامل طبیعی مانند فرسایش باشد و همچنین ممکن است به دلیل گیر کردن الیاف فرش و یا مو باشد و از چرخیدن آن جلوگیری کند و همین باعث می‌شود که بوی سوختگی ایجاد ‌شود. در این شرایط لازم است غلتک برس را بیرون آورده و آن را تمیز کنید و یا اینکه کمربند را عوض کنید.

علائم سوختن موتور جاروبرقی: گرمای زیاد موتور

اگر موتور جاروبرقی شما خیلی داغ می‌شود، احتمال اینکه به موتور آسیب رسیده باشد، بالا است. علاوه بر این ممکن است به دلیل گرمای زیاد موتور از کار بیفتد. در این موارد است که پاک کردن و تمیز کردن داخل جاروبرقی بسیار مهم است. اگر تهویه هوای موتور مسدود شده باشد، موتور جاروبرقی داغ می‌شود. یکی از مواردی که باعث سوختگی وسایل برقی می‌باشد، کار کردن وسایل برقی برای مدت زمان طولانی است. در گذشته مردم معتقد بودند که بهتر است که بیشتر از ۱۰ دقیقه از وسایل برقی مانند جاروبرقی استفاده نکنید تا موتور بتواند استراحت کند اما این یک باور قدیمی است. زیرا دستگاه‌های برقی امروزه از تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای برخوردارند و بسیاری از نقص‌های قدیمی در آن‌ها بر طرف شده‌اند. اغلب جاروبرقی‌ها بر روی موتور خود قطعه‌ای به‌نام ترموستات دارند که اگر میزان حرارت جاروبرقی بالا رود، باعث می‌شود موتور خاموش شود تا موتور به درجه خنکی برسد. بنابراین اگر بعد از ۳۰ دقیقه استفاده از جاروبرقی ناگهان خاموش شود، کاملا طبیعی است، یعنی ترموستات  به درستی عمل می‌کند. اما ترموستات اوقات حساس شده و خراب می‌شود، در این شرایط ترموستات باید عوض شود.

علائم سوختن موتور جاروبرقی: نداشتن مکش

یکی از نشانه‌هایی که در سوختن موتور جاروبرقی موثر است، نداشتن قدرت و نیروی کافی برای تمیز کردن و جمع کردن آشغال‌ها است. البته باید مواظب باشید که درجه مکش جاروبرقی روی مینیمم نباشد. اما اگر درجه دستگاه زیاد باشد و در عین حال قدرت مکش موتور پایین باشد، احتمالا موتور جاروبرقی در حال سوختن است. همچنین باید انسدادهای فیلتر و شیلنگ را نیز بررسی کنید تا مانعی در سر راه آن‌ها وجود نداشته باشد. انسداد داخل لوله باعث می‌شود که مکش جاروبرقی از بین برود. بنابراین لازم است که تمامی لوله‌ها جدا شوند و مسدود بودن آن‌ها را بررسی کنید. کیسه جاروبرقی را نیز چک کنید تا پر نشده باشد، زیرا درصورت پر بودن کیسه جاروبرقی مکش خوبی ندارد و قابلیت جمع کردن آشغال‌ها را ندارد و در حین کار ممکن است خاموش شود.


تعمیر لوله تلسکوپی جاروبرقی


علائم سوختن موتور جاروبرقی: روشن نشدن جاروبرقی

قبل از هر چیزی باید اطمینان داشته باشید که جاروبرقی به پریز برق وصل شده باشد و یا پریز برق خراب نباشد. علاوه بر این پر شدن بیش از حد کیسه جاروبرقی از روشن شدن جارو جلوگیری می‌کند که در این صورت است که باید کیسه جاروبرقی را عوض کنید. همچنین شکستن و معیوب شدن سوئیچ روشن و خاموش جاروبرقی نیز از روشن شدن آن جلوگیری می‌کند. امکان دارد سیم‌های رابط جاروبرقی دچار مشکل و یا شل شده باشند. از دیگر علل روشن نشدن جاروبرقی، مشکل برق مدار جاروبرقی است. اما به جز این موارد یکی از نشانه‌های سوختن موتور جاروبرقی، روشن نشدن آن است که این مورد نیاز به بررسی توسط تعمیر کار جاروبرقی دارد.


نحوه تعمیر و تعویض لوله خرطومی جاروبرقی


از کار افتادن ناگهانی جاروبرقی

گاهی اوقات نیز امکان دارد که موتور به سادگی بسوزد و از کار بیفتد. یکی از دلایل این مورد نیز قدیمی شدن موتور در اثر استفاده زیاد از جاروبرقی است که فرسوده شدن موتور و سوختن آن را در پی دارد. بویی که به دلیل این مشکل به وجود می‌آید بوی سوختن پلاستیک است. برای حل این مشکل لازم است که موتور توسط تکنسین بررسی شود.

Red vacuum cleaner in empty room.

وجود گرد و غبار داخل جاروبرقی

هر چند موتور جاروبرقی شما جدید باشد یا قدیمی، اما فیلتر آن به مرور زمان با جمع شدن گرد و غبار مسدود می‌شود. در این شرایط اگر گرد و غبار بیش از حد انباشته شود، ممکن است موتور خاموش شود و یا بسوزد و بوی سوختگی آن از بین نرود. در این وضعیت شما  تمیز کردن دستگاه به راحتی می‌توانید گرد و غبار را از دستگاه بزدایید. اما اگر در این مورد مشکل دارید با تعمیر کار جاروبرقی تماس بگیرید.


 

علائم سوختن موتور جاروبرقی: سر و صدای زیاد موتور

اگر سر و صدای جاروبرقی شما زیاد است و بوی تند سوختگی دارد و خاموش می‌شود، این خرابی مربوط به موتور است که باید بررسی شود.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *