علت برفک زدن یخچال + یخ زدن یخچال فریزر + راه حل

علت برفک زدن یخچال + یخ زدن یخچال فریزر + راه حل

در بازار یخچال با برندهای متفاوت و در مدل های متفاوت وجود دارد اما تمامی این یخچال ها به دو دسته تقسیم می شوند، یخچال های قدیمی با برفک و یخچال های سیستم جدید نوفراست بدون برفک. یخچال به خودی خود هیچ نوع آب یا رطوبت از خود تولید نمی کند. فضای داخل کابین یخچال سرد است و با باز ماندن درب یخچال، هوای گرم منزل که دارای مقداری رطوبت است به یخچال وارد می شود. این رطوبت به دیواره های یخچال می رسد و در آن جا به برفک تبدیل می شود. این عمل همینطور برای مواد غذایی بخصوص سبزیجاتی که دارای آب هستند نیز رخ می دهد که با قرار دادن آن ها در یخچال، رطوبتشان به یخچال وارد می شود.

علت برفک زدن یخچال فریزر

علت برفک زدن یخچال فریزر
شکل 1. علت برفک زدن یخچال فریزر

برفک زدن یخچال فریزر توسط ساده ترین خطا از جانب شما یا محیط اطراف نیز می تواند رخ دهد. علت های بسیار ساده که در طول روز ممکن است به سادگی از کنار آن ها بگذرید. در اینجا با علت های برفک زدن یخچال فریزر بیشتر آشنا خواهید شد تا بدانید چه عواملی دارای تاثیر مستقیم روی یخچال می باشند.

هوای ملایم و خنکی که در یخچال برقرار است باید همواره به صورت ملایم و یکنواخت بین تمام قسمت های یخچال در جریان باشد. زمانی که هوای گرم از بیرون به صورت طولانی مدت به یخچال وارد شود با هوای سرد یخچال برخورد می کنند و برفک را به وجود می آورند. از مهم ترین علت هایی که باعث برفک زدن یخچال فریزر می گردد می توان موارد زیر را نام برد:

خرابی یک قطعه از یخچال مانند لاستیک های دور درب

 یکی از دلایل برفک زدن یخچال، خرابی لاستیک دور درب یخچال است. اگر در قسمتی لاستیک دچار شل شدگی، سایش یا پارگی شده باشد به طوریکه هوا بتواند از آن عبور کند و به یخچال وارد شود باعث ایجاد برفک می شود.در چنین مواقعی باید لاستیک دور درب یخچال تعویض یا تعمیر گردد.

قرار دادن یخچال در محل نامناسب

 اگر محل قرار دادن یخچال مناسب نباشد و محیط رطوبت بالایی داشته باشد، هر بار که درب یخچال باز و بسته می شود مقدار زیادی رطوبت به یخچال وارد شده و باعث برفک زدن یخچال می گردد. بنابراین اگر وسایلی مانند سماور و اجاق گاز در کنار یخچال فریزر قرار دارند بهتر است یخچال و یا آن ها را تغییر مکان دهید.

آسیب دیدگی یا خرابی ترموستات یخچال فریزر

 اگر هیچ کدام از دو دلیل بالا در مورد یخچال شما صدق نکرد باید به دنبال پیدا کردن خرابی ترموستات باشید. در این حالت باید از یک تعمیر کار با تجربه برای تعمیر و رفع اشکال یخچال کمک گرفت، زیرا تعمیر و تعویض این قطعه حساس است و اگر با دانش و تجربه کافی انجام نگیرد ریسک آسیب زدن به دستگاه بالا می رود.

انواع برفک زدن یخچال ها

برفک در اطراف درب فریزر

این برفک نشان می دهد که درب فریزر به دلایلی مانند بسته نشدن کامل کشو، فشار مواد غذایی، خرابی واشر یا بست درب و … کاملا بسته نشده است.

برفک کم در همه جای یخچال

این نوع برفک به این دلیل است که دمای یخچال فریزر بسیار پایین است. زمانی که دمای یخچال بیش از اندازه پایین باشد، فرصت برای حذف رطوبت هوای سرد فضای درون وجود ندارد و قبل از اینکه سیکل خنک سازی بعدی به وجود بیاید، رطوبت یخ می زند و برفک تشکیل می شود. در نتیجه باید اطمینان داشته باشید که دمای فریزر به میزان -18 درجه سانتی گراد تنظیم شده است.

ایجاد برفک سخت در همه جای یخچال

اگر این برفک ایجاد شود نشان دهنده این است که درب یخچال برای مدتی باز نگه داشته شده است.

برفک در بخش عقبی فریزر جایی که سیم پیچ اواپراتور تعبیه شده

این امر نشان دهنده این است که در سیکل یخ زدایی مشکلی ایجاد شده است که خود ناشی از آسیب دیدن هیتر، سنسور یخ زدایی، برد کنترل کننده، بیمتال، یا تایمر یخ زدایی می باشد.

بنابراین با توجه به دلیل یخ زدن باید درجهت رفع آن و جلوگیری از این پدیده اقدام نمود.

علت برفک زدن یخچال معمولی

یک تفاوت بین یخچال های معمولی و یخچال های بدون برفک این است که در یخچال های بدون برفک، برفک در پشت یخچال ایجاد می شود. در یخچال های بدون برفک، برفک زدایی با سیستم هایی مانند المنت و برد فرمان انجام می گیرد اما در یخچال های معمولی قبل از اینکه گاز به محفظه وارد شود، فشرده می شود و وقتی که به یخچال وارد می شود حجمش افزایش پیدا می کند، در این حالت دما پایین آمده که این کاهش دما باعث ایجاد برفک در یخچال های معمولی می شود.

علت یخ زدن لوله پشت یخچال

علت این برفک ممکن است خرابی یکی از اجزای سیستم دیفراست که وظیفه ذوب کردن برفک و یخ روی لوله اپراتور را بر عهده دارد باشد. این موارد را بررسی می کنیم:

معیوب بودن تایمر دیفراست

در همه یخچال های بدون برفک، یک سیستم یخ زدا وجود دارد که وظیفه کنترل سیکل های سرمایش و دیفراست را بر عهده دارند. یکی از این اجزا تایمر دیفراست است که یخچال را بین دو حالت سرمایش و دیفراست کنترل می کند. اگر این قطعه خراب شود و عملکردش در حالت سرمایشی متوقف شود، باعث برفک زدن و یخ زدن لوله های پشت یخچال می شود.

معیوب بودن هیتر دیفراست

هیتر دیفراست در یخچال وظیفه ذوب برفک های تشکیل شده روی لوله های اوپراتور در پشت یخچال را بر عهده دارد. اگر این هیتر در کار خود دچار ایراد شود برفک های تشکیل شده تجمع پیدا می کنند و همین باعث جلوگیری از گردش هوا می شود. در اکثر مواقع علت یخ زدن لوله پشت یخچال به خرابی این قطعه مربوط می باشد.

معیوب شدن ترموستات

هیتر دیفراست به ترموستات متصل است. در واقع اساس کار به این صورت است که ترموستات دمای لوله های اپراتور پشت یخچال را تشخیص می دهد و سپس به هیتر دیفراست پیغام استارت می دهد. زمانی که یخچال به دمای تنظیم شده رسید هیتر دیفراست از ترموستات فرمان می گیرد و شروع به کار می نماید و برفک های روی لوله ها را ذوب می نماید. حال اگر ترموستات معیوب باشد  قادر نیست دمای لوله ها را تشخیص دهد و در نتیجه هیتر هرگز استارت نمی زند. بعد از مدتی برفک ها سخت می شوند و علت یخ زدن لوله برگشت یخچال می شوند. علاوه بر این یخچال فریزر دیگر قادر به سردسازی و خنک کردن نخواهد بود.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *