علت بسته نشدن درب یخچال فریزر و باز ماندن آن

علت بسته نشدن درب یخچال

چرا در یخچال باز می‌ماند؟ علت بسته نشدن درب یخچال چیست؟ این‌ها تعدادی از پرسش‌های متعدد شما به هنگام وقوع این مشکل است. برای خنک ماندن فضای داخل يخچال، نوار لاستیکی را دور درب قرار داده‌اند تا بعد از بستن درب یخچال هوای خنک از آن خارج نشود. شما با مطالعه این مقاله می‌توانید دلیل باز ماندن درب یخچال را بیابید و رفع کنید.

زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

دلایل بسته نشدن درب یخچال فریزر

دلایل بسته نشدن درب یخچال فریزر

علت اول: پر بودن و قرار گیری اشیا ما بین درب و بدنه

گاهی اوقات ممکن است یکی از اشیای داخل یخچال به طور درست جا گذاری نشده باشد و همین موضوع از بسته شدن درب جلوگیری می‌کند. برای رفع این مشکل داخل یخچال را بررسی کنید و اطمینان پیدا کنید که هیچ‌کدام از اجسام داخل یخچال از قفسه بیرون نزده‌اند. همچنین کشوهای جا میوه‌ای را نیز باید بررسی کنید که به طور کامل داخل رفته باشند تا از بسته شدن درب جلوگیری نکنند.


قطعات و لوازم یدکی یخچال فریزر


علت دوم: تراز نبودن یخچال

برخی از آشپزخانه‌ها هستند که کف صاف و یکدستی ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که پایه‌های یخچال و دیگر لوازم برقی نیز تراز نباشند. برای اینکه بتوانید تراز بودن یخچال را ارزیابی کنید لازم است که از ابزارها یا نرم افزارهای تراز کمک بگیرید. برای این منظور ابزار تراز یا گوشی که نرم افزار تراز روی آن نصب شده است را روی یخچال (نه روی درب) بگذارید. اگر حباب در وسط قرار نگیرد یعنی یخچال فریزر تراز نیست. البته باید این نکته را ذکر کنیم که اگر آهنربای داخل لاستیک درب درست کار کند با وجود اینکه پایه‌ها تراز نیستند اما درب یخچال بسته می‌ماند. اگر آهنربای درب یخچال کار نکند، لازم است که آهنربا را تعویض کنید. تراز نبودن یخچال، مشکلات دیگری را نیز می‌تواند به وجود بیاورد و باعث کاهش عمر مفید یخچال شود؛ بنابراین باید هرچه سریع‌تر پایه‌های یخچال را نیز تراز کنید. اگر پایه‌های یخچال فریزر قابل تنظیم هستند آن‌ها را به‌گونه‌ای بچرخانید که یخچال صاف باشد و حباب ابزار تراز نیز در وسط قرار گرفته شود.


قطعات و لوازم یدکی یخچال فریزر اسنوا (Snowa)


علت سوم: پر بودن بیش از حد درب یخچال

یکی دیگر از عواملی که ممکن است مانع بسته شدن کامل درب یخچال شود، پر کردن بیش از حد قفسه‌های داخل یخچال و یا قرار دادن شیشه‌ها و بطری‌های زیاد در داخل درب یخچال می‌باشد. اگر درب یخچال سنگین باسد ممکن است باعث باز شدن ناگهانی درب شود. سعی کنید از پر کردن بیش از اندازه یخچال خودداری کنید تا هوا بتواند به خوبی در داخل یخچال به گردش درآورده شود و فضای داخل آن گرم نشود. از طرف دیگر نیز برای اینکه از باز ماندن درب یخچال جلوگیری کنید، از قرار دادن شیشه‌های سنگین مانند شیشه خیارشور، سس، ترشی و همچنین بطری‌های سنگین نوشیدنی در داخل درب خودداری کنید. سعی کنید این وسیله‌ها را در قسمت مخصوص نوشیدنی‌ها، در داخل محفظه یخچال بگذارید. اگر یخچال را بیش از حد پر کنید در لحظه اول ممکن است درب بسته شود اما چند دقیقه بعد که آشپزخانه را ترک کردید در اثر فشار مداوم وارد شده به آن، درب باز شود و تمام سرمای داخل یخچال هدر داده شود.


قطعات و لوازم یدکی یخچال فریزر آزمایش


علت چهارم: خرابی لاستیک درب یخچال

لاستیک دور درب یخچال به طرق مختلفی می‌تواند باعث بسته نشدن درب یخچال شود.

  • گاهی اوقات ممکن است برخی از قسمت‌های لاستیک برجسته یا سفت شوند و از چهارچوب در بیرون بیایند. برای برطرف کردن حالت خشکی لاستیک می‌توانید از آب و صابون یا وازلین استفاده نمایید.
  • گاهی اوقات بلند شدن قسمتی از لاستیک به دلیل شل شدن پیچ‌هایی است که نقش اتصال دهنده را دارند. بنابراین لازم است چسب‌ها و پیچ‌های اتصال دهنده لاستیک را دور تا دور درب بررسی نمایید تا اگر مشکلی داشتند آن را حل کنید.
  • گاهی اوقات نیز کثیفی لاستیک دور درب آنقدر زیاد است که باعث ایجاد مشکل می‌شود. اگر چربی و ذرات مواد غذایی روی لاستیک تجمع داشته باشند، باعث می‌شود که آهنربای داخل لاستیک نتواند به خوبی عمل نکند و درب محکم بسته نمی‌شود و برای رفع این مشکل لازم است که لاستیک تمیز شود. مسواکی را به مواد شوینده  مانند آب و صابون آغشته نمایید و دور تا دور لاستیک را تمیز کنید. سپس آن را با دستمال تمیز خشک کنید تا آهنربا بتواند به درستی عمل کند و سرمای داخل یخچال نیز اتلاف نشود.
  • درموارد دیگر مشکل جدی‌تر است و لاستیک آسیب دیده است، در این زمان برای حل مشکل باید لاستیک عوض شود. اگر سال‌های زیادی است که از یخچال فریزر خود استفاده می‌کنید این احتمال که لاستیک دور درب فرسوده و کهنه شده باشد، وجود دارد. برای این که متوجه شوید که زمان تعویض لاستیک درب است یا نه ابتدا یک کاغذ را بین درب و بدنه یخچال قرار دهید و سپس درب را ببندید. اگر توانستید کاغذ را به راحتی بیرون بکشید به معنی این است که لاستیک فرسوده شده است و درب نمی‌تواند محکم بسته شود اما اگر کاغذ بیرون کشیده نشد و یا پاره شد یعنی لاستیک سالم است و مشکلی ندارد . برای اینکه لاستیک درب یخچال را تعویض نمایید باید از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.
دلیل باز ماندن درب یخچال

فرسودگی و خرابی بادامک درب یخچال فریزر

لازم است که بادامک‌های درب یخچال را بررسی کنید تا ببینید هنگام باز و بسته شدن در، به خوبی می‌چرخند یا نه. اگر بادامک‌ها در هنگام باز و بسته شدن درب دچار لغزش یا حرکت شوند، نیاز به تنظیم یا در برخی موارد جایگزینی دارند.

تراز نبودن لولا ها

اگر تصور می‌کنید که درب یخچال به درستی بر روی بدنه سوار نیست، این امکان وجود دارد که لولا از حالت تراز خارج شده و یا فرسوده شده است. می‌توان لولاها را تنظیم یا تعویض کرد تا درب به درستی روی بدنه بنشیند.


 

مشکلات ناشی از باز ماندن در يخچال فريزر چیست؟

بسته نشدن درب یخچال باعث می‌شود آسیب و فشار جدی به موتور یخچال وارد شود، همچنین باعث می‌شود یخچال برق و انرژی بیشتری را مصرف کند. این حالت به این صورت است که هنگامی که دربیخچال بسته نشود، اتاقک موتور یخچال فریزر گرم می‌شود و برای اینکه بتواند برای خنک نگه‌داشتن یخچال سرمای کافی تولید کند، لازم است موتور کار و فعالیت بیشتری را انجام دهد. درنتیجه باعث وارد آمدن خساراتی به آن خواهد شد.
اگر هوای گرم به یخچال وارد شود، باعث می‌شود برفک بزند که پاک کردن آن کار سختی است. علاوه بر این برفک زدن نیز باعث می‌شود ضررهای جدی به یخچال فریزر وارد شود.

برخی دیگر از مشکلات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اگر درب یخچال سته نشود، مواد غذایی خراب شده و بو می‌گیرد.
  • در صورت بسته نشدن درب یخچال، کمپرسور آسیب خواهد دید.
پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *