علت خاک دادن جاروبرقی + بیرون زدن آشغال از جاروبرقی

علت خاک دادن جاروبرقی + بیرون زدن آشغال از جاروبرقی

شاید شما نیز در هنگام تمیز کردن خانه با جاروبرقی متوجه خاک دادن آن شده باشید اما ندانید که علت چیست. اگر درمورد دلایل این مشکل چیزی نمی دانید این مطلب را مطالعه نمایید.

علت خاک دادن جاروبرقی

علت خاک دادن جاروبرقی
شکل 1. علت خاک دادن جاروبرقی

کارکرد اصلی جاروبرقی پاک کردن گرد و غبار و آشغال روی زمین می باشد و یک جاروبرقی سالم باید این وظیفه را به درستی انجام دهد. اما گاهی کارکرد جاروبرقی برعکس می شود و به جای تمیز کردن، از خود خاک به بیرون می ریزد. برای پی بردن به علت این مشکل موارد زیر را بررسی می کنیم تا شاید بتوانید مشکل جاروبرقی خود را برطرف کنید.

مشکل از مخزن جاروبرقی

اولین و مهم ترین دلیلی که باعث جلوگیری از جمع آوری آشغال ها می شود و یا باعث می شود آن ها را بیرون بریزد، پر بودن کیسه می باشد. هنگامی که جارو کشیده می شود، کلیه گرد و غبار به درون کیسه می رود. بنابراین اگر کیسه برای جا دادن خرده ریزه ها ظرفیت کافی را نداشته باشد، نتیجه آن عدم جذب زباله ها می باشد در نتیجه باعث پس زدن آشغال ها به بیرون می شود به همین دلیل توصیه می شود که کیسه جارو برقی به صورت مرتب تمیز شود.

علاوه بر اینکه لازم است مرتبا کیسه جاروبرقی تخلیه شود باید آن را به صورت منظم نیز شستشو داد. در صورت نیاز نیز باید کیسه تعویض گردد.

مسدود شدن لوله جاروبرقی

یکی از دلایلی که باعث می شود جاروبرقی به جای اینکه گرد و غبار را جمع کند آن را خارج می کند، تغییر جریان هوا می باشد. معمولا این امر به دلیل مسدود شدن لوله جاروبرقی که به دلیل وارد شدن بقایای بزرگ به لوله جاروبرقی مانند سکه ای بزرگ که روی زمین افتاده است ایجاد می شود.

مسدود شدن لوله جاروبرقی
شکل 2. مسدود شدن لوله جاروبرقی

پر شدن پاکت جاروبرقی

یکی دیگر از احتمالاتی که باعث می شود جاروبرقی خاک بدهد این است که احتمال دارد پاکت جاروبرقی کاملا پر شده باشد. اگر کیسه جاروبرقی خیلی پر باشد باقی گرد و خاک را از خود خارج می کند. بهترین راه حل برای زمانی که پاکت جاروبرقی پر شده است این است که همیشه از پاکت های جاروبرقی یک بار مصرف استفاده نمایید تا هنگام پر شدن بتوانید آن را به راحتی جدا و دور بیندازید و از پاکت جدید استفاده نمایید.

تعویض فیلتر جاروبرقی

برای دسترسی داشتن به فیلترها باید قسمت بالایی جاروبرقی برداشته شود. فیلترهایی که کثیف شده باشند و یا کهنه و پاره باشند باعث هدایت خاک به خارج از جاروبرقی و خاک دادن جاروبرقی می شوند. به همین دلیل می توان گفت یکی از علت های خاک دادن جاروبرقی کثیف بودن فیلترهاست. البته از نشانه های کثیف بودن فیلتر جاروبرقی می توان به کم شدن قدرت مکش جاروبرقی اشاره نمود. اگر لازم می دانید که فیلتر جاروبرقی را بشویید باید آن را از دستگاه جدا کنید و با آب معمولی بشویید و تا 12 ساعت اجازه دهید تا خشک شوند.

تطابق نداشتن تنظیمات دستگاه و جنس فرش

تنظیمات جاروبرقی باید مطابق با جنس فرش و زمین انتخاب شود. با پیشرفت علم، جاروبرقی های مدرن نیز تکنولوژی های جدیدتری را شامل می شوند. به طوریکه در حال حاضر بسیاری از انواع جاروبرقی ها می توانند با توجه به جنس فرش و ضخامت آن و نوع سنگ یا چوبی که در کف اتاق استفاده شده است، ارتفاع و تنظیمات خود را تغییر می دهند تا بتوانند محل مورد نظر را به آسانی و با دقت بیشتری تمیز نمایند. اگر ارتفاع جاروبرقی با کف زمین رعایت نشود و به نکات گفته شده بی توجه بود، احتمال اینکه سیستم به خوبی عمل نکند و گرد و غبار را به بیرون بریزد افزایش پیدا می کند.

تطابق نداشتن تنظیمات دستگاه و جنس فرش
شکل 3. تطابق نداشتن تنظیمات دستگاه و جنس فرش

خرابی تسمه جاروبرقی

گاهی اوقات ممکن است تسمه جاروبرقی صدمه ببیند و باعث شود که مکش جاروبرقی کاهش پیدا کند و گرد و خاک از جاروبرقی بیرون بزند. برای اینکه تسمه را بررسی کنید باید ابتدا جارو برقی را از برق بکشید، آن را برگردانید و پوششی که بر روی تسمه روی قسمت جلویی جاروبرقی قرار دارد را بردارید. حال می توانید تسمه را ببینید، اگر تسمه صدمه دیده است و یا کهنه شده باید آن را تعویض نمایید.

تمیز کردن هرگونه کثیفی با جارو برقی

جاروبرقی برای تمیز کردن گرد و غبار روی زمین مورد استفاده قرار می گیرد اما اگر با آن انواع آشغال  ها و کثیفی ها مانند جمع کردن خاک های ساختمانی یا خشک کردن زمین خیس را انجام دهیم، این کارها باعث می شود که به پاکت جاروبرقی آسیب برسد که در نتیجه باعث خاک دادن جاروبرقی می گردد. اما اگر مجبور شدید محیط خیس اطراف جاروبرقی را جارو بکشید بهتر است پاکت یک بار مصرف جاروبرقی را تعویض نمایید. علاوه بر این جمع کردن خرده شیشه با استفاده از جاروبرقی ممکن است باعث صدمه زدن و پارگی پاکت جاروبرقی شود که در این مورد نیز باید پاکت جاروبرقی تعویض شود.

راه های رفع خاک دادن جاروبرقی

  1. تمیز کردن خاک گرفتگی موتور جاروبرقی
  2. ارتفاع لوله جاروبرقی را به درستی تنظیم کنید
  3. تعمیرات

تمیز کردن خاک گرفتگی موتور جاروبرقی

در ساختار جاروبرقی قطعه مهمی به نام موتور وجود دارد که با کمک فن باعث گردش هوا و تمیز کردن سطوح می شود. اگر موتور جاروبرقی را خاک گرفته است باید نسبت به تمیز نمودن آن اقدام کنید. موتور جاروبرقی بسیار حساس است و نباید حتی یک قطره آب به آن وارد شود. به همین دلیل برای از بین بردن گرد و غبار موتور بهتر است از یک دستمال مرطوب استفاده کنید و اطراف موتور را تمیز نمایید. دقت کنید که هیچگاه در تلاش برای شستن موتور جاروبرقی نباشید زیرا همانطور که گفتیم اگر آب به موتور وارد شود باعث سوختن آن می شود.

اگر نسبت به این مورد حساسیت به خرج می دهید باید به نمایندگی مجاز جاروبرقی خود مراجعه کنید و از این طریق نسبت به تمیز کردن خاک گرفتگی موتور اقدام نمایید.

ارتفاع لوله جاروبرقی را به درستی تنظیم کنید

تنظیم ارتفاع جاروبرقی
شکل 4. تنظیم ارتفاع جاروبرقی

با تنظیم ارتفاع جاروبرقی می توان ارتفاع لازم برای محیط های متنوع را تنظیم نمود. برای مثال می توان ارتفاع مناسب برای کف پارکت را تنظیم نمود. ارتفاع نامناسب یکی از مواردی است که می تواند باعث خرج گرد و خاک شود. بنابراین برای جلوگیری از خاک دادن جاروبرقی بهتر است ارتفاع را تنظیم نمایید.

تعمیرات

بیشتر کارشناسان توصیه می کنند که جاروبرقی خود را مرتبا سرویس کنید. سرویس جاروبرقی باعث می شود که اگر قطعه ای خراب شده است و یا نیاز به تعمیر داشته باشد را زودتر پیدا کنید و از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری شود.

اگر با هیچ یک از موارد بالا  علت خاک دادن جاوربرقی خود را نتوانستید برطرف کنید باید با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا نسبت به تعمیرات جاروبرقی شما اقدام کند.

 

پشتیبان قائم یدک
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • جمشید ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۸

    منظور از تشنه جاروبرقی دقیقا چی هست؟ فقط متن رو کپی و منتشر میکنید؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *