علت خرابی فندک اجاق گاز

علت خرابی فندک اجاق گاز

برخلاف اجاق گازهای قدیمی، اجاق گازهای امروزی به فندک‌های خودکار مجهز هستند که شعله گاز تنها با پیچاندن شیر اجاق گاز به راحتی روشن می‌شود. اما این فندک‌ها گاهی کار نمی‌کنند. این مسئله یک اتفاق رایج می‌باشد و شما نیز ممکن است تجربه جرقه نزدن فندک اجاق گاز را داشته‌ باشید؟ به دلیل اینکه فندک اجاق گاز از اجزای اصلی اجاق است، کار تعمیر و یا تعویض فندک را به دست سرویس‌کاران خبره بسپارید. در ادامه همراه ما باشید تا علت خرابی فندک اجاق گاز و نحوه تعمیر فندک اجاق گاز را بررسی کنیم.

قیمت قطعات یدکی اجاق گاز

ترانس فندک اجاق گاز چیست؟

قبل از اینکه علت کار نکردن فندک اجاق گاز را بررسی کنیم، بهتر است ابتدا با ساختار فندک و انواع آن آشنا شوید. ترانس فندک اجاق گاز ,دستگاهی است که برای روشن کردن شعله اجاق گازهای قدیمی و هاب در اجاق گازهای مدرن امروزی کاربرد دارد. ترانس‌ جرقه‌زن خود دارای دو نوع است:

  • ترانس جرقه زن ساده

استفاده از این ترانس در ساختار اجاق گاز، با پیچاندن شیر اجاق گاز  به طور همزمان تمامی شعله‌ها جرقه می‌زنند.

  • ترانس جرقه زن اکتیو

عملکرد این نوع ترانس جرقه زن به این صورت است که هر شعله به طور جداگانه جرقه خواهد زد. این نوع ترانس‌ها، دارای یک مدار اضافی برای کنترل جرقه‌ها و جدا کردن آنها از یکدیگر هستند.

انواع فندک اجاق گاز

در اجاق گاز دو مدل فندک , وجود دارد که عبارتند از:

♦ فندک خودکار یا اتومات

این فندک به این صورت است که به هنگام چرخاندن شیر گاز، فندک کنار شعله به‌صورت خودکار، شروع به جرقه زدن می‌کند و شعله به سرعت روشن می‌شود.

• فندک غیر خودکار یا غیر اتوماتیک

فندک‌های غیرخودکار، اغلب در اجاق گازهای قدیمی استفاده می‌شوند. ساختار این اجاق گازها به این صورت است که دارای یک دکمه اضافی جداگانه برای فندک زدن هستند. به هنگامی که شیرگاز را که باز ‌‌می‌کنید تنها باید دکمه فندک را به صورت جداگانه فشار دهید، تا جرقه‌زن فندک فعال گردد. گاهی ممکن است به دلیل اینکه مواد غذایی بر روی شعله ریخته شده است و منافذ شعله اجاق مسدود شده است فندک اجاق گاز کار نکند.

تشخیص علائم خرابی جرقه زن فندک اجاق گاز

بررسی مدت زمان جرقه‌زن

فندک اجاق گاز در هر ثانیه باید یک جرقه بزند، اگر این مدت زمان بیشتر شد احتمالا فندک اجاق گاز و یا ترانس آن خراب شده است.

رنگ آبی جرقه‌ها

جرقه‌زن زمانی درست کار می‌کند که رنگ جرقه‌های آن به رنگ آبی باشد. اگر جرقه به جز آبی رنگ دیگری مانند زرد یا نارنجی داشت، جرقه‌زن اجاق گاز شما، دچار مشکل شده‌ است.

علت خرابی فندک اجاق گاز

وقتی از خرابی جرقه زن فندک گاز خود مطمئن شدید باید به فکر تعمیر آن باشید. اما گاهی اوقات جرقه زن به دلایل ساده دیگری کار نمی‌کند که با یک بررسی ساده، می‌توان آن را حل کرد. برای مثال ممکن است به هنگام اسباب‌کشی و جابه‌جایی، فراموش کرده‌اید که شیر اصلی گاز را به اجاق گاز وصل کنید و یا برق اجاق گاز را وصل نکرده‌اید و … در این بخش از قائم یدک چنین موارد ساده‌ای را با یکدیگر بررسی می‌کنیم تا اگر هیچ یک از این موارد نبود، به سراغ تعمیرکار اجاق گاز بروید:

۱- فعال بودن قفل کودک اجاق گاز

اجاق گازهای مدرن و امروزی به قفل کودک مجهز می‌باشند. این ویژگی از باز کردن ناخواسته شیر گاز توسط کودکان کنجکاو جلوگیری می‌کند. این قابلیت به این صورت است که به هنگام فعال شدن قفل کودک، علامت قفل (Locked)  بر روی اجاق گاز فعال شده و فندک اجاق گاز دیگر کار نمی‌کند.

از طرف دیگر ممکن است قفل کودک به هنگامی که برای اولین بار برق اجاق گاز را وصل می‌کنید، به صورت خودکار فعال ‌شود. در این شرایط است که به دلیل وجود قفل کودک، فندک اجاق گاز کار نمی‌کند. برای رفع این مشکل کلید قفل را با انگشت ۳ ثانیه فشار دهید تا قفل (Unlocked) شود.

۲- مرطوب بودن یا بجا ماندن مایعات روی شعله

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود فندک گاز  کار نکند، مرطوب بودن شعله گاز می‌باشد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما اجاق گاز را تمیز کنید و شعله خیس شود. تا وقتی شعله خیس باشد، فندک زدن اجاق گاز با مشکل مواجه است. بنابراین این مورد از موارد خرابی فندک اجاق گاز نیست و تنها باید صبر کنید تا شعله‌های اجاق گاز کاملا خشک شوند.

۳- مسدود شدن شعله‌ها

گاهی ممکن است به دلیل اینکه بر روی شعله مواد غذایی ریخته شده است، منافذ شعله‌های اجاق گاز مسدود شوند که در این شرایط لازم است منافذ را تمیز کنید تا از شوند. برای این کار می‌توان از یک سنجاق کوچک استفاده نمود و فضای بین شعله‌ها را به آرامی تمیز کرد. باید مواظی باشید تا منافذ را بیش از حد باز و یا کج نکنید.

۴- مشکل نوسان برق

یکی دیگر از دلایلی که باعث از کار افتادن فندک اجاق گاز می‌شود، نوسان برق می‌باشد که گاهی سوختن فندک را نیز در پی دارد. اگر فندک سوخته باشد، تعویض آن باید با کمک یک تعمیرکار انجام شود. دقت کنید که ایجاد مشکل نوسان برق ممکن است باعث جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز شود.

۵- فشار بیش از اندازه روی دکمه فندک غیراتوماتیک

اگر فندک اجاق گاز شما از نوع غیرخودکار باشد و برای روشن شدن شعله گاز، دکمه فندک را بیش از اندازه فشار داده‌اید فندک اجاق گاز کار نمی‌کند، زیرا نگه داشتن طولانی دکمه فندک به مرور زمان باعث خرابی آن می‌شود. در این شرایط  نیز باید دکمه فندک و یا خود فندک عوض شود. این کار را باید یک سرویس‌کار مجرب انجام دهد زیرا تعویض فندک بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی جریان برق کار بسیار خطرناکی می‌باشد.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *