علت داغ شدن موتور جاروبرقی

علت داغ شدن موتور جاروبرقی

علت داغ شدن موتور جاروبرقی در موارد زیادی به کمک بوی داغ کردن آن است و با لمس دست نیز می‌توان این مشکل را تشخیض داد. اما برخی عوامل نیز به همراه این بو خود را نشان می‌دهند که این مورد برای عیب یابی جاروبرقی مهم است.

به هنگام داغ کردن جاروبرقی ممکن است صدای بلندتری را نیز به همراه آن بشنوید و یا اینکه در جاروبرقی لرزشی دیده شود و یا علاوه بر  بوی داغی بوی سوختگی نیز بدهد. با توجه به هر کدام از این موارد، دلایل زیر را می‌توان به عنوان مهمترین دلایل داغ کردن موتور جاروبرقی ها بیان کرد.


قیمت قطعات جاروبرقی


علت داغ کردن جاروبرقی: ترموستات جاروبرقی

امروزه در برخی از مدل‌های جاروبرقی نوعی ترموستات وجود دارد که بعد از مدتی کارکردن موتور اگر حرارت موتور به اندازه مشخصی رسید، دستور می‌دهد که موتور خاموش شود. بنابراین اگر ترموستات در زمان مناسب کار خود را انجام ندهد موتور داغ کرده و بوی داغی در هوا می‌پیچد.

راحت‌ترین راه تشخیص این مشکل میزان استفاده از جاروبرقی است که اگر بیش از 30 دقیقه کار کند و بوی داغی به مشام برسد احتمالا فقط ترموستات خراب است و به درستی کار نمی‌کند. بنابراین باید با استفاده از یک ترموستات سالم و یا با کمک یک اهم متر ترموستات را تست کنید و اگر مشکلی داشت آن را تعویض کنید.

داغ شدن موتور جاروبرقی: خرابی برد جاروبرقی

گاهی علت داغ شدن جاروبرقی و خاموش نشدن آن در زمان مناسب، اطلاعات نادرست و یا سوختن برد است. در این زمان ترموستات کار خود را به درستی انجام می‌دهد اما برد نمی‌تواند اطلاعات را به موتور بفرستد.

داغ شدن جاروبرقی موتور جاروبرقی را چک می‌کنیم

دلیل داغ شدن موتور جاروبرقی در این مورد، نیم سوز شدن موتور است. در موتورهای جاروبرقی از یک سیم پیچ اصلی و یک سیم پیچ راه‌انداز یا کمکی استفاده شده است. ممکن است در هر زمانی بین حلقه‌های اتصال این سیم پیچ‌ها و یا کلاف‌ها اتصالی رخ دهد. این مورد باعث می‌شود مسیر جریان الکتریکی کاهش پیدا کند، در نتیجه میدان مغناطیسی مناسب برای گردش موتور تشکیل نخواهد شد و این مهم‌ترین دلیل داغ کردن موتور جاروبرقی است.

موتورهایی که نیم سوز  هستند مصرف برق به شدت بالایی دارند .برای رفع این مشکل باید از تعمیرکار جاروبرقی کمک بخواهید اما در کل باید بدانید که لازم است سیم پیچی موتور عوض شود. هر چند بهترین کار در این مورد تعویض موتور است.


قیمت انواع کیسه و پاکت جاروبرقی


زیاد بودن بار موتور ( علت داغ شدن موتور جاروبرقی )

جاروبرقی‌ها دارای توان‌های مختلفی هستند اما هر یک دارای ظرفیت نامی مشخصی هستند. اگر به هر دلیلی مانند خرابی برخی مدارها و … باری بیش از توان موتور به آن وارد شود و موتور برای کار کردن نیروی خیلی زیادی از دست می‌دهد، از سیم جریان زیادی عبور می‌کند؛ اما این میزان نیرو برای سطح سیم پیچی و دور موتور مناسب نیست.

به همین دلیل است موتور به سرعت داغ شده و در نهایت موتور می‌سوزد. توصیه می‌کنیم اگر چنین اتفاقی برای دستگاهتان رخ داد فورا با تعمیرکار جارو برقی تماس بگیرید.  یکی از نشانه‌های مهم این وضعیت این است که موتور جاروبرقی بی وقفه کار می‌کند و زود داغ می‌شود. یکی دیگر از راه‌های پی بردن به این وضعیت، بررسی مدارهای جاروبرقی با استفاده از آمپرمتر است.

کلید گریز از مرکز عمل نمی کند ( علت داغ شدن موتور جاروبرقی )

به هنگام روشن کردن جارو برقی، ابتدا سیم پیچ راه‌انداز و یا کمکی وارد مدار شده و سپس وقتی سیم پیچ اصلی راه‌اندازی شد، از مدار خارج می‌شود. با خراب شدن کلید گریز از مرکز، سیم پیچ راه‌انداز دیگر نمی‌تواند از مدار خارج شود و این مشکل باعث می‌شود که به جز سیم پیچی اصلی، سیم پیچ راه‌انداز نیز جریان بکشد که دلیل گرم شدن موتور جاروبرقی است.

تعمیرکاران خبره با گوش دادن به صدای کنتاکت، به وارد و خارج شدن سیم پیچ کمکی و صحت عملکرد آن پی می‌برند. در این مورد تنها راه، بررسی و سرویس کلید گریز از مرکز می‌باشد.

داغ شدن جاروبرقی: فیلتر و پاکت جاروبرقی

گاهی اوقات اگر فیلتر هوا کثیف باشد و یا اینکه به راختی تبادل هوا با بیرون انجام نشود موتور به سرعت داغ می‌شود. یکی دیگر از موضوعات، پر بودن کیسه زباله جاروبرقی می‌باشد که باعث می‌شود به موتور جاروبرقی فشار زیادی وارد شود. این مورد حتی به هنگام گیر کردن خاک در دهانه لوله مکش نیز ممکن است رخ دهد.


شیلنگ خرطومی جاروبرقی


خراب بودن فن موتور ( علت داغ شدن موتور جاروبرقی )

اگر موتور جارو برقی شما داغ می‌کند، یکی ازمهم‌ترین فاکتورهایی که باید بررسی شود فن موتور است. یکی از موارد شایع در جاروبرقی، خرابی فن است که به مدل جاروبرقی ارتباطی ندارد. اگر موتور دستگاهتان داغ می‌شودد قبل از اینکه خود موتور را بررسی کنید بهتر است ابتدا درب جاروبرقی را باز کنید و دوباره بدون اینکه به جارو دست بزنید موتور را روشن کنید. در این شرایط اگر فن دارای باشد کار نمی‌کند و یا اینکه به سختی کار می‌کند. برای اینکه این مشکل را حل کنید باید فن موتور را تعویض نمایید.

نتیجه‌گیری پایانی و علت داغ شدن موتور جاروبرقی

اگر موارد بالا را به دقت مطالعه کرده باشید، به این نتیجه خواهید رسید که تمام این موارد در نهایت باعث می‌شوند به موتور دستگاه بار اضافی وارد شود؛ به همین دلیل است که جاروبرقی داغ  می‌شود. از این جهت برای جلوگیری از داغ شدن موتور جاروبرقی لازم است که به بار اضافی وارد بر آن دقت کنیم. برای رعایت این مورد تنها باید از دستگاه استفاده صحیحی داشته باشید.  اکثر مشکلاتی که برای جاروبرقی اتفاق می‌افتند به دلیل عدم دقت کافی در استفاده از آن است. به همین دلیل با رعایت نکاتی مانند تمیز کردن و تعمیر کردن به موقع فیلتر، کیسه و … از داغ شدن موتور و سوختن آن جلوگیری کنید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *