عیب یابی و تعمیرات بخاری گازی + خدمات سرویس بخاری گازی

عیب یابی و تعمیرات بخاری گازی + خدمات سرویس بخاری گازی

بدون شک از قدیمی ترین و پرکاربردترین نوع وسایل گرمایشی در ایران و حتی در دنیا، بخاری های گازی می باشند. بنابراین اگر در روزهای سرد سال قصد دارید از این وسیله گرمایشی استفاده کنید، بهتر است هر چه زودتر به فکر نصب بخاری باشید و یا اگر آن را از قبل نصب کرده‌اید، بهتر است قبل از راه‌اندازی مجدد برای عملیات سرویس و یا تعمیر آن دست به کار شوید. در این باره یک تعمیرکار بخاری گازی، می‌تواند خدمات مرتبط با تعمیر انواع بخاری گازی مانند  نصب بخاری و سرویس بخاری انواع مدل‌ها را انجام دهد. اما در این مقاله شما را با عیب یابی و تعمیرات بخاری گازی آشنا خواهیم کرد.

اصلی‌ترین خدمات در سرویس بخاری گازی

شستشوی مشعل اصلی‌ترین کاری است که یک سرویس کار برای سرویس بخاری گازی انجام می‌دهد. اغلب مشکلات بخاری از جمله بوی سوختگی که به هنگام روشن شدن بخاری به مشام می‌رسد، با انجام این کار برطرف می‌شود. البته موارد دیگری نیز وجود دارد که به هنگام سرویس قبل از راه‌اندازی مجدد بخاری گازی انجام خواهد شد. برای مثال می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تمیز کردن و شستن مشعل (برنر)
  • بررسی شمعک
  • تنظیم حداقل و حداکثر شعله بخاری
  • تنظیم ترموکوپل
  • تست نشت‌یابی اتصالات و قطعات

اگر به هنگام نصب، کار را به یک نصاب بخاری بسپارید یا قبل از راه‌اندازی در ابتدای فصل سرما بهتر است سرویس بخاری را انجام دهید تا در طول زمستان از گرمای آن لذت ببرید. اما اگر این کارها را انجام ندهید، بخاری گازی به خوبی کار نمی‌کند و برای رفع این مشکلات لازم است یک تعمیرکار اقدامات بالا را برایتان انجام دهد.

خدمات عیب یابی و تعمیرات بخاری گازی

فرقی نمی‌کند که به سرویس بخاری نیازی داشته باشید یا به تعمیر آن. در زمانی که از یک تعمیرکار می‌خواهید که بخاری شما را عیب‌یابی کند، تعمیرکار به بررسی تمام اجزای بخاری می‌پردازد. پس هنگامی‌که می‌خواهید عیب یابی و تعمیرات بخاری گازی خود را انجام دهید، اگر هر کدام از نشانه‌های زیر را مشاهده کردید آن را به تعمیرکار گزارش دهید. باید بدانید که بسیاری از مشکلات رایج با یک سرویس کلی بخاری گازی حل می‌شود.

1. استشمام بوی حاصل از سوختن گاز بعد از روشن کردن بخاری

گازهای ناشی از سوختن و احتراق گاز ممکن است به دلایل زیر به فضای اتاق وارد شوند و به مشام برسند:

  • مسدود شدن مجرای دودکش: تعمیرکار برای بررسی و رفع این مشکل، به بازبینی مسیر دودکش پرداخته و اگر چیزی در مسیر خروج دود وجود دارد آن را خارج می‌کند.
  • کوچک بودن قطر دودکش: اگر قطر دودکشی که در دیوار کار گذاشته شده است از قطر دودکش بخاری کمترباشد، گازهای احتراقی نمی‌توانند به‌راحتی خارج شوند.
  • نبودن کلاهک روی دودکش: نقش کلاهک این است که از برگشت گازهای حاصل از احتراق به داخل بخاری در اثر وزش باد جلوگیری کند، پس اگر کلاهک نصب شود تضمین کننده خروج کامل گازهای احتراق می‌باشد.
کلاهک دودکش بخاری گازی
نمونه یک کلاهک استاندارد بخاری گازی

2. استشمام بوی گاز خام بعد از روشن کردن بخاری

اگر بعد از روشن کردن بخاری، بوی گاز خام به مشامتان می‌رسد ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • نشت گاز از اتصالات لوله‌های رابط بین شیر کنترل و مشعل یا پیلوت: این مشکل به ندرت اتفاق می‌افتد که ممکن است اتصالات لوله‌های متصل به شیر کنترل شل باشد و باعث نشتی گاز شود. برای اینکه نشتی را تشخیص دهید، کاور شیر کنترل را بردارید و با کف صابون تمام اتصالات و پیچ‌ها را آزمایش کنید و سپس برای رفع عیب اقدام نمایید.
  • خاموش شدن یکی از شعله‌های پیلوت: اگر هر سه شعله پیلوت روشن نباشد، نشت گاز رخ خواهد داد. برای رفع این مشکل و همچنین تنظیم طول و اندازه شعله پیلوت، سرویس کار ابتدا پیچ پشت پیلوت را باز می‌کند و در حین روشن بودن شمعک با پیچ گوشتی پیچ تنظیم شعله پیلوت را، تنظیم خواهد کرد.
شیر کامل بخاری گازی
شیر بخاری گازی همراه با ولوم
شعله پیلوت بخاری گازی
نمونه شعله استاندارد بخاری گازی

3. انتشار گاز و روشن نشدن مشعل

اگرشعله روشن نشود و گاز نیز به بیرون از مشعل پراکنده شود، باید رفع این مشکل را به تعمیرکار بخاری گازی بسپارید:

  • مسدود شدن ورودی مشعل: قبل از هر اقدامی لازم است ابتدا شیر اصلی را ببندید و به بررسی مجرای ورودی مشعل بپردازید. اگر درون آن چیزی وجود داشت باید آن را خارج کنید.
  • انحراف نازل گاز (ژیگلور): اگر نازل گاز در اثر ضربه و یا شل‌ شدن پیچ‌های آن دچار انحراف شده باشد، گاز به داخل مشعل وارد نمی‌شود.
اهرم شیر اصلی لوله کشی گاز
چرخش اهرم شیر اصلی گاز

4. شعله نامطلوب و استشمام بوی گاز خام

این مورد یکی از مشکلاتی است که با سرویس ساده بخاری حل می‌شود؛ زیرا این مشکل به دلیل مسدود شدن سوراخ های مشعل به وجود می‌آید به همین دلیل گاز مخلوط شده با هوا به خوبی نمی‌تواند به کوره وارد ‌شود. برای رفع این مشکل سرویس کار  مشعل را باز کرده و آن را با فشار هوا یا برس تمیز می‌کند.

5. خاموش شدن خود به خود بخاری

از اصلی‌ترین دلایلی که باعث خاموش شدن یکباره بخاری می‌شود، تنظیم نبودن شعله‌های شمعک و عدم گرم شدن ترموکوپل می‌باشد. سر ترموکوپل باید به‌صورت کامل در شعله شمعک قرار گرفته باشد تا جریان الکتریسیته‌ای که تولید می‌شود بتواند هسته بوبین را جذب کند و مسیر عبور گاز باز باشد.

پیلوت بخاری گازی
پیلوت بخاری گازی

6. خاموش شدن شمعک با رها کردن شیر فرمان

اگر هنگامی که می‌خواهید شمعک بخاری را روشن كنید، بعد از رها كردن دکمه فرمان برای روشن ماندن شمعک، گاز قطع و شمعک خاموش ‌شود، سرویس کار دو قطعه زیر را بررسی خواهد کرد:

  •  ترموكوپل: ابتدا ترموکوپل بررسی خواهد شد، اگر خراب بود باید  تعویض شود.
  • بوبین: اگر ترموكوپل سالم باشد مشکل از بوبین است. تنها راه رفع این مشکل نیز تعویض آن می‌باشد.
ترموکوبل
ترموکوبل

جهت خرید و یا دریافت قیمت ترموکوبل بخاری کلیک کنید

پیلوت بسته شده بخاری گازی
نمای نزدیک پیلوت نصب شده بخاری گازی
نمای بالای پیلوت بخاری گازی
پیلوت بخاری گازی از نمای بالا
ترموکوبل بخاری گازی قابل تنظیم
تنظیم ترموکوبل بخاری گازی

7. کوتاهی شعله پیلوت

اگر متوجه این مشکل شدید نگران نباشید زیرا با یک تمیزکاری و سرویس ساده مشکل رفع خواهد شد.

چه زمانی باید اقدام به سرویس و تعمیر بخاری گازی کنیم؟

بهترین زمان برای سرویس بخاری گازی قبل از نزدیک شدن به فصل سرما است. بهترین کار این است که سرویس بخاری را به‌صورت دوره‌ای انجام دهید؛ زیرا این کار باعث می‌شود بخاری عملکرد بهتری داشته باشد و طول عمر آن نیز افزایش پیدا کند. در ارتباط با سرویس و تعمیر بخاری باید هر چه زودتر برای آن اقدام کنید زیرا این کار از بروز مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *