بررسی دلایل اختلاف قیمت دستگاه تصفیه آب در بازار

بررسی دلایل اختلاف قیمت دستگاه های تصفیه آب در بازار

بررسی کیفیت دستگاه تصفیه آب و نقش آن در تعیین قیمت

وقتی که می‌خواهیم دستگاه تصفیه آب خریداری کنیم با حجم زیادی از انواع این محصولات و تفاوت قیمت آن‎‌ها روبرو هستیم که همین باعث می‌شود انتخاب ما دشوار گردد. شاید فکر کنید که محصولات گران‌تر دارای کارایی بیشتری هستد. اما اگر علت تفاوت قیمت‌ها را بدانید، با توجه به نیاز خود می‌توانید دستگاه تصفیه آب مناسب را خریداری کنید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با علت‌‌‌‌های تفاوت قیمت دستگاه‎‌‌‌‌های تصفیه آب آشامیدنی آشنا کنیم.


قطعات تصفیه کننده آب


مکانیسم عملکرد دستگاه تصفیه آب

از جمله مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود در این دستگاه‌ها تفاوت قیمت وجود داشته باشد، نوع عملکرد یا مکانیسم‌ آن‌ها می‌باشد. دستگاه‌‌‌‌های تصفیه آب از لحاظ عملکرد دارای دو نوع هستند:

  • دستگاه‌‌‌‌های دارای فیلتراسیون
  • دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس یا RO

فرآیند تصفیه آب در روش اسمز معکوس در تصفیه آب بسیار پیچیده و حساس است و با دقت بالایی باید انجام شود. برای مثال تصفیه آب در دستگاه‌‌‌‌های 6 مرحله‌ای که دارای تکنولوژی‌  تصفیه آب اسمز معکوس هستند، با استفاده از 6 فیلتر مجزا که عملکردهای متفاوتی دارند، انجام می‌شود.

در این نوع دستگاه‌ها فیلتر اصلی ممبران می‌باشد که در مکانیسم فیلتراسیون، فیلتر ممبران وجود ندارد. دستگاه‌هایی که مکانیسم‌ آن‌ها روش فیلتراسیون باشد، دارای فیلتر‌‌‌‌های ارزان قیمت با عملکرد‌‌‌‌های تکراری هستند. یعنی فیلتر‌‌‌‌های موجود در این دستگاه‌ها، تصفیه آب را 3 تا 4 مرحله انجام می‌دهند. دلیل دیگر نیز وجود فیلتر‌‌‌‌های ارزان قیمت با کارایی پایین است. زیرا در این روش در دستگاه‌‌‌‌های 3 تا 4 مرحله ای نیز فرآیند دستگاه شش مرحله ای انجام می‌گیرد. قیمت این دستگاه‌ها یک سوم دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس می‌باشد.

تفاوت قیمت دستگاه تصفیه آب از نظر قطعات و ابزارآلات جانبی

دو سیستم از نظر مکانیسم و عملکرد به صورت یکسان ممکن است لوازم جانبی‌ آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد. این قطعات شامل شیر تنظیم دقت (TDS)، شیر برقی جهت کنترل پساب، گیج فشار و شیر مصرف است. در دستگاه‌‌‌‌های مختلف، ممکن است حتی این قطعات از نظر جنس نیز متفاوت باشند. حتی ممکن است در بعضی از دستگاه‌ها این ابزارها حذف شوند.


دستگاه تصفیه آب چیست؟ + مزایا و معایب


بررسی کیفیت دستگاه تصفیه آب و نقش آن در تعیین قیمت

از جمله دلایل تفاوت قیمت دستگاه‌‌‌‌های تصفیه آب با عملکرد یکسان، کیفیت‌ آن‌ها می‌باشد. یک مساله بسیار مهم کیفیت متریالی است که در فیلترها و دیگر قطعات استفاده شده است و در تعیین قیمت نهایی تاثیر زیادی دارد. به هنگام خرید تصفیه آب باید توجه داشته باشید که دستگاه مورد نظر شما دارای فیلترهایی با منشأ گیاهی باشد. در غیر اینصورت به دلیل مرغوبیت پایین فیلترها ممکن است باعث وارد شدن مواد مضر به آب مصرفی شود و تهدیدی برای سلامتی باشد. یکی از مشخصات یک دستگاه خوب عمر مفید قطعات می‌باشد. قطعات تصفیه آب باید دارای استاندارد‌‌‌‌های کیفیت باشند تا راندمان تولید آب بالا رود.

چگونه تعداد فیلترها بر قیمت تصفیه آب تأثیر می‌گذارند؟

با توجه به استاندارد‌‌‌‌های سازمان بهداشت جهانی، اگر دستگاهی آب را از 5 فیلتر استاندارد عبور دهد؛ آب باکیفیت تولید خواهد کرد. با این وجود تولیدکنندگان برای افرادی که آب باکیفیت‌تری می‌خواهند، دستگاه‌‌‌‌هایی را ساخته‌اند که بیشتر از 5 مرحله  تصفیه دارند. اگر فیلترهای آب اضافه در دستگاه تعبیه شود باعث کمک به کیفیت بیشتر آب خروجی خواهد شد. البته باید گفت این موضوع بر روی قیمت نهایی دستگاه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

طراحی خاص و منحصربه فرد

یکی از دلایل تفاوت قیمت دستگاه‌‌‌‌های تصفیه آب طراحی خاص و منحصر به فرد کالا می‌باشد. همواره در هر زمینه‌ای افرادی وجود دارند که به دنبال محصولات خاص و زیبا می‌باشند. به همین دلیل تولیدکنندگان دستگاه‌هایی طراحی کرده‌اند که فیلتر‌ آن‌ها کوچک‌تر از حد استاندارد است. در نمونه‌های دیگر، این دستگاه‌ها دارای فیلتر و اتصالات منحصر به خود هستند. برای این شخصی سازی باید هزینه بیشتری بپردازید.

یکی دیگر از دستگاه‎‌‌‌‌های تصفیه آب به‌گونه‌ای طراحی شده است که دستگاه درون یک جعبه بسیار زیبا قرار می‌گیرد و فضای بسیار کمی از آشپزخانه را اشغال می‌کند. در یکی دیگر از این طراحی‌ها، سیستم برق کشی از پمپ جدا شده و احتمال بروز خطر برق گرفتگی کاهش یافته است. طراحی تصفیه آب به‌صورت شیک و جذاب باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد.


آموزش نصب تصفیه آب خانگی


توجه به نوع بسته‌بندی و تاثیر آن در قیمت

به دلیل اینکه بسته‌بندی دستگاه هزینه‌‎هایی برای تولیدکننده دارد، نوع بسته‌بندی کالا در افزایش قیمت دستگاه مؤثر است بنابراین اگر از افرادی هستید که تاکنون به این مورد دقتی نداشتید، برای تهیه محصول موردنظر خود به این نکته دقت داشته باشید.

البته باید درنظر داشته باشید که بسته‌بندی اصولی و صحیح باعث حفظ کیفیت دستگاه می‌شود، زیرا اگر بسته‌بندی به‌صورت صحیح انجام نشود آلودگی به بخش‌‌‌‌های داخلی دستگاه وارد می‌شود و برای تصفیه آب مشکلاتی به‌وجود می‌آید.

نقش کشور سازنده این دستگاه‌ها بر قیمت

یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت قیمت دستگاه‌‌‌‌های تصفیه آب، محل تولید و مونتاژ دستگاه تصفیه آب است که بر قیمت نهایی آن تأثیرگذار است. محصولات ساخت کشور ایران دارای قیمت مناسب‌تری هستند. برخی نمونه‌‌‌‌های دیگر تولید کشور‌‌‌‌های دیگر هستند اما مونتاژ آن‌ها در ایران  انجام می‌گیرد. این محصولات قیمت بالاتری نسبت به دستگاه‏‌‌‌‌های قبلی دارند.

کالاهای خارجی که مورد آخر است جز گران قیمت‌ترین‌ها می‌باشد. مواردی هستند که در بالا رفتن قیمت کالا‌‌‌‌های وارداتی موثر هستند: اینکه ساخت کدام کشور و از کدام برند هستند، تعرفه‌‌‌‌های واردات و گمرک، هزینه حمل و نقل بالا با توجه به مسافت. حذف این هزینه‌ها در محصولات داخلی باعث می‌شود قیمت دستگاه ایرانی نسبت به کالای وارداتی مقرون به‌صرفه‌تر باشد.

اخذ استاندارد‌‌‌‌های جهانی و بین المللی

دستگاه‌هایی که این تأییدیه‌ها را داشته باشند، مراحل و تست‌‌‌‌های فراوانی را در جهت استاندارد بودن آب خروجی گذرانده‌اند. این تأییدیه‌ها شامل NSF ،CE ،FDA ،WATER QUALITY و… می‌باشند. محصولاتی که این گواهینامه‌ها و استانداردها را دارند دارای قیمتی بالاتر از دستگاه‎‌‌‌‌های فاقد استاندارد بین المللی هستند.

مدت گارانتی و خدمات پس از فروش

از وقتی دستگاه‌‌‌‌های تصفیه آب در بین مردم از اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند، برند‌‌‌‌های بسیار زیادی این دستگاه‌ها را تولید کرده‌اند. در بین این برندها، برند‌‌‌‌های معتبری نیز وجود دارد که از کیفیت محصولات خود اطمینان کامل دارند.‌ این برندها کیفیت کالای خود را با گارانتی و خدمات پس از فروش تضمین می‌کنند. یک نکته که درمورد ارتباط بین گارانتی و خدمات پس از فروش وجود دارد این است که هر چه مدت زمان این دو مورد طولانی‌تر باشد قیمت نهایی دستگاه بالاتر می‌رود.

سخن پایانی

در این مطلب دلایل تفاوت قیمت دستگاه‌‌‌‌های تصفیه آب خانگی را بررسی کردیم. با مطالعه این مطلب می‌توانید باتوجه به نیاز خود و مواردی که برایتان ارزشمند هستند، با آگاهی کامل برای تهیه دستگاه مورد نیاز خود بودجه کافی در نظر بگیرید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *