موتور پنکه + تست موتور و خازن پنکه

موتور پنکه + تست موتور و خازن پنکه

در سال های گذشته و قبل از اینکه کولر گازی و حتی آبی استفاده شود از پنکه برای خنک شدن هوای محیط استفاده می شده است. این وسایل جز اولین وسایل سرمایشی بوده اند که با تغیر تکنولوژی  شاهد شکل های امروزی آن ها هستیم. قسمت مهم و اساسی در پنکه موتور آن ها می باشد که برای راه اندازی نیاز به تست و بررسی دارد. عملکرد اصلی موتور پنکه تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی است که بر اساس ویژگی مغناطیسی جریان برق به کار می افتد. به همین دلیل یک موتور الکتریکی درون پنکه قرار داده می شود. در ادامه درمورد موتور پنکه بیشتر بحث خواهیم نمود.

طرز کار موتور پنکه

موتور پنکه
شکل 1. موتور پنکه

طرز کار تمامی موتورهای پنکه به یک صورت است که بر اساس یک سیستم داخلی کار می کنند و تنها تفاوت این دستگاه ها در شکل ظاهری آن ها می باشد. موتور پنکه در واقع قلب آن و اصلی ترین قسمت پنکه می باشد. موتور پنکه دارای خصوصیات آسنکرون می باشد. این به معنی این است که اگر در سر راه موتور یا یکی از سیم پیچ ها از سیم پیچ های فرعی دیگری استفاده شود، آنگاه سرعت موتور پنکه نیز با توجه به تعداد این سیم پیچ های فرعی تغییر پیدا می کند، که در پنکه ها با توجه به اینکه باید دورهای مختلف وجود داشته باشد از این خاصیت استفاده می گردد.

قطعات پنکه👉

 قطعات و لوازم یدکی کولر گازی

لوازم کولر آبی

تست سالم بودن موتور پنکه

برای اینکه از کارکرد صحیح پنکه آگاهی پیدا کنیم باید موتور آن را تست نماییم. اگر این تست را می خواهید خودتان در منزل انجام دهید باید ابتدا پنکه را تمیز نمایید و گرد و غبار آن را پاک کنید و سپس به نحوه کارکرد آن دقت کنید. اگر پنکه دارای صدای طبیعی باشد، در هنگام شروع چرخش از سرعت و میزان صحیحی از چرخش برخوردار باشد، موتور پنکه سالم است. اما اگر در کارکرد پنکه احساس نمودید که به درستی کار نمی کند باید پنکه را برای بررسی به دست یک تعمیرکار بسپارید.

تست سالم بودن موتور پنکه
شکل 2. تست سالم بودن موتور پنکه

می توان علاوه بر این روش ساده از روش  تخصصی تر برای تست موتور پنکه استفاده نمود که  آن را شرح می دهیم.

تست موتور پنکه با اهم متر: یکی از روش های تست موتور پنکه اهم متر است. این یک روش تخصصی است که باید یک فرد با تجربه و ماهر آن را انجام دهد:

  • از دستگاه اهم متر برای پیدا کردن سر سیم استفاده کنید. به این صورت که بعد از اتصال سر سیم به دستگاه اهم متر عددی روی صفحه نمایش داده می شود که سر سیمی که کمترین عدد را نشان می دهد همان سیم مشترک است. در این سیم یک سر مشترک برای اتصال به سایر سیم های موتور پنکه موجود می باشد.
  • سپس سیم بعدی که اهم کمتری دارد را پیدا نموده. این دو سیم سر سیم های اصلی ما هستند.
  • بعد از اینکه سیم های اصلی را پید ا نمودید آن ها را به خازن وصل نمایید. سیم مشترک نیز به نول متصل می شود.

رنگ سیم های موتور پنکه

رنگ سیمهای موتور پنکه
شکل 3. رنگ سیم های موتور پنکه

معمولا اگر یک پنکه را به صورت نو خریداری نمایید نیازی به وارد شدن به بحث های فنی آن نیست زیرا در پشت موتور پنکه سقفی، ترمینالی وجود دارد که فقط باید نول و فاز به آن وصل شوند. نول به صورت مستقیم به پنکه می شود، اما سیم فاز اول  به کلید گردان رفته و از آنجا به پنکه متصل می گردد.

از موتور پنکه سه سیم خارج می گردد که دارای رنگ های زیر می باشند:

  • مشکی برای نول
  • قرمز برای فاز
  • زرد یا سبز برای یکی از پایه های خازن.

این خازن به خازن راه انداز معروف می باشد.

قطعات پنکه👉

خازن پنکه چیست👉

پنکه ها دارای موتور آسنکرون با سیم پیچ های متفاوت هستند. اساس چرخش روتور در پنکه به این صورت است که دو میدان مغناطیسی دوار به وجود می آید که هر کدام به دلیل وجود دو میدان هستند که از عبور جریان الکتریکی درون سیم پیچ های مربوطه می گذرند. این دو نوع سیم پیچی هنگامی که درون شیارهای استاتور قرار می گیرند با هم تفاوت موقعیت مکانی دارند. از سوی دیگر خازن راه انداز، که با سیم پیچ کمکی سری است باعث تشدید اختلاف دو میدان الکتریکی می شود تا تمام عوامل بتوانند نیروی گشتاور برای حرکت روتور را به وجود آورند. وقتی سر راه موتور سنکرون، سیم پیچ های دیگری گگگتدئر

آسنکرون سیم پیچ های دیگری گذاشته شود باعث تحت تاثیر قرار دادن سرعت موتور می شود.

چگونه خازن پنکه را تست کنیم

روش دیگر برای تست موتور پنکه آزمایش خازن است که آن را شرح می دهیم:

  • ابتدا برق را قطع کنید. حال باید برای انجام آزمایش خازن، خازن را از موتور جدا نمایید. برای انجام این کار باید انرژی ذخیره شده در خازن را تخلیه کنید.
  • تخلیه انرژی خازن می تواند با استفاده از یک پیچ گوشتی دسته عایق جریان برق انجام شود.
  • بعد از این کار با یک فازمتر می توان فاز و نول بودن سیم ها را تشخیص داد و به تست موتور پنکه پرداخت.
تست خازن پنکه
شکل 4. تست خازن پنکه

تعویض استاتور پنکه

  1. قبل از اینکه شروع به کار کنید ابتدا باید با ماژیک، محل خروجی سیم های رابط استاتور را روی درپوش جلوی موتور علامت گذاری نمایید. این کار باعث می شود هنگام سوار کردن یا مونتاژ استاتور مشکلی نداشته باشید.
  2. حال با یک چکش آهنی چند ضربه کوتاه و آهسته به صورت ضربدری روی لبه های موتور درپوش وارد کنید تا هسته استاتور در درون درپوش موتور جابه جا شود.
  3. حال استاتور را خارج کنید. هنگامی که استاتور را خارج می کنید باید توجه کنید که هسته استاتور به طور یکنواخت از درپوش خارج شود تا استاتور، روتور و درپوش آسیب نبینند. هنگامی که به درپوش ضربه می زدید باید دقت کنید تا سیم پیچ استاتور و جای پیچ بر روی درپوش آسیبی نبینند.
  4. استاتور جدید را با توجه به علامت گذاری هایی که انجام دادید جایگزین کنید.

قیمت موتورپنکه👉

موتور پنکه با توجه به نیروی گشتاور، قدرت و کیفیت ساختی که دارد ممکن است در بازار قیمت های متفاوتی داشته باشد. هر چه قدرت موتور بالاتر باشد می تواند هزینه بیشتر را در بر بگیرد. برای اطلاع از قیمت موتور پنکه مورد نظر خود می توانید با ما تماس بگیرید.

قطعات پنکه👉

پشتیبان قائم یدک
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
  • سیا ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۶

    دقیقا. همه چی گفته غیراز تست خازن

  • علی نجفی ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۱۳

    سلام متشکرم ازلطف شما،ولی شماخودتان دقت بفرمائیدراجع به تست خازن ایاچیزی نوشته اید؟

  • لهراسبی ۲۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۲

    مطالب خوبی راجب موتور پنکه و خازن پنکه ارائه داده بودید
    ممنون از قائم یدک بابت خدمات خوب و سایت خوب 🙏🙏

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *