پروانه کولر آبی + چگونگی تعویض و قیمت

پروانه کولر آبی

باد خنک جریان یافته در کانال کولر حاصل فعالیت و چرخش پروانه کولر یا فن در قطعه ای به نام حلزونی است. سلامت تجهیزات کولر در بهینه ‎سازی مصرف انرژی هنگام استفاده از این خنک کننده هوا تاثیر دارد. توجه به وضعیت پروانه کولر آبی و تجهیزات وابسته به آن مانند حلزونی کولر و تعویض پروانه در صورت فرسودگی عملکرد، در طول عمر کولر دارای تاثیر مثبتی دارند. در این مطلب با پروانه کولر آبی آشنایی بیشتری پیدا خواهید کرد.

پروانه کولر آبی چیست؟

پروانه حلزونی یا بلوور کولر آبی (blower wheel) یکی از قسمت‎های حساس و در عین حال ساده کولرآبی است. این وسیله در مرکز کولر و داخل قسمت حلزونی قرار گرفته است و محور اصلی نیز از داخل پروانه عبور می‌کند. باد خنکی که از کانال کولر خارج می‌شود، نتیجه چرخش این پروانه است. فن به واسطه موتور به چرخش درآمده و باعث جریان هوا داخل کولر می شود.

پروانه حلزونی یا بلوور کولر آبی (blower wheel)
شکل 1. پروانه حلزونی یا بلوور کولر آبی (blower wheel)

 نحوه کار پروانه کولر آبی

پولی بزرگ کولر به پروانه متصل می‌شود و با کمک تسمه کولر به دور پولی می‌چرخد و طرف دیگر آن به پولی کوچک موتور متصل می‎شود. بعد از اینکه کولر روشن شد، موتور باعث به حرکت درآمدن پروانه به دور محور یا شافت می ‎گردد. همچنین قسمت دیگری به نام یاتاقان وجود دارد که در دو طرف محور مرکزی پروانه قرار دارد و علاوه بر نگهداری از محور پروانه باعث انتقال نیروی ناشی از وزن و اصطکاک پروانه به بدنه کولر آبی می شود. پروانه کولر آبی با چرخش مداوم خود باعث تولید باد شده که این باد بعد از اینکه به پوشال‎ها یا پدهای سلولزی خیس برخورد کرد، سرد می‌شود و از طریق دهانه کولر به داخل کانال کولر می‌رود.

 قطعات و لوازم یدکی کولر گازی

لوازم کولر آبی

وظیفه پروانه در کولر آبی

وظیفه پروانه در کولر آبی ایجاد جریان هوا است. در واقع تسمه کولر آبی نیروی موردنیاز برای چرخش پروانه را از موتور الکتریکی می ‎گیرد و به پولی و در نهایت محور پروانه منتقل می نماید. با وجود واتر پمپ که آب را با جریان مداوم به پوشال ها می‎رساند، این جریان هوا خنک می شود و از طریق کانال کولر به داخل اتاق هدایت می ‎کند. پس پروانه نقش کلیدی در عملکرد کولر آبی دارد.

نحوه تعویض پروانه کولر آبی

برای تعویض پروانه کولر آبی باید ابزار مورد نیاز این کار را در اختیار داشته باشید، زیرا این کاری نیست که بتوانید آن را به آسانی انجام دهید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا کولر را خاموش کنید و برق آن را قطع نمایید.
  • با استفاده از آچار مناسب پیچ ‏های دو سر محور را باز کنید و پولی رابا دقت خارج کنید.
  • پروانه را نیز مانند مرحله قبل خارج کنید و بعد از روغن‎کاری پروانه جدید را با دقت جایگزین کنید.
  • تعویض پروانه کولر آبی شاید آسان به نظر برسد اما بسیار پیچیده و سخت است و به یک تعمیرکار نیاز خواهید داشت.
علل خرابی پروانه کولر آبی
شکل 2. علل خرابی پروانه کولر آبی

علل خرابی پروانه کولر آبی

یکی از دلایل خراب شدن پروانه کولر و همچنین تولید صدای ناهنجار و جیرجیر در کولر آبی تاب برداشتن پروانه است که به دلایلی مانند زیر رخ می‎دهد:

  • تراز نبودن کولر آبی
  • خرابی پولی
  • کیفیت پایین محور پروانه
  • خرابی یاتاقان های کولر آبی
  • ضعیف بودن محور به نسبت قدرت موتور الکتریکی

قیمت پروانه کولرآبی

همانطور که می‌دانید کولرهای آبی در سایزها و مارک های مختلفی وجود دارند. قیمت پروانه کولر آبی نیز با توجه به قطر، سایز و جنس و کیفیت ساخت خود قیمت‌های متفاوتی را در بر خواهد گرفت. برای اطلاع از قیمت‌ها می توانید با ما تماس بگیرید و یا به صفحه کالاهای ما مراجعه کنید.

خرید و قیمت پروانه کولرآبی
شکل 3. خرید و قیمت پروانه کولرآبی

نحوه خرید پروانه کولر آبی

کولر آبی یکی از وسایل خنک‌کننده اصلی در منازل، ادارات، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها است که برای ایجاد هوای خنک و مطبوع مود استفاده قرار می‌گیرد. برای خرید قطعات کولر آبی مانند پروانه می توان به صورت حضوری به فروشگاه قائم یدک مراجعه نمود. اما اگر امکان حضور در محل را ندارید، می‌توانید با مراجعه به صفحه کالاهای ما قطعه مورد نظر خود را انتخاب کنید. قائم یدک تامین کننده لوازم و قطعات کولرآبی و وسایل الکترونیکی است و شما می‌توانید با مقایسه قیمت و مشخصات فنی کولرآبی خود، قطعه مورد نظر دستگاهتان بدون هیچ شک و شبهه‌ای و به راحتی به صورت آنلاین خریداری نمایید. در صورت تمایل از محصولات زیر نیز دیدن بفرمایید.

قطعات و لوازم یدکی کولر آبی آبسال

قطعات مناسب برای انواع کولر آبی

نشانه های خرابی پروانه کولر آبی

خراب شدن پروانه کولر آبی با نشانه هایی مانند تاب برداشتن پروانه، ایجاد لرزه ای شدید در کولر آبی و همچنین تولید صداهای عجیب در دستگاه نمایان می شود. همچنین اگر پروانه کولر آبی خراب باشد، فشار زیادی به موتور کولر وارد می‌شود و حتی ممکن است باعث سوختن موتور کولر شود.

 

چه زمانی باید پروانه کولر آبی را تعویض و یا تعمیر کنیم؟

گاهی به دلایل مختلفی پروانه کولر آبی دچار مشکل می‎شود و ممکن است دیگر کارایی لازم را نداشته باشد. اینجاست که دیگر باد کولر به خنکی قبل نیست و صداهای ناهنجار در زمان روشن بودن کولر به گوش می‎رسد. در صورت بروز مشکل در پروانه، تنها راه حل ممکن، تعویض پروانه است زیرا اگر دچار تاب گرفتگی شود نمی ‎توان آن را تعمیر کرد.

هنگام سرویس کردن کولر آبی پروانه هم نیاز به سرویس دارد؟

در زمان سرویس کردن کولر آبی اگر روی پروانه نیز گرد و خاک وجود داشته باشد، پروانه نیز باید با آب تمیز شود. برای تخلیه آبی که در قسمت پروانه جمع می‌شود، جایگاه‎ هایی در زیر آن قرار داده شده است. باید دقت شود که آشغال و گرد وخاک در مسیر این خروجی‎ها قرار نگیرد و آب به راحتی از آن خارج شود. اگر کولر قدیمی است و این حفره را ندارد با استفاده از پیچ گوشتی، می‎توان در محل اتصال بدنه حلزونی یک حفره ریز ایجاد کرد.پروانه کولر آبی

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *