پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی + نحوه باز کردن و تعویض پمپ تخلیه

پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی + نحوه باز کردن و تعویض پمپ تخلیه

امروزه ماشین های لباسشویی یک جز ضروری در خانه هستند و باعث آسان تر نمودن روند شستشوی لباس ها شده اند. یکی از رایج ترین مشکلات در ماشین لباسشویی تخلیه نکردن آب می باشد که وظیفه این عمل بر عهده پمپ تخلیه می باشد. در این مطلب درمورد پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بیشتر صحبت می کنیم.

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی چیست؟

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی
شکل 1. پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

سیستم تخلیه درماشین لباسشویی وظیفه خارج نمون آب کثیف از ماشین لباسشویی را دارد. این سیستم شامل پمپ تخلیه که در زیر مخزن لباسشویی قرار گرفته که یک لوله از آن به مخزن و یک لوله به بیرون مخزن وصل شده است. پمپ تخلیه فیلتری دارد که پرز لباس ها و آشغال ها را جمع می کند. وظیفه پمپ تخلیه ماشین لباسشویی این است که آب کثیف حاصل از شستشوی لباس را، از درون ماشین لباسشویی به بیرون منتقل کند.

انواع پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی

سه مدل پرمصرف برای پمپ تخلیه مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از: پمپ تخلیه 3 خار، 4 خار  و 8 خار. اصطلاحا به آن ها 3 پیچ، 4 پیچ و 8 پیچ نیز گفته می شود. در نحوه کار کرد این پمپ ها تفاوتی وجود ندارد و تنها مدل و شکل پمپ است که متفاوت است. اگر قصد خرید پمپ تخلیه ماشین را دارید باید از نوع آن اطلاع داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید.

پمپ تخلیه ۳خار

این پمپ اساسی ترین بخش در ماشین لباسشویی است بطوریکه اگر خراب شود نمی توان از ماشین لباسشویی استفاده نمود. یکی از دلایل  خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی اتمام عمر مفید آن می باشد. این مدل پمپ بیشتر با نام پمپ تخلیه آسکول شناخته می شود که یکی از باکیفیت ترین شرکت های تولید کننده پمپ تخلیه ماشین لباسشویی است. پمپ تخلیه آسکول با مرغوبیت در ساخت باعث افزایش کارایی شده است.

پمپ تخلیه ۸ خار

یکی از پرکاربردترین پمپ ها پمپ تخلیه 8 خار است که در ماشین های لباسشویی روز دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ تخلیه 8 خار مسئول خارج کردن آب کثیف از دیگ لباسشویی است که با به وجود آوردن حالت خلا به شکلی آب را از داخل دیگ تخلیه می کند و از طریق لوله به فاضلاب می فرستد. اگر این قطعه خراب شود کار لباسشویی نیمه تمام باقی می ماند و لباس ها در دیگ غوطه ور می مانند.

پمپ تخلیه بوش ۴ خار

این پمپ نیز یکی از انواع پمپ ها می باشد که مانند دیگر پمپ ها وظیفه تخلیه آب از ماشین لباسشویی را دارد. از نشانه های خرابی این پمپ :

  • نشیندن صدا در هنگام تخلیه آب
  • گیر کردن نخاله و زباله
  • عدم تخلیه آب از ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه کنوودی

این پمپ برای ماشین لباسشویی کنوود به کار می رود که وظیفه اش تخلیه آب در پایان هر مرحله از شستشو می باشد. گیر کردن اشیایی مانند سکه یا گیره باعث خرب شدن پمپ تخلیه کنوودی می شود.

اجزای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

اجزای انواع پمپ تخلیه ماشین لباسشویی به شرح زیر است:

  1. پروانه ای که به هسته مغناطیس متصل است.
  2. سیم پیچ درون پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی
  3. کاسه نمد و پروانه ها که باعث ایجاد خلا می شوند.

در حالت عادی و در انواع پمپ ها آب کثیف از طریق ایجاد خلا به بیرون پمپاژ می شود. عمر مفید پمپ تخلیه ماشین لباسشویی 4 سال می باشد. این قطعه ممکن است دچار خرابی شود و در این صورت است که نیاز به تعمیر دارد.

تست پمپ تخلیه ماشین لباس شویی

هر مشکلی از خروجی آب لباسشویی را که بخواهید بررسی کنید ابتدا باید به سراغ پمپ تخلیه بروید. برای تست پمپ تخلیه باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا برق ماشین لباسشویی را قطع کنید. برای این کار زمانی که دستگاه خاموش است، دو شاخه را از پریز بکشید. حال دستگاه اهم متر را روشن نمایید و حافظه را از اندازه گیری های قبلی صفر کنید.
  • سپس سیم های پمپ تخلیه ماشین را به اهم متر متصل کنید. در این وضعیت اگر اعداد نشان داده شده توسط اهم متر صفر و بی نهایت بود یعنی نیاز به تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی دارید.علاوه بر این گاهی اوقات ارورهای ناخوانای حروف انگلیسی بر روی صفحه اهم متر نمایش داده می شود که در اینصورت نیز نیاز به تعویض پمپ ماشین لیاسشویی می باشد.

صدای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

صدای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی به دلیل خرابی آن می باشد. صدای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی در هنگام تخلیه آب و آبکشی به گوش می رسد. این قطعه باعث پمپاژ آب به درون دستگاه و خارج نمودن آب کثیف از دستگاه به فاضلاب را بر عهده دارد. اگر این قطعه در اثر نوسانات برق، فرسودگی و مواردی از این قبیل خراب شود، باعث شنیدن صدای ناهنجاری از آن می گردد که در اکثر مواقع باعث نگرانی کاربران می شود.

نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

بعد از اینکه تشخیص دادید که پمپ باید تعویض گردد می توانید طبق مراحل زیر اقدام به تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی نمایید:

  • ابتدا باید برق را قطع کنید برای این منظور دو شاخه ماشین لباسشویی را از پریز برق خارج کنید. آبی که در شیلنگ باقی مانده است را خارج کنید. فیلتر را باز کنید تا آب خارج گردد. پیچ های بدنه پشتی و بالایی لباسشویی را باز کنید و با کمک یک شخص دیگر پنل پشتی و بالایی را خارج کنید.
  • اتصالات منتهی به پمپ را جدا کنید و بست های طرفین را باز کنید. آبی که در این قسمت قرار دارد را با یک حوله بگیرید. پمپ تخلیه اغلب در سمت راست و پایین لباسشویی قراردارد. آن را خارج کنید.
  • پمپ تخلیه جدید را جایگزین قدیمی کنید و تمام اتصالات و سیم های رابط و فیلتر پمپ را دوباره با حالت قبلی به صورت اولیه ببندید و محکم کنید.پیچ های پشتی و بالایی را به صورت قبل ببندید و لباسشویی را به حالت اولیه برگردانید.

توجه کنید که تعویض پمپ ماشین لباسشویی یک کار تخصصی است و نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد. پس اگر در این کار مهارت لازم را ندارید بهتر است کار را به یک متخصص با تجربه بسپارید.

قیمت پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

همانطور که بیان کردیم پمپ تخلیه ماشین لباسشویی دارای انواع متفاوتی می باشد. بنابراین قیمت پمپ ماشین لباسشویی با توجه به نوع، برند و کیفیت ساخت دارای رنج قیمت متفاوت می باشد. برای اطلاع از قیمت باید مدل لباسشویی خود را بدانید و سپس با ما تماس حاصل فرمایید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *