انواع پوشال کولر آبی و پد سلولزی

انواع پوشال کولر آبی

کولرآبی با سیستم ساده گردش آب خود در پوشال ها، به وسیله فن هوایی خنک و مطبوع را در محیط ایجاد می کند. در واقع پوشال کولر آبی اساسی ترین نقش را در ایجاد هوای خنک دارد. در این مقاله به بررسی انواع پوشال کولر آبی می پردازیم.

پوشال کولر آبی چیست؟

پوشال کولر آبی چیست؟
شکل 1. پوشال کولر آبی چیست؟

پوشال ها رشته های کوتاه و بلندی هستند که ماشین های پوشال سازی آن ها را از چوب می سازند. ساختار نفوذ پذیری پوشال چوبی و ساختمان فیبری آن باعث می شود که قدرت پوشال ها در جذب آب بسیار بالا باشد که باعث بالا رفتن راندمان کولر و عملکرد بهینه آن می گردد.

کولرهای آبی با یک سیستم ساده کار می کنند. به این صورت که آب از لا به لای پوشال گردش می کند و سپس هوای خنک به کمک فن در محیط به گردش در می آید. روش کولر آبی به این صورت است که موتور و پروانه، هوای گرم خارج از کولر را به داخل محفظه کولر می کشاند و آبی که بین پوشال ها به جریان افتاده باعث می شود گرمای هوای کشیده شده به داخل کولر آبی تبخیر شود و تبدیل به هوای خنک گردد و وارد محفظه کولر شود. پس در واقع پوشال در کولر آبی نقش خنک کننده را بر عهده دارد.

 قطعات و لوازم یدکی کولر گازی

لوازم کولر آبی

انواع پوشال کولر آبی

پوشال ها دو نوع می باشند:

  1. پوشال معمولی کولر آبی
  2. پد سلولزی

بهترین مارک پوشال کولر و بهترین نوع آن

بهترین مارک پوشال کولر همان می باشد که از چوب درختان سپیدار، تیره بید و یا صنوبر در آن استفاده شده است. زیرا اینگونه چوب ها می توانند آب را به بهترین نحو در منافذ خود نگه دارند. بهترین نوع پوشال، سلولزی می باشد زیرا دارای بافت یکدست و صاف است که باعث می شود آب را به خوبی در خود نگه دارد.

عدم تعویض پوشال کولر آبی و مشکلات تنفسی

از آنجایی که کولرهای آبی روی پشت بام و در فضای باز قرار دارند لذا در طول فصولی که بی استفاده هستند، گرد و غبار محیط و حتی حشرات و آفات به همراه باد وارد کولر می شوند و در هنگام روشن شدن دستگاه، تمامی این ذرات معلق، لارو، حشرات و … وارد ساختمان می گردند و مشکلات تنفسی را ایجاد می نمایند.

تعویض پوشال کولر آبی و بهبود قدرت آن

 

تعویض پوشال کولر آبی و بهبود قدرت آن
شکل 2. تعویض پوشال کولر آبی و بهبود قدرت آن

“پوشال کولر آبی” دریچه ورود هوا به درون کولر می باشد، این هوای ورودی در اثر فرآیندهای داخلی کولر خنک می شود و از طریق کانال کشی به ساختمان وارد می گردد. به همین دلیل اگر پوشال ها دارای کوچکترین عیبی باشند بر روی قدرت خنک کنندگی کولر و تهویه هوا تاثیر می گذارند و شرایط نامناسبی را در محیط ایجاد می کنند. بنابراین شستن یا تعویض پوشال کولر آبی الزامی می باشد.

استفاده از پوشال‌های یکدست و افزایش راندمان کولر

آبی که به کولر وارد می شود، ابتدا باید پوشال را خیس نماید تا هوای وارد شده به کولر در اثر برخورد با آن خنک شود و به داخل ساختمان وارد گردد. پس این مهم می باشد که در زمان تعویض پوشال کولر آبی از پوشال هایی با ساختار منسجم و یکدست استفاده نمایید تا آب به صورت یکنواخت تمامی قسمت های پوشال را خیس کند تا این امر به افزایش راندمان کولر کمک نماید.

عمر مفید پوشال کولر آبی

بزرگترین عیب پوشال ها عمر مفید کوتاه آن ها می باشد. پوشال ها به دلیل اینکه به صورت مداوم با آب سر و کار دارند خیلی زود دچار از هم پاشیدگی، فرسودگی و افتادگی می گردند و همین باعث پایین آمدن راندمان کولر آبی می گردد. کولرهای آبی برای تامین سرمایش محیط به رطوبت پوشال ها نیاز دارند. اما این رطوبت به مرور زمان باعث ایجاد مشکلاتی می گردد. وجود رطوبت باعث ایجاد قارچ، باکتری، گرد و غبار و ویروس می گردد که انتشار آن ها به محیط ساختمان و بروز مشکلات سلامتی و بهداشتی را در پی دارد.

البته اگر محفظه کولر را به طور مداوم ضد عفونی نمایید می توانید بروز مشکلات بهداشتی ذکر شده را تا حد زیادی کاهش دهید.

مزایای پوشال‌ها

  • پوشال های چوبی به راحتی در دسترس می باشند و برای تهیه آن ها محدودیتی وجود ندارد.
  • پوشال ها به دلیل اینکه دارای ساختار چوبی و متخلخل می باشند بسیار سبک می باشند.
  • میزان انتقال دما در پوشال ها بسیاربالا می باشد.
  • این پوشال ها به دلیل اینکه ارزان قیمت هستند دارای محبوبیت بالایی می باشد.

مزایای پوشال‌ها
شکل 3. مزایای پوشال‌ها

معایب پوشال‌ها

  • در اکثر موارد وجود آلودگی در پوشال ها باعث می شود که بوی بد ایجاد شود.
  • همانطور که بیان کردیم پوشال ها باعث حفظ رطوبت می گردند و همین باعث ایجاد قارچ و باکتری ها در بین آن ها می گردد.
  • پوشال های خنک کننده، محل تجمع باکتری های مضری هستند که قابلیت ایجاد اختلالات ریوی و تنفسی می گردند.
  • ساختار پوشال ها بعد از مدتی تغییر می کنند و باعث می شوند که عملکرد کولر آبی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهند.
  • جنس پوشال ها از چوب تهیه شده است که در برابر آب دچار پوسیدگی می گردد و زود به زود باید تعویض شوند.
  • گرد و غبار و آلودگی هایی که درون پوشال ها وجود دارد را نمی توان تمیز نمود.
  • پوشال ها باعث هدر رفتن زیاد آب و افزایش هزینه می گردند که این به دلیل نفوذ ناپذیری نامناسب پوشال ها می باشد.

مزایای پد‌های سلولزی

  1. عمر مفید پدهای سلولزی حتی به 5 سال نیز می رسد.
  2. ساختار یکنواخت پدهای سلولزی باعث می گردد که سطح تماس آب و هوای گرم بالا برود و باعث بالا رفتن نرخ انتقال دما و خنک سازی محیط به طور چشمگیری شود.
  3. تراکم بالای پد سلولزی باعث می شود که میزان آب بیشتری جذب شود و راندمان کولر از این طریق بالا برود. هر متر مکعب پد سلولزی 60 لیتر آب جمع می نماید.
  4. ساختار یکپارچه پد سلولزی در طولانی مدت دچار افتادگی و از هم پاشیدگی نمی شود و در طولانی مدت به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. این پدها دوست دار طبیعت هستند و مواد اولیه آن ها در طبیعت تجزیه می گردند.
  6. کولرهای آبی که از پد سلولزی استفاده می کنند دارای راندمان بیشتری نسبت به کولرهای آبی  که از پوشال استفاده می کنند می باشد. راندمان این کولرها بیش از 80 درصد گزارش شده است.

معایب پدهای سلولزی

 

معایب پدهای سلولزی
شکل 4. معایب پدهای سلولزی

پدهای سلولزی دارای قیمت بالاتری نسبت به پوشال می باشند. البته در صورتی که کاهش هزینه های نگهداری، تمیزکاری، تعمیر و میزان صرفه جویی در مصرف  آب و برق را نیز در نظر بگیریم این تفاوت قیمت منطقی می باشد.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *