چرا پکیج انفجاری روشن می‌شود؟

چرا پکیج انفجاری روشن می‌شود؟

در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که چرا پکیج انفجاری روشن می‌شود. اگر پکیج شما این مشکل را دارد و می‌خواهید دلیل آن را بدانید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید

یکی از سیستم‌های گرمایشی که بسیار کاربردی است پکیج می‌باشد. از این دستگاه هم به‌عنوان آبگرمکن و هم برای گرم کردن محیط خانه از طریق شوفاژ می توان استفاده کرد. احتمال خراب شدن برای هر وسیله‌ای وجود دارد که در صورت مواجه شدن با این مشکلات ما را نگران می‌کند، پکیج نیز از این موضوع جدا نیست. یکی از رایج‌ترین مشکلات که در استفاده از پکیج ممکن است با آن برخورد کنید، انفجاری روشن شدن پکیج می‌باشد. در این حالت اگر آب گرم را باز کنید، فندک پکیج فعال می‌شود و پکیج روشن خواهد شد اما در لحظه روشن شدن یک صدای انفجار مانند از پکیج به گوش می‌رسد که کمی هم ترسناک است.

مشاهده قیمت و خرید تجهیزات و لوازم یدکی پکیج

دلایل روشن شدن پکیج به‌صورت انفجاری

  1. تنظیم نبودن فاصله الکترود جرقه زن و مشعل (فاصله اصولی این دو قطعه از یکدیگر نیم سانت می‌باشد).

2. فشار گاز تنظیم نیست.

در برخی از مناطق و فصول سال، فشار گاز کم و زیاد می‌شود و یا دچار نوسان می‌گردد. اگر فشار اولیه گاز زیاد باشد، باعث می‌شود پکیج به‌صورت انفجاری روشن شود.

3. خراب شدن دودکش.

اگر محصولاتی که در نتیجه احتراق تولید می‌شوند نتوانند به خوبی از دودکش خارج شوند، ممکن است باعث انفجاری روشن شدن پکیج شوند.

4. ضعیف شدن جریان جرقه. عوامل ضعیف شدن جریان جرقه شامل این موارد است :

  • برق شهری ضعیف شده است.
  • ترانس جرقه زن ضعیف شده است (مدل های بوتان.)
  • نشتی برق یا برق دزدی
  • اکسید شدن الکترود جرقه زن

5. استفاده از قطعات گاز شهری به‌جای گاز مایع در شیر برقی گاز. زیرا قطعات گاز شهری و کپسول‌های پر فشار گاز، در چندین بخش‌ با یکدیگر دارای تفاوت هستند که مهم‌ترین آن قطر سوراخ ژیگلور است.

6. مسدود شدن سوراخ های مشعل در اطراف جرقه زن در اثر کار کردن شعله و تولید ریزغبارها. این مواد بر روی سوراخ‌های مشعل می‌نشینند و باعث جلوگیری از نشر مناسب و مساعد گاز می‌شوند.

7. سر الکترود جرقه زن کثیف شده است. به دلیل اینکه الکترود جرقه زن برای مدت طولانی در آتش قرار دارد، قسمت نوک آن اکسید می‌شود و توانایی جرقه زدن در آن کاهش می‌یابد.

8. کافی نبودن اکسیژن برای انجام عمل احتراق، این مورد به‌خصوص برای دستگاه‌های که در آشپزخانه نصب می‌شوند اتفاق می‌افتد.

چگونه از روشن شدن انفجاری پکیج پیشگیری کنیم؟

برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید لازم است یک سری نکات و دستورالعمل‌ها را رعایت کنید. این نکات شامل موارد زیر می‌باشند:

  • برای اینکه پکیج را نصب کنید، حتما از نصاب متخصص کمک بگیرید تا محل نصب پکیج و محفظه احتراق آن به شکل اصولی و در تماس با هوای آزاد تعیین شود. این مرحله یعنی انتخاب محل درست برای دودکش و نصب آن به‌شکل اصولی یکی از اصلی‌ترین مراحل نصب پکیج می‌باشد که لازم است به دست یک نصاب متخصص و با تجربه سپرده شود. اگر این موارد به درستی انجام شوند، باعث می‌شود پکیج به درستی کار کند و از روشن شدن آن به‌صورت انفجاری جلوگیری شود.
  • برای جلوگیری از این مشکل بهتر است هر چند وقت یک بار پنلی که بر روی پکیج قرار دارد را جدا کنید و بخش‌هایی مانند سرشعله‌ها، فندک‌ها و لوله‌های مبدل انواع پکیج‌های دیواری را به خوبی تمیز کنید تا دچار گرفتگی نشوند.
  • اگر قصد دارید مبدل‌ها و سرشعله‌ها را تمیز کنید، بهتر است این کار را با کمک یک برس یا مسواک انجام دهید. برای اینکه جرقه زن را نیز تمیز کنید، می‌توانید از یک ورقه سمباده نرم یا یک برس سیمی استفاده کنید. اگر تمامی روزنه‌ها تمیز شده باشند هیچ مشکلی برای روشن شدن شعله پکیج به‌وجود نخواهد آمد.
  • برای این که از ایجاد صدای انفجار به هنگام روشن شدن پکیج جلوگیری کنید، خوب است که مبدل‌های حرارتی را که همیشه در معرض دوده‌های حاصل از سوختن گاز شهری هستند را هر چند وقت یک بار تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از یک برس نرم یا مسواک کمک بگیرید.
  • برای این که ببینید بعد از انجام کارهای گفته شده مشکل پکیجتان برطرف شده است یا نه، ابتدا شیر آب گرم را باز کنید و منتظر صدای روشن شدن پکیج بمانید. اگر باز هم پکیج با حالت انفجاری روشن شد لازم است برای رفع مشکل حتما با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا به‌صورت تخصصی مشکل پکیج را بررسی کند. همچنین می‌توانید با یکی از شرکت‌های خدماتی تعمیراتی تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن یک تعمیرکار متخصص را به محل مورد نظر شما اعزام کنند.

آیا انفجاری روشن شدن پکیج خطرناک است؟

شاید یکی از سوالاتی که برای شما نیز پیش آمده باشد این است که در این زمان که گاز در محفظه پکیج جمع می‌گردد و باعث می‌شود پکیج به‌صورت انفجاری روشن شود، آیا امکان منفجر شدن پکیج و خطرناک بودن آن نیز وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که احتمال اینکه پکیج در این حالت منفجر شود نزدیک به صفر است، زیرا پکیج دارای سنسورها و سیستم‌های امنیتی زیادی می‌باشد که برای جلوگیری از این اتفاق تعبیه شده‌اند و مشکلی از این بابت وجود ندارد، اما اگر پکیج دیواری به صورت صحیح نصب نشده باشد و اصول مهم نیز در آن رعایت نشده باشد، احتمال اینکه خطراتی شما را تهدید کند وجود دارد.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *