چگونه چربی روی چدن اجاق گاز را تمیز کنیم؟

چگونه چربی روی چدن اجاق گاز را تمیز کنیم؟

یکی از مشکلاتی که برای خانم‌های خانه‌دار همیشه با آن مواجه هستند، کثیف شدن اجاق گاز ,قسمت‌های چدنی و دیگر قطعات آن است که مجبور هستند هر چند وقت یک بار اقدام به تمیز کردن اجاق و یا چدن‌های گاز خود کنند. اجاق‌ها هرگز از لکه‌های روغن، چربی و ادویه‌ها در امان نیستند و بعد از سه یا چهار روز از تمیز کردن دوباره کثیف می‌شوند.یکی از عواملی باعث می‌شود میل به آشپزی کم شود، کثیف شدن اجاق گاز است. روش‌های زیادی برای نظافت اصولی اجاق گاز وجود دارد که در این مطلب آن‌ها را بررسی می‌کنیم و آموزش نحوه تمییز کردن اجاق گاز را ارائه می‌دهیم. در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید تا راه‌های تمیز کردن چدن  اجاق گاز را فرا گیرید.

راهنمای خرید اجاق گاز

تمیز کردن چدن  اجاق گاز

برای تمیز کردن چدن اجاق گاز روش‌های زیر را معرفی می‌کنیم. توصیه ما این است که برای استفاده از ترکیباتی که در این روش‌ها بیان می‌کنیم، حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید. نحوه تمییز کردن اجاق گاز:

روش اول تمیز کردن اجاق گاز

در این روش می‌توانید بدنه گاز، روی گاز و چدن‌ اجاق گاز را تمیز نمایید.

در ابتدا لازم است مکان‌های کثیف گاز را شناسایی کنید و اگر قابل جدا شدن هستند، آن‌ها را جدا کنید. سپس با استفاده از دو نکته زیر می‌توانید اجاق گاز را تمیز کنید:

1_برای تمیز کردن اجاق گاز بهتر است زمانی که اجاق سرد می شود با ابر نرم و مقداری جوش شیرین صفحه گاز را تمیز کنید. 2- اگر مقداری از مواد آمونیاک، سرکه، جوش شیرین و یا نمک را نیز داشته باشد، لکه‌ها بهتر پاک می‌شوند.

در ادامه دستمال را به کمی سرکه‌ آغشته کنید و لکه‌ها را پاک نمایید. برخلاف دیگر شوینده‌های شیمیایی، سرکه هیچ ضرری ندارد و لکه‌های چرب را نیز به خوبی از بین می‌برد. البته باید توجه داشته باشید که سرکه قدرت لکه بری بسیار زیادی ندارد و قادر به پاک کردن لکه‌های سنگین نیست. اگر با این روش نتیجه دلخواهتان را نگرفتید، از روش بعدی استفاده کنید.

روش دوم تمیزکردن اجاق گاز

این روش برای تمیزکردن اجاق گاز کمی زمان‌بر است، بنابراین باید صبر داشته باشید.

برای تمیز کردن اجاق گاز در این روش به یک ظرف بزرگ که بتواند چدن‌های گاز را در خود جای دهد نیاز دارید. این ظرف را  پر از آب جوش کنید. سپس یک چهارم ظرف را سرکه بریزید و با کمک یک وسیله هم بزنید. حال وقت آن است که چدن‌های گاز را در ظرف محلول قرار دهید و 2 تا 4 ساعت به آن زمان دهید. بعد از گذشت این زمان لازم است چدن‌ها را با اسکاچ و یا سیم ظرفشویی بسابید.

با انجام این کار لکه‌ها پاک می‌شوند و اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند.

 

روش سوم: استفاده از مواد چند منظوره

در این روش برای تمیز کردن چدن اجاق گاز لازم است کمی هزینه کنید تا بتوانید این چدن‌ها را تمیز کنید. شما با استفاده از مواد چند منظوره می‌توانید، گاز خود را تمیز کنید.

برای تمیز کردن چدن‌های گاز با استفاده از مواد چند منظوره ابتدا باید چدن‌ها و یا سرگاز‌ها را از اجاق گاز جدا نمایید، سپس مقداری از این مواد روی دستمال خود بپاشید. حال با استفاده از این دستمال لکه‌ها را تمیز کنید.

 

روش چهارم: استفاده از جوش شیرین

در این روش با استفاده از جوش شیرین می‌خواهیم چدن‌های گاز را تمیز کنیم. بنابراین اگر به این ماده حساسیت دارید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید. این روش شبیه به روش دوم می‌باشد و زمان‌بر است.

ابتدا تمامی سرگازها و یا چدن‌ها را با استفاده از ریکا بشویید تا چربیشان از بین برود. سپس مانند روش دوم ظرفی که به اندازه چدن‌های شماست را پر از آب داغ کنید اما به جای سرکه، یک چهارم جوش شیرین اضافه کنید. کمی صبر کنید تا جوش شیرین در آب داغ حل شود. جال می‌توانید سرگازها و چدن‌ها را در این محلول قرار دهید. 2 تا 3 ساعت زمان لازم است تا لکه‌ها کاملا حل شوند و بعد چدن را با دستمال تمیز کنید.

نکته: در استفاده از این روش، اگر رنگ آب و چدن‌ها دچار تغییر شدند باید آن‌ها را به سرعت از محلول خارج کنید تا چدن اجاق گاز شما آسیبی نبیند.

روش پنجم: استفاده از آمونیاک

استفاده از این روش نیاز به دقت بالایی دارد، زیرا استفاده از این روش مکن است کمی خطرناک باشد اما نتیجه آن بسیار مثبت است. بنابراین اگر با استفاده از روش‌هایی که تابه‌حال بیان کردیم به نتیجه نرسیدید، از این روش استفاده کنید. در این روش از آمونیاک استفاده می‌شود و برای استفاده از این مواد حتما باید از ماسک و دستکش استفاده شود. در این روش از دو طریق می‌توانید چدن گاز را تمیز کنید:

در روش اول چدن‌های گاز با استفاده از دستمال تمیز می‌شوند و در روش دیگر نیز چدن گاز در ترکیب آمونیاک قرار داده می‌شود.

برای شروع یک کیسه یا ظرف بردارید و یک سوم آن را با آمونیاک پر کنید. اگر آمونیاک غلیظ  باشد به مقداری که غلظت آن از بین برود آب داغ بریزید. سپس یک ساعت اجازه دهید تا لکه‌ها از بین برود.

نکته: اگر برای این کار از ظرف استفاده می‌کنید بهتر است تمیز کردن را در فضای باز تمیز انجام دهید.

در روش دیگر استفاده از آمونیاک، کمک گرفتن از دستمال است. در این روش در ظرفی آب گرم و یا داغ بریزید سپس یک سوم آب داغ، آمونیاک بریزید و با کمک یک وسیله آن را هم بزنید. حال دستمال را به مواد آغشته کنید و تمیز کردن چدن گاز را شروع کنید.

روش ششم: استفاده از آب نمک

این روش نیز یک روش آسان اما زمان‌بر است. ظرفی بسیار بزرگ انتخاب کنید و آن را با آب داغ پر کنید. حال ظرف را پر از نمک کرده و به اندازه‌ای که نمک در آن حل شود آن را هم بزنید. چدن‌ها را برای مدت 24 ساعت در ظرف قرار دهید. سعی کنید در 12 ساعت اول آب را داغ تا ولرم نگه دارید. در نهایت تنها کافی است یک دستمال خیس روی آن‌ها بکشید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *