کندانسور یخچال چیست + تمیز کردن کندانسور + قیمت کندانسور یخچال

کندانسور یخچال چیست + تمیز کردن کندانسور + قیمت کندانسور یخچال

کندانسور یکی از قطعلات خنک کننده یخچال به شمار می رود که با نام رادیاتور نیز شناخته می شود و جز قطعات مکانیکی یخچال محسوب می گردد. اگر به قسمت پشت یخچال خود نگاهی بیند ازید تعدادی لوله پیچ در پیچ در کنار یا بالای موتور مشاهده می کنید. این لوله ها همان کندانسور یا رادیاتور خنک کننده می باشند که در این مطلب قصد داریم با آن ها بیشتر آشنا شویم.

کندانسور یخچال یا همان رادیاتور خنک کننده چیست؟

کندانسور یخچال یا همان رادیاتور خنک کننده
شکل 1. کندانسور یخچال یا همان رادیاتور خنک کننده

کندانسور یخچال همان رادیاتور خنک کننده یخچال” است که از اجزای مهم مکانیکی در یخچال می باشد. کندانسور یخچال عکس اپراتور عمل می کند به این صورت که در رادیاتور خنک کننده یخچال گاز مبرد که کارش سرد کردن فضای داخل یخچال است، به وسیله کمپرسور و با فشار زیاد وارد می شود. این گاز  باید با کاهش دمای خود به مایع تبدیل شود. به طور کلی  رادیاتور خنک کننده یخچال در یخچال فریزر یا هر وسیله برقی دیگر باعث عمل چگالیدن گاز مبرد یا کندانس با استفاده از خنک کردن گاز مبرد می شود.

گاز مبرد با دما و فشار زیاد از لوله رفت کمپرسور وارد قسمت کندانسور می شود که در این مرحله به گاز داغ شناخته می شود و به تدریج حرارت خود را به محیط انتقال می دهد و قبل از اینکه به درایر و لوله مویی وارد شود تبدیل به مایع می شود. بعد از اینکه در کمپرسور گاز تحت فشار قرار گرفت تا آماده حرکت به درون لوله ها می گردد، حرارت گاز بالا می رود و اگر این حرارت از گاز کم نشود فرآیند سرماسازی دچار اختلال می گردد. به همین دلیل است که گاز به طور متناوب تحت فشار قرار می گیرد و سپس از کمپرسور به لوله های مارپیچ مانندی که در پشت کابینت اصلی یخچال قراردارند، وارد می شود.

نحوه کار كندانسور يخچال
شکل 2. نحوه کار کندانسور یخچال

کنداسنور در کدام یخچال ها وجود دارد؟

کندانسور قطعه ای است که در تمامی یخچال ها و فریزرها وجود دارد. درواقع یخچال بدون وجود آن اصلا سرمایی ندارد. مثلا یخچال ال جی، دوو، فریجیدر، هیمالیا، سامسونگ، جنرال الکتریک، بوش، امرسان، هیتاچی و … کندانسور در یخچال های ساید بای ساید به صورت مکعبی و پاکتی می باشد. علاوه بر این یک رادیاتور خنک کننده یخچال جدا در پشت یخچال قرار دارد.

انواع کندانسور یخچال

انواع کندانسور یخچال عبارتند از:

  • کندانسور هوایی یخچال فریزر
  • کندانسور پاکتی و مکعبی یخچال
  • کندانسور مخفی فریزر

کندانسور هوایی یخچال فریزر

کندانسور هوایی، کندانسور بیرونی یا خارجی نیز نامیده می شود. این نوع کندانسور در پشت یخچال های فریزر شبیه به یک شبکه توری است اما در یخچال ها کمتر دیده می شوند. این کندانسورها دارای مزیت هایی هستند مثلا سطح آن ها کمتر با هوا در تماس هستند که باعث کمتر کثیف شدن آن ها می گردد.

کندانسور پاکتی و مکعبی یخچال

نام دیگر کندانسورهای پاکتی، کندانسور مکعبی یا کندانسور حجمی می باشد. در این نوع از کندانسورها یک فن خنک کننده نیز حتما وجود دارد و گرمای هوای اطراف آن را می کشد. این مدل نیز با هوای بیرون تماس کمی دارد در نتیجه کمتر به تمیز کردن احتیاج دارد.

کندانسور مخفی فریزر

کندانسور مخفی یا کندانسور درون بدنه، درون بدنه کابین یخچال فریزر قرار می گیرد. این قسمت در بین ورق و فوم بدنه یخچال می رود و به دو طرف بدنه یخچال می چسبد. در کندانسورهای مخفی خود بدنه گرمای کندانسور را انتقال می دهد. بدنه یخچال نیز دارای رنگ شفاف و سطح وسیعی دارد، گرد و خاک و این موارد، خیلی کم می توانند جلوی انتقال دما را بگیرند.

انواع کندانسور یخچال
شکل 3. انواع کندانسور یخچال

علت تمیز کردن کندانسور چیست؟

اهمیت عملکرد و فعالیت این قطعه به قدری بالا است که اگر هر گونه مشکلی در آن ایجاد شود باعث می شود که شرایط و عملکرد یخچال دچار اختلال گردد. با گذشت زمان و شرایط نگهداری و همچنین وجود آلودگی و گرد و غبار فعالیت کندانسور و فن آن تحت تاثیر قرار می گیرد. برای اینکه یخچال بتواند به صورت ایده آل از مواد غذایی نگهداری کند و عملکرد خوبی داشته باشد باید هر شش ماه یک بار  اقدام به تمیز کردن کندانسور و لوله های آن نماییم. عدم توجه به این مورد باعث می شود که هزینه های زیادی برای تعمیر یخچال بپردازیم.

نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال فریزر چگونه است؟

این دستور العمل برای تمیز کردن کندانسور یخچال فریزر، برای کندانسور متداول که پشت پنلی در بالا یا پایین یخچال قرار دارند کارایی دارد. اما اگر رادیاتور خنک کننده یخچال فریزر به صورت ایستاده سیاه رنگ در پشت یخچال قرار دارد توصیه می شود که هر شش ماه یک بار فقط با استفاده از یک دستمال اقدام به تمیز کردن آن کنید.

  1. برق یخچال را قطع کنید. برای این منظور دوشاخه یخچال را از پریز بکشید.
  2. پنل پشتی را درآورید به صورتیکه کویل ها و پره های سرد کننده دیده شوند. در اغلب مدل ها می توان پنل را به راحتی در آورد.
  3. با استفاه از لوله بلند و نازک جاروبرقی و به کمک یک بورس دسته بلند که به بورس های بطری شبیه می باشد، تمامی گرد وغبار و آشغال ها را تمیز نمایید. دقت کنید که باعث خم شدن پره های سرد کننده یا تو رفتگی آن ها نشوید. بورس کویل را می توان از فروشگاه های لوازم یدکی خریداری نمود.
  4. در همین حال که مواظب هستید که کویل های کندانسور آسیب نبینند بین آن ها را تا جایی که می توانید تمیز نمایید. سپس با استفاده از یک پارچه گرد و غبار آن ها را پاک کنید.
  5. کاور را سر جای خود قرار دهید و سپس برق یخچال را وصل کنید تا یخچال شروع به کار نماید.
تمیز کردن کندانسور یخچال فریزر
شکل 4. تمیز کردن کندانسور یخچال فریزر

موارد ایمنی تمیز کردن کندانسور

  • برای اینکه در هنگام تمیز نمودن کندانسور یخچال برای کویل کندانسورها یا همان لوله ها مشکلی ایجاد نشود بهتر است از برس تمیز کننده کندانسور استفاده شود تا بتوان به تمامی قسمت های این قطعه دسترسی داشت.
  • برای تمیز نمودن فن کندانسور بهتر است از یک جاروبرقی استفاده شود تا بتوان غبار آن را جذب نمود اما باید دقت نمود تا آسیبی به اتصالات و پره ها وارد نگردد.
  • اگر تمیز کردن کویل های کندانسور سخت به نظر می رسد بهتر است از یک تکنسین مجرب کمک بخواهید تا این کار را انجام دهد.
  • اگر در یک محیط آلوده هستید و یا در منزل خود سگ یا حیوان خانگی دارید این گرد و غبارها بیشتر هستند بنابراین بهتر است تعداد دفعات تمیز کردن آن ها را بیشتر کنید و هر سه ماه یک بار این کار را انجام دهید.
  • فاصله بین دیوار و یخچال باید 30 سانتی متر باشد تا جریان هوا به راحتی برقرار شود تا عملکرد بهتر فن از آلودگی بیشتر این قطعات جلوگیری کند.
  • هنگامی که مشغول به تمیز کردن کندانسور، فن، کویل و کمپرسور هستید از ماسک استفاده نمایید. ذرات گرد و خاکی که روی این وسایل می نشینند بسیار ریز هستند و باعث بروز مشکلات تنفسی می گردند.

پروانه فن کندانسور یخچال فریزر سامسونگ👉

پایه کندانسور چهار پله یخچال👉

پایه کندانسور مخروطی یخچال👉

بست کندانسور یخچال کوچک👉

 

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *