یاتاقان کولر آبی + نحوه تعویض یاتاقان

یاتاقان کولر آبی + نحوه تعویض یاتاقان

اگر سر و صدای زیادی از کولر آبی شما شنیده می‌شود احتمالا زمان تعویض یاتاقان کولر آبی رسیده است؛ اما گاهی نیز به تعویض نیازی نیست و تنها با یک سرویس ساده، مشکلات مربوط به یاتاقان کولر حل می‌شوند. در این پست با مشکلات یاتان کولر آبی و نحوه تعویض آن آشنا خواهید شد.

یاتاقان کولر آبی بلبرینگی چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

یکی از اجزای مهم و اصلی کولر، یاتاقان کولر آبی می‌باشد که وظیفە آن انتقال نیروی حرکتی به محور کولر است و در نهایت بخش حلزونی یا همان پروانه کولر را به حرکت در می‌آورد. یاتاقان کولر، این کار را با استفاده از دو قطعه دیگر به نام‌های پولی و تسمه انجام می‌دهد. در واقع یاتاقان کولر وظیفه دارد حرکت پروانه را  روان و راحت‌تر کند. یاتاقان‌ها در دو طرف محوری که باعث حرکت پروانه می‌شوند قرار گرفته‌اند و به دلیل اینکه در عملکرد کولر حساسیت بالایی دارند، از قطعات مهم کولر آبی محسوب می‌شوند.


خرید یاتاقان کولر ۷۰۰۰


یاتاقان کولر آبی بلبرینگی چیست

خرید یاتاقان کولر آبی 3000-3500


انواع یاتاقان کولر آبی و اجزای تشکیل دهنده آن

در کل بهترین یاتاقان‌هایی که برای کولر آبی به کار برده می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

یاتاقان لغزشی

یاتاقان لغزشی دارای دو رینگ فلزی و چندین ساچمه می‌باشد که این دو رینگ از طریق ساچمه‌ها بر روی یکدیگر می‌لغزند و محور پروانه کولر را به حرکت درمی‌آورند.

یاتاقان غلتشی

این نوع یاتاقان، نوعی یاتاقان لغزشی می‌باشد که در آن به جای ساچمه از میله‌های کوچک فلزی استفاده شده است و همین میله‌های کوچک هستند که دو رینگ و در نهایت محور اصلی پروانه را به گردش در می‌آورند.

یاتاقان بلبرینگی

این نوع یاتاقان دارای ظاهری متفاوت با دو مورد قبل می‌باشد. در این نوع یاتاقان دو رینگ به دور خود به چرخش درآمده و ازمیله فلزی یا ساچمه خبری نیست.

قبل از اینکه به بررسی خرابی یاتاقان کولر و نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی بپردازیم بهتر است با اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شویم:

  1. درپوش روغن
  2. بدنه
  3. پوش گرافیتی
  4. ارتعاش گیر

چرا نیاز به تعویض یاتاقان کولر آبی داریم؟

یاتاقان کولر یکی از قطعاتی است که دارای کارکرد زیادی است و به همین دلیل به سرعت فرسوده و خراب می‌شود و نیاز به تعویض دارد زیرا اگر یاتاقان کولر خراب شود، می‌تواند باعث از کار افتادن کولر و خراب شدن قطعات دیگر شود.

به غیر از اینکه این قطعه به مرور زمان فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض دارد، باید به سرویس کردن یاتاقان‌ها نیز توجه کنیم. روغن کاری یاتاقان‌های کولر برای روان و راحت‌تر حرکت کردن پروانه کولر، یکی از خدماتی است که به هنگام سرویس کولر آبی انجام می‌شود و این کار باید که باید به‌صورت سالیانه انجام گیرد.


خرید یاتاقان کولر آبی 4000-7000


از کجا بفهمیم یاتاقان کولر آبی خراب است؟

اگر سرویس کولر آبی را به موقع انجام ندهید، یاتاقان‌ها نیز از روغن کاری محروم خواهند ماند، در نتیجه این قطعه خشک شده و به سختی کار می‌کند که به دنبال آن نیز کاهش راندمان کولر آبی رخ می‌دهد. اما گاهی اوقات نشانه‌هایی وجود دارد که نشان دهنده خرابی یاتاقان کولر آبی هستند و نیاز به تعویض آن می‌باشد.

علائم خرابی یاتاقان کولر آبی چیست؟

  • سر و صدای زیاد کولر آبی
  • سخت و سفت کار کردن پروانه کولر آبی
  • سوختن موتور کولر آبی و احساس کردن بوی سوختگی
  • خراب شدن محور پروانه که به حرکت آن کمک می‌کند.

علائم خرابی یاتاقان کولر آبی

اگر با علائم بالا مواجه شدید، باید از یک متخصص تعمیر کولر آبی کمک بگیرید تا برایتان تعویض یاتاقان کولر آبی را انجام دهد. اما اگر شما فنی هستید و قصد دارید که خودتان این کار را انجام دهید، آموزش زیر برای شما کمک دهنده است.

آموزش نحوه تعویض یاتاقان کولر بلبرینگی

از جمله وسایل و تجهیزاتی که برای تعویض یاتاقان کولر آبی نیاز دارید، یک عدد آچار یکس و یک عدد آچار تخت است که در باز کردن پیچ و مهره‌ها به شما کمک می‌کنند.

مرحله اول تعویض یاتاقان کولر آبی

قبل از هر چیز ابتدا باید برق کولر را قطع کنید، همچنین باید آب ورودی کولر را نیز ببندید. سپس برای دسترسی به یاتاقان کولر آبی باید دریچه و قاب کولر را باز کنید. بعد از اینکه قاب کولر را باز کردید باید تسمه پروانه کولر را باز کنید تا برای باز کردن یاتاقان فضای لازم را در اختیار داشته باشید.

مرحله دوم نحوه تعویض یاتاقان کولر

حال که به یاتاقان‌ها دسترسی کامل دارید، باید پولی پروانه را به کمک آچار آلن باز کنید. به دلیل اینکه یاتاقان به بدنه کولر و محور پروانه وصل شده است، باید با کمک آچار بکس مناسب، پیچ‌های نگه دارنده‌ یاتاقان خراب شده را نگه دارید و با استفاده از آچار تخت مهره‌های پیچ را باز کنید.

بعد از اینکه پیچ و مهره‌ها را باز کردید، باید کمی پروانه و محور آن را به طرف بالا حرکت دهید تا یاتاقان خراب شده برای بیرون آمدن از محور آزاد شود. حال باید یاتاقان خراب شده را با دست خود از محور پروانه بیرون بیاورید.

مرحله سوم تعویض یاتاقان کولر آبی

دراین مرحله باید یک عدد یاتاقان سالم و مناسب را به جای یاتاقان قدیمی نصب کنید. قبل از نصب هر کدام از یاتاقان‌ها، باید داخل آن‌ها را با روغن چرب کنید. سپس یکی از یاتاقان‌ها را در یک طرف انتهای محور پروانه بگذارید و پیچ‌ها را محکم کنید. سپس یاتاقان بعدی را نیز در انتهای سر دیگر محور پروانه بگذارید و محکم کنید.

در نهایت نیز یاتاقان سالم را با روغن مقاوم در مقابل رطوبت، روغن کاری کنید. دقت داشته باشید که یاتاقان مورد استفاده نباید دارای اجزای پلاستیکی باشد.


خرید روغن مخصوص کولر شیلنگ دار


آموزش نحوه تعویض یاتاقان کولر بلبرینگی

قیمت یاتاقان کولر بلبرینگی در چه رنجی قرار دارد؟

از جمله قطعات کولر آبی که قیمت بالایی ندارد، یاتاقان کولز آبی است. قیمت یاتاقان کولر آبی پایین است و بدون هیچ نگرانی، هر زمان که به این قطعه نیاز داشتید می‌توانید آن را تعویض کنید. برای اطلاع از قیمت دقیق این قطعه می‌توانید در صفحه محصولات قائم یدک قیمت آن را استعلام بگیرید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *