حساب کاربری

حداقل 8 کاراکتر

آموزش تصویری ثبت سفارش اینترنتی قائم یدک

ثبت سفارش اینترنتی کالا چیست؟

ثبت سفارش اینترنتی کالا فرآیند خرید کالا و خدمات بازرگانان از طریق اینترنت می باشد. ثبت سفارش کالاهایی که در خارج کشور هستند، باید از طریق مراجع قانونی انجام شود. در این پروسه ثبت سفارش مجوزی است که اجازه ورود کالا به داخل کشور را می دهد. اما ثبت سفارش کالاهایی که در داخل کشور از سایت های داخلی پذیرفته می شوند شامل پروسه ای است که خریدار اقدام به خرید اینترنتی و سپس ثبت آن می کند.

خرید اینترنتی نوعی خرید می باشد که از طریق فروشگاه های اینترنتی که دارای لیستی از کالاها و مشخصات آن ها می باشد انجام می گیرد. خریدار بعد از مراجعه به سایت و مطالعه مشخصات و ویژگی های کالا، اقدام به ثبت سفارش اینترنتی کالای مورد نظر خود می کند و سپس نسبت به پرداخت وجه سفارش از طریق صفحات وب بر روی بستر درگاه پرداخت اینترنتی اقدام می کند. بعد از ثبت سفارش اینترنتی کالا و بررسی و تایید آن توسط مسئولان سایت، کالا برای خریدار ارسال خواهد شد.

انواع ثبت سفارش

ثبت سفارش کالا دارای انواع مختلفی می باشد:

  • ثبت سفارش یوزانس
  • ثبت سفارش دیداری
  • ثبت سفارش مدت دار
  • ثبت سفارش بر اساس صادرات و اعتبار اسنادی بدون انتقال ارز

باید بگوییم که ثبت سفارش هایی که برای واردات کالا از خارج کشور می باشند، از طریق سازمان تجارت وزارت صمت صورت می پذیرد.

چگونگی ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا
شکل 1. ثبت سفارش کالا

 

بعد از اینکه کالای مورد نظر خود را از سایت انتخاب نمودید باید آن را به سبد خرید خود در سایت مورد نظر اضافه نمایید. سبد خرید تمامی خریدهای شما را به صورت یک لیست جمع آوری می نماید. در پایان مشتری لیستی که در سبد خرید موجود است را بررسی می کند تا از صحت محصول و قیمت و بقیه ویژگی های محصول اطمینان پیدا کند. بعد از این مرحله نوبت به تسویه حساب می رسد که باید به صورت آنلاین یا در بعضی مواقع به صورت پرداخت درب منزل پرداخت شود. بعد از پرداخت با زدن دکمه تکمیل فرآیند می توان ثبت سفارش اینترنتی خود را تکمیل نمود. در نهایت می توان فاکتور محصولات و شماره پیگیری را به صورت تصویر یا نسخه چاپی، برای پیگیری های احتمالی از سایت دریافت نمود.

گام به گام مراحل ثبت سفارش تصویری کالا از قائم یدک

مرحله اول: انتخاب محصول مورد نظر.

انتخاب محصول مورد نظر
شکل 2. انتخاب محصول

ابتدا به سایت قائم یدک وارد شوید. سپس با کلیک بر روی هر محصول آن را انتخاب نمایید. یا در قسمت سرچ محصول در سایت می توانید با نوشتن نام محصول مورد نظر در باکس سرچ، محصولات را در سایت جستجو کنید.

مرحله دوم: افزودن به سبد خرید.

افزودن محصول به سبد خرید
شکل 3. افزودن به سبد خرید

بعد از انتخاب محصول وارد صفحه مشخصات محصول خواهید شد که در این صفحه ویژگی های محصول ثبت شده و شما با مطالعه ویژگی ها می توانید از صحت محصول مورد نظر اطمینان حاصل نمایید. با کلیک بر روی دکمه “افزودن به سبد خرید” می توانید آن را به لیست انتخابی خود برای خرید اضافه نمایید.

مرحله سوم: مشاهده سبد خرید.

مشاهده محصولات درون سبد خرید
شکل 4. مشاهده سبد خرید

روی گزینه سبد خرید که در بالای سایت قرار دارد کلیک نمایید. در صفحه باز شده لیستی از محصولات انتخابی شما به نمایش در می آید که قیمت هر کالا در مقابل آن ثبت شده است. در این صفحه می توانید صحت محصولات انتخابی خود را بررسی نمایید. همچنین در پایین صفحه جمع کل قیمت جهت تسویه حساب قرار دارد و با کلیک بر روی گزینه “ادامه جهت تسویه حساب” وارد صفحه بعد شوید.

 

مرحله نهایی: ثبت سفارش.

تسویه حساب و پرداخت هزینه خرید محصولات
شکل 5. ثبت سفارش

در این مرحله اگر از قبل ثبت نام نموده اید به مرحله بعد وارد می شوید. اگر در سایت عضو نباشید باید اطلاعات مربوطه را تکمیل نمایید. در پایین صفحه، تیک مربوط به ایجاد حساب کاربری را فعال نمایید تا برای ورود بعدی نیاز به ثبت نام نداشته باشید. بعد از اینکه فیلدهای مربوط به ثبت نام را تکمیل نمودید باید تیک مربوط به پذیرفتن شرایط و مقررات که در زیر قسمت فاکتور قرار دارد را فعال نمایید. در نهایت بر روی “ثبت سفارش” کلیک نمایید تا به صفحه پرداخت اینترنتی وارد شوید.

شیوه ارسال

فروشندگان برای ارسال محموله های پستی به خریداران معمولا از روش هایی استفاده می کنند که در این قسمت به بیان آن ها می پردازیم:

ارسال با پست: پست از دو روش معمولی و پیشتاز برای ارسال مرسولات پستی استفاده می نماید که پست پیشتاز برای اشیای قیمتی و یا آسیب پذیر مناسب می باشد. هزینه این پست با توجه به مسافت متغییر است و بسته ها نهایتا تا سه روز کاری به دست گیرندگان می رسد.

ارسال سریع: این ارسال توسط انواع خدمات مانند پیک موتوری انجام می شود و بسته ها نهایتا طی یک روز کاری به دست گیرندگان می رسد. اگر خریداران عجله داشته باشند می توانند درخواست ارسال سریع را داشته باشند. هزینه این سرویس بر عهده مشتری می باشد و ممکن است تعرفه بیشتری داشته باشد.

باربری اتوبوسی: در این روش بسته ارسالی توسط اتوبوس ارسال می شود. زمانی که امکان پست وجود ندارد و یا بنا به درخواست مشتری این کار صورت می گیرد. زمان تحویل بسته بستگی به زمان حرکت اتوبوس و مسافت دارد.

حمل و نقل هوایی: این روش زمانی انجام می گیرد که هیچ کدام از روش های قبلی در دسترس نباشند و یا بنا به درخواست مشتری از این روش استفاده شود. در این روش باید گیرنده برای دریافت کالا در فرودگاه حضور داشته باشد. نرخ این نوع ارسال بسته به وزن کالای ارسالی می باشد.

پیک موتوری: یکی ار مرسوم ترین روش های ارسال پیک موتوری می باشد. اگر مسافت گیرنده و فروشگاه طولانی نباشد از پیک موتوری استفاده می شود. اما اگر این مسافت طولانی باشد، یکی از روش های نام برده شده به کار می رود. این روش به سرعت انجام می پذیرد و نیاز به کارهای اضافی نیست.

 

تمامی این روش ها از طریق سرویس دهندگان مختلفی انجام می پذیرند که آن ها را نام می بریم:

  1. تیپاکس
  2. کالارسان چاپار
  3. اسنپ باکس
  4. الوپیک
  5. یار باکس
  6. و ….

انواع پست

پست معمولی: این سرویس شامل نامه ها و مطبوعاتی هستند که فرستندگان در صندوق پستی می اندازند. این روش قدیمی ترین نوع پست می باشد.

 

پست سفارشی: در این نوع پست محموله با سرعت به دست گیرنده می رسد اما نسبت به پست پیشتاز مدت زمان بیشتری طول می کشد. همچنین قیمت کمتری نسبت به پست پیشتاز دارد. این نوع پست از پر طرفدارترین نمونه های پست می باشد.

 

پست پیشتاز: این نوع پست، سریع ترین نوع پست در کشور می باشد و مرسوله در این روش، بین 24 تا 48 ساعت به مقصد می رسد. یکی از ویژگی های مخصوص به این روش این است که در هنگام پست یک کد رهگیری 10 الی 20 رقمی تولید می شود که به وسیله آن وضعیت رهگیری مرسوله انجام می شود.

 

پست یافته: این نوع پست به منظور رساندن اسناد و مدارک مفقود شده استفاده می شود. این سرویس به این صورت است که اگر فردی اسناد خود را گم کرد می تواند به پست مراجعه کند و با پر کردن فرم مربوطه به پست اطلاع دهد که در صورت یافتن آن مدارک را ارسال نمایند.

 

پست دو قبضه: این سرویس برای افرادی که حساسیت بالایی در مورد مرسوله ارسالی خود دارند و به این صورت می باشد که در هنگام رسیدن بسته ارسالی یک قبض دوم نیز در مقصد صادر می شود و به امضای گیرنده می رسد وبلافاصله برای فرستنده ارسال می شود.  هزینه این نوع پست از دیگر انواع بالاتر می باشد.

 

پست اکسپرس: این نوع سرویس پست، در قبال دریافت هزینه با اولویت و حق تقدم توزیع می شود.

 

مدت زمان تحویل سفارش

زمان تحویل مرسوله به روش انتخابی شما بستگی دارد. همچنین بسته به مسافت طی شده نسبت به فروشگاه زمان تحویل متفاوت می باشد. هر چه شهر مقصد فاصله بیشتری داشته باشد این زمان بیشتر خواهد بود. اما متوسط زمان ارسال از روزی که بسته به پست تحویل داده می شود با پست پیشتاز بین 2 الی 4 روز کاری می باشد. این زمان توسط تیپاکس 24 الی 48 ساعت و پست سفارشی 4 روز الی 1 هفته می باشد.

هزینه ارسال

تخمین هزینه  به روش پست بستگی دارد زیرا این هزینه برای روش های مختلف متفاوت می باشد. همچنین قیمت های قانونی به مسیر، وزن و ابعاد بسته نیز بستگی دارد.

آموزش پرداخت

بعد از انتخاب نوع کالا و ثبت سفارش نوبت به پرداخت از درگاه اینترنتی می رسد. در این مرحله صفحه ای مانند عکس زیر باز می شود:

نحوه پرداخت هزینه خرید
شکل 6. آموزش پرداخت

در این صفحه باید فیلدهای مربوطه را پر کنید.

 

شماره کارت: فیلد اول مربوط به شماره کارت 16 رقمی است که روی کارت بانکی شما درج شده است.

 

کد :CVV2 در فیلد بعدی باید کد cvv2 را وارد نمایید. این کد یک عدد 3 یا 4 رقمی برای پرداخت های اینترنتی است که روی کارت بانکی یا پشت آن درج شده است.

 

تاریخ انقضا: فیلد بعدی مربوط به تاریخ انقضای کارت است که بر روی کارت بانکی درج شده است. اگر این تاریخ روی کارت وجود نداشته باشد باید به شعبه بانک مورد نظر مراجعه نمایید و نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.

 

عبارت امنیتی: در این فیلد کد امنیتی مربوط را که در کنار همین کادر قرار دارد، وارد نمایید.

 

رمز دوم: در فیلد بعدی باید رمز دوم کارت خود را وارد نمایید. رمز دوم را می توانید از دستگاه خودپرداز بانک مربوطه دریافت نمایید و برای خریدهای اینترنتی از آن استفاده نمایید.

 

ایمیل: این فیلد اختیاری است و می توانید آدرس ایمیل خود را در این قسمت وارد نمایید.

 

بعد از وارد کردن اطلاعات مربوط بر روی گزینه پرداخت کلیک نمایید تا عملیات خرید شما به اتمام برسد.

 

کد پیگیری مرسوله

یکی از خدماتی که شرکت های پستی به مشتریان ارائه می دهند، کد پیگیری مرسوله می باشد که به وسیله آن رهگیری پستی انجام می شود. این کد کمک می کند تا مشتریان بتوانند از اطلاعات بسته پست شده مانند اسامی گیرنده و فرستنده،هزینه ارسال، وزن بسته، زمان دریافت و پیگیری موقعیت مکانی بسته تا زمانی که به مقصد برسد اطلاع یابند. برای این کار کافیست که به سایت مربوطه مثلا پست یا تیپاکس مراجعه نمایید و کد رهگیری را وارد نمایید تا از وضعیت بسته خود مطلع شوید. همچنین اگر اینترنت در دسترس ندارید می توان با ارسال پیام کوتاه با متن R و بارکد مرسوله به شماره 2000441 مرسوله خود را پیگیری کنید. اگر از تیپاکس استفاده نموده اید می توانید با شماره 0218457 تماس حاصل فرمایید و از وضعیت بسته خود اطلاع یابید.

 

مزایای سفارش اینترنتی

مزایا خرید اینترنتی
شکل 7. خرید آسان اینترنتی

خرید آسان: خرید اینترنتی این امکان را به افراد می دهد که در هر مکان و زمانی خرید خود را انجام دهند. همچنین لغو کردن این خرید نیز به همین سادگی امکان پذیر می باشد.

 

تنوع در انتخاب: این روزها به دلیل گسترش شبکه های مجازی و دسترسی افراد به اینترنت، فروشگاه های مجازی بیش از پیش گسترش یافته اند. همین امر سبب به تنوع در کالاهای موجود شده است که باعث شده خریداران به طرح های متنوعی از کالای مورد نظر دست یابند.

 

صرفه جویی در سوخت و انرژی: در خرید آنلاین نیازی به وسایل نقلیه و مصرف سوخت نیست. خرید کالا به صرف زمان نیاز دارد و ممکن است برای افراد خسته کننده باشد اما در خرید آنلاین نیازی به مصرف انرژی توسط شخص نیست.

 

ثبت سفارش در چند دقیقه: با انجام خرید آنلاین، نیازی به ایستادن در صف خرید و زمانی که برای رسیدن به فروشگاه مورد نظر هدر می دهید، نیست. وضعیت خریدتان را می توانید از طریق سایت های فروش پیگیری کنید.

 

در دسترس بودن: یکی  از مزایای خرید اینترنتی این می باشد که در هر زمان حتی در روزهای تعطیل که بخواهید می توانید سفارشات خود را ثبت کنید و خرید آنلاین انجام دهید.

 

استفاده از تجربه دیگران: بعضی مواقع برای خرید، انتخاب بین چند کالا اطمینان ندارید. در این مواقع با مراجعه به نظرات و تجربیات دیگران می توانید بین کالاهای موردنظر خود مقایسه انجام داده و با توجه به تجربیات دیگران انتخاب نمایید. با خواندن نظرات دیگران می توان از کیفیت کالای مورد نظر مطلع شد.

 

ضمانت بازگشت محصول: بعضی فروشگاه ها این امکان را به مشتریان می دهند که اگر از محصول خریداری شده ناراضی بودند آن را در زمان مشخص برگشت دهند و مبلغ خود را دریافت کنند.

معایب سفارش اینترنتی

تست کالا: در خرید ایترنتی امکان لمس کالا و مشاهده آن از نزیک و همچنین پوشیدن لباس را ندارید و تنها می توان به عکس آن بسنده کرد. در عکس کالا ممکن است جنس و رنگ و اندازه آن متفاوت با واقعیت باشد و خریداران هنگام دریافت کالا رضایت کافی را نداشته باشند.

 

کالای معیوب: ممکن است کالای خریداری شده دارای ایرادهایی باشد که بعدا فروشنده مسئولیت آن را بر عهده نگیرد.

 

هزینه پستی: یکی از نگرانی های خریداران از فروشگاه های اینترنتی هزینه پست می باشد. این هزینه توسط برخی فروشگاه ها به صورت ثابت می باشد اما گاهی اوقات فروشگاه ها دارای ارسال رایگان می باشند.

 

تخفیف: در فروشگاه های اینترنتی امکان مذاکره بر سر قیمت وجود ندارد. این امکان تنها در بعضی دوره های خاص  برای برخی کالاها که توسط کارفرما تعیین شده وجود دارد.

 

امنیت: خریداران آنلاین باید خرید خود را از فروشگاه هایی که نماد الکترونیکی دارند انجام دهند زیرا همیشه افرادی منفعت طلب وجود دارند که قصد سواستفاده دارند.

 

پاسخگویی: اگر خریدار عجله داشته و یا سوالی درمورد اجناس داشته باشد، پاسخگویی به موقع وجود ندارد.