مهمترین دلایل خنک نشدن آب در آب سرد کن

مهمترین دلایل خنک نشدن آب در آب سرد کن

در کل نوشیدن یک لیوان آب خنک و تگری برای همه دلچسب است و حالت طراوت را به‌خصوص در فصل‌های گرم در افراد ایجاد می‌کند. به همین دلیل در خانه، محل کار، اماکن عمومی مثل مسجد، بانک، شرکت و … داشتن یک دستگاه آبسردکن بسیار اهمیت دارد. البته گاهی ممکن است آبسردکن دچار اختلال شود و نتواند آب را خنک کند. دلیل سرد نکردن آبسردکن گاهی ممکن است بسیار ساده و سطحی باشد که می‌توان به آسانی آن‌ها را برطرف کرد. اما گاهی نیز به دلیل وجود نقص فنی در دستگاه است و نیاز به تعمیر و عیب یابی خواهد داشت. در این مقاله ما به بررسی مهمترین دلایل خنک نشدن آب در آب سرد کن خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

لوازم و قطعات یدکی آبسردکن

مهمترین دلایل خنک نشدن آب در آب سرد کن

دلیل خنک نکردن آبسردکن به موارد مختلفی بستگی دارد که در ادامه هر یک از آن‌ها را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

دلیل خنک نکردن آبسردکن: اتصالات برق آبسردکن

در ابتدا باید بررسی کنید ببینید دستگاه به برق متصل و کلید آن روشن است یا نه. در آبسردکن‌ها معمولا چراغ‌های LED  وجود دارد که نشان دهنده روشن یا خاموش بودن دستگاه هستند. یک کلید نیز برای روشن و خاموش کردن دستگاه در آن تعبیه شده است. با چک کردن این کلید و چراغ‌های LED  می‌توانید از روشن دستگاه و متصل بودن آن به برق اطمینان پیدا کنید

آب سردخونه‌های معمولی این چراغ ال ای دی وجود ندارد و تنها با متصل شدن به برق و با دکمه پشت آن فعال می‌شود پس ابتدا اتصالات برق را چک کنید.

دلیل خنک نشدن آب در آب سرد کن: ولتاژ برق محل مورد استفاده دستگاه

برای استفاده از آبسردکن لازم است که از یک محافظ الکتریکی استفاده کنید زیرا اگر ولتاژ برق محل استفاده غیر استاندارد باشد، قطعه اورلود غیر فعال می‌شود. این قطعه هم برای جلوگیری از حرارت اضافی و هم جلوگیری از نوسانات برق یا بار اضافی روی کمپرسور نصب می‌شود و در مواردی که بیان کردیم قطع می‌شود تا دستگاه آسیب نبیند. بنابراین اگر برق ورودی به آبسردکن ولتاژ بالایی داشته باشد، دستگاه روشن است اما نمی‌تواند آب را سرد کند. پس حتما از یک محافظ الکتریکی برای دستگاه استفاده کنید و دو شاخه را به آن بزنید.

دلیل خنک نکردن آبسردکن: گرم بودن محل آبسردکن

چرا آبسردکن آب را خنک نمی‌کند؟ هرگز آبسردکن را در کنار وسایل گرمایشی و یا زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید، زیرا در این شرایط به کمپرسور بیش از حد فشار وارد می‌شود و امکان خراب شدن آن وجود دارد. علاوه بر این در چنین شرایطی کمپرسور توسط رله استارت غیر فعال می‌شود.

مسدود شدن مسیر گاز

یکی دیگر از دلایل خنک نشدن آب آبسردکن مسدود شدن مسیر گاز می‌باشد. اگر مسیر رفت و برگشت گاز کمپرسور مسدود شود، آبسردکن نمی‌تواند آب را خنک کند و صدایی شبیه به چکه آب از آن شنیده می‌شود و در این شرایط موتور دستگاه به طور پیوسته کار می‌کند. در صورت خراب شدن موتور باز هم به صورت پیوسته کار می‌کند اما نمی‌تواند آب را خنک کند. اگر مشکل از موتور آبسردکن باشد لازم است که حتما با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

کمپرسور آبسردکن چیست و چگونه بهترین کمپرسور آبسردکن را انتخاب کنیم؟

بررسی کوئل‌ها و فن دستگاه

یک علت سرد نکردن ابسردکن مربوط به کوئل‌ها و فن دستگاه می‌باشد. لازم است که فاصله کوئل‌ها و فن آبسردکن از دیوار به اندازه کافی باشد و هر چند وقت یک بار گرد و غبار نشسته شده بر روی آن‌ها را تمیز کرد، زیرا در کوئل‌ها سیال مبرد جریان دارد و این بخش گاز مبرد را خنک می‌کند. در حقیقت گرمای اضافی مبرد را به بیرون منتقل می‌کند.

بنابراین اگر محیط بیرون گرم باشد و یا روی کوئل‌ها گرد و خاک نشسته باشد، این بخش نمی‌تواند عملیات خنک‌سازی آب را به درستی انجام دهد. در نتیجه دستگاه نمی‌تواند آب را خنک کند.

دلیل خنک نکردن آبسردکن: خراب شدن قطعه ترموستات آبسردکن

اگر ترموستات خراب و یا ولوم آن بالا باشد باعث می‌شود که دستگاه نتواند آب را خنک کند. برای اینکه ترموستات را تست کنید باید درجه ترموستات را تا انتها بچرخانید تا بر روی خنک‌ترین درجه قرار بگیرد. در این شرایط اگر  ترموستات فعال نشود، نشان دهنده خراب بودن این قطعه است و نیاز به تعویض دارد.

گاهی اوقات نیز ترموستات به خوبی تنظیم نشده است و لازم است از پشت دستگاه آن را تنظیم کرد. البته باید این نکته را بیان کرد که تمامی آبسردکن‌ها دارای این قابلیت نیستند و تنها در برخی از مدل‌ها از طریق ترموستات می‌توان خنک بودن آب را تنظیم کرد.

آموزش نحوه سرویس کردن آب سردکن

کم یا خالی شدن گاز آبسردکن

گازی که در آبسردکن‌ها استفاده شده است، از نوع فریون است. این گاز بدون بو می‌باشد و اگر سیستم نشتی پیدا کند نمی‌توان به موقع آن را تشخیص داد. یکی دیگر از دلایل خنک نکردن آبسردکن خالی شدن گاز مبرد می‌باشد. اگر این اتفاق رخ دهد لازم است که یک سرویس کار گاز آن را شارژ کند.

دلیل خنک نکردن آبسردکن: تراز نبودن محل قرار گیری آبسردکن

در آبسردکن از یک نوع سیال فریونی برای خنک کردن آب استفاده می‌شود.این سیال در لوله‌ها و کوئل‌های پشت دستگاه در کمپرسور در جریان است‌. اگر سیستم سرمایش آن به درستی عمل نمی‌کند، لازم است که آبسردکن را در یک سطح تراز شده قرار دهید.

راهکارهایی برای برطرف کردن مشکل خنک نکردن آبسردکن

مشکلاتی که باعث خنک نکردن آبسردکن می‌شوند با پیشگیری می‌توان آن‌ها را برطرف کرد و راهکارهایی برای برطرف کردن مشکل خنک نکردن آبسرد کن وجود دارد که برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • قطعات آبسردکن را به صورت مرتب شستشو و تمیز نمایید.
  • در هنگام کار کردن آبسردکن به صدای آن گوش کنید، زیرا ممکن است ترموستات دستگاه به خوبی عمل نکند و یا اینکه دستگاه به طور پیوسته کار می‌کند اما همچنان آب را خنک نمی‌کند.
  • به نحوه تنظیم ترموستات دستگاه دقت کنید. ممکن است دستتان سهوا به آن خورده باشد و باعث تغییر آن شده باشد و همین از خنک شدن آب جلوگیری کرده باشد.
  • دستگاه را در فاصله مناسبی از دیوار بگذرید زیرا اگر دستگاه به طور پیوسته کار کند باعث داغ کردن آن خواهد شد.
  • گاهی ممکن است مشکل از آب سردکن نباشد بلکه محلی که آن را قرار داده‌اید در معرض تابش نور مستقیم خورشید باشد که همین باعث گرم شدن آب آب می‌شود.
  • ممکن است محل نصب آبسردکن تراز نباشد و همین باعث اختلال کارکرد آن می‌شود.

چگونه از آب سرد کن خود به درستی نگهداری کنیم؟

جمع‌بندی

قطعاً وقتی که هزینه برای خرید یک آبسردکن را می‌پردازید، انتظار داشتن یک لیوان آب خنک در هر زمانی از آن دارید. بنابراین اگر اختلالی در عملکرد آن به وجود آید ممکن است دستگاه بدون استفاده بماند. حال اگر می‌خواهید کارایی دستگاهتان افزایش پیدا کند و عمر مفید آن را افزایش دهید، بهتر است با بروز اولین نشانه از خنک نکردن آب آن را برطرف کنید تا از صرف هزینه‌های بیشتری جلوگیری کنید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *