خرابی‌های سبزی خردکن

بررسی اشکالات سبزی خردکن و راه حل‌های آن

سبزی خردکن دستگاهی است که برای خرد کردن انواع سبزی استفاده می‌شود که مدل‌های مختلفی از آن به تولید رسیده است. برخی از این مدل‌ها شامل سبزی خردکن بشقابی، مولینکس، سبزیران و … می‌باشند. اموزش تعمیر سبزی خرد کن یکی از مطالبی است که مطالعه آن به شما توصیه می‌شود تا در صورت خرابی دستگاه سبزی خردکن خود بدانید که باید چه کنید و یا حتی اگر قادر به تعمیر آن نباشید می‌دانید که مشکل دستگاه‌تان چیست. در این مقاله شما را با نکاتی در مورد برخی از رایج‌ترین خرابی‌های سبزی خردکن آشنا می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری به دست آورید.

لیست قیمت قطعات یدکی سبزی  خرد کن

برخی از رایج‌ترین خرابی‌های سبزی خردکن

سبزی خردکن نیز مانند دیگر وسایل برقی ممکن است دچار خرابی شود که باعث کاهش طول عمر مفید آن شده و نهایتا نیز دستگاه خراب خواهد شد.

برخی از رایج‌ترین خرابی‌های سبزی خردکن شامل موارد زیر می‌باشند:

  • یکی از دلایل رایج خرابی دستگاه سبزی خردکن آسیب دیدن کابل برق می‌باشد. در صورت وجود خرابی در سیم برق لازم است که آن را تعمیر و یا در صورت لزوم تعویض کنید.
  • از دیگر مشکلات سبزی خردکن این است که وقتی باری در دستگاه نیست موتور به خوبی کار می‌کند اما وقتی در آن سبزی ریخته می‌شود، قدرت چرخش خود را از دست می‌دهد و کار نمی‌کند. برای تعمیر این مشکل نیاز به تیغه جدید می‌باشد‌.
  • اگر سبزی بین تیغه و بدنه گیر می‌کند و از حرکت تیغ جلوگیری می‌کند، نشان دهنده کند شدن تیغه می‌باشد. اگر تیغه را تیز و یا تعویض کردید و باز هم مشکل برطرف نشد، مشکل می‌تواند از خازن باشد. برای تست و بررسی آن باید از مولتی متر استفاده کنید.
  • از دیگر خرابی‌های پیش آمده برای سبزی خردکن، داغ شدن بیش از حد موتور است که حتی ممکن است بوی سوختگی نیز بدهد. در این شرایط باید سیم پیچ اصلی یا کمکی دستگاه بررسی شود.
مشکلات سبزی خرد کن

بررسی اشکالات سبزی خردکن و راه حل‌های آن

روشن نشدن سبزی خردکن

ابتدا اطمینان پیدا کنید که موتور سبزی خرد کن قفل نباشد. برای این کار لازم است که دستگاه را از برق جدا کنید و تیغه آن را بچرخانید. در این حالت تیغه باید به آسانی چرخیده شود، اما اگر اینگونه نباشد نشانه قفل شدن موتور است. در ادامه راه حل رفع قفل شدن موتور را بیان می‌کنیم.

بعد از اینکه موتور و آزاد بودن موتور را بررسی کردید ابتدا باید به کابل برق ورودی دستگاه نگاهی بیندازید. اگر برق ورودی متصل بود باید از سلامت کلید مطمئن شوید، آن را بررسی کنید و ببینید کلید سالم است یا نه.

خرابی خازن

اگر تمامی قطعاتی که در بخش قبل بیان کردیم سالم بودند احتمال دارد، مشکل از خازن باشد.

اگر به هنگام وصل کردن دستگاه به برق صدایی شبیه زور زدن از موتور بشنوید، قبل از همه چیز باید ببینید روان بودن موتور مشکلی دارد یا نه. در غیر این صورت مشکل از خازن می‌باشد. خازن موتور سبزی خردکن قطعه‌ای استوانه‌ای شکل است که ظرفیت آن بر روی قطعه نوشته شده است. مشخصات خازن بر روی تمامی خازن‌ها به صورت کاملا واضح درج شده است. خازن راه‌انداز موتور،بخش راه‌اندازی موتور را از کار می‌اندازد. با تعویض این خازن، دستگاه می‌تواند مثل روز اول شروع به کار کند.

اگر می‌خواهید خازن سبزی خردکن تهیه کنید باید حتما مشخصات آن را چک کنید تا دقیقا مشابه خازن قبلی باشد. قطعات سبزی خردکن مورد نیاز خود را می‌توانید از قائم یدک خریداری کنید.

سوختن موتور سبزی خردکن

اگر خازن سالم باشد و موتور باز هم زور بزند اما نتواند هیچ حرکتی انجام دهد، قطعا مشکل از خود موتور است که به احتمال زیاد سوخته باشد و باید تعویض گردد.

علت قفل بودن موتور سبزی خرد کن خانگی

یکی از دلایل اصلی قفل شدن موتور سبزی خردکن نشت آب به سر موتور، زنگ زدن آن و در نتیجه خشک شدن بلبرینگ سر موتور می‌باشد. اگر می‌خواهید به موتور دسترسی داشته باشید باید پیچ‌های زیر و روی دستگاه را باز کنید و موتور را خارج کنید تا بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

اگر می‌خواهید این مشکل را برطرف کنید باید با چرب کردن بلبرینگ و روان کردن این بخش آن را انجام دهید، در غیر این صورت باید بلبرینگ عوض شود. اگر این مشکلات را برطرف نکنید به موتور فشار زیادی وارد می‌شود و همین فشار بالا باعث سوختن موتور می‌گردد. در نهایت نیاز است که موتور دستگاه عوض شود.

مشکلات تیغه سبزی خرد کن

اگر تیغه سبزی خردکن کند باشد، به موتور فشار بالایی وارد شده و موتور به دلیل فشار زیاد گرمای زیادی تولید می‌کند و همین مورد رفته رفته باعث می‌شود که موتور بسوزد. راه حل رفع این مشکل استفاده از تیغ تیز استیل و با کیفیت بالا می‌باشد‌. برای تهیه این تیغه‌های با کیفیت می‌توانید از قائم یدک کمک بگیرید.

 

 
خرابی‌های سبزی خردکن

سبزی خردکن گیر می‌کند و خوب کار نمی‌کند؟

وقتی سبزی خردکن در حین کار کردن گیر می‌کند، می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که آن‌ها را در این بخش به‌صورت مرحله به مرحله بررسی می‌کنیم.

اگر موتور سبزی خردکن در همان ابتدای کار گیر  می‌کند و دیگر نمی‌تواند حرکت کند، می‌تواند به دلیل ریختن بار زیاد در سبزی خردکن باشد. اگر بیش از اندازه سبزی در دستگاه بریزید، موتور توان حرکت ندارد و همین باعث گیر کردن موتور می‌شود. توجه کنید که گیر کردن و فشار بالا‌ به دستگاه باعث سوختن موتور می‌گردد.

اگر سبزی خرد کن خالی است اما باز هم موتور سبزی خرد کن خانگی حرکت نمی‌کند ممکن است مشکل از کلید دستگاه باشد، که با تعویض کلید می‌توان آن را حل کرد. به هنگام تعویض کلید حتما از کلیدهای استاندارد ۱۶ آمپر استفاده کنید. زیرا تحمل جریان این نوع کلیدها از کلیدهای غیر استاندارد بیشتر است. کلید سبزی خردکن را می‌توانید از قائم یدک خریداری کنید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *