اجزای پنکه ایستاده

اجزای پنکه ایستاده

وقتی که هوا رو به گرما می‌رود، زمان روشن کردن دستگاه‌های خنک کننده مثل پنکه فرا می‌رسد. پنکه می‌تواند هوای ساکن را به جریان درآورد و یک تهویه مناسب را ایجاد کند تا فضا در یک زمان کوتاه خنک شود. پنکه‌ها در انواع مختلف پنکه ایستاده، دیواری،  رومیزی و سقفی وجود دارند. به دلیل اینکه پنکه‌های ایستاده قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و دارای ریموت می‌باشند و قابلیت خنک‌سازی مطلوبی نیز دارند، جز پنکه‌های محبوب به شمار می‌روند. اما گاهی اوقات ممکن است حتی اگر بهترین برند پنکه ایستاده را خریداری کرده باشید، بازهم مشکلاتی برای آن به وجود بیاید؛ در این زمان شما باید با بخش‌های مختلف آن آشنایی داشته باشید، به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم که اجزای اصلی پنکه ایستاده را بررسی کنیم.


قیمت قطعات پنکه ایستاده


پنکه ایستاده چیست؟

پنکه‌های ایستاده دارای ارتفاع مشخصی هستند اما بعضی از آن‌ها دارای قابلیت تنظیم ارتفاع است که می‌توانید آن را تغییر دهید. یک ویژگی دیگر پنکه‌های ایستاده پرتابل بودن آن‌هاست، بنابراین می‌توانید آن‌ها را از یک مکان به مکان دیگر یعنی از اتاقی به اتاق دیگر انتقال دهید. از دیگر ویژگی‌های مثبت پنکه‌های ایستاده مجهز به ریموت کنترل، راه‌اندازی آسان، تنظیم ارتفاع و امکان تنظیم دور چرخش پنکه می‌باشد. از پنکه‌های ایستاده می‌توان برای خنک کردن انواع فضاهای کوچک و بزرگ مثل اتاق خواب کودک یا فضاهای بزرگ‌تر مثل سالن پذیرایی استفاده کرد. این قابلیت انعطاف‌پذیری در استفاده از آن‌ها باعث شده است که در طرح‌ها و شکل‌های مختلفی در بازار عرضه شود و جز مدل‌های پرفروش شوند. برخی از مدل‌های پنکه ایستاده می‌توانند از پایه جدا شوند و بر روی دیوار نصب گردند، به این صورت از یک پنکه ایستاده تبدیل به پنکه دیواری می‌شود. یک نکته مثبت دیگر در مورد پنکه ایستاده این است که می‌توان به راحتی آن‌ها را تمیز کرد و این کار در آن‌ها به سختی پنکه سقفی نیست.

اجزای پنکه ایستاده

اجزای پنکه ایستاده

مهم‌ترین اجزای پنکه ایستاده شامل موارد زیر می‌باشد:

  • موتور پنکه ایستاده
  • صفحه کلید پنکه ایستاده
  • محافظ پروانه پنکه ایستاده
  • پروانه پنکه ایستاده
  • کلید ساعتی یا تایمر پنکه ایستاده

 

موتور پنکه ایستاده

از اصلی‌ترین اجزای پنکه ایستاده موتور می‌باشد. موتور پنکه دارای دو پایه با سایزهای متفاوت است که این سایزهای متفاوت باعث می‌شوند هر پنکه موتور متفاوت خود را داشته باشد. موتور پنکه آسنکرون است که نیروی الکتریسیته را به نیروی مکانیکی تبدیل می‌کند. اجزای موتور پنکه شامل: روتور پنکه، هسته موتور پنکه، بدنه فلزی، موتور پنکه، خازن پنکه، گیربکس برقی پنکه و … می‌باشد.

موتور پنکه ایستاده

طرز کار موتور پنکه ایستاده چگونه است؟

موتور پنکه از نوع آسنکرون تک فاز با خازن راه انداز و دائم می‌باشد. این موتور علاوه بر داشتن یک سیم پیچ اصلی، دارای یک سیم پیچ کمکی برای کار کردن خود است‌. در موتور پنکه یک استاتور وجود دارد که به شکل یک استوانه است که شیار های داخلی هم اندازه و موازی دارد. این شیار ها در داخل سیم پیچ قرار می‌گیرند. در موتورهای القایی با خازن سیم پیچ کمکی به صورت ۹۰ درجه نسبت به سیم پیچ اصلی قرار گرفته است و خازن پنکه با سیم پیچ راه انداز به صورت سری وصل می‌شود. بین سیم پیچ اصلی و کمکی اختلاف فاز ایجاد شده در نتیجه موتور پنکه تک فاز به صورت دو فاز عمل می‌کند. موتورهای آسنکرون تک فاز نمی‌توانند به تنهایی شروع به کار کنند به همین دلیل برای اینکه گشتاور مورد نیاز برای شروع به کار تامین شود از یک سیم پیچ کمکی به همراه خازن استفاده می‌گردد.


معرفی پایه پنکه


صفحه کلید پنکه ایستاده

در پنکه ایستاده برق با کمک هر یک از کلیدهای پنکه به سیم پیچ استاتور می‌رسد و هر کدام از کلیدها که فشرده شوند، روتور با یک سرعت خاصی شروع به گردش می‌کند بنابراین اگر هر یک از این کلیدها فشرده شوند می‌توان سرعت خاصی را در پنکه ایجاد کرد.

صفحه کلید پنکه ایستاده

محافظ پروانه پنکه

محافظ پروانه پنکه با پوشاندن کامل صفحه پنکه از عبور کردن جسم از آن جلوگیری می‌کند، در نتیجه از آسیب دیدگی‌های مختلفی مثل دست کودکان و یا هر وسیله دیگری که می‌خواهد با پروانه پنکه برخورد داشته باشد، جلوگیری می‌کند. محافظ پروانه پنکه عملکرد پنکه را کاهش نمی‌دهد و از کارایی آن جلوگیری نمی‌کند. محافظ پره پنکه ممکن است از جنس پلاستیک و یا فلزی باشد.

محافظ پروانه پنکه

پروانه پنکه

پروانه پنکه از نظر تراکم ممکن است دارای تعداد مختلفی داشته باشد مثلا ۳، ۴، ۵، ۸ و یا ۱۲ پره باشد. جنس آن نیز از نوع مواد نشکن، شفاف، پلاستیکی، مات و یا فلزی در فروشگاه قائم یدک وجود دارد. پروانه پنکه مانند دیگر قطعات چرخشی یک محور مدور دارد که پره‌ها در محیط آن قرار گرفته‌اند. جنس محور پروانه با جنس پره‌ها یکسان است اما از نظر کارایی برای اینکه کارایی بهتر و اصولی‌تری داشته باشد باید جنس محور نسبت به پره‌ها مقاوم‌تر باشد.


انواع پنکه برقی و معرفی آنها


پروانه پنکه

کلید ساعتی یا تایمر پنکه

کلید ساعتی برای کنترل اتوماتیک زمان کار کردن دستگاه می‌باشد. تایمر پنکه معمولا از نوع مکانیکی است، وقتی ولوم را در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانید یک فنر در داخل آن جمع می‌شود و مدت زمانی که طول می‌کشد فنر به حالت اول خود برگردد، کنتاکت‌های تایمر در حالت بسته هستند و بعد از پایان این عمل وقتی که فنر به حالت خود اولیه خود برگشت ارتباط کنتاکت‌ها قطع می‌شود و پنکه خاموش می‌گردد.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *