انواع پنکه برقی و معرفی آنها

در بازار انواع پنکه برقی مختلفی وجود دارد که خیلی بیشتر از پنکه‌های سقفی و پایه‌داری هستند که با آن‌ها آشنایی داریم. اینکه انواع مختلف پنکه را بشناسیم برای ما کمک کننده است تا بتوانیم بهترین پنکه را برای محیط زندگی خود انتخاب کنیم. اگر شما نیز می‌خواهید که با انواع پنکه آشنا شوید و نقاط ضعف و قوت هر کدام را شناسایی کنید، تا انتهای این مطلب در قائم یدک با ما همراه باشید.


قیمت قطعات پنکه


پنکه چیست؟

نام دیگر پنکه، بادبزن برقی یا فن مکانیکی می‌باشد که با کمک انرژی الکتریکی می‌تواند باد خنک و سرمایش ایجاد کند. از پنکه برقی برای خنک کردن ساختمان، اتاق‌ها، محل کار و دیگر مناطق می‌توان استفاده کرد. دو مدل از انواع پنکه با باد خنک که در بین بیشتر مردم رایج هستند شامل پنکه سقفی و پنکه پایه‌دار می‌باشند. توان پنکه‌ها در تولید باد خنک به اندازه کولر گازی یا کولر آبی نیست به همین دلیل از این دستگاه خنک کننده برای فضاهایی که متراژ کمتر دارند استفاده بیشتر استفاده می‌شود. از آنجا که پنکه‌های سقفی پره‌های بزرگتر دارند نسبت به پنکه‌های ایستاده می‌توانند فضای بزرگتری را خنک کنند.

انواع پنکه برقی

برخی از انواع پنکه رومیزی، پنکه ایستاده پرتابل یا پنکه پایه دار، پنکه دیواری، پنکه سقفی، پنکه رطوبت زا ایستاده و دیواری، پنکه های صنعتی و  … می‌باشند که در این بخش آن‌ها را معرفی می‌کنیم.


جهت خرید عمده و آسان روی لیست قیمت قطعات یدکی پنکه کلیک کنید.


 

 

پنکه سقفی

رایج‌ترین نوع پنکه‌ها پنکه سقفی می‌باشد که هر خانه‌ای حداقل یکی از آن‌ها را دارد. پنکه‌های سقفی معمولا دارای سه پره هستند، اما ۴ ، ۵ و تعداد پره‌های بیشتر هم در انواع مختلف آن‌ها وجود دارد. عملکرد پنکه سقفی به این صورت است که وقتی پنکه به حرکت در می‌آید هوای محیط را نیز به گردش در می‌آورد و هوایی که حالا خنک شده است، به سمت پایین حرکت می‌کند و تمام فضا را به آرامی خنک می‌کند. برخی دیگر از این پنکه‌ها قابلیت گرم کردن محیط را دارند، که برای این کار حرکت پره‌های پنکه در جهت معکوس می‌باشد.

انواع پنکه برقی: پنکه سقفی
انواع پنکه برقی

آشنایی با قطعه بوش پنکه + خرید


پنکه رومیزی

پنکه رومیزی در شکل‌ها و انواع مختلفی وجود دارد. اما ظاهر آن در کل ما را به یاد پنکه‌های قدیمی می‌اندازد. بر روی پایه این پنکه‌ها دکمه‌هایی وجود دارد که برای تنظیم باد هستند. در مدل‌های جدید پنکه رومیزی، ریموت و دکمه تایمر وجود دارد که دکمه تایمر این امکان را می‌دهد که شما بتوانید پنکه را برای زمان مشخصی برنامه‌ریزی کنید تا به طور خودکار خاموش شود. ریموت نیز این امکان را می‌دهد که از راه دور بتوانید پنکه را کنترل کنید.

انواع پنکه برقی: پنکه رومیزی
انواع پنکه برقی

پنکه دیواری

پنکه دیواری بر روی دیوار نصب می‌شود و این قابلیت باعث شده است که هیچ فضایی را در خانه اشغال نکنند. اگر محلی برای پنکه سقفی در خانه‌تان مشخص تعبیه نشده است، این پنکه‌ها برای شما بسیار مناسب هستند. پنکه دیواری مانند پنکه رومیزی ابعاد کوچکی دارد، اما این امکان را به شما می‌دهند که بتوانید آن‌ها را بر روی دیوار نصب کنید.


معرفی پانل پنکه + قیمت و خرید


انواع پنکه برقی: پنکه دیواری
انواع پنکه برقی

پنکه بدون پره

جدیدترین انواع پنکه‌ای که در بازار وجود دارد پنکه بدون پره می‌باشد. این پنکه دارای مدل‌های گرد استوانه‌ای و یا فانتزی می‌باشد. عملکرد این پنکه‌ها به این صورت است که وقتی روشن می‌شود، هوا به داخل پایه مکش می‌شود و سپس هوای خنک از داخل حلقه به بیرون پس داده می‌شود. این پنکه‌ها قدرت خنک کنندگی کمتری نسبت به دیگر پنکه‌ها دارد.

انواع پنکه برقی: پنکه بدون پره
انواع پنکه برقی

پنکه ایستاده

نام دیگر پنکه ایستاده پنکه پرتابل می‌باشد که می‌توانند در انواع فضاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. این پنکه‌ها دارای یک پایه مقاوم و محکم هستند که پره‌ها بر روی آن سوار شده‌اند و می‌توان ارتفاع آن را به دلخواه خود تنظیم کرد. برخی از انواع پنکه‌های ایستاده جدید دارای ریموت هستند که با کمک این ریموت می‌توان پنکه را روشن، خاموش، ارتفاع آن را تنظیم و یا سرعت آن را افزایش یا کاهش داد. برخی دیگر از انواع پنکه ایستاده وجود دارد که وقتی ارتفاع آن‌ها را کم کنید، می‌توانند به عنوان پنکه رومیزی و یا دیواری مورد استفاده قرار گیرند.


آشنایی با برد پنکه و دلایل خرابی آن


انواع پنکه برقی: پنکه ایستاده
انواع پنکه برقی

پنکه آبی

پنکه آبی یک دستگاه خنک کننده مناسب برای فضاهای گرم در فصل تابستان می‌باشد. این پنکه‌ها دارای سیستم پرتاب آب هستند، که آن‌ها را تبدیل به یک دستگاه کاربردی کرده است، زیرا این امکان را می‌دهد که دمای محیط را تا حدی پایین بیاورد و خنک‌سازی آن را بالا ببرد تا گرمای کمتری را حس کنید. پنکه آبی در بازار با نام‌های مختلفی مانند پنکه آب پاش، پنکه رطوبت ساز، پنکه مه ساز و پنکه آبی وجود دارد.

پنکه مه پاش (رطوبت ساز)

همان‌طور که در بخش قبل بیان کردیم پنکه آبی با نام‌های مه پاش، رطوبت ساز و دیگر نام‌ها وجود دارد. پنکه‌های رطوبت ساز در فصل تابستان یک گزینه مناسب می‌باشند. پنکه آب پاش به طور اتومات تنظیم می‌شود و مقداری آب را به‌صورت قطرات شبنم در فواصل مشخصی پرتاب می‌کنند. وقتی از زیر این پنکه‌ها رد شوید و هوا گرم باشد، احساس مطبوعی به شما دست می‌دهد و احساس خنک شدن پیدا می‌کنید. این پنکه‌ها دارای یک مخزن آب هستند که وقتی آن را روشن می‌کنید، آب از درون این مخزن پمپاژ شده و به بیرون پاشیده می‌شود.

انواع پنکه برقی: پنکه مه پاش
انواع پنکه برقی

پنکه حرارتی

نحوه کلی کار پنکه به این صورت است که با به گردش درآوردن هوا باعث خنک شدن آن می‌شوند، اما نوع دیگری از پنکه‌ها به نام پنکه حرارتی وجود دارد که حرارت تولید شده را در فضا پخش می‌کنند که باعث گرم شدن فضا می‌شوند. عملکرد پنکه برقی تقریبا شبیه به بخاری می‌باشد، زیرا در این نوع پنکه المنت‌ها گرما را تولید می‌کنند و پنکه آن را در محیط پخش می‌کنند. پنکه حرارتی نوعی بخاری برقی است که به شکل پنکه طراحی شده است. در سیستم پنکه حرارتی برای تولید گرما از المنت حرارتی و یا لامپ هالوژن استفاده شده است و پره‌ها نیز در مقابل آن‌ها قرار گرفته‌اند. وقتی پره‌ها به چرخش در می‌آیند حرارت تولید شده در فضا پخش می‌شود.

پنکه دستی

پنکه دستی نوعی پنکه کوچک سیار می‌باشد که پره‌های بسیار کوچکی دارد و با باتری لیتیومی کار می‌کند. این نوع پنکه‌ها شارژی هستند که توسط پورت usb، کابل اتصال به پاور بانک، شارژر موبایل، شارژر فندکی، و … شارژ می‌شوند. پره‌های این پنکه معمولا به شکل اریب هستند که با چرخش آن‌ها جریان هوا به گردش در می‌آید و با در دست گرفتن آن در جلوی صورت خود می‌توانید خود را خنک کنید. اگر این پنکه‌ها را به خوبی شارژ کنید، می‌توانید مدت زیادی از آن استفاده نمایید. پنکه دستی با نام‌های دیگری مانند پنکه شارژی، پنکه باتری خور، پنکه همراه، پنکه شارژی مسافرتی، پنکه usb و … نیز شناخته می‌شود.

انواع پنکه برقی: پنکه دستی
انواع پنکه برقی

پنکه لوستری

پنکه لوستری یکی از پنکه‌هایی است که بر روی سقف نصب می‌شود و می‌توان گفت نوعی پنکه سقفی است. بر روی این پنکه چراغ‌هایی نصب شده است که هم زیبایی ظاهری دارد و هم فضای اتاق را روشن می‌کنند. پنکه سقفی لوستری طراحی مدرنی دارد و برخی از آن‌ها با کمک ریموت نیز قابل کنترل هستند. پنکه لوستری با نام پنکه آویز نیز شناخته می‌شود و به دلیل عملکرد خوبی که دارند، بسیاری از افراد آن را به دیگر پنکه‌ها ترجیح می‌دهند. از آنجا که این پنکه‌ها زیبایی ظاهری خاصی به منزل و دکوراسیون آن می‌دهند، می‌توانید از آن برای اتاق پذیرایی نیز استفاده نمایید. لامپ‌های قابل استفاده در پنکه سقفی لوستری در طرح‌های مختلف ایتالیایی، چینی، رومی مجلل و کلاسیک اروپایی به کار رفته است. برای انتخاب پنکه سقفی لوستری لازم است که به سبک دکوراسیون خود توجه کنید تا بتوانید با یک انتخاب درست زیبایی خاصی را به منزل خود بدهید.

انواع پنکه برقی: پنکه لوستری

پنکه گیره‌ای

پنکه گیره‌ای یا کلیپسی یکی از انواع پنکه‌های سبک و کم مصرف مانند پنکه دستی هستند که در موقعیت‌های مختلف کاربرد دارند. این پنکه را می‌توان بر روی وسایل مختلف مثل میز نصب کرد. این پنکه‌ها برای مناطقی مناسب هستند که نیاز به شدت باد بالا و یا خنک کردن زیاد ندارند. از مزایای پنکه گیره‌ای این است که مصرف برق این پنکه‌ها بسیار پایین می‌باشد.

در این مطلب ما لیست کاملی از انواع پنکه را برای شما بررسی کردیم. اگر نیاز به قطعات هر یک از این پنکه‌ها دارید می‌توانید به صفحه محصولات ما مراجعه کنید و یا اگر قطعه‌ای را پیدا نکردید به طور اختصاصی آن را به ما سفارش دهید تا در اسرع وقت آن را به دست شما برسانیم.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *