علل روشن نشدن شعله اجاق گاز، کم بودن شعله و جرقه نزدن

اجاق گاز- علل روشن نشدن شعله، کم بودن شعله و جرقه نزدن

چرا اجاق گاز روشن نمی‌شود؟ چرا جرقه زن کار نمیکند؟ چرا شعله اجاق گاز کم است؟ چرا در اجاق گاز جرقه زده میشود ولی مشعل روشن نمیشود؟ اجاق گاز رومیزی معمولا دارای شعله‌های ضعیفی می‌باشد و یا اینکه اصلا روشن نمی‌شوند این موارد به دلیل این هستند که شعله‌ها خیس یا کثیف هستند، الکترود جرقه‌زن به درستی در جای خود قرار نگرفته است، یا سرشعله خوب تعبیه نشده است. در این مطلب مواردی را بیان می‌کنیم تا به هنگامی که گاز وجود دارد اما شعله روشن نمی‌شود، بررسی نمایید.

مشاهده قیمت و خرید لوازم جانبی اجاق گاز

چرا اجاق گاز روشن نمی‌شود؟

دلیل روشن نشدن شعله گاز باید به شکل تخصصی بررسی گردد. زیرا اگر اجاق گاز شعله نداشته باشد، پخت و پز با آن غیرممکن است. دلیل روشن نشدن مشعل یا عمل نکردن جرقه زن یکی از مواردی می‌باشد که حتما باید بررسی شود. در ادامه عواملی که باعث روشن نشدن گاز می‌شوند را نام می‌بریم:

  • خیس بودن سر شعله
  • جای‌گیری نامناسب الکترود‌های جرقه زن
  • عدم جای‌گیری صحیح سرشعله‌ها
  • باقی ماندن چربی و مواد غذایی در سرشعله‌ها
  • خراب شدن فندک
  • خرابی شیر ولوم
  • خرابی ترموکوپل
  • نشتی گاز

خیس بودن سر شعله

اکثر مشکلاتی که به شعله گاز مربوط هستند به دلیل این است که سوراخ‌های سرشعله بعد از اینکه تمیز شدند و یا بعد از سریز شدن غذا بر روی گاز، مسدود می‌شوند. اگر تمیزکاری اجاق گاز را به تازگی انجام داده باشید، احتمال اینکه رطوبت به داخل مشعل نفوذ کند بالا است و بعد از آن جرقه ‌زن به‌طور پیوسته جرقه می‌زند اما شعله تا زمانی‌که خشک نشود روشن نمی‌شود.

برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاق، قبل از شروع به تمیزکاری برق و گاز اجاق را قطع کنید. بعد از اینکه شعله و سرپوش را تمیز کردید،  با یک دستمال آن را به خوبی خشک کنید و یا اینکه با کمک یک سشوار یا قرار دادن داخل فر آب باقیمانده در داخل آن خشک کنید. وقتی سرشعله به خوبی خشک شد، آن را به شکل صحیح در جای‌ خود بگذارید، سپس گاز و برق را وصل کنید و اجاق را دوباره روشن کنید. شاید به ۱۰-۱۲ بار جرقه زدن لازم باشد تا بتوانید شعله را روشن کنید.

جای‌گیری نامناسب الکترود‌های جرقه زن

ابتدا باید اطمینان پیدا کنید که تمامی شعله‌ها بسته و سرد هستند. پس میله‌های آهنی و درپوش مشکی که بر روی شعله قرار دارد را بردارید، تا الکترودهای سرامیکی سفید را ببینید. به موقعیت و فاصله‌ الکترود با شعله دقت کنید اگر خیلی نزدیک یا دور بود، آن‌ را با انگشت تنظیم کنید.

عدم جای‌گیری صحیح سرشعله‌ها

مطمئن شوید که سرشعله‌ها در جای صحیح روی اجاق گاز قرار دارند. علاوه براین باید اطمینان داشته باشید که سرپوش با سرشعله مطابقت دارد. اگر سرپوش سیاه رنگ به درستی در جای خود قرار گیرد، به‌صورت صاف و متناسب می‌باشد.

باقی ماندن چربی و مواد غذایی در سرشعله‌ها

یکی از دلایلی که باعث می‌شود اجاق گاز روشن نشود، رسوب چربی می‌باشد. اگر چربی یا اضافه‌های غذا در محفظه یا سرشعله مشعل وجود داشته باشد، هر چه فندک بزنید، شعله روشن نخواهد شد. زیرا چربی‌های موجود در مشعل، از خروج گاز جلوگیری می‌کنند. اگر با روش اصولی به رفع رسوبات چربی در محفظه مشعل یا سرشعله بپردازید، اثرات غذا و چربی از خروج گاز و جرقه زدن جلوگیری نمی‌کنند. برای رفع این مواد و رسوبات تنها کافی است کمی از مواد شوینده و آب برای تمیز کردن مشعل استفاده نمایید. به همین راحتی می‌توانید مشکل روشن نشدن اجاق گاز را رفع کنید.

خراب شدن فندک

خراب بودن فندک در روشن نشدن اجاق گاز تاثیرگذار است. اگر با تمیز کردن مشعل اجاق گاز باز هم شعله اجاق گاز روشن نشد، ممکن است فندک خراب شده باشد. خرابی فندک باعث می‌شود جرقه‌ای ایجاد نشود و در نتیجه شعله اجاق گاز روشن نگردد. اگر فندک گاز مشکل داشته باشد، ابتدا باید الکترودهای جرقه‌زن را بررسی کنید. همچنین لازم است سیم و اتصالات داخلی فندک را نیز بررسی کنید.

در این مورد باید دقت داشته باشید که در اجاق گاز دو نوع فندک وجود دارد. فندک اتوماتیک و غیراتوماتیک. در فندک اتوماتیک اگر ولوم را بفشارید به‌طور خودکار جرقه‌زنی می‌کند، اما در فندک غیراتوماتیک همزمان با فشردن ولوم باید دکمه فندک را نیز فشار دهید تا جرقه ایجاد شود.

اگر تخصص زیادی در تعمیرات اجاق گاز ندارید بهتر است از یک متخصص تعمیرکار برند اجاق گاز خود کمک بخواهید.

خرابی شیر ولوم

یکی دیگر از علل روشن نشدن شعله، مربوط به خرابی پیچ یا ولوم دستگاه می‌باشد. این مشکل را می‌توانید به سادگی حل کنید. با تعویض و یا تعمیر پیچ یا ولوم اجاق گاز می‌توانید مشکل روشن نشدن اجاق گاز  را رفع کنید. اگر ولوم دستگاه شکسته شده باشد، از جرقه‌زنی جلوگیری می‌کند. برای رفع این مشکل ولوم را تعویض کنید.

خرابی ترموکوپل

یکی دیگر از عللی که در روشن نشدن اجاق گازنقش دارد، خرابی ترموکوپل است. اگر مشکل از ترموکوپل اجاق گاز باشد، اجاق گاز روشن می‌شود اما بعد از مدت زمان کوتاهی خاموش خواهد شد. در این شرایط اگر پیچ یا ولوم دستگاه رها شود، شعله خاموش خواهد شد. برای رفع این مشکل باید از تعمیرکار مجرب کمک بخواهید زیرا تعویض ترموکوپل اجاق گاز کاری حساس است و باید به متخصص این کار سپرده شود.

نشتی گاز

وجود نشتی گاز وروشن نشدن گاز یکی از دلایل مهمی است که خطراتی نیز به همراه دارد. اگر گاز دچار نشتی باشد، شعله اجاق گاز روشن نخواهد شد. زیرا نشتی گاز، باعث می‌شود میزان مناسبی گاز برای ترکیب گاز و هوا، وارد محفظه مشعل نشود و شعله روشن نگردد. همچنین اگر شعله روشن باشد، ممکن است شعله بسیار کم باشد. اگر در اجاق گاز، نشتی گاز وجود داشته باشد باید برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید. برای این کار از یک شلنگ اجاق گاز که جنس خوب و مرغوبی داشته باشد، استفاده کنید. اگر از بست‌های با کیفیت استفاده کنید و آن را اصولی نصب کنید، از نشت گاز جلوگیری خواهد شد.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *