انواع سه راهی برق و محافظ برق+ خرید بهترین محافظ برق خانگی

انواع سه راهی برق و محافظ برق+ خرید بهترین محافظ برق خانگی

اگر دور و بر خود را نگاهی بیندازید دستگاه‌های برقی زیادی مانند: تلویزیون، ضبط صوت، کامپیوتر، یخچال، کولر و …  را خواهید دید که در معرض خطرات ناشی از نوسانات برق شهر می‌باشند، بنابراین استفاده از محافظ برق و سه راهی برق برای سلامت این دستگاه‌ها یک امر ضروری است. در این پست یک راهنمای کوتاه در مورد چند راهی برق آماده کرده‌ایم، امیدواریم مورد توجه شما کاربران گرامی قرار بگیرد.

Estimated reading time: 7 دقیقه

محافظ برق چیست

“محافظ و چند راهی برق” دستگاهی است که چند پریز اتصال دو شاخه دارد که در مسیر ورودی جریان برق قرار می‌گیرد. زمانی که جریان الکتریکی نوسان پیدا می‌کند، باعث خاموش شدن وسایل الکتریکی تا زمان ثابت شدن جریان برق می‌شود و بعد از اینکه جریان برق فیکس شد، بار دیگر اتصال وسایل به برق برقرار می‌شود و در نتیجه آسیبی به وسایل الکتریکی منزل ما وارد نمی‌گردد.

محافظ برق و سه راهی برق

محافظ برق چگونه کار می کند ؟

نحوه کار محافظ برق به این صورت است که به صورت لحظه‌ای میزان ولتاژ برق ورودی به دستگاه را چک می‌کند. اگر به هر دلیلی مانند افزایش بار شبکه، بروز رعد و برق یا هر دلیل دیگری ولتاژ ورودی به برد دستگاه افزایش یا کاهش پیدا کند، محافظ وارد عمل می‌شود. محافظ برق نمی‌تواند برق ورودی به دستگاه را تثبیت کند، بلکه فقط می‌تواند در زمان نوسانات مسیر برق به وسیله مورد نظر را به طور موقت مسدود کند. با این کار محافظ برق اجازه نمی‌دهد ولتاژ بالاتر از محدوده مشخص دستگاه به آن وارد شود.

انواع محافظ برق

عملکرد تمامی محافظ‌های برق تقریبا یکسان می‌باشد و وظیفه‌شان این است که ولتاژ بیش از حد را شناسایی و الکتریسیته اضافی را منحرف کنند. با این وجود مدل‌های متفاوتی از این وسیله وجود دارد که اغلب به شکل چند راهی برق هستند و برای انواع وسیله ‎های برقی با میزان مصرف متفاوت، طراحی و تولید شده‌اند.

قیمت و خرید محافظ برق یخچال PICO پیکو 2 خانه

محافظ برق یخچال

 به دلیل اینکه یخچال فریز به صورت دائم به برق متصل است، دارای بیشترین احتمال آسیب دیدگی ناشی از نوسان برق را دارد، استفاده از محافظ برقی که ولتاژ برق را تثبیت کند، یک امر ضروری است. کمپرسور وسیله‌ای مانند یخچال به‌صورت مدام در شبانه روز روشن و خاموش شده و یک محافظ برق مناسب می‌تواند باعث کاهش تاثیر اختلالات ولتاژ و آمپر روی موتور آن شود.

محافظ برق تلویزیون

وصل شدن وسایل صوتی و تصویری مانند کامپیوتر، تلویزیون ال ای دی و… به برق، با دکمه خاموش و روشن کنترل می‌شود و با توجه به  اینکه غیر موتوری هستند، مقدار برق کمتری را مصرف می‌کنند. با استفاده از مدل‌های مختلف محافظ برق، مانند انواع سه راهی و چند راهی برق می‌توان به طور همزمان چند وسیله صوتی و تصویری را از اختلالات ولتاژی محافظت کرد.

قیمت و خرید محافظ برق تلویزیون پیکو PICO مدل 4 خانه

محافظ برق کولر گازی

انتخاب یک محافظ برقی مناسب برای کولرها یک امر بسیار مهم است، زیرا امکان ایجاد نوسانات برق در تابستان و در فصل سرما وجود دارد، بنابراین لازم است که یک محافظ برقی مناسب برای کولرهای گازی تهیه کنید.

چرا باید محافظ برق یا محافظ ولتاژ بخریم؟

با توجه به افزایش روزانه قیمت لوازم برقی، یک دستگاه برای حفاظت از این وسایل مورد نیاز است. وقتی محافظ برق خاموش باشد، ولتاژ مدت زمانی نیاز دارد تا به یک مقدار ثابت برسد، در این زمان است که دامنه نوسانات برق به حداکثر مقدار خود می‌رسد. این وسیله یک محافظ ولتاژ است که برای اینکه از آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری شود  برای چند دقیقه آن را می‌شکند.

نکات هنگام خرید چند راهی و محافظ برق

در این بخش به چند نکته که باید هنگام خرید یک محافظ ولتاژ به آن‌ها توجه نمایید، اشاره می‌کنیم:

دکمه خاموش و روشن

اگر می‌خواهید که از محافظ برق برای حفاظت از منبع تغذیه یخچال خود استفاده کنید، باید اطمینان پیدا کنید که دستگاه فاقد دکمه روشن / خاموش است چون یخچال باید همیشه روشن باشد. اما برای محافظ‌های برق تلویزیون باید برعکس باشد یعنی این محافظ‌ها باید یک دکمه روشن / خاموش داشته باشند.

استاندارد

در ساخت چند راهی برق باید استانداردهای لازم رعایت شده باشند که استاندارد CE, FCC از معتبرترین آن‌ها می‌باشد، علاوه بر این در ساخت یک محافظ خوب باید از موادی که در برابر آتش سوزی مقاوم هستند، استفاده شود.

ولتاژ مجاز عبوری  (Clamping voltage)

ولتاژ مجاز عبوری، میزان ولتاژی است که در آن محافظ بلافاصله هدایت برق اضافی را از دستگاه‌های متصل شده، شروع می‌کند. به بیان دیگر، محافظ ولتاژی با clamping voltage پایین‌تر، زودتر شروع به هدایت میزان اضافی می‎کند و این یک حفاظت بهتر برای دستگاه‌ها است. محافظ ی که  دارای میزان ولتاژ مجاز زیر 400 ولت است مناسب استفاده خانگی می‌باشد.

فروش قطعات لوازم خانگی سانی

میزان ژول

این مقدار، حداکثر میزان انرژی است که محافظ ولتاژ می‌تواند جذب کند. اگر شوک این حداکثر را نقض کند، محافظ ولتاژ بی‌فایده است. اگر میزان ژول بالاتر باشد، انرژی بیشتری توسط محافظ جذب می‌شود، بنابراین می‎توان گفت اغلب رتبه ژول بالاتر نشان دهنده‌ طول عمر بالاتر برای محصول است. برای بهترین حفاظت از لوازم خانگی، یک محافظ ولتاژ با نرخ ژول حداقل 600 مناسب است.

زمان پاسخ‌دهی

این زمان، مدت زمانی است که محافظ ولتاژ می‎تواند شوک برق را شناسایی کند. هر چه زمان پاسخ‌دهی پایین‌تر باشد، زمان واکنش سریع‌تر است و مدت زمانی را که دستگاه‌های متصل به محافظ در معرض شوک هستند را کاهش می‎دهد و در نتیجه محافظت بهتری انجام می‌گیرد. در حالت ایده‌آل یک محافظ لازم است که دارای زمان پاسخ‌دهی 1 نانو ثانیه یا سریع‌تر باشد.

اندازه کابل محافظ

دومین موضوعی که باید به آن توجه شود طول کابل محافظ برق می‌باشد، سعی کنید محافظ برقی را انتخاب کنید که دارای کابلی به اندازه کافی طولانی باشد تا در استفاده از آن به مشکل برنخورید.

اتصال USB

اگر چند راهی برق دارای امکان اتصال usb باشد یک مزیت محسوب می‌شود و می‎ تواند بسیار مفید باشد.

جنس بدنه محافظ برق

یکی از عوامل بسیار مهم دیگر، جنس بدنه محافظ برق می‌باشد، بهتراست محافظ برقی را انتخاب کنید که دارای جنس بدنه بسیار محکم و نسوز باشد.

خرید چند راهی و محافظ برق

تعداد خروجی ها

برای خرید محافظ برق سعی کنید محافظی را انتخاب کنید که حداقل دارای 2 سوکت خروجی برق باشد تا فضای کافی برای دستگاه‌های متصل به آن را داشته باشید. به طور معمول محافظ‌هایی که برای یخچال‌ها استفاده می‌شوند دارای 2 سوکت هستند اما محافظ‌های تلویزیون 4 سوکت دارند، البته باید گفت این موضوع به تعداد دستگاه‌های متصل به آن بستگی دارد.

 

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *