ترمودیسک یخچال فریزر + قیمت ترمودیسک

ترمودیسک یخچال فریزر + قیمت ترمودیسک

“ترمودیسک یخچال” همان ترموستات حرارتی یخچال است که به صورت سری با هیتر المنت دیفراست در مدار قرار می‌گیرد. و در دمای ۵- درجه و کمتر از عبور برق جلوگیری می‌کند تا از این طریق از اتلاف انرژی جلوگیری کند. محل قرارگیری ترمودیسک یخچال در داخل اواپراتور است و کمک می‌کند تا این بخش آسیب نبیند. شکل عملکرد این قطعه به این صورت است که زمانی که تایمر به هر دلیلی در زمان آب شدن برفک عمل نمی‌کند. و دمای اواپراتور نیز بالا رود و تایمر، جریان برق را قطع نکند. ترمودیسک جریان برق را قطع کرده و از این راه از صدمه و آسیب به اواپراتور جلوگیری می‌کند.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

ترمودیسک یخچال چیست؟

ترمودیسک یخچال یک ترموستات حرارتی می ‎باشد. این قطعه در مدار هیتر المنت به صورت سری قرار می‌گیرد و وظیفه آن کنترل هیتر المنت است و از بروز برفک در یخچال جلوگیری می‌کند. ترمودیسک یخچال یک قطعه مهم است و از آتش سوزی در یخچال و فریزر به دلیل بالا رفتن حرارت جلوگیری می‌کند. در واقع عملکرد ترمودیسک یخچال مانند یک فیوز حرارتی حساس به گرما است و در مقابل تغییرات دمایی از ایجاد آسیب برای اواپراتور جلوگیری می‌کند. همچنین وجود آن در سیستم از ایجاد برفک جلوگیری می‌کند.

ترمودیسک یخچال
شکل 1. ترمودیسک یخچال

وظیفه ترمودیسک

وظیفه اصلی ترمودیسک یخچال این است که اگر تایمر دیفراست در زمان ذوب برفک به هر دلیلی نتواندجریان برق را قطع کند و حرارت اواپراتور از حد مشخصی بالاتر برود، این قطعه وارد عمل می‌شود و جریان برق را قطع می‌کند تا به اواپراتور آسیبی وارد نشود. از مهم‌ترین وظایف ترمودیسک یخچال، جلوگیری از هدر رفتن انرژی و صرفه‌جویی در مصرف برق با کنترل دمای هیتر المنت است. وظیفه اصلی این بخش راه‌اندازی سیستم برفک‌زدایی است. یعنی از ایجاد برفک و ایراداتی که به دلیل به وجود آمدن برفک ممکن است برای یخچال ایجاد شود، جلوگیری می‌کند.

قطعات و لوازم یدکی یخچال

محل نصب ترمودیسک

از آنجا که ترمودیسک ارتباط نزدیکی با هیتر المنت و اواپراتور دارد باید در مسیری قرار بگیرد که راحت‌تر بتواند سیستم تغییر حرارت را کنترل کند. ترمودیسک یخچال در اواپراتور سردخانه یا فریزر نصب می‌شود. در سیستم‌های نوفراست این قطعه به صورت سری با هیتر المنت قرار گرفته و در مدار یخچال فریزر قرار می‌گیرد. این قطعه به طور دقیق بین ترموستات و المنت برفک زدایی یخچال است که روی اواپراتور قرار گرفته است. جنس کنتاکت‌های این قطعه از فلزاتی مانند طلا و مس است که در مقابل اکسید شدن و رطوبت مقاومت بالایی دارد.

نحوه کار ترمودیسک یخچال

همانطور که بیان کردیم این قطعه در مدار به شکل سری قرار می‌گیرد و به کنترل هیتر المنت می‌پردازد. روش کار ترمودیسک یخچال به این صورت است که در دمای ۵- درجه و پایین‌تر به هیتر المنت اجازه عبور برق را می‌دهد و در دمای ۵+ درجه از عبور جریان و بالا رفتن دما جلوگیری می‌کند تا علاوه بر ایمن کردن فعالیت یخچال و فریزر، از اتلاف انرژی نیز جلوگیری کند. این قطعه در بخش مهم اواپراتور قرار گرفته است تا المنت در مواقع حساس بسوزد و باعث جلوگیری  از آسیب به اواپراتور شود.

نحوه کار ترمودیسک یخچال
شکل 2. نحوه کار ترمودیسک یخچال

علائم خرابی ترمودیسک یخچال

  • یکی از علائمی که نشان دهنده خرابی ترمودیسک‌ها هستند، برفک زدن یخچال می‌باشد.
  • کم شدن سرمای یخچال و فاسد شدن مواد خوراکی نشان دهنده معیوب شدن ترمودیسک است.
  • اگر عمل یخ زدایی در یخچال انجام نمی‌گیرد مطمئن شوید که مشکل از این قطعه است یا خیر.
  • ترمودیسک در مدار به‌صورت سری با المنت قرار می‌گیرد و زمانی که ترمودیسک نتواند جریان الکتریکی را از خود عبور ندهد، باعث می‌شود که المنت روشن نشود.

فرق ترموفیوز و ترمودیسک

ترموفیوز و ترمودیسک قطعاتی هستند که در یخچال فریزرهای بدون برفک وجود دارند ولی کار این دو قطعه کاملا متفاوت است و نباید آن‌ها را با هم اشتباه گرفت. همانطور که گفتیم ترموفیوز یک قطعه حرارتی است که در یخچال و فریزرهای بدون برفک وجود دارد. این قطعه یدکی برای کنترل دمای المنت حرارتی در یخچال ها استفاده می‌شود. دمایی که ترموفیوز در آن می‌تواند فعالیت کند بین ۷۲ تا ۸۲ درجه سانتیگراد است که با توجه به طراحی متفاوت یخچال‌ها این محدوده دمایی متغیر است.

اما ترمودیسک‌ها در محدوده دمایی کمتری فعالیت دارند و وظیفه آن‌ها قطع کردن جریان برق هیتر المنت است. رنج دمایی فعالیت ترمودیسک  بین ۵ تا ۱۵ درجه سانتی گراد است.

ترموفیوز مانند فیوز است و اگر نقص فنی برای آن ایجاد شود فرآیند یخ زدایی یخچال به مشکل مواجه می‌شود؛ اما ترمودیسک فرمان جلوگیری از برفک زدن یخچال را به برد ارسال می‌کند و پس از دریافت فرمان توسط المنت فرآیند آب کردن برفک‌ها صورت می‌گیرد.

ترمودیسک 2 سیم

این محصول ترمودیسک دوسیم است که ترموستات حرارتی دو سیم نیز نامیده می‌شود. این قطعه یک ترموستات حرارتی است که به شکل سری با هیتر المنت در مدار قرار می گیرد. این ترمودیسک در دمای 5- درجه به پایین اجازه عبور برق به هیتر المنت را می دهد و در دمای 5+ با اتومات کردن برق هیتر المنت را قطع می کند تا از اتلاف انرژی جلوگیری کند.

این ترمودیسک در وسایلی مانند زیر نصب می‌شود:

یخچال ، فریزر ، سردخانه و …

ترمودیسک 3 سیم

ترمودیسک سه سیم دارای “دامنه‌ی ولتاژ 250 ولت”، “دمای کار دستگاه TF76 درجه سانتیگراد” و “جریان 10 آمپر” می‌باشد. ترمودیسک‌ها دارای دمای عملکرد متفاوت هستند و از ۵ درجه سانتیگراد تا ۱۵ درجه سانتی گراد برای قطع کردن برق هیتر المنت نفراست عمل می‌کنند و برای برقراری برق هیتر المنت حرارتی از -۵ تا -۱۲ درجه سانتی گراد عمل می‌کنند. این وسیله در داخل اواپراتور سردخانه نصب می‌شود و از صدمات ناشی از حرارت زیاد به اواپراتور و سوختن خود المنت جلوگیری می‌کند.

قیمت ترمودیسک یخچال

اختلاف هزینه قطعاتی مانند  ترمودیسک یخچال یا ترموفیوز به عوامل زیر بستگی دارد:

  • استفاده از قطعات فابریک یا متفرقه
  • مدت زمان گارانتی
  • تکنولوژی به کار رفته در ساخت قطعات
  • کیفیت قطعه
  • برند ترمودیسک
پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *